AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Jeg skal på mammografi nå til uka. Jeg er ganske ung og brystene mine er ikke super myk. Jeg har en venninne i slutten av 30-årene som har hatt brystkreft så hun må gjøre det flere ganger i året. Hun sier at for henne er det helt greit, men da hun var yngre var brystene hennes mye mer følsom enn de er nå. Jeg er nervøs fordi jeg er redd for at det skal gjøre veldig vondt.Anonymous poster hash: 73aeb...328
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #2 Skrevet 15. februar 2015 Spørs "hvilke" pupper du har. Opererte pupper gjør mer vondt enn ikke opererte pupper. Pupper mellom mens og eggløsning tåler ofte mamgrafiskvising bedre enn pupper mellom eggløsning og mens. Du blir skvist og klemt så flat som mulig en bitteligen stund mens bildet blir tatt. Det er ikke behagelig, men det finnes langt verre ting her i denne verden. Og det er fort gjort. Anonymous poster hash: 6c0e4...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Jeg er ikke operert, men jeg er mellom eggløsning og mens. Anonymous poster hash: 73aeb...328
Sugerøret Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 Nei...jeg har operert mine (reduksjon) og det var ikke noe vondt å ta mamografi.Dagens maskiner er så mye mer skånsomme enn for 10-20 år siden!
belle_ Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Jeg er operert, med implantater. De ville/kunne ikke ta mammografi på meg, så da ble det ultralyd. Helt greit for meg
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #6 Skrevet 15. februar 2015 Dette er veldig individuelt. Men radiografene er superdyktige og gjør dette hele dagen, de er kjappe og forståelsesfulle. Mammografen (apparatet) slipper trykket med en gang bildet blir tatt. Radiografen står bak deg og tar tak i brystet og drar det så godt som mulig, uten å gjøre det smertefullt samtidig som h*n trykker platene sammen for å få mest mulig brystvev med på bildet. Det er over på noen minutter, dette går bra TS Anonymous poster hash: ad8de...c68
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Skrevet 15. februar 2015 Dette er veldig individuelt. Men radiografene er superdyktige og gjør dette hele dagen, de er kjappe og forståelsesfulle. Mammografen (apparatet) slipper trykket med en gang bildet blir tatt. Radiografen står bak deg og tar tak i brystet og drar det så godt som mulig, uten å gjøre det smertefullt samtidig som h*n trykker platene sammen for å få mest mulig brystvev med på bildet. Det er over på noen minutter, dette går bra TS Anonymous poster hash: ad8de...c68 Det er hadde jeg ikke orket. Hvorfor har man ikke slike maskiner som i USA,der man ikke trengte å skvise puppene? Jeg orker ikke hvis de skal bli flatklemte,og kanskje aldri se normale ut igjen.For det har jeg hørt kan skje.Alt skal liksom være så jævlig her i Norge.Forstår det bare ikke. Anonymous poster hash: 4647a...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #8 Skrevet 15. februar 2015 de blir normale igjen, er over på et minutt for hvert bryst, og de drar ikke så hardt bare løfter og legger til på plataog passer på når øverste plate går mot nederste at brystet ligger glatt og fint, litt ubehag men ikke vondtAnonymous poster hash: adb58...443
Sulfina Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 Litt ubehagelig, men det er fort over. Mindre ubehagelig enn en g.u. for eksempel, synes jeg. Det mest ubehagelige synes jeg var at et fremmed menneske står og haler puppene på plass i apparatet.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 Vel, de knakk ribben på mamma da de dyttet henne inn i maskinen, så at de alle er å dyktige vet jeg nå ikke... Ellers synes jeg det er fælt vondt, jeg har små faste pupper som rett og slett ikke går an å dra inn i noen maskin, men de prøver selvom...Anonymous poster hash: 51e34...5d1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 Ikke vondt og jeg har faste bryster. Anonymous poster hash: bc97f...5ce
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #12 Skrevet 16. februar 2015 Dette er veldig individuelt. Jeg har ikke faste bryster, men jeg gråter av smerte når jeg tar mammografi. Brystene mine er fulle av cyster, og det er sikkert derfor det gjør så vondt. De må alltid ta ultralyd etterpå, så jeg skulle ønsket de gikk rett på ultralyden, og kuttet mammografien for min del. Når jeg tenker meg om gikk det mye bedre den gangen jeg fikk jeg krøket meg sammen i stedet for å strekke meg... det kommer nok litt an på stillingen også. Anonymous poster hash: f338b...095
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Det er mye mere smertefullt med brystkreft...Anonymous poster hash: ce8c0...39a 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Jeg synes det er vondt. De klemmer jo puppen helt flat! Anonymous poster hash: f9570...bb6
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #15 Skrevet 16. februar 2015 Et lite tips: Ring avdelingen du har time hos i morgen og spør om de faktisk har timer for folk under 30 år dersom du er under 30. Jeg har blitt henvist til mammografi et par ganger i løpet av livet mitt. Den andre gangen det skjedde var jeg fremdeles under 30, men den avdelingen jeg ble henvist til tok ikke i mot pasienter som var under 30 år. Det var ganske irriterende å oppdage det etter å ha ventet i venterommet deres i tillegg til å ha tatt turen bort dit. Anonymous poster hash: f05a1...862
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Det gikk veldig greit med mine små og faste pupper. Var litt vondt når de tok bilde ovenfra, men trykket slapp etter bare noen sekunder, så det får man tåle. Var greiere når de tok sidebilder. Jeg var heldigvis mellom mens og eggløsning. Anonymous poster hash: 20ee2...ce1
Cata Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Gikk helt greit da jeg fikk tatt det. Husker det var litt ubehagelig, men ikke direkte vondt.
Gjest Lille-pus Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 Gikk helt greit da jeg fikk tatt det. Husker det var litt ubehagelig, men ikke direkte vondt. Signerer. Kanskje en ide for folk å slutte å høre på skrekkhistorier tenker jeg, - for husker vi ikke alle redselshistoriene om BCG vaksinen? Og var virkeligheten en brøkdel av historiene? Neida, så langt derifra. 1
Tibbie Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 Jeg er ikke TS, men har litt spørsmål jeg også. Benytter sjansen da jeg ser det er damer med peiling her 1) Er dette noe alle bør ta en gang som en slags "helsesjekk", eller er det bare når man er syk, har mistanke om det eller skal gjennom en operasjon? 2) Hva med oss med veldig små og faste pupper? Funker det med mammografi, eller må man ta ultralyd?
Cata Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 For min del ble det tatt pga. mistanke om brystkreft. Det er ikke vanlig å ta rutinemessig mammografi før det året man fyller femti.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå