Nasse1 Skrevet 2. mars 2015 #201 Skrevet 2. mars 2015 Jeg tror det er veldig få som har tid til å tenke rasjonelt i et slikt (urealistisk) scenario, at man i ren refleks hadde gått etter det som står en nærmest, om det så er et dyr eller menneske. Alternativt at man redder det som er mest sannsynlig at man kan redde. Jeg tror ikke norsk lov sier at du skal ofre ditt eget liv for å redde noen andre. Om man er i en situasjon hvor det å skulle redde en (fremmed) unge mest sannsynlig vil føre til tap av alles liv, men det er en hund i nærheten du kan ta med deg på veien uten å risikere ditt eget liv, blir du nok ikke straffet for ikke å ha reddet ungen. Det samme går nok motsatt vei, om man ser at det er liten sjanse for at det går å redde hunden sin, men det er gjennomførbart å få med seg en fremmed unge, ville man nok ha valgt å redde seg selv og ungen, ikke ofre alle tre for hunden. Ble litt klønete skrevet, men håper poenget kom fram. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #202 Skrevet 9. mars 2015 Jeg er mer glad i mine dyr enn fremmede mennesker.. Jeg hadde også redda mitt eget dyr (barn) enn en fremmed liten dritt som sikkert ikke hadde gjort det samme for meg uansett. Anonymous poster hash: a81b1...e70 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #203 Skrevet 10. mars 2015 Eller, dyr generelt. Et eks: noen satt og så film i kinosalen, da en mann ble torturert og drept, lo masse folk. Da en hund i filmen døde, var det musestille. Folk sier: "jeg hadde redda bikkja mi fremfor et fremmed barn", det vet jeg for det har folk sagt på kvinneguiden (om de bare tøffer seg, vel, det kan jo diskuteres). Det er ikke riktig å sette dyr foran mennesker. Selvsagt skal man behandle dyr med respekt, men et menneskebarn f.eks er mye mer verdt! Og når man føler seg usikker på hva man mener om saken, eller føler at man setter dyr høyere enn mennesker, da er man ikke moralsk.Anonymous poster hash: fa3cb...fe8 Svigermor setter hunden først i alle settinger.. Ingenting er viktigere enn denne fantastiske hunden.. Skal jeg fortelle at barnebarna har gjort noe bra, så må hun alltid toppe det med noe bra som hunden har gjort før jeg har fått fortalt ferdig.. I tillegg så er det krise for henne at minste barnebarnet ikke kunne brydd seg mindre om denne hunden og overser den totalt.. Hehe.. Blir sjokkert når hunden er viktigere enn å høre hva barnebarna har oppnådd.. Anonymous poster hash: c6079...602
AnonymBruker Skrevet 5. august #204 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 17.2.2015 den 10.19): Eller, dyr generelt. Et eks: noen satt og så film i kinosalen, da en mann ble torturert og drept, lo masse folk. Da en hund i filmen døde, var det musestille. Folk sier: "jeg hadde redda bikkja mi fremfor et fremmed barn", det vet jeg for det har folk sagt på kvinneguiden (om de bare tøffer seg, vel, det kan jo diskuteres). Det er ikke riktig å sette dyr foran mennesker. Selvsagt skal man behandle dyr med respekt, men et menneskebarn f.eks er mye mer verdt! Og når man føler seg usikker på hva man mener om saken, eller føler at man setter dyr høyere enn mennesker, da er man ikke moralsk. Anonymous poster hash: fa3cb...fe8 Jeg kan si hvis det stod mellom hunden min og et fremmed barn at selvsagt hadde hunden blitt reddet. Hadde ikke tenkt meg om en gang. Men nå skal det sies at jeg ikke er riktig skrudd sammen og ville valgt mitt dyr fremfor alt. Jeg er veldig asosial, på grensen til autismespekteret. Anonymkode: f06eb...fce 11 2 1
Honey Dew Skrevet 5. august #205 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg kan si hvis det stod mellom hunden min og et fremmed barn at selvsagt hadde hunden blitt reddet. Hadde ikke tenkt meg om en gang. Men nå skal det sies at jeg ikke er riktig skrudd sammen og ville valgt mitt dyr fremfor alt. Jeg er veldig asosial, på grensen til autismespekteret. Anonymkode: f06eb...fce Hadde reddet hundene og kaninen først jeg også. 9
AnonymBruker Skrevet 5. august #206 Skrevet 5. august Hunden min prioriteres selvsagt over et fremmed menneske. Hun prioriteres nok over de fleste jeg kjenner også. Anonymkode: e6ea5...7e9 15
AnonymBruker Skrevet 5. august #207 Skrevet 5. august Angående det du nevner om tortur og dyr ser jeg det slik; dyr er uskyldige og forsvarsløse, på samme måte som små barn er det. Jeg reagerer derfor sterkt på ondskap mot både dyr og også små barn. Jeg tror mange med meg er av samme oppfatning. Anonymkode: b1001...3f6 11 3
