Gå til innhold

Er ingen akademikere i kongefamilien - tegn på middelmådighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slo meg her forleden at den norske kongefamilien ikke har noen akademikere.

Hvorfor har den ikke det? Kronprins Håkon har studert statsvitenskap men han har ikke hovedfag/Master i dette.

Er det ikke litt spesielt at ingen av de har lang høyere utdannelse a'la hovedfag (6 års studier) / Mastergrad (5 års studier)?

Anonymous poster hash: 3564e...05c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo akademikerdefinisjonen litt uklar, men jeg synes ikke det er så rart at ingen har hovedfag/mastergrad. Det var jo ikke så vanlig da de tok utdannelse, da stoppet man i større grad etter å ha avlagt lavere grad. Sonja har en cand.mag.-grad (som bare er ett år kortere enn en mastergrad), og det var slett ikke normen da hun tok utdannelse. Haakon tok i tillegg utdannelsen i USA, hvor det ikke er vanlig å hoppe rett på en mastergrad.

Og for å være ærlig, hva skal de med en mastergrad? Kronprinsen har utdannelse innen diverse fagområder som han kan dra nytte av, det holder da i massevis. Han har langt mer behov for innsikt i det norske forsvaret enn en mastergrad i internasjonal politikk.

Mette-Marit tok vel forøvrig en mastergrad for litt siden, selv om den ikke kommer fra en typisk akademikerinstitusjon?

Anonymous poster hash: 54e9f...63b

• Liker 12
Skrevet

Cand.Mag.grad er 4 års studier og det er 2 år mindre enn hva du må sammenlikne med: hovedfag som er 6 års studier.

Dagens ordning er slik:

Bachelorgrad: 3 år

Mastergrad: 5 år

Akademikerne har jo en hent klar definisjon: for å få bli medlem i Legeforeningen, TEKNA, Juristforbundet, Samfunnsviterne, Tannlegeforeningen osv. så må man ha mastergrad/profesjonsstudie (eller gamle dagers hovedfag som er av ennå lengre varighet).

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo akademikerdefinisjonen litt uklar, men jeg synes ikke det er så rart at ingen har hovedfag/mastergrad. Det var jo ikke så vanlig da de tok utdannelse, da stoppet man i større grad etter å ha avlagt lavere grad. Sonja har en cand.mag.-grad (som bare er ett år kortere enn en mastergrad), og det var slett ikke normen da hun tok utdannelse. Haakon tok i tillegg utdannelsen i USA, hvor det ikke er vanlig å hoppe rett på en mastergrad.

Og for å være ærlig, hva skal de med en mastergrad? Kronprinsen har utdannelse innen diverse fagområder som han kan dra nytte av, det holder da i massevis. Han har langt mer behov for innsikt i det norske forsvaret enn en mastergrad i internasjonal politikk.

Mette-Marit tok vel forøvrig en mastergrad for litt siden, selv om den ikke kommer fra en typisk akademikerinstitusjon?

Nei, Mette Marit har ikke fullført noen mastergrad og hun er heller ikke akademiker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sikker på at krompen hadde master i statsvitenskap, fra London school of Economics?

Men mulig jeg tar feil.

Anonymous poster hash: 1b02d...7bd

Skrevet

Måtte kommentere mer til ditt gode innlegg: Kronprins Fredrik av Danmark har vel fullført Master i Political Science og han har sagt i intervjuer at han finner det svært nyttig i jobben sin. En kongelig behøver å ha kunnskap om mer enn Forsvaret.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var sikker på at krompen hadde master i statsvitenskap, fra London school of Economics?

Men mulig jeg tar feil.

Anonymous poster hash: 1b02d...7bd

Han har det, og personlig syntes jeg krigsskolen også bør ses på som en utdannelse.

Anonymous poster hash: 145f4...21a

• Liker 2
Skrevet

Haakon har master i utviklingsstudier, Mette Marit i ledelse...

Anonymous poster hash: d1a63...e97
  • Liker 1
Skrevet

Haakon har master i utviklingsstudier, Mette Marit i ledelse...

Anonymous poster hash: d1a63...e97

Så Mette Marit er Samfunnsviter?

Har litt vanskelig for å tro at hun har fullført 5 års studier.

Skrevet

Så Mette Marit er Samfunnsviter?

Har litt vanskelig for å tro at hun har fullført 5 års studier.

http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27663&sek=27350

Kronprinsen:

http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27659&sek=27349

Hvilken utdannelse har du selv da, siden du først ikke googler før du lager tråden, og så "har vanskelig for å tro" i stedet for å forsøke å sjekke litt?

Anonymous poster hash: 99f79...b95

• Liker 12
Skrevet

http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27663&sek=27350

Kronprinsen:

http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27659&sek=27349

Hvilken utdannelse har du selv da, siden du først ikke googler før du lager tråden, og så "har vanskelig for å tro" i stedet for å forsøke å sjekke litt?

Er jeg medlem av en kongefamilie?

Det er uinteressant hva slags utdannelse jeg har men for å berolige deg kan jeg selvsagt si at jeg har mer enn det vi diskuterer her.

Det interessante i tråden er kongefamilien.

Mette-Marit har ikke studert i 5-6 år ved univesitetet.

Skrevet

Er jeg medlem av en kongefamilie?

Det er uinteressant hva slags utdannelse jeg har men for å berolige deg kan jeg selvsagt si at jeg har mer enn det vi diskuterer her.

Det interessante i tråden er kongefamilien.

Mette-Marit har ikke studert i 5-6 år ved univesitetet.

Både Mette-Marit og Haakon har mastergrader iflg Kongehusets offentlige nettsider. Hvis du har informasjon som tilsier at denne informasjonen ikke er sannferdig, sitter du på en potensiell nyhetssak, så da ville jeg ringt VG. ;)

For øvrig litt spesielt at du som har doktorgrad (?) ikke ser ut til å kunne lete opp og lese enkelt tilgjengelig informasjon på nettet - grunnlaget for problemstillingen i tråden er mildt sagt noe tynt og udokumentert.

• Liker 17
Skrevet

Kronprinsparet har vel begge en master, og mer enn det er vel ikke forventet hverken av kongefamilien eller andre folk. Bare godt de ikke studerer 20 år, så er de litt mer på linje med oss vanlige borgere.

Kongen vår har befalsskolen, krigsskolen og et par år ved Oxford. Syns det også må være mer enn nok.

Hva anser du egentlig som middelmådig TS?

Skrevet (endret)

Dronning Sonja studerte engelsk mellomfag, fransk mellomfag og, mellomfag i kunsthistorie ved UIO ,og har derfor en cand. mag :)

Endret av Vind
Skrevet

Cand.Mag.grad er 4 års studier og det er 2 år mindre enn hva du må sammenlikne med: hovedfag som er 6 års studier.

Dagens ordning er slik:

Bachelorgrad: 3 år

Mastergrad: 5 år

Akademikerne har jo en hent klar definisjon: for å få bli medlem i Legeforeningen, TEKNA, Juristforbundet, Samfunnsviterne, Tannlegeforeningen osv. så må man ha mastergrad/profesjonsstudie (eller gamle dagers hovedfag som er av ennå lengre varighet).Anonymous poster hash: 3564e...05c

Jeg vet godt hva både hovedfag, dagens ordning og en cand.mag.-grad er: Poenget mitt var at inntil kvalitetsreformen kom, var normen å stoppe etter cand.mag., ikke hovedfag. Så kunne man plutselig ta en mastergrad på bare ett år mer, det var jo derfor alle plutselig gjorde det. Derfor er det ikke helt feil å sammeligne master og cand.mag når man snakker om hva den generelle student velger.

Akademikerne, som er paraplyorganisasjonen til de organisasjonene du nevner, har primært, men ikke bare, medlemmer med hovedfag/mastergrad. De organiserer for eksempel krigsskoleutdannede, og Tekna organiserer også vanlige ingeniører og cand.mag.'er. Så det er nok ikke så enkelt som du påstår.

Skrevet

Hva skal de med en mastergrad? De går jo bare rundt og vinker uansett? Hva mener du, TS, innbiller du deg at man blir mer verdt hvis man har studert i 5 år? ;)

Anonymous poster hash: 79c0b...3af

Anonymous poster hash: 79c0b...3af

• Liker 7
Skrevet

Måtte kommentere mer til ditt gode innlegg: Kronprins Fredrik av Danmark har vel fullført Master i Political Science og han har sagt i intervjuer at han finner det svært nyttig i jobben sin. En kongelig behøver å ha kunnskap om mer enn Forsvaret.Anonymous poster hash: 3564e...05c

Selvsagt bør en kongelig det! Og kronprinsen har vel både en bachelorgrad i statsvitenskap, forsvarserfaring, mastergraden og hvis jeg husker riktig, deltok han også på aspirantkurset i UD. Det er en fin, bred bakgrunn, og han setter sikkert pris på mastergraden sin også. Jeg mente bare at hvis han skulle velge mellom mastergrad på toppen av resten (da hadde jeg jo glemt at han allerede hadde en) og forsvarsutdanning, var nok det siste best, hans fremtidige posisjon tatt i betraktning.

• Liker 1
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Man skulle vel tro at det å være medlem av kongefamilien pr definisjon betydde å være mer enn middelmådig. Eller så tror jeg vi har ulike definisjoner av begrepet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...