Silfen Skrevet 15. februar 2015 #21 Skrevet 15. februar 2015 Er man 50 så har man gjerne barnebarn? Like viktig å ikke smitte dem. Pluss at man kan smitte på butikken og ellers ute i samfunnet før en selv er klar over at en er smittet. En uke på isolat er ingenting å trakte etter man er 25 eller 50. (En lengre oppe i tråden forteller om en uke på isolat.)Anonymous poster hash: 7eab7...a3a Herlighet, det sier da seg selv at småbarnsforeldre har langt større omgang med andre små barn enn en bestemor, med mindre denne jobber med småbarn. Slutt å kveruler bare for å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #22 Skrevet 15. februar 2015 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7087:1:0:0:::0:0 I følge Barnevaksinasjonsprogrammet får vi den siste vaksinen mot kikoste m.m. i 10. Klasse. Hvert 10. år må vaksinen fornyes, så da får folk rengen og tenke selv. Dette er viktig å være obs på og å følge opp, selv.Anonymous poster hash: 7eab7...a3a Det er selvsagt at man bør tenke selv. Men iogmed at realiteten er slik at mange har glemt dette foretrekker jeg å skrive en tråd om det og gjøre folk obs om det, og forhåpentlig muligens spare noen for smitte. Kikhoste er veldig alvorlig, vi må gjøre det vi kan for å gjøre voksne oppmerksomme på dette.Anonymous poster hash: f0563...f5b
Bondenisse Skrevet 16. februar 2015 #23 Skrevet 16. februar 2015 Dessverre er ingen vaksiner 100% på alle, så det er desto mer viktig at vi som kan vaksinere oss gjør det, så smitten begrenses mest mulig. Skulle vært mye mer info i media om dette. Anonymous poster hash: 4bda4...369 Grunnen til at du fikk det på barneskolen kan være at vaksinen varer i "bare" ca. 10 år. Du var 12-13 år når du var ferdig? Jeg fikk det som 16 åring. Lite kult, men immun i 20 år etter da 😊
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #24 Skrevet 16. februar 2015 Altså. Jeg er ikke imot vaksiner, men hvor mange tråder skal man lage om dette? Bruk en av de andre trådene! Anonymous poster hash: 8e7a0...e5f
Silfen Skrevet 16. februar 2015 #25 Skrevet 16. februar 2015 Grunnen til at du fikk det på barneskolen kan være at vaksinen varer i "bare" ca. 10 år. Du var 12-13 år når du var ferdig? Jeg fikk det som 16 åring. Lite kult, men immun i 20 år etter da Du er ikke immun i 20 år kun fordi du fikk vaksine som 16-åring. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #26 Skrevet 16. februar 2015 Altså. Jeg er ikke imot vaksiner, men hvor mange tråder skal man lage om dette? Bruk en av de andre trådene! Anonymous poster hash: 8e7a0...e5f Alle de andre trådene handler om barnevaksiner. Dette handler om en vaksine mange ikke er klar over at de bør ta!Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #27 Skrevet 16. februar 2015 Tror dessverre ikke du når ut til mange med å poste dette på KG, lag en kampanje på facebook feks Anonymous poster hash: 24100...e04 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #28 Skrevet 17. februar 2015 Tror dessverre ikke du når ut til mange med å poste dette på KG, lag en kampanje på facebook feks Anonymous poster hash: 24100...e04 Dette er ikke første tråden jeg lager om dette og hver gang er det en del som svarer at de skal vaksinere seg. Da er det verdt å poste. Har også postet på veggen min.Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #29 Skrevet 17. februar 2015 Dette er ikke første tråden jeg lager om dette og hver gang er det en del som svarer at de skal vaksinere seg. Da er det verdt å poste. Har også postet på veggen min.Anonymous poster hash: f0563...f5b det er jo veldig liten del av norges befolkning som sitter på KG, det når ut til flere ved å lage en kampanjeg på face når du brenner sånn for emnet. De aller fleste har jo face. Av 1000 innbyggere,, har kanskje 12 av de KG bruker, mens resterende har facebook... Anonymous poster hash: 24100...e04 2
Lilleninja Skrevet 17. februar 2015 #30 Skrevet 17. februar 2015 (endret) Jeg var heller ikke klar over at man måtte fylle på med denne vaksinen, så jeg var så uheldig å få kikhoste i 2012 Den traff meg ekstra godt siden jeg har astmaen i tillegg, så på ett tidspunkt hadde jeg mine vanlige astmaplager toppet med kikhoste OG lungebetennelse som kom av kikhosten. Unner INGEN å få kikhoste! I tilllegg til at det er forferdelig med selve sykdomsperioden med kikhoste, så ble astmaen verre/endret etterpå, så jeg måtte bytte medisiner også, tok en stund å få det under kontroll :/ Forresten, selv om man sier at det er hvert 10. år man burde få booster, så er det ikke alltid vaksinen holder så lenge heller Men det skal i utgangspunktet holde å "booste" hvert 10. år Mener på jeg fikk påfyll før vi dro til USA/Karibien nå i 2014, for å være sikret mot stivkrampe og difteri også Edit: Jeg var forresten også så "heldig" å få flere "komplikasjoner" på grunn av kikhosten. Ikke bare utviklet det seg lungebetennelse i tillegg, men jeg hostet også så kraftig at ribbeinet mitt knakk Endret 17. februar 2015 av Lilleninja
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #31 Skrevet 17. februar 2015 det er jo veldig liten del av norges befolkning som sitter på KG, det når ut til flere ved å lage en kampanjeg på face når du brenner sånn for emnet. De aller fleste har jo face. Av 1000 innbyggere,, har kanskje 12 av de KG bruker, mens resterende har facebook... Anonymous poster hash: 24100...e04 Nå er det ganske mange som brenner for nettop vaksinering og hvor viktig det er å beskytte seg selv og barna sine mot veldig farlige sykdommer. KG har mange brukere pr døgn og av disse brukere som ser tråden mulig de vil også bringe budskapet videre. Kikhoste er minst like farlig, om ikke enda farligere enn meslinger. Og når det gjelder debatten rundt MMR har det blitt benyttet ganske sterke virkemidler til å få vaksinemotstandere til å snu. Det er vel og bra, men da skal vi vel ikke være så tjukke i hue og ignorere kikhoste risikoen som er høyst reell fordi mange voksne ikke er klar over at de er potensielle smittekilder?Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #32 Skrevet 17. februar 2015 Nå er det ganske mange som brenner for nettop vaksinering og hvor viktig det er å beskytte seg selv og barna sine mot veldig farlige sykdommer. KG har mange brukere pr døgn og av disse brukere som ser tråden mulig de vil også bringe budskapet videre. Kikhoste er minst like farlig, om ikke enda farligere enn meslinger. Og når det gjelder debatten rundt MMR har det blitt benyttet ganske sterke virkemidler til å få vaksinemotstandere til å snu. Det er vel og bra, men da skal vi vel ikke være så tjukke i hue og ignorere kikhoste risikoen som er høyst reell fordi mange voksne ikke er klar over at de er potensielle smittekilder?Anonymous poster hash: f0563...f5b Hva er problemet ditt? Prøver å få frem her at det kan være en ide`å sette igang en kampanje på Facebook, siden dette er noe alle har og det blir lettere spredd rundt. Det er dessverre et fåtall som er på KG, tro det eller ei. Prøv å les det jeg skriver en gang til. Jeg er ikke vaksine motstander, jeg prøver å komme med tips til løsninger å spre budskapet på siden dette er noe maaange voksne ikke er klar over eller vet!! Anonymous poster hash: 24100...e04 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #33 Skrevet 17. februar 2015 Hva er problemet ditt? Prøver å få frem her at det kan være en ide`å sette igang en kampanje på Facebook, siden dette er noe alle har og det blir lettere spredd rundt. Det er dessverre et fåtall som er på KG, tro det eller ei. Prøv å les det jeg skriver en gang til. Jeg er ikke vaksine motstander, jeg prøver å komme med tips til løsninger å spre budskapet på siden dette er noe maaange voksne ikke er klar over eller vet!! Anonymous poster hash: 24100...e04 Men det er jo slik at enkelte er låst ie eget tankemønster og ikke vil eller kan se andre muligheter for å fremme en sak... Anonymous poster hash: 24100...e04 1
Orbis Skrevet 17. februar 2015 #34 Skrevet 17. februar 2015 Var så uheldig å få kikhoste når jeg var 11, var et halvt år med rent helvete. Skal ikke mye til å skjønne at små barn kan dø av det. Var perioder på noen minutter i strekk hvor jeg knapt nok fikk puste på grunn av hosteanfallene. Unner ingen å gå igjennom det
Bootybuilder Skrevet 17. februar 2015 #35 Skrevet 17. februar 2015 Alle de andre trådene handler om barnevaksiner. Dette handler om en vaksine mange ikke er klar over at de bør ta!Anonymous poster hash: f0563...f5b Ro deg ned! 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #36 Skrevet 17. februar 2015 Hva er problemet ditt? Prøver å få frem her at det kan være en ide`å sette igang en kampanje på Facebook, siden dette er noe alle har og det blir lettere spredd rundt. Det er dessverre et fåtall som er på KG, tro det eller ei. Prøv å les det jeg skriver en gang til. Jeg er ikke vaksine motstander, jeg prøver å komme med tips til løsninger å spre budskapet på siden dette er noe maaange voksne ikke er klar over eller vet!! Anonymous poster hash: 24100...e04 Men jeg har faktisk postet dette på Facebook.Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #37 Skrevet 17. februar 2015 Ro deg ned! Og der kom vaksinemotstanderene inn i tråden...Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #38 Skrevet 17. februar 2015 Men jeg har faktisk postet dette på Facebook.Anonymous poster hash: f0563...f5b Og må legge til at det var liten interesse rundt akkurat dette med kikhoste da jeg la det frem på fb. Da jeg postet om meslingvaksine derimot tok det helt av.Anonymous poster hash: f0563...f5b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #39 Skrevet 17. februar 2015 Herlighet, det sier da seg selv at småbarnsforeldre har langt større omgang med andre små barn enn en bestemor, med mindre denne jobber med småbarn. Slutt å kveruler bare for å gjøre det. Herlighet, jeg kverrulerer ikke! Jeg mener det jeg skriver. Hadde faktisk høyere tanker om deg enn den siden du her fremviser. Anonymous poster hash: 7eab7...a3a
Millimani Skrevet 17. februar 2015 #40 Skrevet 17. februar 2015 Jeg fikk kikhoste på barneskolen, litt rart, mtp at jeg mener jeg skal være vaksinert..? Det var iallefall et helvete! Unner ingen det der, den varer og varer, og jeg trodde ei stund at det aldri skulle gå over! Min søster fikk kikhoste som 14 åring. I barnevaksinasjonsprogrammet var trippelvaksinen, mot kikhoste, difteri og stivkrampe, - ved 3 måneder, 5 måneder og 12 måneder. Eller noe sånt. Så var en vaksine mot stivkrampe og difteri i vaksinasjonsprogrammet i 5. klasse (som nå tilsvarer 6. klasse). Av en eller annen grunn var ikke noe mot kikhoste inkludert i den vaksinen. Hvis du fikk kikhoste etter at du var 10-11 år kan årsaken være at immuniteten etter vaksinen ikke var så sterk lenger. Herlighet, det sier da seg selv at småbarnsforeldre har langt større omgang med andre små barn enn en bestemor, med mindre denne jobber med småbarn. Slutt å kveruler bare for å gjøre det. Man kan jo strengt tatt bli smittet hvor som helst. Hvem som helst kan bli smittet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå