Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke si "negerbolle"...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange ord har negative konnotasjoner av blant annet historiske grunner. Det er ikke noe enhver kan bestemme selv.

Nå er ikke hakekorset et ord, da, men et godt eksempel. Er det greit om jeg går rundt med et hakekors på t skjorta bare fordi jeg mener jeg legge min egen, nøytrale betydning i det? Er det jeg som burde bli fornærmet om andre reagerer på det da?

Det er det samme med ordet neger. Bruk det, hvis du absolutt må. Men vær klar over at folk vil reagere. Det burde ikke ta så lang tid å tenke seg frem til hvorfor de fleste legger en negativ betydning i ordet. 

Kanskje jeg skulle begynt å bruke ordet «tøs» om småjenter også? Tidligere var dette et helt vanlig ord å bruke om små jenter, og det konnoterte ikke løs/hore osv som vi legger i ordet i dag. 

Anonymkode: 99dbb...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.3.2019 den 11.10, Maleficenta skrev:

Jeg må bare spørre. Hvorfor heter det jødekake? Hva har de kakene med jøder å gjøre? 

Det var jøder som brakte denne bakst typen til Nord-Europa https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jødekake

Anonymkode: e4fe3...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 1.38, SupaWoman skrev:

Danske muslimer tok avstand fra dette bakverket!     Hvorfor det?

Fordi de er idioter?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ord har negative konnotasjoner av blant annet historiske grunner. Det er ikke noe enhver kan bestemme selv.

Nå er ikke hakekorset et ord, da, men et godt eksempel. Er det greit om jeg går rundt med et hakekors på t skjorta bare fordi jeg mener jeg legge min egen, nøytrale betydning i det? Er det jeg som burde bli fornærmet om andre reagerer på det da?

Det er det samme med ordet neger. Bruk det, hvis du absolutt må. Men vær klar over at folk vil reagere. Det burde ikke ta så lang tid å tenke seg frem til hvorfor de fleste legger en negativ betydning i ordet. 

Kanskje jeg skulle begynt å bruke ordet «tøs» om småjenter også? Tidligere var dette et helt vanlig ord å bruke om små jenter, og det konnoterte ikke løs/hore osv som vi legger i ordet i dag. 

Anonymkode: 99dbb...507

Og dette er problemet, man behandler ord som ordene i seg selv er problemet, og ikke meningen bak. Kontekst er vesentlig i bruk av ord, uten forståelse for kontekst, er det idiotisk å kritisere ordbruk. Da ender man opp med å bruke betegnelsen n- ordet ( som kun handler om å lure nedsettende ord inn i hodene på andre), og kritisere varemerker og hevdnavn. 

Og vi kulturelt driver direkte trakassering basert på vestlig arroganse i form av at Google sensurerer bruk av hakekors i Asia, der symbolet har en helt annen kontekst og betydning.

Anonymkode: e4fe3...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...