AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #21 Skrevet 19. februar 2015 Interessant. Hva slags holdninger hadde disse personene til disse spørsmålene? Bare lurer. Skal si deg en litt merkelig ting. Jeg er kanskje (litt usikker) mer bekymret for den konservative muslimen du refererer til. Årsaken er at for min kunnskap av islam, så sliter denne religion litt med å adskille seg fra politikken. Politikk og religion går hånd i hånd, og vet ikke helt hvordan man skal klare å bryte dette båndet. Det skal derfor svært lite for at religionen går fra den private sfæren og over til den offentlige. Kan jo nevne Sharia, å for eksempel kutte av hånden til en tyv er en del av islam. Jeg er bekymret fordi jeg tror at disse personene lettere kan endre samfunnet i et mer religiøs retning enn jihadister kan. Stort sett var vi overraskende enige om det meste. Vi er enige om at enkeltmennesker har rett til å ta sine egne valg i et fritt og demokratisk samfunn. Det området jeg opplever at vi i sterkest grad er uenige om, er omskjæring av gutter, men det er neppe særlig overraskende. Jeg tror ikke du skal være bekymret for den konservative muslimen jeg kjenner. Vi har diskutert dette med radikalisering en del, nettopp fordi det er et dagsaktuelt tema og en viktig debatt å ta. Felles for de terroristene vi har sett i Europa, og de fleste som har sluttet seg til IS, er at de ikke har hatt en sterk og langvarig identitet som troende muslimer. De har hatt et helt annet liv, før de ender opp i en ekstrem retning. Det virker som om de går for langt i sin søken etter et fast holdepunkt i livet. Det er gjerne også derfor disse ikke er del av et moskemiljø, der vil de stort sett ikke finne dette. Og for all del, jeg vet helt sikkert ikke nok om dette, dette er noe jeg har plukket opp i mange og lange diskusjoner om religion og politikk, ikke minst fra personer som aktivt jobber med å hindre ungdommer i å gå i en ekstrem retning. Anonymous poster hash: 0dc71...e66
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #22 Skrevet 19. februar 2015 Og for å understreke poenget mitt, det var nettopp på radionyhetene nå at både terroristene i Paris og København var blitt radikalisert i fengsel. De har neppe hatt en langvarig identitet som troende muslimer. Anonymous poster hash: 0dc71...e66
Sir Winston Skrevet 19. februar 2015 #23 Skrevet 19. februar 2015 Og for å understreke poenget mitt, det var nettopp på radionyhetene nå at både terroristene i Paris og København var blitt radikalisert i fengsel. De har neppe hatt en langvarig identitet som troende muslimer. Anonymous poster hash: 0dc71...e66 Spiller vel liten rolle hvor radikaliseringen foregikk, og hvor lenge det tok? Ideologien som ble brukt er vel den samme??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå