Gå til innhold

Mann kikker inn i vinduet mitt om natten, hva kan jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke gå ut! Ring politet, dette er en sak for dem.

Og videoovervåking er lovpålagt å opplyse om ved godt synlig skilt, for de som foreslo det.

Anonymous poster hash: 5ef86...3b8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å gå naken rundt inne uansett. jeg bor i 1. etg og har alltid håndkle rundt meg når jeg går fra dusjen og gjennom stua inn på soverommet. For at noen skal kunne se meg må du stå og glo aktivt inn eller stå på verandaen, men hvis det skulle skje en gang at noen gjorde det ville jeg følt at det var er ekkelt hvis de hadde set meg kliss naken enn med et håndkle rundt meg.

Anonymous poster hash: e6cfe...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tilfeldigvis i Buskerud?:PAnonymous poster hash: b9218...d51

Samme lurer jeg på, om det er Slemmestad eller Askerområdet...

Anonymous poster hash: e10dc...6c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Klara, få montert lys med føler. Tenkte også på et slikt lite web kamera,

Skjønner godt at du blir redd! Ekkelt med folk som står ute i mørket å glor inn. Jeg hadde kjøkkenvinduet mitt i bakkeplan (vi har flytta derfra) og fant spor i snøen utenfor kjøkkenvinduet. Jeg ble mer sint enn redd, men sånn er vi forskjellige. Min 'kikker' var x-kona til kjæresten min, jeg fikk tatt henne på fersken.

Jeg vet sannelig ikke hva som er verst, en fremmed mann eller ei sjalu x-kone! Hrregud, de hadde vært skilt i tre år når jeg løp på mannen!

Håper virkelig at du finner utav hvem og hvorfor :)

Anonymous poster hash: 9936f...36c

Kameraovervåking må godkjennes av Datatilsynet før en kan sette det opp.

Anonymous poster hash: 54ac7...893

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Monter lys og webkamera. Lås døren og slå av lysene FØR du dusjer, evt dekk deg til med en morgenkåpe før du vandrer rundt i leiligheten din til denne eklingen er stoppet. Gjør det minst mulig attraktivt å kikke inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring politiet og hør med de hva du skal gjøre om dette skjer igjen. Da er politiet klar over situasjonen og vil ta det mer alvorlig når det skjer. 02800 vil ta deg direkte til ditt politidistrikt, men vil anbefale deg å søke opp nr deres da 02800 er dyrt å ringe. Samtalen vil bli tatt opp og den blir logget (ringer politiet mye i jobbsammenheng). Og sette opp kameraer er ulovlig og dermed ikke et bevismateriale du kan bruke.

Jeg ville forsåvidt sluttet å gå naken hjemme og sovet med en t-skjorte og truse frem til situasjonen er løst. Men ser at det er trist at man ikke kan gjøre som man vil i eget hjem.

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå ut! Ring politet, dette er en sak for dem.

Og videoovervåking er lovpålagt å opplyse om ved godt synlig skilt, for de som foreslo det.

Anonymous poster hash: 5ef86...3b8

Enig i at dette er en sak som må politianmeldes straks, og som politiet bør prioritere høyt. Seksuell kriminalitet er blant de alvorligste lovbrudd som kan tenkes, selv om det finnes enda grovere eksempler på seksuell kriminalitet enn dette.

Anonymous poster hash: 249cd...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lovparagraf mener dere den evt kikkeren har forbrutt seg mot? Kan ikke se noe lovbrudd her.

Anonymous poster hash: fdc96...942
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lovparagraf mener dere den evt kikkeren har forbrutt seg mot? Kan ikke se noe lovbrudd her.

Kikking rammes av straffelovens §201. Strafferammen er dessverre kun ett års fengsel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom, du. Det er selvsagt helt OK å kikke på vinduene til folk. :rolleyes:

Her er en paragrafen: Straffelovens § 390 a

Og her er en sak der en kikker ble tiltalt etter denne paragrafen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Har-tatt-mistenkt-kikker-i-Os-2636410.html

(Nå inneholdt denne saken ganske mange andre forhold også, men det var så vidt jeg kunne se av artikkelen kikkingen han ble tiltalt for etter denne paragrafen.)

Anonymous poster hash: dd851...280

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere overreagerer her. At noen titter gjennom vinduet for å få et gløtt av kroppen til ts kan knapt kalles straffbart. Plenen er vel felles område?Hva hvis han lå 50 m unna med kikkert og tittet. Ville det også vært ulovlig? Nei..nemlig ikke. Anonymous poster hash: fdc96...942

Det er straffbart å kikke inn gjennom vinduene til folk. Selvsagt også ulovlig å kikke med kikkert 50 m unna. Det overrasker meg at noen ikke vet det. Driver du med dette selv?

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kameraovervåking må godkjennes av Datatilsynet før en kan sette det opp.

Anonymous poster hash: 54ac7...893

Ikke på egen privat eiendom.

Man trenger heller ikke å skilte om overvåkning.

Anonymous poster hash: 3616d...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestegang så stiller du deg i vinduet og kikker tilbake uten å blunke. Bare oppretthold øyekontakt til han blir satt ut og løper.

Eller så kan du få deg gardiner. Husk å låse dører også, det kan være en ide.

Anonymous poster hash: 4d527...593
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på egen privat eiendom.

Man trenger heller ikke å skilte om overvåkning.

Anonymous poster hash: 3616d...ee0

Her står det mer info: https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Hvilke-omrader-kan-overvakes/

Og her står det om varslingsskilt: https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Plikter/?showContentList=true&showDetailedContentList=false&readMode=false

(Jeg kan ikke se noe unntak for private eiendommer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom, du. Det er selvsagt helt OK å kikke på vinduene til folk. :rolleyes:

Her er en paragrafen: Straffelovens § 390 a

Og her er en sak der en kikker ble tiltalt etter denne paragrafen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Har-tatt-mistenkt-kikker-i-Os-2636410.html

(Nå inneholdt denne saken ganske mange andre forhold også, men det var så vidt jeg kunne se av artikkelen kikkingen han ble tiltalt for etter denne paragrafen.)

Ifølge dette skrivet fra barne-, ungdoms- og familiedirektoratet: http://sor.rvts.no/filestore/Filarkiv/Dokumenter/Fagstoff/Barnevern/Saerskilt_om_vern_mot_seksuelle_overgrep_og_ansvar.pdf

er kikking å regne som et seksuelt overgrep som rammes av str.l. § 201.

At det også rammes av §390a synes likevel rimelig. Sistnevnte har en strafferamme opptil 2 år, så dette kan kanskje være en bedre paragraf å anvende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på butikken og kjøp en batterilampe med bevegelsessensor du lett kan montere på verandaen slik at når noen kommer innenfor en gitt vinkel så tennes lyset.

Gå ut og ta bilder av alle sporene i snøen, det kalles bevissikring.

Ring politiet, ikke på 112 dette er ikke akutt nå. Spør hvordan du skal forholde deg om dette gjenrar seg. Og få samtalen loggdørt slik at politiet er obs på saken din.

Skjer dette igjen, ringer du 112 med en gang du blir obs på "spøkelset" utenfor.

Begynn å kle på deg skikkelig og ikke inviter til kikking.

Av samme grunn, blend for vinduene med gardiner. Og hold vinduer og dører lukket og låst.

Anonymous poster hash: af175...ecc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut til å være flere paragrafer som kan brukes. :) Men det er i alle fall ikke tvil om at en viss debattant må justere virkelighetsforståelsen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring en kamerat som har litt peil på elektronikk. Kjøp en liten hagelampe, samt sensor. Sett denne på utsiden/heng opp på veggen ved der du ser at han har vært. Da vil den lyse opp og rett på han neste gang, og du er kvitt problemet for godt. Eventuelt kan du jo dra det enda lengre med å sette opp en web-kamera der også som slår seg på ved brudd i bevegelsessensorene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...