AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Del Skrevet 16. februar 2015 Seriøst, har søkt i et år snart, med forskjellige søknader (alle har blitt lest av venner som jobber innen ansettelse i andre bransjer). Har erfaringen, har referansene, og har sendt ut rundt 80 søknader på div. butikkjobber i Oslo. Kiosker, butikker, you name it. Alt av selgerjobber. Når man drar innom butikkene så virker det som at 90% av selgerne er Svensker, og 90% av de bak kassa på Coop/Rema/Narvesen/osv er div. andre innvandrerer. Har jo faktisk møtt på arbeidere som så vidt kan snakke Norsk. Dette er absolutt ikke en rasistisk tråd, om noen skulle tro det, men lurer fælt på hva som gjør akkurat denne gruppen folk så innmari attraktive?! Nå er jeg heller ikke alene, da jeg har venner som også søker på liknende jobber, men ikke får napp..til tross for gode referanser og masse erfaring. Og er heller ikke lat eller storforlangende. Kan jobbe så lenge de trenger folk, og har alltid tid. Er heller ikke kresen på lønn. Anonymous poster hash: a7ceb...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er vel ikke akkurat slik at 90% av alle som jobber i matbutikker en ikke-vestlige innvandrere (regner med det var ikke-vestlige du siktet til). Svensker er forresten også innvandrere, de er altså ikke norske Ikke snakker de en snev av norsk engang, ingen svensker jeg har møtt i servicebransjen har gjort det hvertfall Grunnen til at svensker er så attraktive er at de har en høy arbeidsmoral og er interesserte i å JOBBE og yte GOD service, i motsetning til nordmenn som søker på samme jobben fordi de må jobbe ved siden av studiene og ikke egentlig er interessert i å jobbe der, det er bare en mellomstasjon til utdannelsen er ferdig og de får seg en såkalt "ordentlig jobb". Nordmenn har også skyhøyt sykefravær, fordi vi blir heller hjemme enn å gå på jobb hvis vi er fyllesyke eller er litt forkjølet. Nå er det også sånn at mange nordmenn ikke syntes det er bra nok for dem å sitte i kassa på Kiwi eller Rema, det er veldig lavsstatus i Norge, da er det mye "kulere" å jobbe i klesbutikk - og dermed kan det være at flesteparten av dem som søker på kassajobb i matbutikk ikke er etnisk norske, fordi de ser verdien av en jobb, uansett om det er på Høyer eller på Rema. Jeg vet også at det er flere butikker som har en avtale med NAV om praksis for innvandrere, slik at NAV betaler lønnen, for at personen skal få arbeidserfaring og lære seg bedre norsk for å integreres bedre. Jeg syntes det er en bra ting - det er grenser for hvor mye problemer du får med at de ikke snakker rent norsk i en matbutikk Sånn, det er mine grunner til hvorfor jeg tror at du og vennene dine sliter med å få jobb. Hvis det er noen trøst sliter mange med utdannelse også med å få jobb og det er ofte mange søkere om beinet på mange stillinger. Noen skiller seg bedre ut enn andre og trekker det lengste strået. Anonymous poster hash: 03dfb...2d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 16. februar 2015 #3 Del Skrevet 16. februar 2015 utadvendthet? Svensker er jo de mest utadvendte som finnes. I alle fall de som jobber i servicebransjen. Nordmenn er jo ikke akkurat verdenskjent for å være utadvendte. Ellers er nettverk alfa og omega når man skal finne jobb. Alternativt bør du få hjelp av NAV til å finne en praksisplass. Praksis er den raskeste veien ut i jobb, etter nettverk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 16. februar 2015 #4 Del Skrevet 16. februar 2015 Svensker er forresten også innvandrere, de er altså ikke norske Ikke snakker de en snev av norsk engang, ingen svensker jeg har møtt i servicebransjen har gjort det hvertfall Anonymous poster hash: 03dfb...2d2 Svensker er da langt fra innvandrere, de er brødre. Og de er velkomne i Norge i motsetning til mange andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #5 Del Skrevet 16. februar 2015 Svensker er da langt fra innvandrere, de er brødre. Og de er velkomne i Norge i motsetning til mange andre. Dine rasistiske meninger kryr over alt i forumet, taper!!!Anonymous poster hash: aad7f...0af 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #6 Del Skrevet 16. februar 2015 Svensker er da langt fra innvandrere, de er brødre. Og de er velkomne i Norge i motsetning til mange andre. De er da innvandrere de. Det du sier henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 37a35...602 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #7 Del Skrevet 16. februar 2015 De er da innvandrere de. Det du sier henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 37a35...602 Det meste han sier her på forumet, henger ikke på greip Masse innvandrer svada uten like.Anonymous poster hash: aad7f...0af 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Del Skrevet 16. februar 2015 TS her: Er student, så joda, skjønner at studenter generelt ikke er så interessante, med tanke på at mange må ha tilpasse arbeidstidene sine, kan ikke jobbe da og da, osv. Selvfølgelig er Svensker innvandrere, men min erfaring er at de aller fleste jobber i mer service/selgeryrker, enn f. eks Innvandrere fra Midtøsten/Asia/Afrika, som kanskje også har litt gebrokken Norsk. Disse ser jeg oftest i Kassajobber, matbutikker, gatekjøkken, osv. Fokuserte mest på Selger og kassajobber, da det er der jeg har all erfaringen min fra :-) Anonymous poster hash: a7ceb...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 16. februar 2015 #9 Del Skrevet 16. februar 2015 Dine rasistiske meninger kryr over alt i forumet, taper!!!Anonymous poster hash: aad7f...0af Har da ikke skrevet noe rastistisk ?? Lær deg definisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 16. februar 2015 #10 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) De er da innvandrere de. Det du sier henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 37a35...602 Deg om det. Se jeg bryr meg såååå mye om hva du mener,. Endret 16. februar 2015 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #11 Del Skrevet 16. februar 2015 Tenker akkurat det samme! Er selv student og har utrolig dårlig råd pga at jeg aldri får napp hos butikker eller andre som ikke krever utdannelse/erfaring. Noen butikkstillinger har flere hundre søkere, og stadig vekk ser man innvandrere som nesten ikke snakker skandinavisk engang. At disse blir valgt av rundt 500 søkere synes jeg er utrolig. Anonymous poster hash: 8b859...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #12 Del Skrevet 16. februar 2015 De er da innvandrere de. Det du sier henger ikke på greip. Anonymous poster hash: 37a35...602 Innvandrer og innvandrer.......Sverige og Norge blir snart slått sammen, er jo nesten mer svensker enn norske her! Ja jeg har lagt merke til det samme som deg TS! Blir så irritert! Men, jeg fikk faktisk jobb, uten å kjenne noen som jobbet der fra før, men dominert av svensker ja. Men nå er ikke svenskene det verste som kan ta over landet heller da. Men, ja... de er veldig flinke til og ta alle jobbene. Nesten uansett hvor jeg går, så er det svensker som står i butikken. Hvor er egentlig nordmennene? Anonymous poster hash: f9df1...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #13 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er en myte at svensker blir prioritert foran nordmenn i servicebransjen. Jeg var selv servitør i studietiden og jeg er så norsk det er mulig å være. Greia med at mange svensker jobber på samme sted er at man ofte lyser ut nye stillinger muntlig til de ansatte først. Da er det ikke rart at arbeidsinnvandrere fra Sverige trekker frem kompisen fra kollektivet? Alt du leser om bedre arbeidsmoral er bullshit. De er bare interessert i å tjene penger til bæsj (eller hvordan svenskene skriver øl) og turer til Thailand/Australia. Når de har tjent nok til turen sin blir det borte til de er tomme for cash og kommer tilbake til den samme jobben i Oslo sentrum. Anonymous poster hash: c35d6...2ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #14 Del Skrevet 16. februar 2015 Har da ikke skrevet noe rastistisk ?? Lær deg definisjoner. Lær DEG definisjoner.Anonymous poster hash: aad7f...0af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #15 Del Skrevet 16. februar 2015 Deg om det. Se jeg bryr meg såååå mye om hva du mener,. Så fjortiss kommentar, hvis du ikke bryr deg så hadde du ikke tatt bryet med å skrive heller...Anonymous poster hash: aad7f...0af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiania_Oslo Skrevet 17. februar 2015 #16 Del Skrevet 17. februar 2015 Det er en myte at svensker blir prioritert foran nordmenn i servicebransjen. Jeg var selv servitør i studietiden og jeg er så norsk det er mulig å være. Greia med at mange svensker jobber på samme sted er at man ofte lyser ut nye stillinger muntlig til de ansatte først. Da er det ikke rart at arbeidsinnvandrere fra Sverige trekker frem kompisen fra kollektivet? Alt du leser om bedre arbeidsmoral er bullshit. De er bare interessert i å tjene penger til bæsj (eller hvordan svenskene skriver øl) og turer til Thailand/Australia. Når de har tjent nok til turen sin blir det borte til de er tomme for cash og kommer tilbake til den samme jobben i Oslo sentrum. Anonymous poster hash: c35d6...2ce Dette er helt korrekt. Kjenner mange svensker og det er vanlig at de bor i samme kollektiv og jobber på det samme stedet. Så de anbefaer hverandre. Jeg tror ikke de er så mer serviceinnstilte