AnonymBruker Skrevet 5. august #208 Skrevet 5. august Jeg er jo enig i at man bør velge mennekser før dyr. Men jeg vet at jeg har hatt større sorg av å miste en hund enn å miste en nær slektning (tante). Prøvde så godt jeg kunne å skjule hundesorgen. For jeg skjønner at sånn sorg er litt uglesett. Anonymkode: f0e35...1bb 5
AnonymBruker Skrevet 5. august #209 Skrevet 5. august Noe som har slått meg er hvor ufattelig lite mennesker bryr seg om folk utenfor sin aller innerste krets. Folk gidder ikke engang å smile til hverandre på butikken, man ruser med motoren når det går en gammel mann med rullator over veien og man trekker på skuldrene av mobbing, så fremt det ikke er ens egen gullunge som mobbes. Noe som også slår meg er dyrenes uforbeholdne kjærlighet, helt uavhengig av hvordan man ser ut, hvilken jobb man har eller har or fin bolig man har. Dyr elsker deg uansett, så lenge de får kos og godt stell. Anonymkode: ad969...d9d 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. august #210 Skrevet 5. august AnonymBruker skrev (På 20.2.2015 den 12.08): Jeg derimot hadde glatt valgt å redde katten min over ditt barn. Ikke fordi jeg mener den ene er mere verdt enn den andre, men av den enkle årsak at jeg bryr meg om katten min og ville blitt lei meg om hun døde. Ungen din derimot, not so much. Anonymous poster hash: 8b1bc...d1a Så du mangler totalt empati? Du bryr deg ikke om du kunne hjulpet et medmenneske fra den fryktelige "lidelsen" det er å miste et barn? Noe som forfølger oss som har mistet et barn gjennom hele livet. Jeg har katt og hund nå, hadde valgt et fremmed barn over de begge. Dyr lever korte liv, og vi blir ikke rammet av den samme lammende sorgen over å miste et dyr som et barn. Sorg ja, men vi vet jo at vi vil overleve hunden/katten. Anonymkode: 7f28c...d4f 7 3
Otilia Skrevet 5. august #211 Skrevet 5. august Jeg sliter mere med sorg over å miste ett dyr enn de fleste mennesker. 7
AnonymBruker Skrevet 5. august #212 Skrevet 5. august Gjest Vind skrev (På 20.2.2015 den 21.40): Takk! Spot on! Virkelig? Så da er det 50/50 da om du redder bikka de eller ungen din? Anonymkode: 7f28c...d4f 3
Gregarious Skrevet 5. august #213 Skrevet 5. august Jeg tror at 99 % av dem som påstår at de ville reddet sitt eget dyr fremfor andres barn, i realiteten ikke ville gjort det. Den sosiale kontrakten vi lever under i et samfunn, et samfunn vi for øvrig er fullstendig avhengige av, er for de aller fleste så sterk at den vil ha prioritert. Det er lett å hevde noe slikt når det gjelder et dyr man er sterkt knyttet til, men alle handlinger har konsekvenser og konsekvensene av et slikt valg vil i praksis være sosialt selvmord. 5
Fame Skrevet 5. august #214 Skrevet 5. august Jeg ser jeg kommenterte her for 10 år siden. Jeg har siden den gang endret mening (blitt voksen?). Jeg ville reddet andre mennesker fremfor dyr 7 3 1
BobbySocks Skrevet 5. august #215 Skrevet 5. august En ti år gammel tråd som hentes opp og fortsettes som ingenting har skjedd i mellomtiden? Fascinerende! Jeg hadde reddet mennesket. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august #216 Skrevet 6. august Mennesker er dyr – oss mennesker er noen glorifiserte pattedyr. Anonymkode: 61355...f36 4
AnonymBruker Skrevet 6. august #217 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 17.2.2015 den 10.19): Eller, dyr generelt. Et eks: noen satt og så film i kinosalen, da en mann ble torturert og drept, lo masse folk. Da en hund i filmen døde, var det musestille. Folk sier: "jeg hadde redda bikkja mi fremfor et fremmed barn", det vet jeg for det har folk sagt på kvinneguiden (om de bare tøffer seg, vel, det kan jo diskuteres). Det er ikke riktig å sette dyr foran mennesker. Selvsagt skal man behandle dyr med respekt, men et menneskebarn f.eks er mye mer verdt! Og når man føler seg usikker på hva man mener om saken, eller føler at man setter dyr høyere enn mennesker, da er man ikke moralsk. Anonymous poster hash: fa3cb...fe8 Det blir det samme som å si at du skulle valgt bort å redde noen du elsker som sitter i rullestol, fordi noen andre er "mer verdt" for samfunnet... Jeg vil selvfølgelig verne om mine, inkludert dyra våre. Så får nesten folk sørge for at ungene deres ikke havner i vannet uten en voksen. Når mine er trygge på land, vil resten blir prioritert. Da barn og evt hardt skadde først. Anonymkode: 0486d...169 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #218 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så du mangler totalt empati? Du bryr deg ikke om du kunne hjulpet et medmenneske fra den fryktelige "lidelsen" det er å miste et barn? Noe som forfølger oss som har mistet et barn gjennom hele livet. Jeg har katt og hund nå, hadde valgt et fremmed barn over de begge. Dyr lever korte liv, og vi blir ikke rammet av den samme lammende sorgen over å miste et dyr som et barn. Sorg ja, men vi vet jo at vi vil overleve hunden/katten. Anonymkode: 7f28c...d4f Man kan bry seg om og ha empati og synes det er leit at et ukjent barn dør selv om man heller redder sitt eget dyr. Jeg har hest, det koster meg over 100 000 i året. I teorien kunne jeg reddet en masse barn i verden med å bruke de pengene på dem i stedet, men det gir meg mer glede å ha dyr enn å redde ukjente barn. Og hvis jeg ikke hadde brukt de pengene på hesten hadde jeg uansett ikke prioritert å bruke dem på å redde ukjente barn. Hva med deg, drar du på ferie, har sparekonto, fond, bruker penger på frisør, sminke, strømmetjenester, nye klær? Hvordan kan du være så totalt uten empati at du drar til frisør heller enn å donere de pengene og dermed heller redde barn? Er håret ditt viktigere enn den lammende sorgen som påføres foreldrene til barna som dør fordi du ikke vil prioritere å redde dem heller enn å fikse håret ditt? Maleficenta skrev (På 24.2.2015 den 8.23): Eneste srgumentet for at mennesker skal komme først er fordi loven sier det. Ikke fordi man må like mennesker best Loven sier ikke at jeg må utsette meg selv for fare for å redde andre mennesker. Men jeg kan velge å utsette meg for fare for å redde mitt eget dyr (eller et kjent eller ukjent menneske, men da helt frivillig) Gjest tsejG skrev (På 23.2.2015 den 15.45): Tro meg, de aller fleste i denne tråden som omfavner dyr foran mennesker har ikke barn. Og åpner du en av "Jeg ønsker ikke barn", "han vil ha barn, ikke jeg", "Vil ikke ha barn"-trådene, så er jeg temmelig skråsikker på at om du sammenlikner nickene vil de stemme faretruende bra. I tillegg er såklart aldersnivået svært avgjørende også. De fleste voksne mennesker skjønner hvor valget står den dagen de blir eksponert for en situasjon der de må redde noen, dyr eller mennesker, og hvem av disse som naturligvis kommer først i rekka. Unge mennesker vet knapt hva døden dreier seg om, og lever i en virkelighetsfjern oppfatning om at alt med pels og store søte øyne må vernes om med alle midler, mens menneskeunger bare betyr dritt, forstyrrelser, skriking og frarøvelse av viktig egentid. Diskusjon om et såpass seriøst tema egner seg dårlig på dagens KG Neida, vi er mange som er coksne og har barn, som skjønner at andre ikke kan pålegges å la dyrene sine dø for å tekkes mitt barn. Mitt barn er mitt ansvar ig min prioritet, ikke din. Du skal ikke trenge å ofte dyret ditt for mitt barn, det er min jobb. Så jeg ofrer altså dyret mitt for barnet mitt, men jeg ofrer ikke dyret mitt for barnet ditt. Jeg ofrer heller ikke pensjonssparingen min eller ferien min eller nedgraderer boligen min til en hybel i et kollektiv og selger bilen for å kun sykle selv om de pengene kunne reddet mange mennesker i verden. Det er ikke mitt ansvar, og ikke mitt problem. Anonymkode: 84ae5...f40 9 2
Isambard Skrevet 6. august #219 Skrevet 6. august Man kan si at alle setter seg selv først. men det går en grense for hvor egoistisk man kan tillate seg å være. Jeg ville selvfølgleig reddet et barn fremfor eget kjeledyr. Det er trist å miste en hund, men det kan ikke sammenlignes med å miste et barn. Jeg har ingen forståelse for at noen tenker annerledes. 6
AnonymBruker Skrevet 6. august #220 Skrevet 6. august Isambard skrev (45 minutter siden): Man kan si at alle setter seg selv først. men det går en grense for hvor egoistisk man kan tillate seg å være. Jeg ville selvfølgleig reddet et barn fremfor eget kjeledyr. Det er trist å miste en hund, men det kan ikke sammenlignes med å miste et barn. Jeg har ingen forståelse for at noen tenker annerledes. Jeg tror ikke noen tenker at det er tristere å miste et dyr enn å miste et barn? Men at de tenker at det er tristere for MEG at katten min dør enn om ungen din dør. Akkurat som at det er viktigere for meg å spare til pensjon og å betale på boliglånet mitt enn å redde et par av barna i Sudan eller Gaza fra sultedøden. Anonymkode: 84ae5...f40 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå