Gå til innhold

Er det prestisje å gå på NMH, på lik linje som medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det like prestisjefylt å gå på NMH som å gå på medisin?



Anonymous poster hash: b7545...8c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha nei. NMH ser ikke jeg på som spesielt prestisjefylt i alle fall. Og inntakskravene kan jo heller ikke måle seg helt.



Anonymous poster hash: 7b606...8e6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei. NMH ser ikke jeg på som spesielt prestisjefylt i alle fall. Og inntakskravene kan jo heller ikke måle seg helt.

Anonymous poster hash: 7b606...8e6

Virker jo sånn, slik som folk prater om at man nesten må være kjendis for å komme inn på NMH.

Anonymous poster hash: b7545...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener musikkhøyskolen ja?

Anonymous poster hash: 7b606...8e6

Ja, Norges musikkhøyskole.

Anonymous poster hash: b7545...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjendisene har vel ofte gått på Barratt-Due? De som går på musikkhøyskolen blir jo som oftest utdannet til profesjonelle musikere og de fleste får svært lite tid i media. Jeg har oppfattet det slik at det er mer status å gå på musikkonservatoriet enn NMH.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjendisene har vel ofte gått på Barratt-Due? De som går på musikkhøyskolen blir jo som oftest utdannet til profesjonelle musikere og de fleste får svært lite tid i media. Jeg har oppfattet det slik at det er mer status å gå på musikkonservatoriet enn NMH.

Hvorfor er det mer status å gå på Musikkonservatoriet enn NMH?

Hvor ligger Musikkonservatoriet?

Anonymous poster hash: b7545...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal veldig mye skills til for å komme inn på NMH. :) Det er 3 kvalifiseringsrunder og maaange som ikke kommer forbi disse prøvene. Man må prøvespille et stort "pensum" for 3-5 profesjonelle sensorer og gjøre det bra.
Men utenfor musikermiljøet er ikke musikk så status uansett.
Så anbefaler å ikke spørre på KG.



Anonymous poster hash: 329df...2ff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjendisene har vel ofte gått på Barratt-Due? De som går på musikkhøyskolen blir jo som oftest utdannet til profesjonelle musikere og de fleste får svært lite tid i media. Jeg har oppfattet det slik at det er mer status å gå på musikkonservatoriet enn NMH.

"Musikkonservatoriet" brukes hverken om Norges musikkhøgskole eller Barrat-Dues musikkinstitutt. Derimot het Norges musikkhøgskole før i tiden "Østlandets musikkonservatorium".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. De fleste har ikke hørt om NMH. Det hadde heller ikke jeg før jeg gikk inn på denne tråden. For at noe skal være prestisjefullt må det være anerkjent. At det er anerkjent kun i musikkmiljøet er ikke nok.



Anonymous poster hash: aa1a9...fa4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo sånn, slik som folk prater om at man nesten må være kjendis for å komme inn på NMH.

Anonymous poster hash: b7545...8c7

Er det folk som prater om dette? Det har jeg aldri hørt.

Anonymous poster hash: aa1a9...fa4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat enkelt å komme inn der, men det er ikke synonymt med at det er noe prestisjefylt. Flinke folk, men "prestisje" er det da virkelig ikke utenfor akkurat enkelte musikkretser. De fleste aner knapt hva NMH er, og de færreste aner noe om hvor vanskelig det er å komme inn der.



Anonymous poster hash: a5615...b9e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg vet om NMH er at det er vanskelig å bli opptatt som student der og at det finnes linjer/spesialisering for f.eks direksjon (bli dirigent). Kjenner til 2 som fullførte hovedfag (i dag heter det Mastergrad) ved NMH og i dag spiller den ene et instrument i Operaorkesteret og den andre er ansatt delvis i er professorat samt jobber i Oslo filharmoniske orkester (OFO).

Disse 2 hadde toppkarakterer fra videregående og hvis de hadde ønsker kunne de ha studert medisin i Norge.

Anonymous poster hash: 3bfa9...6ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like prestisjefylt å gå på NMH som å gå på medisin?

Anonymous poster hash: b7545...8c7

Haha, dagens!

Nei, NMH kokurrerer med en del andre "subbe"-høgskoler om bunnplassering prestisjemessig,

Anonymous poster hash: cb8da...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dagens!

Nei, NMH kokurrerer med en del andre "subbe"-høgskoler om bunnplassering prestisjemessig,

Anonymous poster hash: cb8da...220

Skulle likt å se deg prøvespille. :P

Å komme inn krever stort talent. Ikke rart norge har så få talenter innen musikk når det er så lite prestisje å være musiker.

Anonymous poster hash: 329df...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, dagens!

Nei, NMH kokurrerer med en del andre "subbe"-høgskoler om bunnplassering prestisjemessig,

Anonymous poster hash: cb8da...220

Og jeg trodde TS mente Norges Markedshøgskole... Sorry...

Jeg vil si at de ulike utøvende utdanningene stiller mye på samme linje prestisjemessig. Kommer helt an på instrument og sjangervalg hvilken av dem som er best. Men for en del er en master i utøvende på NMH eller konservatoriene kun en grunnutdanning for å kunne spisse utdanningen enda mer ved de største skolene i utlandet.

Anonymous poster hash: cb8da...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. De fleste har ikke hørt om NMH. Det hadde heller ikke jeg før jeg gikk inn på denne tråden. For at noe skal være prestisjefullt må det være anerkjent. At det er anerkjent kun i musikkmiljøet er ikke nok.

Anonymous poster hash: aa1a9...fa4

Hvis man har et minimum av "kulturell kapital" og er opptatt av klassisk musikk vet man at det er anerkjent. Jeg ville vært svært skeptisk til en person som ikke har hørt om NMH, og jeg er ikke musiker.

Anonymous poster hash: 329df...2ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjendisene har vel ofte gått på Barratt-Due? De som går på musikkhøyskolen blir jo som oftest utdannet til profesjonelle musikere og de fleste får svært lite tid i media. Jeg har oppfattet det slik at det er mer status å gå på musikkonservatoriet enn NMH.

"Musikkonservatoriet" brukes hverken om Norges musikkhøgskole eller Barrat-Dues musikkinstitutt. Derimot het Norges musikkhøgskole før i tiden "Østlandets musikkonservatorium".

Norges musikkhøgskole ble opprettet i 1973, og eksisterte parallelt med Østlandets musikkonservatorium inntil de ble slått sammen i 1996.

Anonymous poster hash: a1716...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har et minimum av "kulturell kapital" og er opptatt av klassisk musikk vet man at det er anerkjent. Jeg ville vært svært skeptisk til en person som ikke har hørt om NMH, og jeg er ikke musiker.

Anonymous poster hash: 329df...2ff

Nei. Jeg er opptatt av klassisk musikk, men jeg er da ikke en del av noen musikkmiljøer eller interessert i musikkhøgskoler. Poenget er at det ikke er anerkjent blant mennesker utenfor musikkmiljøet. Dersom du er skeptisk til en person som ikke har hørt om NMH er du skeptisk til majoriteten av nordmenn.

Anonymous poster hash: aa1a9...fa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...