Gå til innhold

Lager du suppe fra bunnen av?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Når det står at det skal noen ss rømme el.l. i, kan jeg da bruke helmelk istedenfor uten at suppa blir underlig?

Det går helt fint. Rømme kan fint byttes ut med fløte eller melk. Du vil riktignok miste litt syrlighet, og mager melk gir ikke samme fylde som fløte. Kokosmelk kan stort sett også brukes, men siden den har en annen smak bør det gjørres med forsiktighet. Kesam bør unngås, for den tåler ikke varmen og får rar konsistens. Yougurt og surmelk har for avvikende smak for de fleste supper, så dersom du vurderer å bruke det bør du røre noen dråper inn i en suppeskvett for å finne ut om det blir godt.

For å sitere en gammel kokebok: "Man tager hvad man haver"

Anonymous poster hash: 8c731...b00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange takk for øyeblikkelig suppe-assistanse! :tommelopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremet grønnertesuppe er ikke nevnt her, passer både til middag og som forrett.

Jeg har dessverre mistet den oppskriften jeg hadde, men det er bare å google.

Oppskriften var enkel:

En pakke frosne grønnerter kokes i 3-4 dl vann.

Sil av vannet, men ta vare på det og ha ertene i blender eller bruk stavmikser.

Tilbake i gryta med vannet og par dl til. Salt og pepper.

Fløte (mengde etter smak, men ca 1-1,5 dl)

Kutt opp og stek bacon og ha på toppen, tre fire små biter er nok per person.

Dette er etter fri hukommelse, jeg har kanskje glemt noe, så fint om andre har tips.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage hot hverdagssuppe for første gang. Gleder meg til å smake :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'''

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ennasus

En gang lagde jeg en utrooolig god tomatsuppe.

Husker ikke helt eksakt hvordan jeg gjorde det, men tror jeg tok to bokser hakka tomat, og mixa de til en klumpfri masse i stavmixeren. Så tilsatte jeg et par dl med buljong/kraft. Finhakka en del løk, purre og vårløk (er veldig glad i løk) og litt urter, salt og pepper :)

Veldig god å bruke alene, med egg, med kjøttboller, tilsette andre grønnsaker...osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en deilig blomkålsuppe i går kveld som jeg gjerne vil dele med dere her. Jeg bruker aldri oppskrifter, men siden jeg laget den i går husker jeg den godt i dag.

Oppskriften er STOR og gir 5 liter suppe!
3 stk blomkål
1 stk sellerirot
250 gram pepperrot (en stor)
4 stk gule løk
3 store fedd hvitløksfedd
Smør
Vann eller grønnsaksbuljong hvis du har
1 boks kremfløte
Krydder: Fra mest til minst: Urtesalt, pepper, en liten dæsj cummin (krydderet med "tacosmak".

Hvitløksbaguetter
Bacon

Start med å koke blomkålen delvis mør. TA VARE PÅ KOKEVANNET!
Surr løk og hvitløk gyllen i godt med smør.
Kok HALVPARTEN av blomkålen, sellerirot, pepperrot og løk mykt. Bruk nok vann til at det dekker grønnsakene. Om lag 4 liter tipper jeg.
Tilsett krydder.
Mos grønnsakene med stavmikser.
Tilsett kremfløte og smak til med salt og pepper. Til slutt legges resten av blomkålen i suppa og gi den et oppkok.

Serveres med sprøstekt bacon og hvitløksbaguetter.
Vel bekomme :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet med posesupper og sauser for rundt ti år siden. Sammenlignet med hjemmelaget smaker det jo bare vann. :fnise:

Det jeg lager mest av er vel tomatsuppe med masse løk, hvitkløk, hakkede tomater og friske urter.

Lager også mye blomkålsuppe, grønnsakssuppe og thai-suppe. I år vil jeg prøve å lage rabarbarasuppe ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mye suppe, og alltid fra bunnen.

Begynner alltid med en god kraft. Jeg lager kraft i en kjempegryte, og fryser ned i porsjoner - da er mye av jobben gjort allerede. Koker kraft på kyllingskrog/kyllingvinger, oksehaler, grønnsaker.

Både kyllingkraft og grønnsakskraft er gode baser for ulike variasjoner av grønnsakssuppe. Jeg koker grønnsakene lenge i kraften, tar frem stavmikseren og kjører det sammen til en fløyelsmyk suppe. Tilsetter ofte litt fløte/creme fraiche/rømme for å runde av smaken. Her er noen gode kombinasjoner:

- gulrot og chilli
- potet og pastinakk
- jordskokk + litt stekt skinke/pølse til å drysse over

Du kan også bare ta det du har av ulike grønnsaker og noen kyllingbiter (evt. noen pastaskruer) og koke opp kyllingsuppe.

Oksehalekraften er perfekt til løksuppe. Suppa blir god og metter veldig godt.
Og selvsagt veldig god til kjøttsupper.

(Når du har oksehalekraft i frysen har du også fantastisk brun saus klar på noen minutter. Du bruker kraften som du ville brukt buljongterning, men smaken blir noe heelt annet ;) )


Det krever litt ekstra innsats, men ved erstatte buljongterning/fond med ekte, hjemmelaget kraft slipper du alt saltet og de andre fyll-ingrediensene som bare skal sørge for holdbarhet.

Dessuten skal du ikke røre når du koker kraften, så annet enn litt grunnarbeid, lager den nesten seg selv mens du går søndagstur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lage suppe fra bunnen av, ja:) Men ikke alltid man har tid og lyst. Da er det veldig lett å bare blande ut litt pulver og vann. Men er selvfølgelig myyye bedre med hjemmelaget :)



Anonymous poster hash: 208f6...034
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som lager god ertesuppe fra bunnen av og kan dele fremgangsmåten med oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått dilla på heimelaga ertesuppe!

2 porsjoner:

250 g frosne erter

2 dl vatn

1 terning grønnsaksbuljong, evt. kyllingbuljong

1 dl fløyte (eg har brukt Vita Hjertego' sin)

Sitron

Salt og pepper

Pølse eller flesk

Kok opp vatnet med buljongen

Tilsett ertene og kok til dei er møre

Bruk stavmiksaren og kjør til det er glatt

Ha i fløyte og smak til med sitron, salt og pepper. Evt. meir fløyte og/eller rømme

Ha i steikt flesk eller pølse :)

Endret av Kjibba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i en kopp varm suppe på kvelden, men blir lei av for salte suppeposer

og rett i koppen-greier. Jeg vil gjerne vite hva du gjør og hva du liker å ha i den.

Gode tips bør alltid deles med flere. Er du en bra suppelager? :)

Ertesuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe og flere ulike fiskesupper :-)

Det er bare å sette igang. Det tar litt lenger tid, men smaken er så veldig mye bredre. Og du har gjerne i et par dager.

Har noen en god oppskrift/lenke å dele av hjemmelaget italiensk gryte? Gjerne med mye smak ;)

På forhånd takk! :)

Innlegget er ryddet for reklame,

ninuska_, adm

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som lager god ertesuppe fra bunnen av og kan dele fremgangsmåten med oss andre?

Tenker du på gammeldags, gul ertesuppe?

Jeg starter med å legge en pakke gule erter i bløt, kan være lurt å bytte vann en gang under veis, i et døgns tid.

Så koker jeg kraft på en røyket svineknoke, koketid står på pakken, det gjør jeg også dagen før. Jeg renser knoken for kjøtt, og lar kraften stå kaldt over natten, så jeg kan få bort litt av fettet.

Neste dag koker jeg opp kraften og smaker at den ikke er for salt, om den er det tilsetter jeg litt mer vann. Har ertene som har fått renne av seg oppi sammen med et par løk.

Koker dette et par-tre timer, og mot slutter tilsetter jeg gulrot, kålrot og poteter. Kjøttpølse og kjøttet fra knoken til slutt.

Smaker til med pepper (og salt om nødvendig). Noen bruker timian i ertesuppe, men det liker ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo nesten like fort å lage en rask, hjemmelaget suppe som å koke opp den pulverposen med vann. Og så uendelig mye bedre og sunnere.

Jeg slumper masse. Bare hiver det jeg har oppi gryta med kraft. Bruker sjelden melk eller fløte i suppene mine. Noen kjører jeg med stavmikser til de blir glatte, andre er best med biter... og en blanding av disse to er helt fint også.

Linsesuppe med diverse grønnsaker og chorizo er kjempegodt og det finnes en drøss med oppskrifter der ute. Jeg tar stort sett utgangspunkt i en eller annen og slumper resten.



Anonymous poster hash: 371db...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...