Gå til innhold

Stebarna hører ikke.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn har godt av å bli stilt forventing til fra andre enn bare foreldre. De må lære seg å ta hensyn til alle rundt seg

Anonymous poster hash: e5ede...4f3
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det du mener er at steforeldre ikke har noe de skulle sagt i sitt eget hus? Hvordan virker dette i praksis? Syns steforeldrene at det er greit å holde seg unna?

Forstår ikke helt hvordan det går for seg og hvordan relasjonen med barnet blir om man skal holde seg unna alt som skjer med barnet.

Mitt stebarn har dessverre nesten fri oppdragelse hos mor. Barnet vasker ikke hendene etter han har vært på do og når man er 10år så er dette for meg en selvfølge! Far maste ikke om håndvask før jeg kom inn i bildet heller, så her må foreldrene ta skylden. Men for meg er det ikke aktuelt at barnet skal spre sine bakterier på alle dørhåndtak, møbler og ting i huset. Er ikke hysterisk for bakterier. Normal hygiene vil jeg kalle det. Har det ikke vært for meg som er stemor, har kanskje barnet fortsatt ikke vasket hendene. Hva gutten gjør hos mor er likegyldig for meg, men her i huset vasker vi hendene etter dobesøk alle mann.

Anonymous poster hash: a9cc5...ab6

Jo, klart personen må "ha noe å si" i boligen hun deler med mannen. Men, jeg mener ganske bestemt at hun ikke bør blande seg inn i oppdragelsen av fars og mors barn.

Da forutsetter jeg at det er guts i far og at han er seg bevisst sitt ansvar.

Anonymous poster hash: b56d4...c0c

Skrevet

Stemor er litt som den lille røde høna; du forventer at hun skal gjøre alt arbeid mens barna dine kan bare ligge og dra seg helt til det er på tide å høste fruktene.. Da klarer de plutselig å løfte rumpa.

Anonymous poster hash: 95dac...32e

Synd om det er slik...i min verden må FAR trå skikkelig til og ta sitt ansvar. E det så mange slappe fedre der ute?

Skrevet

Synd om det er slik...i min verden må FAR trå skikkelig til og ta sitt ansvar. E det så mange slappe fedre der ute?

det er nok mange slappe fedre der ute, og sikkert like mange mødre. Og da er det fort gjort å ta en rolle man egentlig ikke ønsker å ta. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde sluppet å ta den rollen jeg har tatt. Men når jeg f.eks. skal på besøk til min familie/mine venner, vil jeg ha med meg rene unger, og hadde det vært opp til foreldrene så hadde det ikke vært så nøye. Da jeg kom inn i bildet gikk de ikke i dusjen, vasket seg ikke på morgenen, byttet ikke truse, pusset ikke tenner, uten at vi måtte mase, de var rett og slett veldig urenslige. Eldstemann gikk en gang i tre dager uten å pusse tenner fordi han hadde "glemt" tannbørste, i stedet for å spørre om vi kunne kjøpe. Her var det så mye å ta tak i og når da faren ikke bryr seg så hardt (og heller ikke moren) så åpnet det plass for meg.

Anonymous poster hash: 32120...66e

Skrevet

det er nok mange slappe fedre der ute, og sikkert like mange mødre. Og da er det fort gjort å ta en rolle man egentlig ikke ønsker å ta. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde sluppet å ta den rollen jeg har tatt. Men når jeg f.eks. skal på besøk til min familie/mine venner, vil jeg ha med meg rene unger, og hadde det vært opp til foreldrene så hadde det ikke vært så nøye. Da jeg kom inn i bildet gikk de ikke i dusjen, vasket seg ikke på morgenen, byttet ikke truse, pusset ikke tenner, uten at vi måtte mase, de var rett og slett veldig urenslige. Eldstemann gikk en gang i tre dager uten å pusse tenner fordi han hadde "glemt" tannbørste, i stedet for å spørre om vi kunne kjøpe. Her var det så mye å ta tak i og når da faren ikke bryr seg så hardt (og heller ikke moren) så åpnet det plass for meg.

Anonymous poster hash: 32120...66e

Ja, de tingene du gir eksempler på her høres virkelig ikke bra ut. At moren og faren kan være så slappe at de ikke er strenge og jobber for at barna skal pusse tenner hver morgen og kveld og konsekvent hos mor og far lar det få konsekvenser for barna når de sluntrer unna...

Urenslighet som det du nevner er jo ikke bra! Begge foreldrene burde skjerpe seg..

Skrevet

Ser det går igjen flere steder. Hva er galt med å spise i sofaen? Bare å vaske trekkene. Min stedatter er faen meg fem år og har lært å ha tallerken under maten hun spiser. Ærlig talt folkens... Om dere er redde for møbler, la være med å få barn/bli sammen med noen med barn. Ting er ment for å brukes.

Å spise på kjøkkenet er greit nok som kultur, men om man spiser på stua en gang i blant er det da vel virkelig ingen krise.

Anonymous poster hash: abfa2...27f

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om å være ond eller god - men om å kjenne sin rolle.

Hos oss er det kun mor og far som oppdrar barna, ingen andre. Dette har vi avtalefestet og i praksis.

Det er en utbredt misforståelse at det handler om snillhet eller slemhet - det er visse grenser en utenforstående må trå varsomt ved.

Forøvrig bør du holde deg for god til å angripe folk med meninger du ikke liker. Vi har alle like stor rett til å skrive innlegg her og dette er et tema som opptar meg. Hvis du fortsetter slik med dine anklager og mobbing ("der er du igjen", "så bitter du er") så vil jeg rapportere inn deg til KG.

Jeg er engasjert i dette temaet og skriver på en saklig måte (i motsetning til deg som angriper). Jeg har rett til å svare i alle tråder jeg vil om temaer som engasjerer meg.

Det du skrev tidligere kan virke angripende og var ikke helt i mine øyne saklig. Kjenner ikke til din situasjon, men jeg forstår hvordan andre kan reagere på måten du ordlegger deg. Rett og slett fordi de er i en annen situasjon og kjenner seg ikke igjen.

Ville uke kalt deg bitter, men såret eller trist over situasjonen du selv er i rundt dette temaet.

Skrevet

Jo, klart personen må "ha noe å si" i boligen hun deler med mannen. Men, jeg mener ganske bestemt at hun ikke bør blande seg inn i oppdragelsen av fars og mors barn.

Da forutsetter jeg at det er guts i far og at han er seg bevisst sitt ansvar.

Kan du svare på de andre spørsmålene også? Hvordan dere får avtalen deres til å funke i hverdagen?

Nå har det seg slik at jeg har blandet meg inn i oppdragelsen for manglende hygiene blant annet. Og jeg unnskylder meg ikke overfor mor (eller far) for å ha gjort det. At mor som har hovedomsorgen for barnet ikke lærer ham om hygiene er for meg uforståelig.

Skrevet

Ser det går igjen flere steder. Hva er galt med å spise i sofaen? Bare å vaske trekkene. Min stedatter er faen meg fem år og har lært å ha tallerken under maten hun spiser. Ærlig talt folkens... Om dere er redde for møbler, la være med å få barn/bli sammen med noen med barn. Ting er ment for å brukes.

Å spise på kjøkkenet er greit nok som kultur, men om man spiser på stua en gang i blant er det da vel virkelig ingen krise.

Igjen, stebarn på 10 år har IKKE lært seg å bruke tallerken. Maten ligger på tallerken den, men når tallerken snues opp ned hver gang barnet spiser så sier det seg selv at det er smuler både i sofaen, på bordet og på gulvet. Er heldigvis ikke redd for sofaen da, men så irriterende det er å børste vekk smuler etter hvert måltid. Barnet er ikke så lite lengre.

Skrevet

Igjen, stebarn på 10 år har IKKE lært seg å bruke tallerken. Maten ligger på tallerken den, men når tallerken snues opp ned hver gang barnet spiser så sier det seg selv at det er smuler både i sofaen, på bordet og på gulvet. Er heldigvis ikke redd for sofaen da, men så irriterende det er å børste vekk smuler etter hvert måltid. Barnet er ikke så lite lengre.

Ser flere har nevnt dette som et tema. Dette burde du absolutt diskutere med far, for å smule så mye som du beskriver leder som frie grenser og bortskjemthet (om det er et ord..).

Selvsagt ikke greit at barn ikke rydder opp etter seg, men mener absolutt at du har rett til å sette ned foten. Om det skjer om og om igjen tyder dette på at det ikke er tatt ordentlig tak i. Enig med en annen her, be de rydde og vaske dette selv.

Når det kommer til gymbag og flott svømmetur ville jeg også lagt det ligge. Om de ikke tar det ut, nei vel, da har de ikke gymtøy til neste gang. I den alderen kan dette virkelig ike være så vanskelig....

Skrevet

Enig i denne.

Du er en utenforstående person som ikke er en viktig del av barnas liv. Du bare er der, litt i veien.

Det er pappaen som må trå til her! Du bør rygge og holde deg unna oppdragelse og alt som likner en foreldrerolle!

Barna HAR en mor og en far. Hold deg unna barna, og hold deg til faren. Barna behøver sin far og mor og alenetid med de - og følelsen av familien de pleide å være. DET behøver barna. Du er i veien.Anonymous poster hash: b56d4...c0c

Nå vet vel ingen her, andre enn TS, hvem som er viktig og ikke i akkurat disse barnas liv?

Respekt for og empati med andre er noe barn har veldig godt av å utvikle. Det kommer dem til gode hele livet, de blir for eksempel bedre likt og får gjerne fordeler av det. F.eks at folk liker å være sammen med dem pg finner på hyggelige ting eller gir dem positiv feedback på andre måter.

Glem ordet oppdragelse og tenk at alle har rett til å kreve å bli behandlet skikkelig, steforeldre inkludert. Faren til 12 og 15-åringen hadde på alle måter gjort lurt i å ikke velge minste motstands vei når barna er i opposisjon, evt bare tankeløse og respektløse. Konsekvensen er den samme, mer eller mindre. De går glipp av at TS tar dem med på hyggelige aktiviteter og de går trolig glipp av en mer hyggelig stemning hjemme. De mister også opptrening av empati og respekt for andre mennesler, og det er det verste på sikt.

Du skriver om behov for alenetid. Jeg skjønner ikke helt hva alenetid med TS sin problemstillingen å gjøre? Vet vi at disse ungene ikke får dekket sine behov, f.eks behov for alenetid med foreldre?

Og skylden for at ungene ikke har følelsen av å være i den familien de var i når mor og far var gift kan du jo ikke klandre TS eller steforeldre for. Ærlig talt... den familien finnes faktisk ikke lengre fordi foreldrene har valgt å skille seg. Etter mitt skjønn ville det være uklokt å skape en illusjon om noe annet. Bedre å gjøre det beste ut av realitetene, som ofte er at foreldrene etablerer seg på nytt.

Anonymous poster hash: c1e1d...2a1

• Liker 2
Skrevet

Konsekvenser da.

Om de ikke spiser på kjøkkenet, så må de støvsuge + null tv den dagen. Gymbag skal pakkes ut før tv eller spill slås på. Osv osv

Skrevet

Det er galt å spise i sofaen når en er mer opptatt av mobil og tv enn å holde tallerkenen bein.. Og dersom man roter makrell i tomat for eks. i sofaen, så løper jo ikke barna for å finne flekkfjerner med en gang. De bare later som ingenting. Jeg har barn selv som også ikke får spise i sofen. Og de gjør det heller ikke.

Anonymous poster hash: 4a747...a28

Skrevet

Det handler ikke om å være ond eller god - men om å kjenne sin rolle.

Hos oss er det kun mor og far som oppdrar barna, ingen andre. Dette har vi avtalefestet og i praksis.

Det er en utbredt misforståelse at det handler om snillhet eller slemhet - det er visse grenser en utenforstående må trå varsomt ved.

Forøvrig bør du holde deg for god til å angripe folk med meninger du ikke liker. Vi har alle like stor rett til å skrive innlegg her og dette er et tema som opptar meg. Hvis du fortsetter slik med dine anklager og mobbing ("der er du igjen", "så bitter du er") så vil jeg rapportere inn deg til KG.

Jeg er engasjert i dette temaet og skriver på en saklig måte (i motsetning til deg som angriper). Jeg har rett til å svare i alle tråder jeg vil om temaer som engasjerer meg.Anonymous poster hash: b56d4...c0c

Dette er første gangen jeg skriver"der er du igjen". Lett å kjenne igjen skrivemåten din, Vi er nemlig flere som reagerer på at du mener stemødre er:"ikke mennesker". Og det er mobbing av stemødre du driver med. Jeg er ikke stemor selv, så jeg ser ting ganske objektivt.

Anonymous poster hash: ce35a...d6c

• Liker 2
Skrevet

quote name="AnonymBruker" post="15975405" timestamp="1424690092"]Dette er første gangen jeg skriver"der er du igjen". Lett å kjenne igjen skrivemåten din, Vi er nemlig flere som reagerer på at du mener stemødre er:"ikke mennesker". Og det er mobbing av stemødre du driver med. Jeg er ikke stemor selv, så jeg ser ting ganske objektivt. Anonymous poster hash: ce35a...d6c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...