Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sendte mail til Forbrukerombudet og spurte blant annet konkrete spørsmål om merking av annonselenker og hvordan/hvem som avgjør formålet til et innlegg. Jeg fikk dette til svar:

"Når det gjelder spørsmålet om innlegget med reklamelenker skal merkes øverst eller bare ved lenkene, så kan vi ikke gi et generelt ja/nei-svar på dette. Om et innlegg skal merkes, og hvordan det skal merkes, kommer an på en konkret vurdering i hvert tilfelle. Poenget med å merke er at man skal bli oppmerksom på reklamen i det man leser/ser den, og i mange tilfeller vil det da ikke være tilstrekkelig å merke kun lenkene."

------------8< ---------------

Det vil altså si at det skal merkes F Ø R bilder og tekst dersom det er annonselenker i innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått svar fra FO: http://i.imgur.com/izlDAiM.png

Jeg ble ikke noe klokere, og sendte spørsmål om blogginnlegget "Red Valentino" hos carolinebergeriksen.no skal merkes: http://i.imgur.com/CPgvEXS.png

Og fikk til svar at det bør merkes. Dette med bakgrunn i at formålet med innlegget etter FO sin vurdering er å vise frem antrekket. Både tittel, innhold og antall bilder taler i retning av at dette er et reklameinnlegg: http://i.imgur.com/dNOKEWM.png

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått svar fra FO: http://i.imgur.com/izlDAiM.png

Jeg ble ikke noe klokere, og sendte spørsmål om blogginnlegget "Red Valentino" hos carolinebergeriksen.no skal merkes: http://i.imgur.com/CPgvEXS.png

Og fikk til svar at det bør merkes. Dette med bakgrunn i at formålet med innlegget etter FO sin vurdering er å vise frem antrekket. Både tittel, innhold og antall bilder taler i retning av at dette er et reklameinnlegg: http://i.imgur.com/dNOKEWM.png

Supert at de svarer :) Men jeg skulle ønske reglene var litt lettere for forbrukere (og bloggere) å forholde seg til. Hvis det må vurderes (av FO) i det konkrete tilfellet, så vil bloggerne fortsatt ha ganske stort spillerom til å ikke merke, de må bare skjule "formålet" litt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Herregud, nå syns jeg FO må ta seg selv i nakkeskinnet og komme med ett svar og én regel.

Ullen regel som legger opp til mye tolking er fint for bloggerne som ønsker å unngå å merke så mye med reklame. For forbrukeren: ikke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med svaret fra FO, og fikk bekreftet hvordan jeg har tenkt vedr. formålet. Det jeg skriver her er likt med svaret fra FO . Jeg opplever det derfor ikke så vanskelig å vurdere hva som bør merkes, og hva som ikke bør merkes. Men selvfølgelig kan en komme borti tvilstilfeller. Da går det an å gi en tilbakemelding til den aktuelle bloggeren om at hvis formålet er reklame, så bør det merkes øverst. Får man ikke et svar man er fornøyd med, kan man enten la være å stole på bloggeren, tipse/klage til FO eller ikke bry seg. Til syvende og sist er det bloggeren som taper på feilmerking av reklame. Håper de snart skjønner det.

Det er FO som kan melde videre til Markedsrådet, så det er de som skal vurdere det.

Bloggerne vet hva som er reklame og hva som ikke er det. Er de i tvil kan de uansett merke, eller skille reklame ut i rene reklameinnlegg. Det skal ikke være så vanskelig å følge regelverket. De gjør det bare vanskelig med vilje. Men de kan ikke unngå tilsyn fra FO, og evt bot fra Markedsrådet i evigheter.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Jeg er fornøyd med svaret fra FO, og fikk bekreftet hvordan jeg har tenkt vedr. formålet. Det jeg skriver her er likt med svaret fra FO . Jeg opplever det derfor ikke så vanskelig å vurdere hva som bør merkes, og hva som ikke bør merkes. Men selvfølgelig kan en komme borti tvilstilfeller. Da går det an å gi en tilbakemelding til den aktuelle bloggeren om at hvis formålet er reklame, så bør det merkes øverst. Får man ikke et svar man er fornøyd med, kan man enten la være å stole på bloggeren, tipse/klage til FO eller ikke bry seg. Til syvende og sist er det bloggeren som taper på feilmerking av reklame. Håper de snart skjønner det.

Det er FO som kan melde videre til Markedsrådet, så det er de som skal vurdere det.

Bloggerne vet hva som er reklame og hva som ikke er det. Er de i tvil kan de uansett merke, eller skille reklame ut i rene reklameinnlegg. Det skal ikke være så vanskelig å følge regelverket. De gjør det bare vanskelig med vilje. Men de kan ikke unngå tilsyn fra FO, og evt bot fra Markedsrådet i evigheter.

Jeg er ikke fornøyd med svaret til FO. Eller, det er ikke svaret i seg selv jeg ikke er fornøyd med, men løsningen.

Jeg mener det bør være et ja/nei svar. I første omgang, før noen tar seg bryet med å klage og FO faktisk vurderer saken, vil det være opp til bloggeren å mene hva som er formålet. Det syns jeg er et problem.

Stort sett er det jo slik nå også: bloggerne merker ikke innlegg, og det skjer ikke noe før noen faktisk gjør noe med det. Og ofte skjer det ikke noe da heller.

Forskjellen blir at ved en klar regel kan man si i klartekst: Merking mangler. Nå må det bli en diskusjon, hvor bloggeren kan mene at det ikke bør merkes fordi hun mener formålet ikke er reklame.

Vi vet, utfra utallige innlegg, at mange er svært slappe på å merke innlegg som er reklame som nettopp reklame. Når disse kan gjøre sin egen vurdering ut fra hva som er formålet i første omgang, tror jeg det vil føre til mye mindre merking enn om det hadde vært en klar regel med et ja/nei svar.

Generelt sett er jeg lite fornøyd med FO om dagen. Jeg hadde inntrykk av at de faktisk brydde seg om dette spørsmålet, og ønsket forbrukernes tips i sakene. Nå sitter jeg mer med følelsen av at dette egentlig ikke er så nøye. Det kommer ingen reaksjoner, og reglene blir mer til for bloggerne enn forbrukeren. Jeg ser at de skriver at de skal ta en aksjon mot våren (i svaret til mamsi), men jeg har mine tvil. Jeg håper de motbeviser meg sterkt, både med tanke på regelutviklingen og aksjoner mot de som faktisk bryter reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Svaret for min del var en avklaring jeg trengte etter å ha diskutert her inne om bloggere kan slippe å merke øverst ved kun å skrive om hverdagslivet. Nå vet vi at det ikke er tilfelle. Vi kan se på tittel, innhold og antall bilder for å vurdere om det bør merkes. Og det er ikke så vanskelig å vurdere, når vi har fått denne tilbakemeldingen fra FO etter min mening.

Jeg har ikke så høye forventninger til FO ut fra ressursene de har. Forbrukerombudet mottok i 2014 i underkant av 11 500 klager, og med knapt 30 ansatte må de foreta en streng prioritering av hvilke saker de tar opp. FO sine prioriteringer fremgår av virksomhetsplanen deres: http://forbrukerombudet.no/asset/5124/1/5124_1.pdf

Når det er sagt, så forventer jeg at FO ved neste tilsyn ikke kommer med samme tilbakemeldingen som sist gang, at bloggerne har blitt bedre å merke. Det kan være, men fremveksten av reklame på blogger har økt, og da bør en ikke være fornøyd med at de er blitt flinkere enn de var i 2011.

Jeg forventer at hvis de nå etter 4 år finner regelbrudd hos bloggerne, at det blir sendt videre til Markedsrådet. Skjer det ikke, da vil jeg være enig med deg, men jeg gir de en sjanse.

Jeg oppfatter ikke at det er opp til bloggeren. Om de tror det, så har de glemt av FO og leserne sine. Jeg har tro på at det kommer til å skje noe fremover. Enten med eller uten FO.

Om bloggerne fortsetter å feilmerket, vil de tape troverdighet. Ser man på utviklingen de siste årene, så er leserne blitt mer og mer bevisst på at man har krav på å vite om det er reklame, før man starter å lese et blogginnlegg. Når det ikke skjer vil de av bloggerne som holder leserne for narr, ende opp med å tape troverdighet. Så det er bare å fortsette å skrive i denne tråden. :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Svaret for min del var en avklaring jeg trengte etter å ha diskutert her inne om bloggere kan slippe å merke øverst ved kun å skrive om hverdagslivet. Nå vet vi at det ikke er tilfelle. Vi kan se på tittel, innhold og antall bilder for å vurdere om det bør merkes. Og det er ikke så vanskelig å vurdere, når vi har fått denne tilbakemeldingen fra FO etter min mening.

Jeg har ikke så høye forventninger til FO ut fra ressursene de har. Forbrukerombudet mottok i 2014 i underkant av 11 500 klager, og med knapt 30 ansatte må de foreta en streng prioritering av hvilke saker de tar opp. FO sine prioriteringer fremgår av virksomhetsplanen deres: http://forbrukerombudet.no/asset/5124/1/5124_1.pdf

Når det er sagt, så forventer jeg at FO ved neste tilsyn ikke kommer med samme tilbakemeldingen som sist gang, at bloggerne har blitt bedre å merke. Det kan være, men fremveksten av reklame på blogger har økt, og da bør en ikke være fornøyd med at de er blitt flinkere enn de var i 2011.

Jeg forventer at hvis de nå etter 4 år finner regelbrudd hos bloggerne, at det blir sendt videre til Markedsrådet. Skjer det ikke, da vil jeg være enig med deg, men jeg gir de en sjanse.

Jeg oppfatter ikke at det er opp til bloggeren. Om de tror det, så har de glemt av FO og leserne sine. Jeg har tro på at det kommer til å skje noe fremover. Enten med eller uten FO.

Om bloggerne fortsetter å feilmerket, vil de tape troverdighet. Ser man på utviklingen de siste årene, så er leserne blitt mer og mer bevisst på at man har krav på å vite om det er reklame, før man starter å lese et blogginnlegg. Når det ikke skjer vil de av bloggerne som holder leserne for narr, ende opp med å tape troverdighet. Så det er bare å fortsette å skrive i denne tråden. :)

Takk for at du kommer med noen positive ord og tanker her! Og sorry for min negativitet! Bra det er noen som ser litt lyst på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg forstår frustrasjonen din. Da jeg først leste svaret fra FO tenkte jeg mitt, men etter å ha sett at klagene vedr. bloggere drukner i andre klager, kan jeg forstå ressursbruken. Men jeg forventer at visse bloggere som feilmerker med vilje (de vi har gitt gjentatte tilbakemeldinger om dette) får en respons fra Markedsrådet. Og bøtene bør etter min mening være pr. blogginnlegg, og ikke en "kvantumsrabatt". Så får vi se om jeg fortsetter å være positiv. ;)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

:)

Jeg forstår frustrasjonen din. Da jeg først leste svaret fra FO tenkte jeg mitt, men etter å ha sett at klagene vedr. bloggere drukner i andre klager, kan jeg forstå ressursbruken. Men jeg forventer at visse bloggere som feilmerker med vilje (de vi har gitt gjentatte tilbakemeldinger om dette) får en respons fra Markedsrådet. Og bøtene bør etter min mening være pr. blogginnlegg, og ikke en "kvantumsrabatt". Så får vi se om jeg fortsetter å være positiv. ;)

Ja, de burde absolutt hatt mer ressurser, og jeg forstår at de ikke kan prioritere hva vi måtte mene er viktig til en hver tid. Håper de kan få mer ressuser etter hvert, for internettet blir jo bare større og større :Nikke:

Tar meg selv i nakkeskinnet og skal være positiv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Ja, vi må ha litt perspektiv på det. Selv om vi mener dette er viktig (og det er det), så klarer ikke FO å være like godt tilstede på alle markedene som er problematiske for forbrukerne. De prioriterer høyest de områdene som har økonomisk størst betydning for flest forbrukere. Derfor er det ulike problemstillinger innen finans, bolig og IKT som står øverst på lista deres, jfr. http://forbrukerombudet.no/asset/5124/1/5124_1.pdf

Jeg tenker at det nå er på tide at bloggerne følger regelverket, slik at samfunnet slipper å bruke ressurser på å passe på de. Og hvis ikke får vi "passe på de" (i tillegg til FO). :)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

:)

Ja, vi må ha litt perspektiv på det. Selv om vi mener dette er viktig (og det er det), så klarer ikke FO å være like godt tilstede på alle markedene som er problematiske for forbrukerne. De prioriterer høyest de områdene som har økonomisk størst betydning for flest forbrukere. Derfor er det ulike problemstillinger innen finans, bolig og IKT som står øverst på lista deres, jfr. http://forbrukerombudet.no/asset/5124/1/5124_1.pdf

Jeg tenker at det nå er på tide at bloggerne følger regelverket, slik at samfunnet slipper å bruke ressurser på å passe på de. Og hvis ikke får vi "passe på de" (i tillegg til FO). :)

Det hadde jo vært det aller beste!! Det beste hadde vært om vi aldri hadde måtte undre eller spørre oss selv om "er dette reklame?". Det hadde vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cement

Enkelte skjønner dessverre ikke at folk er opptatt av og irritert over uetiske forretningsmetoder og tror alt som skrives i tråder om bestemte blogger er ren mobbing av bloggeren som privatperson.

Kanskje denne tråden i tillegg til alt annet den er ment for, også kunne vært brukt litt mer aktivt til informasjon om hvilke bedrifter som benytter skjult markedsføring via blogger, og hvordan de gjør det?

-----

Kritikk handler ikke alltid om å like eller ikke like den ene eller andre bloggeren, det er noen prinsipper her som faktisk er ganske viktig. Det spiller en rolle at bedrifter benytter seg av skjult bloggmarkedsføring. Vi blir påvirket uansett hva vi tror om det. Når bedrifter betaler bloggere for å skrive og hevde det samme på en troverdig måte, er det fordi det er effektivt og innbringende. De hadde ikke betalt mellom 50 000 og 80 000 kroner for et innlegg eller kjøpt kampanjer (flere innlegg) hvis effekten ikke var god.

Markedsføring via SoMe er big business, og kommersielle medier som aviser og magasiner på nett og papir vil også ha sin del av kaka nå. Ikke alle komm.medier er like strengt regulert og har like høy etisk standard. Hvis veldig mange av disse også begynner å opptre i gråsoneland og over i det helt svarte fordi "ingen bryr seg" og selvsagt fordi det er mest innbringende, og bedrifter mer enn gjerne blir med på lureriet, er det veldig lite greit for forbrukerne = oss.

Hva med f.eks et ganske uvirksomt slankeprodukt som bloggere og "alle" medier omtalte som helt suverent effektivt - ville målgruppen m.fl trodd det og kjøpt det? Jeg tror det. Ville like mange kjøpt det hvis det var tydelig merket "annonse"? Tvilsomt.

Det er for å beskytte oss, forbrukere, og for å få oss til å være litt kritiske til det som opplyses at det er viktig med merkning. Det er for å beskytte oss at det finnes en lov om markedsføring. Det er ikke slemt at bedrifter og bloggere må fortelle oss hva vi skal legge til grunn for tolkning av budskapet, hva som er den reelle konteksten.

Noen synes bloggere og bedrifter skal få gjøre som det passer, muligens påvirke dem til å velge/bruke penger på et produkt som ikke akkurat er best i klassen - dem om det. De må respektere at ikke alle tenker som dem.

Bloggere og bedrifter vil ikke lide noen nød selv om de opptrer mer respektfullt, ærlig og redelig overfor oss som er lesere og potensielle kunder. Jeg tror at det er et større tapsprosjekt å bevege seg for mye i gråsoner og leke katt og mus med lesere og kunder. Meg irriterer det i alle fall såpass at jeg så gjerne mottar navn på samtlige bedrifter som synes det er helt ok å lure folk. For eksempel ved hjelp av skjult sponsing eller kanskje "smarte" innleggskampanjer der kun ett av innleggene merkes.

Om disse sløvingene og/eller luringene tenker jeg at produktene de selger heller ikke er spesielt bra, og da kan jeg unngå dem.

------

... dette ble veldig langt. Målet med innlegget var ganske enkelt å foreslå at tråden brukes til å informere om bedrifter som via blogger snikmarkedsfører, og hvordan de gjør det.

------

Edit: Omformulert og rettet skrivefeil.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ta en som er mester i å ikke merke sjekk tipsoginspirasjontilhjemmet på Facebook og Skandinaviskehjem på Instagram. Hun tjener grovt på dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Evans

Hvis dere vil ta en som er mester i å ikke merke sjekk tipsoginspirasjontilhjemmet på Facebook og Skandinaviskehjem på Instagram. Hun tjener grovt på dette

Er ikke skandinaviskehjem en bedrift som jobber med å reklamere for andre? Og ikke en blogg/privatperson/ettellerannet, og derfor ikke pliktig til å merke innlegg slik bloggere/instsgrambloggere er?

Veit ikke helt hva man skal kalle de som ikke har blogg i vanlig forstand, men bruker instagram som en type blogg.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg reagerer også på en rekke Instagrammere (som også sikkert er bloggere...) som sjelden merker, selvom de tydelig er sponset.

Treningsfrue

Funkygine

Suzanne Svanevik

Dessverre er det mer unntaket enn regelen at det merkes innlegg på Instagram. Håper både sponsoren og den sponsede etterhvert forstår at de er tjent med ryddig merking - jeg blir selv bare irritert og tenker at jeg hvertfall ikke skal legge igjen penger hos de som ikke merker. Liker ikke å bli forsøkt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...