Gå til innhold

Utdanning høyere nivå - gjeldsslave?

Alja

Anbefalte innlegg

Hvor mye hadde du i gjeld fra Lånekassen etter endt utdanning?

Jeg regnet litt på det selv, og når jeg er ferdig vil jeg ha ca 350 000 i studiegjeld.

Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regnet litt på det selv, og når jeg er ferdig vil jeg ha ca 350 000 i studiegjeld.

Er dette normalt?

Ikke uvanlig, nei. Det som gjør deg til gjeldsslave er boligen til 46 millioner, ikke studielånet. ;)

Anonymous poster hash: 1c019...5e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Ca. 180.000, men kjenner de som har 500.000 og mer i gjeld hos lånekassen etter endt utdanning.

Lånekassens betingelser er veldig gode og er et utrolig enkelt lån å tilbakebetale i forhold til andre lån som for eksempel bil, hus og til annet forbruk.

Er du arbeidsledig og ikke kan betale får du for eksempel utsette betalingen, du kan til og med søke om å få trukket fra rentene for den perioden. Det skal i det hele tatt ekstremt mye til for å bli en "gjeldsslave" hos lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 350.000. Med dagens rentenivå utgjør det veldig grovt anslått 2500 kroner i måneden i nedbetaling. Ikke akkurat uoverkommelig.

Anonymous poster hash: ddf1e...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ca. 350 000,- og har ikke hatt problemer med å betale tilbake. I sammenlikning med lånene du kommer til å få av bolig og kanskje bil, er studielånet lett som en plett. Utdanning der dessuten utrolig viktig!

Anonymous poster hash: 54785...a66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt, men mener det lå rundt 250 - 300 000. (Er en del år siden, og hadde dessuten rester av et lån fra tidligere utdanning som inngikk i beløpet.)

Betalte ned ganske raskt, dels ved bruk av sparepenger, dels ved å betale inn litt mer enn terminbeløp så rentene aldri fikk tid til å samle seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

670 000 kr etter endt utdanning. Kommer til å betale det ned ganske raskt, er ikke veldig bekymret.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ha 360 000 - 420 000 kr etter endt utdanning (avhengig om jeg går forskerlinjen eller ikke).

Anonymous poster hash: a5899...742
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt over 500,000 (utdannelse i utlandet). Arvet riktignok penger tidlig, nok til å finne egen bolig så nedbetaling blir uproblematisk da jeg ikke har boutgifter.

Det skal nok en del til at man blir gjeldsslave av Lånekassen. Når det er sagt er det lett å bli blendet av de gode betingelsene og glemme at det faktisk er penger som skal betales tilbake.

Jeg ville ikke tatt opp studielån for å betale skolepenger dersom det ikke var en utdannelse som ga det tilbake i inntekt. De jeg kjenner som har studert kunsthistorie, mote, media e.l. er alle fra ekstremt bemidlede familier der penger aldri er et problem. Det er jo en 'luksus' å studere fag med dårlige jobbmuligheter, ergo en dårlig ide å ta opp lån for.

Anonymous poster hash: 14b05...8b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette normalt?

Hva utdanner du deg som?

Anonymous poster hash: 8e5e2...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 - 400 000 omtrent. Mye av det har jeg spart opp, så bruker det som egenkapital til boligkjøp en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som jeg vil ha litt over 650 000 (4 år som hjemmeboende + 1 år i utlandet). Det året jeg skal til utlandet får jeg logisk nok ikke spart noen av pengene, men de 4 andre årene har jeg i hovedsak spart alt jeg har fått i lån (får logisk nok ikke stipend).

Anonymous poster hash: c2d01...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva utdanner du deg som?

Anonymous poster hash: 8e5e2...757

Skal studere sosialt arbeid når jeg er ferdig med studiespes. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at jeg har rundt 300 000, inkludert en del som ikke har blitt omgjort ennå.

Jeg betaler ned rundt 2000 kroner i måneden og synes det er helt greit. Jeg har ca. 5-6000 mer utbetalt i måneden enn om jeg skulle jobbet i samme bransje uten utdanning. Og i tillegg så føler jeg at det å ha en faglig fordypning gjør at jeg interesserer meg mer i jobben, og at jeg klarer å prestere bedre fordi jeg har den kompetansen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel en 300k elns. Men disse pengene er jo en investering i fremtiden din. Pga dette lånet kan jeg jobbe med det jeg har lyst til og tjener bra og utsiktene for høyere lønn er gode. Er 10 år siden jeg var ferdig å studere og nå er det vel nede i rett under 200k ca.

Og som noen andre nevnte her var det boligen min som gjorde meg til gjeldsslave, ikke lånekassa :P

Anonymous poster hash: d4161...6df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...