Gå til innhold

Hvit kjole i bryllup- igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forøvrig: Jeg ante ingenting om hvit kjole-regelen før jeg ble KG medlem. Og jeg har luftet det med flere venner som ikke har hørt om det før heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min bestevenninne, som også var fotografen vår, hadde på seg hvit rødblomstrete kjole, i femtitallssnitt. Brudekjolen min var også hvit, med sorte kanter, i femtitallssnitt. Andre betevenninna mi, også fotograf, hadde sort kjole med røde blomster i femtitallssnitt. Vi så vannvittig kule ut sammen, og selv om venninna mi da hadde hvit kjole i relativt likt snitt, var det jo overhodet ingen tvil om at jeg var bruden. Kjolen hennes var bomull, min var silke, og jeg hadde da brudebuketten og det mest fancy håret :fnise:

Jeg hadde ikke dukket opp i helhvitt i noen andres bryllup. Men blomstrete/mønstrete hvit kjole ser jeg ikke på som noe problem. Og svart/rødt reglene er jo helt på trynet i mine øyne... Måte på hvordan man skal detaljstyre andres bryllup. For de fleste er det den klassiske lille sorte man gjerne tyr til ved slike anledninger, og da er det kjipt å måtte ut og kjøpe en ny kjole bare fordi man skal være gjest

Så herlig! Femtitalls er så kult, dere var sikkert kjempe lekre, og kult gjennomført!

• Liker 1
Gjest Livmora
Skrevet

Rødt må vel være det værste. Det er mange som tror at med rød kjole så signaliserer man at man har ligget med brudgom. Jeg hadde følt meg latterliggjort.

Jeg er enig i at hun burde overholdt ditt ønske, men alt i alt synes jeg ikke hvitt med blomster burde være så ille.

Skrevet

Melatonin: Takk! Det var nå litt tilfeldig at de to andre havna i femtitalls, og det var ikke gjennomført sånn i hele bryllupet (mannen hadde ganske vanlig dress, dog med flosshatt) , men kult var det nå likevel!

Rødt må vel være det værste. Det er mange som tror at med rød kjole så signaliserer man at man har ligget med brudgom. Jeg hadde følt meg latterliggjort.

Jeg er enig i at hun burde overholdt ditt ønske, men alt i alt synes jeg ikke hvitt med blomster burde være så ille.

Mamma hadde rød kjole i bryllupet vårt. Tror nok ingen tenkte at hun hadde ligget med brudgommen...

Igjen, jeg har svært sjeldent sett noen av disse "reglene" bli snakket om utenom her på KG!

• Liker 2
Skrevet

Har ikke hørt om rød kjole regelen før nå. Jeg har brukt rød-ish kjole i de to siste bryllupene jeg har vært i og det har andre også gjort, fikk ingen stygge blikk etter det jeg så.

Skrevet

Dette skjønner jeg virkelig ikke. og hadde aldri hørt om at man ikke skulle bruke rødt før jeg kom inn på KG. Vår egen dronning Sonja brukte rød kjole i bryllupet til kronprinsesse Victoria og hennes Daniel. Kan aldri tenke meg at noen trodde hun hadde hatt sex med brudgommen.

Du synes hvitt er mer greit enn rødt, og da skjønner jeg virkelig ikke logikken. Hvitt kan man lett styre unna, det finnes jo så mange lekre kjoler i flotte farger. Hvorfor velge hvitt, som er brudens farge?

Skrevet

Er det like ille om bruden bruker hvit brudekjole enda hun ikke er jomfru? Hvit brudekjole signaliserer at man er jomfru.

Anonymous poster hash: 7e9d9...779

Skrevet

Forøvrig: Jeg ante ingenting om hvit kjole-regelen før jeg ble KG medlem. Og jeg har luftet det med flere venner som ikke har hørt om det før heller.

Jeg trodde det var en selvfølge og ikke bruke hvit kjole i bryllup. Helt til jeg ble medlem her :P

Skrevet

Jeg trodde det var en selvfølge og ikke bruke hvit kjole i bryllup. Helt til jeg ble medlem her :P

Fordi....?

Anonymous poster hash: 5623b...132

Skrevet

Det er tullete. I hvilken verden hadde det vørt sosialt akseptert å offentlig signalisere det?

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen hadde dukket opp i bryllupet vårt med hvit/creme ensfarget kjole, hadde jeg ikke blitt lei meg, da det var liten tvil om hvem bruden var, men jeg hadde synes det var rart (nesten som å dukke opp i bryllup med dongeribukse). Dette er en skikk jeg trodde alle visste om.

Rød og sort kjole hadde jeg ikke hørt om før KG. Jeg har gått i sort flere ganger pga at det er "slankende". Jeg er et stilvrak, og sort er "safe" for meg.

Skrevet

Syns rødt og sort er helt ok, skal du ha hvit bør det ikke være en prangende ballkjole men ellers er det greit synes jeg. Om du som brud på dagen din sitter å tenker på at kjæresten til søskenbarnet ditt har på seg rød kjøle må jeg si at du har noen rare prioriteringer.

• Liker 2
Skrevet

Fordi....?Anonymous poster hash: 5623b...132

Det har alltid vært sånn der jeg bor. Har ikke vært snakk om å bruke hvitt en gang.

Anonymous poster hash: 8f20f...f60

Skrevet

Det har alltid vært sånn der jeg bor. Har ikke vært snakk om å bruke hvitt en gang.Anonymous poster hash: 8f20f...f60

Ikke meningen å være anonym.

Skrevet

Det har alltid vært sånn der jeg bor. Har ikke vært snakk om å bruke hvitt en gang.Anonymous poster hash: 8f20f...f60

det er slik jeg også er vokst opp. det er vel mest det at jeg blir sjokkert over at voksne mennesker ikke kjenner til "regelen" enn at jeg bekymrerer meg for at jeg som brud blir forvekslet med noen andre. regelen med rødt er ikke noe jeg heller er vokst opp med, den fikk jeg høre om først av nettopp svigermor som mente at rødt var det viktigste å unngå. en regel jeg tenker på som relativt unødvendig. dersom man faktisk har ligget med brudgommen, flagger man vel ikke dette akkurat i bryllupet. svart skal man vel helst unngå fordi dette er en sørgefarge og forbindes med begravelse.

Anonymous poster hash: 8b604...e04

Skrevet

Hvitt er vel den eneste regelen alle (unntatt din svigermor :ler:) er enige om. Rødt og svart er det større uenighet om. I vårt bryllup var det overraskende mange i svart kjole (noe jeg selvfølgelig syns var helt greit).

Skrevet

Og jeg har også bare hørt om rødt/svart reglene på KG. At rødt skal signalisere at man har hatt sex med brudgommen er bare tøv, folk må ikke tro på alt de leser.

Skrevet

Var i et bryllup en gang der brudens forlover hadde rød kjole. Og forloveren hadde sex med brudgommen før brudeparet ble et par. Noe de fleste yngre gjestene visste om. Det ble jo "folkesnakk" av det for de eldre gjestene visste om "regelen" med rød kjole og bryllup :P

Anonymous poster hash: 8f20f...f60

Skrevet

Hadde selv ikke satt så stor pris på om noen kom i verken hvitt, sort eller rødt. Synes hun burde respektere at du ikke vil ha noen i hvitt i bryllupet, men med blomster og ev. noe pynt hadde det gått greit for meg hvertfall :)

Hvorfor vil du ikke at noen skal ha på seg rødt? Jeg skjønner ikke hva som er problemet med det...

Anonymous poster hash: 27663...5fa

Skrevet

Kan du ikke bare skrive det i kleskoden i invitasjonen da? Er jo vanlig å skrive f.eks "kleskode mørk dress", og det går det vel an å tilføye at du ikke ønsker at det skal være hvite kjoler blandt gjestene.

I ett bryllup jeg var i så sto det i innbydelsen at det ikke var ønsket med rosa kjoler. Jeg stusset litt helt til bruden kom inn i kirka i nettopp gammelrosa brudekjole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...