AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #21 Del Skrevet 17. februar 2015 Ja, men problemet er at mange arbeidsgivere dessverre kjøper mytene. Og når svensker jobber for mindre lønn enn nordmenn så blir det slik at en servicelønn ikke er levelig for en etablert nordmann som faktisk bor her med familie og ikke kan rotte seg sammen med 5 andre i et kollektiv. Anonymous poster hash: 95c6d...84a Arbeidsgivere kjøper mytene? Ærlig talt. Jeg har møtt langt flere nordmenn i skile jobber enn svensker. Hvorfor? Fordi vi er i Norge. At svensker kan stille sterkere i jobbsøking trenger ikke ha noe å gjøre med det faktumet at de er svensker. Kontakter er nok essensielt som mange andre her skriver. Anonymous poster hash: 37a35...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 17. februar 2015 #22 Del Skrevet 17. februar 2015 Kiwi ansetter systematisk svensker til stillinger der. De svenske butikksjefene som ble ansatt fortsetter å ansette andre svensker, og nordmenn havner på sidelinjen. Jeg ser det samme der sjefen er fra Midtøsten - da blir det nesten utelukkende ansatt folk med samme etnisitet. Dette gjelder faktisk også kvinnelige butikksjefer - de ansetter i større grad kvinner enn menn. Vet om en kiwi hvor det jobber en araber som ikke snakker norsk, kun engelsk og morsmål. Og sånn har det vært i et års tid, så han gidder tydeligvis ikke lære seg norsk. Angående stillingsutlysninger så pratet jeg med en bensinstasjon som hadde utlyst en deltid-helgestilling som var kun natt. De hadde fått 400 (!) søkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #23 Del Skrevet 17. februar 2015 Har også lest om flere kassajobber der de har fått inn 300-500 søkere. Nå er jo dette stillinger som "alle" er kvalifisert til, så jeg lurer virkelig på hvordan de som ansetter filtrerer søkere? Vet jo at man må gjennom personlighetstester, registrerer CV hos dem, og slikt. Har jo hørt om andre ("profesjonelle") bransjer hvor de har gjort det så enkelt som å kasta halve bunken i søpla, når de skal gå gjennom søkere. Eller at det kan være lurt å havne først i bunken alfabetisk, da de som går gjennom søknadene blir temmelig leie mot slutten. Eller at det kan være en uting å ha for likt etternavn som alle andre. osv. Tror det er helt riktig at mye intern utlysning og ansettelse. Blir vel lettere å integrere en potensiell jobbsøker som allerede kjenner en del av de på jobben, samt har dem til å gå god for seg. Anonymous poster hash: a7ceb...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #24 Del Skrevet 17. februar 2015 Butikksjefen i en butikk jeg jobbet jublet over å ha fått en svensk søker fordi arbeidsmoral og serviceinnstillingen var etter hennes erfaring som både sjef og kunde langt bedre enn hos norske butikkmedarbeidere generelt. Nordmenn og svensker er ikke så like som vi tror på mange områder. Anonymous poster hash: 6871c...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #25 Del Skrevet 18. februar 2015 Jobbet med en svenske engang på ett hagesenter, kort sagt han var totalt ubrukelig, så ut som en hippie gjorde han og. Hadde en annen svenske som jobbet sammen med oss også, var helt ok han og. Men må si det at de norske er langt mere givende og jobbe med da. Anonymous poster hash: 9be7d...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2015 #26 Del Skrevet 18. februar 2015 Arbeidsgivere kjøper mytene? Ærlig talt. Jeg har møtt langt flere nordmenn i skile jobber enn svensker. Hvorfor? Fordi vi er i Norge. At svensker kan stille sterkere i jobbsøking trenger ikke ha noe å gjøre med det faktumet at de er svensker. Kontakter er nok essensielt som mange andre her skriver. Anonymous poster hash: 37a35...602 Jeg har nå snakket med mange arbeidsgivere som dessverre kjøper enn del av mytene. Det du skriver stemmer nok, at det er naturlig at en ikke-norsk arbeidstaker finner bekjente i sitt eget nettverk når bedriften behøver jobb og sjefen ber dem spørre om de kjenner noen som ønsker jobb, men jeg vet også om arbeidsgivere som ansetter svensker fordi de er svensker i den tro at de er mer serviceinnstilte. (og da snakker jeg om rekruttering via vanlig utlysning, ikke gjennom nettverkene til de svenske som allerede jobber der) Det skal bli svært så vanskelig for norsk ungdom å få seg rene servicejobber fremover. Det er allerede vanskelig men jeg tror dessverre det bare vil bli ennå vanskeligere. Anonymous poster hash: 95c6d...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachelzane Skrevet 19. februar 2015 #27 Del Skrevet 19. februar 2015 når jeg jobbet på deli de luca så sa sjefen at han foretrakk svensker fordi de hadde svært høy arbeidsmoral og alltid sa ja til å ta ekstra skift/lange skift/natt/dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #28 Del Skrevet 19. februar 2015 Seriøst, har søkt i et år snart, med forskjellige søknader (alle har blitt lest av venner som jobber innen ansettelse i andre bransjer). Har erfaringen, har referansene, og har sendt ut rundt 80 søknader på div. butikkjobber i Oslo. Kiosker, butikker, you name it. Alt av selgerjobber. Når man drar innom butikkene så virker det som at 90% av selgerne er Svensker, og 90% av de bak kassa på Coop/Rema/Narvesen/osv er div. andre innvandrerer. Har jo faktisk møtt på arbeidere som så vidt kan snakke Norsk. Dette er absolutt ikke en rasistisk tråd, om noen skulle tro det, men lurer fælt på hva som gjør akkurat denne gruppen folk så innmari attraktive?! Nå er jeg heller ikke alene, da jeg har venner som også søker på liknende jobber, men ikke får napp..til tross for gode referanser og masse erfaring. Og er heller ikke lat eller storforlangende. Kan jobbe så lenge de trenger folk, og har alltid tid. Er heller ikke kresen på lønn. Anonymous poster hash: a7ceb...59a Vel, svensker er som gruppe kjent for å være gode selgere. Det er to hovedfaktorer: 1. De ønsker seg helt oppriktig en butikkjobb. 90% av nordmenn i desse jobbene er enten skoleelever og studenter som er fullstendig clueless om både service og vareutvalg og ser på det som en møkkajobb de må gjennom. De resterende 10% som bruker fritid på å lese seg opp på sko fordi de jobber i skobutikk må bare pent sloss mot fordommene. 2. Sverige har en annen kultur. (Joda: vi er naboland. Men de er en tidligere stormakt. Vi er en bondenasjon.) Det er lettere for dem å være åpent hyggelige i møtet med kunder fordi en er slik i Sverige. Omtrent som når du drar til Englang: folk der sier "hello" og spør om du vil ha hjelp og sier "sorry" om de er såvidt borti deg. Nordmenn grynter og ser stygt på deg. Bare sånn vi er - lett ukunnige på det sosiale. Selvsagt er ikke alle svensker gode til å selge. Men jevnt over er de bedre. Fordi den kulturelt tillærte klossetheten til oss nordmenn gjør oss lite egnet uten at vi øver mye. Cluet er: bevis at du er av 10%. Sett samme innsats inn på å søke som en svenske som har kommet ens ærend og vet at alternativet er å gå arbeidsledig hjemme hos foreldrene. Anonymous poster hash: 50cbb...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #29 Del Skrevet 19. februar 2015 når jeg jobbet på deli de luca så sa sjefen at han foretrakk svensker fordi de hadde svært høy arbeidsmoral og alltid sa ja til å ta ekstra skift/lange skift/natt/dag Dette er min erfaring også. Mange er her for å spare opp penger, men det halvåret de er her stiller de opp når det skal være. Norske studenter kan jo ikke på dagtid, seint på kvelden, før eksamen eller i ferier. Anonymous poster hash: 8acd8...a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå