Gå til innhold

Kikhostevaksine-foreldre vaksiner dere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/norge/--foreldre-bor-ta-kikhoste-vaksine-1.6834715

Synes ikke dette kan bli nevnt ofte nok!

Jeg har sendt inn tips til flere aviser men ikke sett noen av dem ta tråden. Utrolig merkelig egentlig når dette er så farlige sykdommer som kunne vært unngått om voksne sørger for vaksinere seg. Dette er spesielt viktig for foreldre!!

Anonymous poster hash: f0563...f5b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Meget viktig.

4000 er enormt mange. Vet ikke folk at barn kan dø av dette? Selv i Norge. Eller bli hjerneskadet grunnet stadig oksygenmangel.

Endret av Silfen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om folk er klar over at de kan få kikhoste i voksen alder når de fikk den under barnevaksinasjonsprogrammet, desverre.

Dette ble jo informert godt om og det står svart på hvitt på FHI sine sider... Men mange har likevel glemt dette.

Det er ingen unnskyldning. Men forsøker med dette å gi en påminner.

• Liker 1
Skrevet

10 år etter siste vaksine er ikke vaksinen mot kikhoste, stivkrampe og flere andre vaksiner lenger virksom. Så da er det nødvendig med påfyll.

Har vært meg mitt ansvar bevisst og fått vaksine for få dager siden.

Vaksine koster omlag 160 kroner og det er vel anvendte penger. Fastlegen lager resept.

Anonymous poster hash: 7eab7...a3a

• Liker 2
Skrevet

Ja herregud hvor kjipt, jeg ble smittet i november i fjor med kikhoste og det var så ufattelig ille. Heldigvis er resten av familien nylig vaksinert så det var kun jeg som lå nede. Anbefaler alle til å ta booster.

Skrevet

Flaut, men dette er noe jeg overhodet ikke har tenkt på. Men jeg vil ikke ha kikhoste, og jeg vil ikke gi det til barna mine eller andre barn jeg omgås. Skal vaksinere meg asap, og takker for påminnelsen!

• Liker 1
Skrevet

Dette var jeg faktisk ikke klar over.

Er det en grunn til at voksne ikke får en generell anbefaling om dette?

Anonymous poster hash: f5296...ea2

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på en barneskole og her har alle ansatte blitt anbefalt å ta en ny dose med kikhostevaksinen.

Anonymous poster hash: 929c3...f33

Skrevet

Amen! Her hadde hele familien kikhoste da første barnet var tre måneder. Vi lå en uke på isolat, og det var ordentlig tøft.

Anonymous poster hash: 1085a...c0d

Skrevet

Jeg fikk kikhoste på barneskolen, litt rart, mtp at jeg mener jeg skal være vaksinert..? Det var iallefall et helvete! Unner ingen det der, den varer og varer, og jeg trodde ei stund at det aldri skulle gå over!

Skrevet

http://www.nrk.no/norge/--foreldre-bor-ta-kikhoste-vaksine-1.6834715

Synes ikke dette kan bli nevnt ofte nok!

Jeg har sendt inn tips til flere aviser men ikke sett noen av dem ta tråden. Utrolig merkelig egentlig når dette er så farlige sykdommer som kunne vært unngått om voksne sørger for vaksinere seg. Dette er spesielt viktig for foreldre!!

Flott med mer info! Jeg har time til vaksine neste uke. Var, som mange andre, ikke klar over at det måtte fylles på.

Anonymous poster hash: 4bda4...369

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk kikhoste på barneskolen, litt rart, mtp at jeg mener jeg skal være vaksinert..? Det var iallefall et helvete! Unner ingen det der, den varer og varer, og jeg trodde ei stund at det aldri skulle gå over!

Dessverre er ingen vaksiner 100% på alle, så det er desto mer viktig at vi som kan vaksinere oss gjør det, så smitten begrenses mest mulig.

Skulle vært mye mer info i media om dette.

Anonymous poster hash: 4bda4...369

• Liker 2
Skrevet

Stivkrampe, polio og difteri er ofte i samme stikk som kikhostevaksinen. Alle disse er uønsket for de fleste.

Ved kutt og brannskader er det vanlig å måtte få påfyll av stivkrampevaksine. Derfor er det greit å være obs og fylle på alle disse hvert tiende år. Ved brannskade eller om en kutter seg på stranden på sydenferie så er det lett å få mer enn bare kutt eller brannskader uten vaksine.

Syntes der var nødvendig å fylle på litt mer info i tråden.

Nå skal jeg pelle meg ut av tråden!

Skrevet

Hvorfor bør unge foreldre vaksinere seg? Vi som ikke er unge foreldre er da ikke mer imune?

Skrevet

Hvorfor bør unge foreldre vaksinere seg? Vi som ikke er unge foreldre er da ikke mer imune?

Fordi de har yngre barn, stort sett. Er man 50 og har barn så er de ikke i spedbarnsgruppen, som er den mest sårbare gruppen som blir utsatt for kikhoste og hvor det er potensiale for størtst skader.

Skrevet

Fordi de har yngre barn, stort sett. Er man 50 og har barn så er de ikke i spedbarnsgruppen, som er den mest sårbare gruppen som blir utsatt for kikhoste og hvor det er potensiale for størtst skader.

Merkelig formulert av nrk. Høres ut som det gjelder unge mødre som i under 25 og ikke de som får barn når de er tredve.

• Liker 1
Skrevet

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7087:1:0:0:::0:0

I følge Barnevaksinasjonsprogrammet får vi den siste vaksinen mot kikoste m.m. i 10. Klasse.

Hvert 10. år må vaksinen fornyes, så da får folk rengen og tenke selv. Dette er viktig å være obs på og å følge opp, selv.

Skrevet

"REGNE"

Skrevet

Er man 50 så har man gjerne barnebarn?

Like viktig å ikke smitte dem. Pluss at man kan smitte på butikken og ellers ute i samfunnet før en selv er klar over at en er smittet.

En uke på isolat er ingenting å trakte etter man er 25 eller 50.

(En lengre oppe i tråden forteller om en uke på isolat.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...