Gå til innhold

Lager du suppe fra bunnen av?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg lager tomatsuppe og thaisuppe fra bunnen.

Tomatsuppe:

1 ss smør

1 ss mel

2 ss tomatpuré

1 boks hermetiske tomater

1-2 ts suppebuljong

Vann og/eller melk til ønsket konsistens

Smelt smør, bland inn mel og tomatpuré. Mos tomatene med stavmikser og ha i. Ha så i ønsket væske til passe konsistens og smak til med suppebuljong.

Thaisuppe

3 fedd hvitløk

1 "tommel" ingefær

0,5-1 rød chilli

1 revet gulrot

1 finhakket løk

2 bokser kokkosmelk

0.5 liter vann

1-2 "kopper" kyllingfond

Saft og evt skall av 1 lime

Kyllingfilet

Press hvitløken, riv ingefæren og finhakk chillien. Surr i olje sammen med gulrot og løk. Ha i kokkosmelk, vann og fond. Kan både kokes i 10 minutter og lengre. Smak til med lime mot slutten av koketiden. Stek kyllingfilet i biter og ha i før servering. Godt med nanbrød til og man kan igrunn bruke de fleste grønnsaker i også.

Anonymous poster hash: a31f6...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan lager du løksuppen?

4 løk skrelles og deles i to før de skives i tynne skiver, 3 fedd hvitløk finhakkes, dette freses på ca halv varme i ca 10 min ( løken skal ikke ta farge) ha så i 1,2 liter kyllingkraft, 1 ss dijonsennep, 4 cl whiskey, hakket timian og kvernet pepper.

Kok til løken er mør.

Nå skal suppa over i ildfaste posjonsskåler og en skive loff smurt med smør og senep legges oppi suppa, revey gruyereost strøs på og suppa skal i ovenen og gratinesres.

Jeg bruker ofte istede for det brødgreiene og lage en toast ved sidenav, syntes brødet blit så slapt oppi suppa

Jeg tar alt litt på gefühlen, så dette er sånn camål.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid supper fra bunnen av

Tomatsuppe

Blomkålsuppe

Potet og purresuppe

Gulrotsuppe

Grønnsakssuppe

Gulasj

Og nå fikk jeg skikkelig lyst på suppe :ler:

Endret av Missfebruary
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hvor stor en fløteskvett er etc:

Det viktigste når man lager suppe er å smake til tilslutt. Ikke bare ta en smak og se om det er godt, men virkelig smake hva som mangler (salt? sødme? syre? rundhet som fløte eller en smørklatt gir?), tilsette litt mer av det man tror mangler, smake igjen osv.

Jeg vil tror jeg smaker minst 5 ganger på en suppe og justerer smaken før jeg er fonøyd. Av og til er det for bitter smak av grønnsaker, feks, og vanskelig å bestemme seg for hva som må til for å balansere smaken. Oftest er en blanding av salt, (litt!) sukker og friskpresset sitron svaret. Å ta seg tid til dette gjør virkelig hele forskjellen på en god og halvgod hjemmelaget suppe. Og det er også helt nødvendig, uansett om man har oppskrift eller ikke, rett og slett fordi smaken av helheten i suppen aldri blir bedre enn råvarene. Sødmen i akkurat den gulroten man bruker den dagen bestemmer dermed hvor stor klype sukker suppen trenger for å smake godt.



Anonymous poster hash: b4d92...a6c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruk

Hvor mye er litt fløte? Jeg klarer å se for meg ganske mye fløte nå. :)

En liten plump, eller en dl...eller enda mer?

Jeg bruker en hav kartong per blomkålhode. Det høres kanskje mye ut og at suppa blir veldig feit, men jeg bruker hele blomkålen med stilk, blader og alt.



Anonymous poster hash: fba69...f8e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager alltid supper selv. Spiser det ikke så ofte, men ender som regel opp med blomkålsuppe, tomatsuppe, fiskesuppe eller kjøttsuppe.

Fiskesuppe:

- Litt av alle grønnsakene du vil ha oppi (gulrøtter, fennikel, purre, sellerirot osv), jeg kutter i julienne.

- Fres i smør og strø over noen skjeer mel før du sper på med kraft/buljong, en fløteskvett og et par skjeer rød pesto.

- Smak til med salt, pepper, hvitvin (eller hvitvinseddik som vi liker da vi ikke pleier å ha hvitvin hjemme) og la koke til grønnsakene er møre.

- Hiv oppi biter av fisk du liker (vi liker laks, torsk og reker). Ferdig.

Kjøttsuppe:

- Brun kjøtt av eget ønske (vi bruker det vi har for hånden, svinekam, koteletter, "saltkjøtt", flesk osv) og hiv oppi masse kraft. La koke et par timer.

- Oppi med terninger av grønnsaker av eget ønske (vi bruker potet, purre, hodekål, kålrot, gulrøtter, persillerot). La koke til alt er mørt. Pølser og/eller kjøttboller kan også tilsettes her.

- Smak til med salt, pepper og persille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en nydelig tråd som jeg skal kose meg med og inspireres av utover i året. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste tiden har jeg laget:

-gurlrot- og søtpotetsuppe

- brokkoli, purre og potetsuppe

- gresskarsuppe

- red curry suppe med nudler og kylling

- deilig fiskesuppe med sei, reker og masse grønnsaker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe er så godt! Og så enkelt også. :)

I går lagde jeg fiskesuppe:

Skjærer opp noen grønnsaker (purre, løk, paprika, fennikel. velg selv!). Freser det i smør sammen med karri og hvitløk. Rører inn en boks creme fraiche (ta mindre hvis du vil), drysser over en skje med mel, heller på vann og buljong, koker opp og lar stå i et 20 min. Fiskebitene skal oppi de siste fem minuttene. Rød pesto eller hvitvin er også godt i denne suppa.

Har også fått mye skryt for blomkålsuppa mi:

Fres hvitløk og litt løk i olje i en kasserolle. Ha i blomkålbuketter og la de frese litt også, før du heller på vann med buljong så det dekker bukettene. Hell av alt vannet bortsett fra en skvett når de er ferdig kokt, ha i KREMfløte (jeg bruker en halv boks pr. blomkål. Igjen; KREMfløte), blend sammen og la putre i noen minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine sin indiske kyllingsuppe er en sterk favoritt her. Finnes også i gryteversjon som ble testet tidligere i uken.

http://trinesmatblogg.no/2012/03/12/gmn-indisk-kyllingsuppe-med-eple-ingefaer-og-chili/

Hennes tomatsuppe er også god, men den liker jeg best fordi den er enkel. Pleier å steke noen ferdige kjøttboller, eller ha oppi ferdigkokt makaroni.

http://trinesmatblogg.no/2013/12/10/hjemmelaget-tomatsuppe-2/

Ellers er jeg glad i Fru Kros paprikasuppe er en annen vinner, men litt skeptisk til en boks med creme fresh :-) Skepsisen pleier dog å gå over.

http://frukro.blogspot.no/2014/06/lunsj-marianns-kyllingsuppe.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser gjerne en slik suppe alene, så tenker litt på kaloriene. Spiser jo supper for å være litt sunn og få i meg grønnsaker.

Kanskje creme fresh ikke er så ille. Blander det med rømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel boks crème fraîche er virkelig ikke noe en trenger på noe vis med mindre en lager suppe til 20 personer.



Anonymous poster hash: b4d92...a6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok. Ja det blir kanskje litt mange kalorier, men den blir jo mektig med fett i, så da metter den jo bedre.

Spiser lchf selv og her går det gjerne 3 bokser CF i uka. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye kokosmelk i suppene mine. Et sunnere alternativ som gir en mer spennende smak etter min mening :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja det blir kanskje litt mange kalorier, men den blir jo mektig med fett i, så da metter den jo bedre.

Spiser lchf selv og her går det gjerne 3 bokser CF i uka. Minst.

Jeg snakker ikke om kalorier, men om balanse og smak. :)

Anonymous poster hash: b4d92...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye kokosmelk i suppene mine. Et sunnere alternativ som gir en mer spennende smak etter min mening :)

Hvis man tenker sunnhet inneholder også kokosmelk mettet fett, faktisk, omtrent på linje med fløte hvis jeg har fortstått det riktig.

Enig i at det kan være godt i supper med asiatiske smaker, men det krever mye hete og aroma fra feks ingefær og chili, samt mye syre (fra feks lime og sitron). Ellers blir det fort litt solkremaktig.

Anonymous poster hash: b4d92...a6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...