AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har en datter på 15 år som jeg er forferdelig glad i. Men i det siste vil hun nesten ikke være sammen med oss familien, svarer frekt, er mer stille og innesluttet. Spiser mindre. Hun har også sluttet å være sammen med bestevenninen. Jeg er veldig bekymret. Jeg spurte henne om hva som skjer, har det sjedd noe alvorlig? Hun vil ikke snakke med meg! Jeg tror hun fortsatt skriver dagbok, hun gjorde hvertfall det for et år siden. Jeg fant den da, men leste ikke, det har jeg ikke noe med. Men nå? Hva om det har sjedd noe alvorlig? Er det riktig av meg å lete etter dagboken og lese? Det er umulig å lese noe på mobiltelefonen hennes, hun har den med seg over alt. Men dagboken?Anonymous poster hash: 0ae96...0b7
Kragebein Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Nei, selvfølgelig ikke. Datteren din har rett på et privatliv. Det er mer eller mindre helt normalt at tenåringer går gjennom en slik periode i den alderen, er du veldig bekymret så kan du for eksempel ta en prat med helsesøster på skolen hennes. Edit: Skrivefeil. Endret 19. februar 2015 av Kragebein 35
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Nei selvsagt er det ikke det. Anonymous poster hash: 878ee...487 10
Aryamili Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 NEI. Hadde min mor lest i dagboka mi da jeg var 15 år (eller uansett alder egentlig, og uansett hvem), vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Ikke blitt mer åpen iallefall, og sannsynligvis stengt meg enda mer inne. Jeg forstår at du vurderer det av kjærlighet, og at du bryr deg, men hun kommer ikke til å se det slik dersom du gjør det og hun finner ut av det. En dagbok er privat, og hun har rett til privatliv. 19
Nutz Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 En dagbok er og blir privat - uansett alder. 9
Gjest Runforit Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Det er IKKE greit! Her snakker vi om å invadere hennes mest private tanker og følelser. Det er et utrolig stort tillitsbrudd og kan fort gjøre ting mye verre. Du bør heller sette deg ned med henne og prate med henne. Gjerne snakk med skolen og hør om de har merket noen endringer i forhold til oppførsel/karakterer etc. 12
Shinigami Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Nei! Det er det verste tillitsbruddet du kan gjøre! 5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Om det er greit? Nei det er vel ikke det. Men jeg hadde gjort det likevel. Anonymous poster hash: 1377e...a97 8
Dame86 Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 For et spørsmål! Selvfølgelig er ikke det greit. Hvis du ikke klarer å skape et forhold dere imellom som gjør at hun kan prate med deg, er ihvertfall ikke å ødelegge privatlivet hennes veien å gå. Snakker om svik og tillitsbrudd. Om moren min hadde gjort noe slikt mor meg som tenåring tror jeg synet mitt på henne ville blitt forandret for alltid. 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 3
Gjest Runforit Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 Har du prøvd kommunikasjon? 8
goldenchanel Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 Nei, aldri... Om hun ikke vil fortelle det til deg nå så tyder det på at hun IKKE stoler på deg, hvordan tror du det blir etter du har lest dagboken hennes.. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Selvsagt leser du ikke i dagboken. Min mor gikk gjennom mine skuffer og skap og jeg hadde ingen tillitt til henne. Jeg skjulte dermed alt fra henne og låste henne ut fra livet mitt fordi jeg hadde opplevd så mange tillitsbrudd. Når det var noe som hadde skjedd så flyktet jeg lengst mulig vekk fra henne og dro heller til vennene mine om jeg hadde noe på hjertet. Hun er nok bare inne i en fase, det er helt normalt. Kanskje hun og bestevennen har blit uvenner, det er også normalt. Om du er bekymret kan du si du er det, og at hun kan komme til det uansett hva det er, evt. spørre om hun vil snakke med en annen voksenperson, f.eks. helsesøster. Men ikke press. Skjønner du er bekymret, for all del, men om du sniker i dagbøker kaster du bare bensin på bålet. Anonymous poster hash: 3bd92...72f 7
Kragebein Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 Kanskje hun er lei seg fordi hun ikke kan stole på moren sin. For nei, det kan hun ikke om du vurderer å lese i dagboken hennes. 6
Aryamili Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 Hvordan vet du at det feiler henne noe da? Hun høres ut som en normal tenåring, ut fra det du skriver. Uansett er ikke det å lese dagboka hennes veien å gå! 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 " Kan jeg få grave inn i min datters indre organer "? SELVFØLGELIG IKKE! Anonymous poster hash: 6c4fa...c4b 2
Gjest Vind Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 Nei, du bryter en grense, og kan knuse masse mellom dere dersom du gjør det. Snakk med din datter, dersom du er urolig for henne, men ikke les hennes private dagbok. 3
Gjest Vind Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Men altså, det er jo noe som feiler henne. Og tanken på at svaret kanskje står i dagboken.. ja det er jo bare fordi jeg er så glad i henne!Anonymous poster hash: 0ae96...0b7 Kanskje hun bare er... ung? 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 NEI!Anonymous poster hash: b981a...003 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Vel. Dere har vel et poeng. Kan jeg ringe skolen da eller få henne til å snakke med helsesøster eller psykolog? Hilsen T.S.Anonymous poster hash: 0ae96...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå