AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #21 Skrevet 19. februar 2015 Si til svigers at du kan reise å besøke søsteren oftere om de passer fjøset. Det går jo ikke når du har den andre jobben da. Men kanskje de skjønner litt hvordan du har det dersom de må i fjøset en helg. Du får ta dem med i løpet av uka før og lære dem opp. Anonymous poster hash: 71125...0fb 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #22 Skrevet 19. februar 2015 TS, det har neppe noen hensikt å skulle diskutere med sånne folk. De har avslørt hva slags mennesker de er da de oppriktig mente du kunne ringe deg syk for å komme i dåpen. På slike mennesker preller rasjonelle argumenter av som vann på gåsa. Kan jeg spørre deg hva din mann sier om sine foreldres oppførsel? Tar han deg i forsvar? Anonymous poster hash: 2f79e...c50 Han sier vi ikke skal bry oss og overhøre det.. Si til svigers at du kan reise å besøke søsteren oftere om de passer fjøset. Det går jo ikke når du har den andre jobben da. Men kanskje de skjønner litt hvordan du har det dersom de må i fjøset en helg. Du får ta dem med i løpet av uka før og lære dem opp. Anonymous poster hash: 71125...0fb Jeg har foreslått dette jeg og. Men de svarer at de er pensjonister og da kan man ikke forvente at de skal jobbe, de er 74 begge to og rene Nortug og Bjørgen på ski da.. Og de har jobbet i fjøset før jeg tok over så egentlig brude de kunne det. Har lenge planlagt å dra en uke til vestlandet hvor svigerinna mi bor, kunne gå i fjellet og lekt med nevøen som vistnok er en skikkelig Lars monsen Og hilst på den nye lille da så klart. Nå kommer jeg tilbake til tråden i kveld for så må sauene få litt oppmerksomhet. Takk for alle råd og tips, og all forståelse så langt! Anonymous poster hash: 59dfc...ce3 1
Miss moneypenny Skrevet 19. februar 2015 #23 Skrevet 19. februar 2015 Ja, dette var sannelig en god strategi for å skape fred og fordragelighet i familien Har du tenkt på at denne masningen fra svigers kanskje kommer av at søsteren, og evt svigers, synes det er sårt at TS og mannen tilsynelagende ikke bryr seg om nevøen(e)/niesen(e) sin(e)? Din strategi vil nok bare understreke at TS er svigerdatteren fra helvete. Når man er en familie så stiller man opp for hverandre, selv for svigerfamilien. Jeg synes det virker som om TS ikke er særlig interessert i svigerfamilien, og jeg tipper det er det som er kjernen til konflikten her. Anonymous poster hash: f4b14...432 Mannen får jo ikke besøk av sin søster heller. Hvorfor skal Ts da dra på besøk?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #24 Skrevet 19. februar 2015 Jeg kan se det litt fra den andre siden. Jeg og broren min bor på hver vår kant av landet. Resten av familien bor her jeg bor, mens broren min har bosatt seg langt unna der han studerte. Når har vi fått et barn, og han kommer aldri på besøk. Han har en hund, men utover det ingen forpliktelser. Nå er barnet vårt 2 år, og broren min har ikke hilst på han siden dåpen. Det er ikke til å komme fra et det ER enklere for han å reise hit enn det er for oss å pakke halve leiligheten for en helg på andre siden av landet. Jeg er utrolig skuffet over broren min som ikke viser noe som helst interesse for nevøen sin, samtidig som jeg har forståelse for at mange ikke forstår "greia" med barn før de blir foreldre selv. Nå vet ikke jeg hvor lenge du og mannen har vært sammen, altså hvor lenge du har vært en "del" av familien, men jeg har full forståelse for at enkelte blir skuffet over at du ikke tar deg fri til dåpen. Mulig det er plent umulig for deg å få fri, men det virker ærlig talt som du ikke egentlig er så innmari interessert i å dra, og at du ikke akkurat prøver så hardt for å få fri heller. Dåp er en STOR greie for foreldrene, og også ofte for besteforeldre, så selv om du ikke bryr deg så mye selv, så går det an å late som en sjelden gang i blant. Du bør iallefall som et minimum få mannen din til å dra, og kanskje ringe søsteren og beklage sånn at hun ikke tror du bare ikke bryr deg. Tro meg, du kommer til å forstå dette bedre den dagen du eventuelt selv får barn. Anonymous poster hash: f4b14...432 Hvorfor er det så fryktlig tungvindt å reise bort fordi man har barn lurer jeg på?! TS skriver jo at de har mange dyr, mye mer stress å få pass til de enn det det er å ta med seg et barn på ferie!Anonymous poster hash: 5ee89...a4a 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #25 Skrevet 19. februar 2015 Hvis dere har fjøsdrift så forstår jeg deg hvertfall godt TS! Da er det jo ikke bare upraktisk å komme fra, men også dyrt! Dessuten antar jeg at dere har litt plass ettersom dere bor på gård? Da burde det jo ikke være noe stress for svigerinnen din å aa med seg barna og være der noen dager..Anonymous poster hash: 5ee89...a4a 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #26 Skrevet 19. februar 2015 Eier ikke mannen din noe av gården? Anonymous poster hash: 4ad6c...52e
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #27 Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er det så fryktlig tungvindt å reise bort fordi man har barn lurer jeg på?! TS skriver jo at de har mange dyr, mye mer stress å få pass til de enn det det er å ta med seg et barn på ferie!Anonymous poster hash: 5ee89...a4a Jeg regner med du ikke har barn selv...?Anonymous poster hash: f4b14...432
Gjest Skrevet 19. februar 2015 #28 Skrevet 19. februar 2015 Hva slags avtale har dere egentlig med foreldrene hans? De bor gratis og får servert middag hver dag! Og ikke er de takknemmelige! Jeg tror at du burde slutte å dekre sånn med dem. Tydelig at du ikke får noen takk. Middagen får de da fikse sjøl! Dere trenger litt privatliv. Og om svigers ikke betaler deg for middagen, så burde de ordne sin egen mat. I forhold til kårkontrakten får du se hva dere er enige om der. Om svigerforeldrene dine slutter å belaste matbudsjettet ditt og begynner å betale husleie, så blir det jo mye enklere økonomisk for dere å ta fri sammen en helg. 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #29 Skrevet 19. februar 2015 Alt tatt i betraktning er det mye enklere for søstera å komme på besøk enn for TS og mannen å reise til dem. Og når svigers nekter å lette ræva si opp fra godstolen for å hjelpe til littegrann som takk for all den gratis middagen har de i hvert fall ingen rett til å syte. Anonymous poster hash: 2f79e...c50 1
Jade Skrevet 19. februar 2015 #30 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Du sier at du har brukt mye penger på denne gården. Eier du store deler av den da? Eller vil den bli fordelt på to (mannen din og søsteren hans) når foreldrene dør? Det høres veldig slitsomt ut. Både masingen og utakknemlige middagsgjester på besøk hver dag!! Betaler de noe som helst, eller forsørger du (og din mann?) hele gjengen? Neste frihelg dere har, så får dere reise og besøke søsteren, mens svigerfar passer gården. Eller finner en stedsfortreder. Endret 19. februar 2015 av Jade 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #31 Skrevet 19. februar 2015 Jeg kan se det litt fra den andre siden.Jeg og broren min bor på hver vår kant av landet. Resten av familien bor her jeg bor, mens broren min har bosatt seg langt unna der han studerte. Når har vi fått et barn, og han kommer aldri på besøk. Han har en hund, men utover det ingen forpliktelser.Nå er barnet vårt 2 år, og broren min har ikke hilst på han siden dåpen.Det er ikke til å komme fra et det ER enklere for han å reise hit enn det er for oss å pakke halve leiligheten for en helg på andre siden av landet.Jeg er utrolig skuffet over broren min som ikke viser noe som helst interesse for nevøen sin, samtidig som jeg har forståelse for at mange ikke forstår "greia" med barn før de blir foreldre selv. Nå vet ikke jeg hvor lenge du og mannen har vært sammen, altså hvor lenge du har vært en "del" av familien, men jeg har full forståelse for at enkelte blir skuffet over at du ikke tar deg fri til dåpen. Mulig det er plent umulig for deg å få fri, men det virker ærlig talt som du ikke egentlig er så innmari interessert i å dra, og at du ikke akkurat prøver så hardt for å få fri heller.Dåp er en STOR greie for foreldrene, og også ofte for besteforeldre, så selv om du ikke bryr deg så mye selv, så går det an å late som en sjelden gang i blant. Du bør iallefall som et minimum få mannen din til å dra, og kanskje ringe søsteren og beklage sånn at hun ikke tror du bare ikke bryr deg.Tro meg, du kommer til å forstå dette bedre den dagen du eventuelt selv får barn. Anonymous poster hash: f4b14...432 Det er også utrolig irriterende med folk som tror de må pakke halve leiligheten sin for å ta med en toåring på helgetur. Det er slike folk det er slitsomt både å få besøk av, og besøke. I hvertfall hvis de er så nedlatende mot barnløse. Gåseøyne: en "del" av familien, hun er altså ikke en ordentlig del, hun skjønner ikke greia osv. Her er det svigerfamilien som ikke skjønner greua med jobb og fjøs og gård. Og jeg har barn, og skjønner greia med dåp og storfamilie, men ikke de holdningene der. Anonymous poster hash: 01180...f19 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #32 Skrevet 19. februar 2015 Det er også utrolig irriterende med folk som tror de må pakke halve leiligheten sin for å ta med en toåring på helgetur. Det er slike folk det er slitsomt både å få besøk av, og besøke. I hvertfall hvis de er så nedlatende mot barnløse. Gåseøyne: en "del" av familien, hun er altså ikke en ordentlig del, hun skjønner ikke greia osv. Her er det svigerfamilien som ikke skjønner greua med jobb og fjøs og gård. Og jeg har barn, og skjønner greia med dåp og storfamilie, men ikke de holdningene der. Anonymous poster hash: 01180...f19 Nå pakker vi selvsagt ikke med oss halve leiligheten, det er bare en metafor på at det krever en del mer å reise med småbarn enn å reise to voksne alene. Men det er jo fort gjort å misforstå det. Dette med fjøs og hundrevis av dyr kom ikke frem før i senere innlegg. Mitt svar var basert på tonen hun omtalte svigerfamilien med i HI. Det fremstod ikke som hun hadde særlig lyst å dra i måten hun omtalte svigerfamilien. Ifht om hun var en "del" av familien som du henger deg opp i, så stod det ingen ting der om hvorvidt de har vært sammen lenge eller om at hun har et tett forhold til svigers. Det det derimot står er at hun er dritt lei, at de maser osv. Jeg tolket det derfor dit at hun ikke var veldig nær de. Jeg har forøvrig ingen "holdninger" mot barnløse, men jeg mener at det er naturlig å ta noen hensyn når folk har små barn. Dette mente jeg også før jeg fikk barn og er etter min mening normal folkeskikk. På samme måte som man tar visse hensyn til eldre.Anonymous poster hash: f4b14...432
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #33 Skrevet 19. februar 2015 Jeg har forøvrig ingen "holdninger" mot barnløse, Anonymous poster hash: f4b14...432 Den klassiske "det vil du forstå når du selv får barn" du skrev tidligere i tråden tyder på det motsatte. Utrolig irriterende utsagn. Anonymous poster hash: 2f79e...c50 7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #34 Skrevet 19. februar 2015 Den klassiske "det vil du forstå når du selv får barn" du skrev tidligere i tråden tyder på det motsatte. Utrolig irriterende utsagn.Anonymous poster hash: 2f79e...c50 Men det er jo ikke til å komme fra at det er en del ting som forandrer seg når man får barn. At man prioriterer annerledes, vektlegger andre ting, får andre verdier. Før man får barn selv kan det være vanskelig forstå omfanget av dette. Når det er sagt så betyr ikke det at barnløses meninger og verdier er mindre verdt enn for de som har barn, men at de ofte kan være annerledes. Nå generaliserer jeg veldig, men hvis du ikke bare er ute etter å krangle så skjønner du kanskje hva jeg vil frem til.Anonymous poster hash: f4b14...432
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #35 Skrevet 19. februar 2015 Men det er jo ikke til å komme fra at det er en del ting som forandrer seg når man får barn. At man prioriterer annerledes, vektlegger andre ting, får andre verdier. Før man får barn selv kan det være vanskelig forstå omfanget av dette. Når det er sagt så betyr ikke det at barnløses meninger og verdier er mindre verdt enn for de som har barn, men at de ofte kan være annerledes. Nå generaliserer jeg veldig, men hvis du ikke bare er ute etter å krangle så skjønner du kanskje hva jeg vil frem til.Anonymous poster hash: f4b14...432 Skjønner godt hva du vil fram til, for jeg har barn selv, og jeg kjenner mange som deg. For NOEN er det nemlig slik at man prioriterer helt annerledes. Men hvorfor har ikke du prioritert å besøke broren din på TO år på grunn av du har fått barn? Dere var nok ikke verdens mest fleksible i utgangspunktet, man forandrer ike akkurat personlighet. Men bror, som kanskje ikke besøkte dere så mye før, han bør altså forandre seg og prioritere annerledes, fordi dere har fått barn. Virker ikke som TS har noe i mot dåpsbarnet, at hun må prioritere jobb og ikke lyver er riktig prioritering uansett, at hun ikke besøker svigerinne er en sak mellom henne, mannen hennes og svigerinnen, ikke svigerforeldrene eller oss. (Og, så godt du ser det er fort gjort å misforstå det med halve leiligheten, da du. Metafor og greier. For man kan jo ikke reise med vanlig koffert, man må ha reiseseng, vogn, babystol, hundre-og-ørti skift, all mat osv osv. MAN må ikke det, men noen må visst det). Anonymous poster hash: 01180...f19 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #36 Skrevet 20. februar 2015 Men det er jo ikke til å komme fra at det er en del ting som forandrer seg når man får barn. At man prioriterer annerledes, vektlegger andre ting, får andre verdier. Før man får barn selv kan det være vanskelig forstå omfanget av dette. Når det er sagt så betyr ikke det at barnløses meninger og verdier er mindre verdt enn for de som har barn, men at de ofte kan være annerledes. Nå generaliserer jeg veldig, men hvis du ikke bare er ute etter å krangle så skjønner du kanskje hva jeg vil frem til.Anonymous poster hash: f4b14...432 Jeg har barn selv, to stykker faktisk, og mine meninger har ikke endret seg stort etter at jeg fikk dem. Jeg ville hatt forståelse for TS' problemer før, og jeg har forståelse for dem nå. Anonymous poster hash: 2f79e...c50
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #37 Skrevet 20. februar 2015 Skjønner godt hva du vil fram til, for jeg har barn selv, og jeg kjenner mange som deg. For NOEN er det nemlig slik at man prioriterer helt annerledes. Men hvorfor har ikke du prioritert å besøke broren din på TO år på grunn av du har fått barn? Dere var nok ikke verdens mest fleksible i utgangspunktet, man forandrer ike akkurat personlighet. Men bror, som kanskje ikke besøkte dere så mye før, han bør altså forandre seg og prioritere annerledes, fordi dere har fått barn. Virker ikke som TS har noe i mot dåpsbarnet, at hun må prioritere jobb og ikke lyver er riktig prioritering uansett, at hun ikke besøker svigerinne er en sak mellom henne, mannen hennes og svigerinnen, ikke svigerforeldrene eller oss. (Og, så godt du ser det er fort gjort å misforstå det med halve leiligheten, da du. Metafor og greier. For man kan jo ikke reise med vanlig koffert, man må ha reiseseng, vogn, babystol, hundre-og-ørti skift, all mat osv osv. MAN må ikke det, men noen må visst det). Anonymous poster hash: 01180...f19 Nå er det ikke forholdet mellom meg og min bror som er saken her. Hvorfor jeg ikke har besøkt han har helt logiske årsaker, men disse burde jo du vite om? Siden du åpenbart vet en del om meg som gjør at du kan tillegge meg både meninger og egenskaper. Men hvorfor så aggressiv forresten? Anonymous poster hash: f4b14...432
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #38 Skrevet 20. februar 2015 Nå er det ikke forholdet mellom meg og min bror som er saken her. Hvorfor jeg ikke har besøkt han har helt logiske årsaker, men disse burde jo du vite om? Siden du åpenbart vet en del om meg som gjør at du kan tillegge meg både meninger og egenskaper. Men hvorfor så aggressiv forresten?Anonymous poster hash: f4b14...432 Jeg kan se det litt fra den andre siden. Jeg har full forståelse for at broren din blir skuffa når du mener du må ta med halve leiligheten for å kunne ha med 2-åringen på tur. Jeg synes uttrykksmåten din vitner om vrangvilje fra din side. Det virker ærlig talt som du ikke egentlig er så innmari interessert i å dra, og at du ikke akkurat prøver så hardt heller. Med dine egne ord. Anonymous poster hash: c84ef...d49 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #39 Skrevet 20. februar 2015 Jeg kan se det litt fra den andre siden. Jeg har full forståelse for at broren din blir skuffa når du mener du må ta med halve leiligheten for å kunne ha med 2-åringen på tur. Jeg synes uttrykksmåten din vitner om vrangvilje fra din side. Det virker ærlig talt som du ikke egentlig er så innmari interessert i å dra, og at du ikke akkurat prøver så hardt heller. Med dine egne ord. Anonymous poster hash: c84ef...d49 Anonymous poster hash: f4b14...432
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2015 #40 Skrevet 20. februar 2015 Jeg kan se det litt fra den andre siden. Jeg har full forståelse for at broren din blir skuffa når du mener du må ta med halve leiligheten for å kunne ha med 2-åringen på tur. Jeg synes uttrykksmåten din vitner om vrangvilje fra din side. Det virker ærlig talt som du ikke egentlig er så innmari interessert i å dra, og at du ikke akkurat prøver så hardt heller. Med dine egne ord. Anonymous poster hash: c84ef...d49 Jeg forstår at du har en torn i siden til meg av en eller annen grunn. Jeg forsøkte bare å se saken fra flere sider, da en sak sjelden bare har en histore. Jeg forsøkte å illustrere dette med et eget eksempel, for å vise hvordan den andre siden av saken kan se ut. For å komme frem til en løsning er det som regel essensielt å kunne se begge sider av saken skjønner du. Konfroterende råd, slik det er mange av i denne tråden, er sjelden særlig konfliktløsende i virkeligheten. Kjernen her er jo at TS føler seg urettferdig behandlet, og at svigers sannsynligvis ser saken fra en annen vinkel / på en annen måte enn TS. Sannsynligvis motiveres svigers av andre årsaker enn hva TS tror. Min erfaring er iallefall at de fleste er normalt oppegående mennesker, og at det lønner seg å angripe en sak med det som utgangspunkt, heller enn å ta utgangspunkt i at folk er manipulative, utnyttende og dumme. Det å forstå den andre partens motivasjon er essensielt for å løse konflikter. Du derimot er veldig opptat av å angripe meg, fremfor å holde deg til saken. Årsaken til det vil jeg spekulere i, men jeg tipper det egentlig ikke har noe med meg å gjøre siden det jeg har skrevet ikke akkurat er ekstremt kontroversielt. Håper du fikk ut litt steam på meg da, sånn at du kanskje kan være mer hyggelig mot omgivelsene dine IRL. Takk for meg Anonymous poster hash: f4b14...432
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå