Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Gjest Bluebird1992

Style by Norway/Camilla Øvestad:

I sitt siste innlegg har hun masse bilder av produkter hun selger, og hun skriver at nå har de fått inn så mye fint i showrommet.

Dette er vel reklame? Hun liker ikke å merke slik hun skal. Jeg er utestengt fra bloggen fordi jeg minnet henne på det. Kanskje noen andre gidder det?

Takk, isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eirin Kristiansen har lagt ut et innlegg som omhandler et sponset frisørbesøk. Dette er merket helt nederst. FATTER ikke hva som er så vanskelig med å gjøre dette riktig???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Eirin Kristiansen har lagt ut et innlegg som omhandler et sponset frisørbesøk. Dette er merket helt nederst. FATTER ikke hva som er så vanskelig med å gjøre dette riktig???

La inn en kommentar nå, får se om den slipper igjennom.

Men ja, hva er så vanskelig å skrive det øverst? Hun klarer jo å skrive det, så det er bare å flytte det 20 cm opp ;)

Tilføyelse: hun slettet kommentaren, men har flyttet merkingen øverst.

Bra noen bloggere faktisk retter etter å ha blitt gjort oppmerksom på slikt i stedet for å overse eller sutre ;)

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peter Peters - https://instagram.com/friendlypeters/ - har bl.a. Caroline Berg Eriksen og Camilla Pihl som sine klienter. Han bruker IG-kontoen bl.a. til promotering av varer de vil ha oss til å kjøpe, men ikke noe av reklamen er merket. Har tipset Forbrukerombudet.

Venteliste på Bianco-skoene? Attehva?!

(ref. bilde av Camilla Pihl)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komikerfrue reklamerer for konkurranse på bloggen, på snapchatkontoen sin.

Konkurransen er merket på bloggen, men ikke på snap.

Forøvrig har komikerfrue på seg premien på snappen, så den burde vel uansett vær merket som sponset?
Regner iallefall med at den er sponset siden konkurransen er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Lene Orvik skriver ikke at både kjolen og frisøren hun nevner i innlegget er sponset, merket på instagram, men likevel

Jøss, hun publiserte kommentaren min OG la til merking øverst! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine Sørland merker aldri reklameinnleggebe for Get Inspired på instagram.

Ikke for Lindex heller, selv om hun er ansatt som fashion ambassadør eller noe sånn for dem. Jeg har sendt Mail til Lindex og spurt hvorfor de ikke sørger for at innleggene merkes, men har ikke fått svar. Det burde være spre enkelt, klarer hun å skrive #lindex og #getinspired så klarer hun vel å skrive #reklame også? It's not rocket science.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://mammatilmichelle.blogg.no/1442850736_y_e_l_l_o_w.html

Går det an å påstå at dette er noe annet enn reklame, og at innlegget ikke burde vært merket på toppen? Overskriften, alle bildene og de tre første setningene handler om plagget. Og dette kommer fra hun som bastant påstod at hun kunne jobben sin og alltid merket riktig etter FOs runde tidligere i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBE fortsetter med manglende merking av veskesamarbeidet og GetInspired-samarbeidet sitt på Instagram, Facebook, og Twitter. Daglig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

CBE fortsetter med manglende merking av veskesamarbeidet og GetInspired-samarbeidet sitt på Instagram, Facebook, og Twitter. Daglig.

God gammaldags uvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sendte følgende mail til Forbrukerombudet nå:

"Håper du kan svare på om dette er godt nok merket https://instagram.com/p/79oIzZgsWN/?tagged=adaxbycarolinebergeriksen?

Det er reklame for:

* Veske som er fra et designsamarbeid mellom Caroline Berg Eriksen og Adax. Det er grunn til å tro at hun tjener på hver veske som selges.

* Klær fra Get Inspired som hun har en årsavtale med.

Det er kun merket med:  #carolinebergeriksenworkout   #adaxbycarolinebergeriksen".

Så får jeg bare vente på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sikkert dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen på annonselenke og vanlig annonse? 

Jeg forstår at i annonselenke, så er det faktisk en lenke til produktet. Men er det kun i de tilfellene lenken er tilstede at man må merke det som annonselenke/annonse? 

Konkret tenker jeg på dette: 

1) Innlegg 1: Reklame med annonselenke, merket som annonslenke. 

2) Innlegg 2: Bilder av produktet, uten noe form for merking. 

3) Innlegg 3: Bilder av produktet, med kun merking av egen kolleksjon. 

Bloggeren tjener reklamerer egentlig for annonselenken som var i det første innlegget i alle tre innleggene, men selve annonselenken er bare nevnt der. Er det slik at da slipper man unna med å merke de andre som kommer etter? Syns det virker merkelig. Men veldig smart om det ikke er nødvendig da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hva er egentlig forskjellen på annonselenke og vanlig annonse? 

Jeg forstår at i annonselenke, så er det faktisk en lenke til produktet. Men er det kun i de tilfellene lenken er tilstede at man må merke det som annonselenke/annonse? 

Konkret tenker jeg på dette: 

1) Innlegg 1: Reklame med annonselenke, merket som annonslenke. 

2) Innlegg 2: Bilder av produktet, uten noe form for merking. 

3) Innlegg 3: Bilder av produktet, med kun merking av egen kolleksjon. 

Bloggeren tjener reklamerer egentlig for annonselenken som var i det første innlegget i alle tre innleggene, men selve annonselenken er bare nevnt der. Er det slik at da slipper man unna med å merke de andre som kommer etter? Syns det virker merkelig. Men veldig smart om det ikke er nødvendig da ;) 

Se under pkt 4.2  - http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf : "Produkter du har kjøpt selv, eller fått i gave fra for eksempel venner eller kjæresten, kan omtales uten å merkes som reklame så lenge du ikke lenker til produktet gjennom et annonsenettverk.". 

Jeg forstår det derfor slik at det er kun blogginnlegg med annonselenke som skal merkes i slike tilfeller, men det kan være jeg tar feil. Du kan evt. spørre Forbrukerombudet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...