Gå til innhold

Alenetur reisemål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis alt går etter planen skal jeg ta med et halvår som mitt "friår" nå etter sommeren, for å nyte det å være ferdig med 13 års skolegang :rolleyes:

Jeg skal i hovedsak jobbe, men tenkte også å ta meg en liten ferietur, alene.

Gjerne i varmere strøk, ikke backpacking. Vil gjerne bo på samme sted. Er glad i små byer/steder med trange gater og få turister! Elsker det lokale. Hellas virker ganske perfekt, men er usikker på hvor trygt det er med tanke på landets økonomi. Noen som har noen tips eller forslag? Det kan ikke være for dyrt da jeg skal spare til studiene. Andre erfaringer med alene-turer? :rolleyes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville reist til Japan :lillesky:

Åh det høres bra ut, men prismessig er det liitt dyrt med flybilletter osv. tror jeg. Og jeg har aldri reist alene før heller

Skrevet

Hei og takk for svar😊

Har ikke reist alene før, men har reist mye så drar gjerne et sted uten mange turister. Ser veldig for meg stereotypien av Rhodos som chartersted, men det gjelder forsåvidt med andre steder og. Har du andre Hellasanbefalinger?

Bulgaria var et artig forslag, hvordan er klimaet der på høsten? Hadde faktisk overhodet ikke tenkt på Bulgaria, men kanskje jeg skal sjekke det ut.

Skrevet

Finn en sjarmerende liten by i Italia! Lei en leilighet og kos deg gløgg ihjel. Gjorde jeg for 2 år siden, sinnsro for sjelen til de grader.

• Liker 3
Skrevet

Finn en sjarmerende liten by i Italia! Lei en leilighet og kos deg gløgg ihjel. Gjorde jeg for 2 år siden, sinnsro for sjelen til de grader.

Åh det hørtes helt fantastisk ut :hjerter: Finner man leiligheter for en person som ikke koster skjorta? Og har du forslag til byer?

Skrevet

Jeg leide via sitoscana, kjempetrivelige folk. Sendte en mail og spurte hvor det passet å dra alene, og fikk en råfin leilighet til litt over 4k for en uke. (avslag fordi jeg bare var 1, naturligvis) og at det var utenfor sesongen.

Skrevet

Jeg leide via sitoscana, kjempetrivelige folk. Sendte en mail og spurte hvor det passet å dra alene, og fikk en råfin leilighet til litt over 4k for en uke. (avslag fordi jeg bare var 1, naturligvis) og at det var utenfor sesongen.

Takk, dette skal sjekkes ut!

Skrevet

Airbnb er også fint å leie fra, mye billig, leiligheter for kortere eller lengre perioder.

Anonymous poster hash: 5e6ee...9eb
Skrevet

Reis til Australia. Der kan du få work & holliday visum. Du kan jobbe, tjene penger, reise rundt i ett helt år.

Flere nettsider har tips om dette, samt at det er mange jobber å få. Spesielt gårdsarbeid, f.eks. som fruktplukker (moreller er det mye av).

Man anbefaler at du har med en viss pengesum, slik at du kan klare deg en stund, og flyreisen koster litt. Men jeg vil tro at du får en flott opplevelse, enten du havner på bondelandet en periode, eller har ferie og bader på Bondi Beach.

Anonymous poster hash: ead26...9d0
Skrevet

Åh det høres bra ut, men prismessig er det liitt dyrt med flybilletter osv. tror jeg. Og jeg har aldri reist alene før heller

Hadde også reist til Japan. Maten er billig og bra! Flybilletter ligger på rundt 4.000 5000 tur-retur. SAS hadde de ifjor for 1999.

Men der kan man ikke være mer enn 3 måneder om gangen uten visa så...

Skrevet

Italia! Cinque terre for eksempel, men der er det en del turister i høysesongen da. Dog forsvinner de fleste om du beveger deg 5 meter fra hovedgatene, haha. Det er også mange småbyer langs kysten derfra og nordover. Sorrento-området sør for Roma kan også være en idé, da kan du bla.a. besøke Capri og Pompeii, men jeg syns Cinque terre var finest. Det er 5 småbyer langs kysten som det går stier mellom, og eneste annen transport er tog og båt et par ganger om dagen. Et par av småbyene har strender/badeplasser også :) Det fine med Italia er at det går tog nesten overalt, det er lett å bestille på trenitalia.com, så du kan jo bo noen dager på ett sted og så et annet om du vil det. Det er også ikke kjempedyrt å reise rundt i Italia syns jeg, jeg brukte ca 12 000 totalt på 2 uker (fly, overnatting, togbilletter og lommepenger).

Du kan leie hos airbnb (leiligheter), kanskje også homeaway.com, eller gå inn på tripadvisor sine sider og let etter b&b som også er rimelig. Jeg reiste rundt alene i Italia ifjor og har bare positivt å si om landet! Veldig greit å spise alene på fortausrestauranter, ingen som ser rart på deg slik som i Norge. Om du vil bli kjent med folk på turen anbefaler jeg deg å bo på hostel (finnes noen som har grei standard) eller b&b. Siden jeg også reiste alene for første gang, valgte jeg hosteller som hadde women-only rom, og det funket fint :)

Skrevet

Du kan dra på øyhopping i Hellas! Da kan du velge å bli på samme stedet, eller å dra videre om du kjeder deg.

Skrevet

Ryddet for reklame og svar til dette.

- Avalon, mod

Skrevet

Patmos er en perfekt øy i forhold til det du beskriver.

Jeg har reist mye alene, og for to år siden tok jeg fly til Rhodos og var der tre dager, så båt til lille Symi (vakkert!) og to dager der, båt videre til Kos og fem dager der, så båt til Patmos og fem dager der, og så igjen båt til Naxos. Etter to dager der, fly til Thessaloniki for litt storbyopplevelser.

Med utgangspunkt i Athen, så har du øyene Egina, Poros, Spetses, Hydra og Agistri rett i nærheten. Hydra er bilfri (kun en søppelbil) og en virkelig perle av en øy.

• 4 uker senere...
Skrevet

Italia! Cinque terre for eksempel, men der er det en del turister i høysesongen da. Dog forsvinner de fleste om du beveger deg 5 meter fra hovedgatene, haha. Det er også mange småbyer langs kysten derfra og nordover. Sorrento-området sør for Roma kan også være en idé, da kan du bla.a. besøke Capri og Pompeii, men jeg syns Cinque terre var finest. Det er 5 småbyer langs kysten som det går stier mellom, og eneste annen transport er tog og båt et par ganger om dagen. Et par av småbyene har strender/badeplasser også :) Det fine med Italia er at det går tog nesten overalt, det er lett å bestille på trenitalia.com, så du kan jo bo noen dager på ett sted og så et annet om du vil det. Det er også ikke kjempedyrt å reise rundt i Italia syns jeg, jeg brukte ca 12 000 totalt på 2 uker (fly, overnatting, togbilletter og lommepenger).

Du kan leie hos airbnb (leiligheter), kanskje også homeaway.com, eller gå inn på tripadvisor sine sider og let etter b&b som også er rimelig. Jeg reiste rundt alene i Italia ifjor og har bare positivt å si om landet! Veldig greit å spise alene på fortausrestauranter, ingen som ser rart på deg slik som i Norge. Om du vil bli kjent med folk på turen anbefaler jeg deg å bo på hostel (finnes noen som har grei standard) eller b&b. Siden jeg også reiste alene for første gang, valgte jeg hosteller som hadde women-only rom, og det funket fint :)

Wow det hørtes helt fantastisk ut! Italia er virkelig noe som kunne fungert for meg! Er disse stedene du snakket om langt fra flyplassen? Altså er det en lang/komplisert vei å komme seg dit? Tenker spesielt på Cinque terre :)

Gjest Seajewel
Skrevet

Høres fantastisk ut!

Skrevet

Patmos er en perfekt øy i forhold til det du beskriver.

Jeg har reist mye alene, og for to år siden tok jeg fly til Rhodos og var der tre dager, så båt til lille Symi (vakkert!) og to dager der, båt videre til Kos og fem dager der, så båt til Patmos og fem dager der, og så igjen båt til Naxos. Etter to dager der, fly til Thessaloniki for litt storbyopplevelser.

Med utgangspunkt i Athen, så har du øyene Egina, Poros, Spetses, Hydra og Agistri rett i nærheten. Hydra er bilfri (kun en søppelbil) og en virkelig perle av en øy.

Det finnes jo ingenting bedrra e enn greske øyer..:) Gud så lyst jeg har til å dra dit nå. Patmos så flott ut. Er det langt til nærmeste flyplass fra Patmos? Og hvordan er det med båtene, type går flere ganger hver dag eller hva?

Skrevet

Jeg kikker på den greske øya Karphatos. Synes det ser ut som en fin liten øy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...