enn nordmenn, men de er mer villige til å ta "drittjobber"enn nordmenn. Vi skal liksom bare jobbe i kassa max 2 måneder før vi blir ledere og i Norge har man en kultur der alle skal bli "noe" og søker seg til de samme jobbene samtidig som de ser ned på de med enklere jobber som feks ikke krever utdanning. Svensker er ekstreme på å syte, det har jeg og flere andre opplevd. Alt er så "tråkigt"og slavearbeid og det som verre er. I tillegg så vil jeg anslå at ihvertfall 60% jobber her for så å dra til Thailand for å leve livet, så de er vel egentlig ganske late. Syting kombinert med latskap og gjerrighet er jo ikke akkurat de beste egenskapene man kan innha. I tillegg så virker det som om de bruker enhver anledning til å snakke dritt om Norge og nordmenn og hvor kjedelig det er her når de selv kommer fra dritsmå byer som Karlstad og Kristinehamn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #17 Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg tror nok den myten at nordmenn i serviceyrker ikke er blide og serviceinnstilte stemte for 10-15 år siden. Men nå vet de at de ikke kan stå i slike jobber med slik opptreden. Jeg kan ikke huske jeg har møtt på en eneste norsk jente eller gutt i en butikk det siste året som ikke har vært annet enn blide og hjelpsomme. Svensker er greie de. Men at de skal være så mye mer stabil arbeidskraft i Norge i slike type jobber har jeg ikke noe tro på. Da et fåtall av de vil bosette seg her. De vil først og fremst legge opp penger til å reise på backpacking utenlands. Og når pengene tar slutt kommer de tilbake til Norge for ny periode med kollektiv, nudler og total dedikering til jobben. Jeg har reist mye rundt om i verden, og hvor enn jeg har reist treffer jeg alltid på svensker. Og mange av de er typisk backpackere med et dagsbudsjett på 50 kr dagen. De kan leve i månedsvis i sørøst asia på servicejobben de hadde i Norge. Anonymous poster hash: f510d...f3f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #18 Del Skrevet 17. februar 2015 Jeg tror også at de anbefaler hverandre i kollektivene de bor i, eller kanskje det finnes organisasjoner som jobber med å få svensker over til Norge, og skaffer dem jobb, som har avtale med div. dagligvarekjeder eller folk i utelivsbransjen? Kanskje de jobber for litt lavere lønn, eller ikke er så nøye på antall timer overtid? Tipper det finnes noen slags nettverk som hjelper dem til jobbene. Jeg synes svenskene er flinke, utadvendte og serviceinnstilte i jobbene sine her i landet, og har ingenting å utsette på det. Men jeg synes også de fleste norske ungdommene i butikkene er hyggelige og flinke. Anonymous poster hash: 19213...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #19 Del Skrevet 17. februar 2015 Deg om det. Se jeg bryr meg såååå mye om hva du mener,. Det handler ikke om hva jeg mener, men hvordan det faktisk er. Svensker er innvandrere. Det er ikke min mening. Det er realiteten. Svarene dine lyser av ignoranse. Innvandrer og innvandrer.......Sverige og Norge blir snart slått sammen, er jo nesten mer svensker enn norske her! Ja jeg har lagt merke til det samme som deg TS! Blir så irritert! Men, jeg fikk faktisk jobb, uten å kjenne noen som jobbet der fra før, men dominert av svensker ja. Men nå er ikke svenskene det verste som kan ta over landet heller da. Men, ja... de er veldig flinke til og ta alle jobbene. Nesten uansett hvor jeg går, så er det svensker som står i butikken. Hvor er egentlig nordmennene? Anonymous poster hash: f9df1...0ca Nei. Anonymous poster hash: 37a35...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #20 Del Skrevet 17. februar 2015 Det er en myte at svensker blir prioritert foran nordmenn i servicebransjen. Jeg var selv servitør i studietiden og jeg er så norsk det er mulig å være. Greia med at mange svensker jobber på samme sted er at man ofte lyser ut nye stillinger muntlig til de ansatte først. Da er det ikke rart at arbeidsinnvandrere fra Sverige trekker frem kompisen fra kollektivet? Alt du leser om bedre arbeidsmoral er bullshit. De er bare interessert i å tjene penger til bæsj (eller hvordan svenskene skriver øl) og turer til Thailand/Australia. Når de har tjent nok til turen sin blir det borte til de er tomme for cash og kommer tilbake til den samme jobben i Oslo sentrum. Anonymous poster hash: c35d6...2ce Ja, men problemet er at mange arbeidsgivere dessverre kjøper mytene. Og når svensker jobber for mindre lønn enn nordmenn så blir det slik at en servicelønn ikke er levelig for en etablert nordmann som faktisk bor her med familie og ikke kan rotte seg sammen med 5 andre i et kollektiv. Anonymous poster hash: 95c6d...84a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå