Gå til innhold

Juss Oslo - karakterkrav

Glittergiraff

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går tredje året på vgs nå, og vil ta en master i rettsvitenskap, helst i Oslo, neste år. Har søkt og satt Oslo semesterstart vår som nummer 1. Så at kravet i fjor var 50,3. Jeg får 1 poeng for tysk3 og har dermed 51 poeng nå, usikker på om jeg klarer å holde det gjennom alle eksamenene.

Det jeg lurer på er hvor mye snittet kommer til å øke. Det kan ingen vite, men det må vel være en viss utvikling gjennom de siste årene som kan gjøre at man kan anta noe? Er det sannsynlig at jeg kommer inn hvis jeg klarer å holde meg på 51. Noen erfaringer fra jusstudiet i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre så godt som umulig å spå, det blir bare kalkulert gjetting. Grensen på jusstudiet i Oslo, med start i januar, har vært slik de siste fem årene:

2010: 49.6

2011: 49.3

2012: 49.6

2013: 50.0

2014. 50.3

Tendensen er altså at det øker noe. Kravet har aldri vært oppe på 51, og siden 2011 har det økt med cirka 0.3 poeng i året. Etter den utviklingen anser jeg det vel som mer sannsynlig at 51 blank vil holde enn at det ikke vil holde, for som du ser er det ikke noe enkeltår siden 2010 der kravet har økt med mer enn 0.4 - mens du tåler inntil 0.7.

Selv begynte jeg om høsten, og der har kravet gått fra 52 til 52.6 siden 2010, altså en ganske lik utvikling som for våropptaket. Det viktigste for din del er vel egentlig å holde øye med om antall studieplasser er det samme som tidligere år, altså noe over 200 i hvert kull, eller ikke. Du kan kikke på en eventuell endring i antall plasser i Bergen også, siden kravet i Bergen er omtrent som vårkravet i Oslo eller marginalt høyere, slik at flere plasser der kan sørge for at noen like foran deg i Oslo vår-køen forsvinner over fjellet. Såpass på grensen er det.

Som sagt, det virker mer sannsynlig at 51 blank akkurat holder enn at det akkurat ikke holder. Men det er rett og slett helt umulig å si det sikkert. Statistikken kan tross alt både leses positivt ved at kravet bare har økt 0.7 på fire år og negativt ved at det har økt et helt poeng de siste tre. Du har helt klart brukbare sjanser her, men hvert eneste desimal teller. Lykke til :)

Anonymous poster hash: ca949...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så godt som umulig å spå, det blir bare kalkulert gjetting. Grensen på jusstudiet i Oslo, med start i januar, har vært slik de siste fem årene:

2010: 49.6

2011: 49.3

2012: 49.6

2013: 50.0

2014. 50.3

Tendensen er altså at det øker noe. Kravet har aldri vært oppe på 51, og siden 2011 har det økt med cirka 0.3 poeng i året. Etter den utviklingen anser jeg det vel som mer sannsynlig at 51 blank vil holde enn at det ikke vil holde, for som du ser er det ikke noe enkeltår siden 2010 der kravet har økt med mer enn 0.4 - mens du tåler inntil 0.7.

Selv begynte jeg om høsten, og der har kravet gått fra 52 til 52.6 siden 2010, altså en ganske lik utvikling som for våropptaket. Det viktigste for din del er vel egentlig å holde øye med om antall studieplasser er det samme som tidligere år, altså noe over 200 i hvert kull, eller ikke. Du kan kikke på en eventuell endring i antall plasser i Bergen også, siden kravet i Bergen er omtrent som vårkravet i Oslo eller marginalt høyere, slik at flere plasser der kan sørge for at noen like foran deg i Oslo vår-køen forsvinner over fjellet. Såpass på grensen er det.

Som sagt, det virker mer sannsynlig at 51 blank akkurat holder enn at det akkurat ikke holder. Men det er rett og slett helt umulig å si det sikkert. Statistikken kan tross alt både leses positivt ved at kravet bare har økt 0.7 på fire år og negativt ved at det har økt et helt poeng de siste tre. Du har helt klart brukbare sjanser her, men hvert eneste desimal teller. Lykke til :)

Åh tusen takk, jeg må bare gjøre mitt aller beste disse siste månedene!!😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Får håpe det går for deg!

Anonymous poster hash: 66a9a...886
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tusen takk, jeg må bare gjøre mitt aller beste disse siste månedene!!

Bare hyggelig. Det er som sagt bare kalkulert gjetting, men sjansene bør være ganske gode hvis du klarer å holde deg på 51 poeng. Lykke til, kanskje vi ses på nyåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...