Gå til innhold

Bartendere: Hvor mye må dere tåle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har allerede skrevet ett innlegg om "Gjester som går løs på personligheten min"..

Men ønsker altså å høre fra dere som jobber/har jobbet som bartender, hvor mye dritt må dere tåle i jobben deres? Og hva mener dere inngår i arbeidsoppgavene deres, foruten å blande drinker?

Er man "pliktig" til å sitte å snakke med ALLE kundene?

Er man pliktig til å gå rundt å spørre om folk skal ha noe i baren, eller skal folk få bestille selv?

"Må" man tåle kritikk?

Og hvor går grensa for at en bartender kan nekte en gjest å være der, pga. dårlig oppførsel?

Hvor mye må man egentlig tåle som bartender?

Jeg er en ganske vanlig jente i slutten av 20-årene, med ett hyggelig vesen og ønsker å komme overens med de fleste. Jeg vet at jeg må lære meg å bli litt "hardere" og flinkere til å håndtere konflikter, men er det ett "must" for å være bartender? Man kan jo like gjerne bli utskjelt i kassa på Kiwi, så det kan jo skje alle..

Jeg trenger andres erfaringer fra baryrket, og hvordan man håndterer ufine gjester om man selv ikke er så flink med konflikter.

Anonymous poster hash: 9b547...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber ikke som bartender nå, men kan sikkert svare deg på et par ting likevel, utifra hva jeg hadde gjort, og hva jeg har lært.

Du "trenger" ikke snakke med noen, men er det rolig så slår man kanskje av en prat med folka i baren når man pusler med andre småting som å vaske, fylle opp osv. Har du tid og lyst, liksom. De fleste kommer jo opp og bestiller, men om en person bare sitter der eller ser ut som om har problemer med å velge noe, så kan du jo såklart spørre. Er uansett høflig å være imøtekommende og rask mot de kundene som kommer opp til baren også.

Du bør være ganske trygg på deg selv og det du driver med som bartender. Det er slitsomt, stressende, men også utrolig gøy. Men det er stor forskjell på kontruktiv kritikk og en som bare slenger dritt for å være kjip, og det skal du ikke tolerere.

Du kan nekte noen om de er overstadig beruset, eller oppfører seg dårlig/ødelegger ting osv. Som regel holder det å snakke seriøst og ordentlig med dem, men hvis ikke så er det jo ingen som har lyst på sånne bråkmakere på utestedet sitt.

Den ene bartenderlæreren min sa han ofte fikk "hobbypsykolog-rollen" i baren, at man ofte blir dratt inn i diskusjoner og samtaler, og ofte også bare prater med ensomme sjeler som kommer inn for en øl og en prat. Det er jo et veldig sosialt yrke sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke som bartender nå, men kan sikkert svare deg på et par ting likevel, utifra hva jeg hadde gjort, og hva jeg har lært.

Du "trenger" ikke snakke med noen, men er det rolig så slår man kanskje av en prat med folka i baren når man pusler med andre småting som å vaske, fylle opp osv. Har du tid og lyst, liksom. De fleste kommer jo opp og bestiller, men om en person bare sitter der eller ser ut som om har problemer med å velge noe, så kan du jo såklart spørre. Er uansett høflig å være imøtekommende og rask mot de kundene som kommer opp til baren også.

Du bør være ganske trygg på deg selv og det du driver med som bartender. Det er slitsomt, stressende, men også utrolig gøy. Men det er stor forskjell på kontruktiv kritikk og en som bare slenger dritt for å være kjip, og det skal du ikke tolerere.

Du kan nekte noen om de er overstadig beruset, eller oppfører seg dårlig/ødelegger ting osv. Som regel holder det å snakke seriøst og ordentlig med dem, men hvis ikke så er det jo ingen som har lyst på sånne bråkmakere på utestedet sitt.

Den ene bartenderlæreren min sa han ofte fikk "hobbypsykolog-rollen" i baren, at man ofte blir dratt inn i diskusjoner og samtaler, og ofte også bare prater med ensomme sjeler som kommer inn for en øl og en prat. Det er jo et veldig sosialt yrke sånn sett.

Takk for tilbakemelding. Det er absolutt ett sosialt yrke, og det er en fordel å være utadvendt og sosial. Etter den kritikken jeg mottok, ville jeg bare forhøre meg om det er en viss "policy" man skal følge som bartender, eller om det faktisk er fritt frem og lov å gjøre jobben på sin egen måte.. :)

TS

Anonymous poster hash: 9b547...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en skal ikke bare finne seg i det at folk er plagsomme. Er kunder plagsomme så går jeg, eller ber de skjerpe seg. Eller ekspederer de ikke på en stund. Eller får de kasta ut. En bar kan kaste ut hvem de vil.

Jeg (og andre) har fått slengt mye drit etter meg i bar. Jeg tolererer det ikke.

Anonymous poster hash: cc307...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i et annet og stressende yrke med mye kontakt med kunder/klienter og der ting kan få en del konsekvenser dersom det ikke håndteres riktig, så det er kanskje ikke så nyttig for deg, men det som typisk går igjen i alle slike yrker er at det er særdeles viktig å sette grenser. Det er ingen andre som gjør det for deg (heller ikke ledere og HMS folk som er tilnærmet ikkeeksisterende i mitt yrke), og gjør du det ikke selv så blir man rett og slett tråkket på. Det betyr ikke at man skal reagere på alt, man bør velge sine kamper, men man bør ha noen klare linjer man ikke godtar blir tråkket på. Store deler av arbeidslivet har blitt ganske tøft de siste 10-15 årene, og det er viktig at man evner å være hard tilbake når man trenger det.



Anonymous poster hash: f50ba...9e8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som bartender, behandlet jeg kundene omtrent på samme måte som jeg nå behandler barnehagebarn. Fikk overlevert mye skryt fra kunder, gjennom sjefen og fra kundene selv, så jeg tror det var riktig valg. Var forøvrig en morsom jobb, som gjorde at jeg ble mindre usikker på meg selv og ble flinkere til å småprate med folk og sette grenser på en saklig og grei måte.

Ignorerte frekke kunder og ga iblant beskjed om at som sto fint i køen og oppførte seg pent, kom til å få servering først. Dersom kunder var frekke og ufine varierte jeg mellom å ignorere dem, ved å bli travelt opptatt i steden for å snakke for mye med dem, eller avsporet dem med å si noe fint til dem og ikke la meg rive med av dårlig oppførsel.

De som var normalt hyggelige og hadde behov for å snakke, spanderte jeg gjerne tid på, om det ikke gikk ut over serveringen. Visste etterhvert fryktelig mye om mange kunders problemer og kjærlighetsliv og fikk mange betroelser.

Spanderte gratis " dram" ( lingondrycka eller appelsinjuice iblandet tropisk nektar, med invitert i) på overstadige berusede kunder og sa at de fikk den på huset, mens de ventet på taxien jeg hadde spurt om jeg skulle ringe for dem, slik at de skulle komme seg hjem, i steden for å bli alt for fulle og vanskelige å ta hånd om og da trodde de gjerne at de hadde bestemt seg for å dra hjem på egenhånd. - Dette var et sted i Nordsverige, der noen hadde det med å drikke seg totalt sanseløse, i større grad enn jeg er vant med herfra, det var også mye slåssing og en del virket som de gikk ut, mest for å finne seg noen å bråke med. Vaktene tok seg heldigvis av sistnevnte, men vi forebygger en del bråk med å jatte med og snakke litt med potensielle bråkebøtter som om de var barn i verste trassalder.

Denne jobben lærte meg mye om hvordan en kan forholde seg til treåringer ;)

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...