Gå til innhold

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 000 kr i måneden etter skatt er inntekten min, altså det jeg får utbetalt etter at skatten er trukket fra. Det er ikke mye tatt i betraktning at jeg jobber 120 - 150 %, altså mye overtid. Jeg har en mastergrad fra universitetet og en krevende jobb.

Anonymous poster hash: a3b6b...c4b

Men likevel bor du hjemme.

I det minste synes jeg du kan bidra litt med matpenger. Bare en symbolsk sum. Men det er jo bare meg.

Anonymous poster hash: a0884...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntekt:

Lån: 7339,- (er fulltidsstudent)

Lønn: Varierer mellom 3-10000. Som regel rundt 7000. Nå blir det veldig lite de neste to månedene grunnet lite jobbing.

Utgifter:

Mobil: 199

Trening: 199

Reiseforsikring: 1300/år

Ellers er det litt forskjellig fra uke til uke, måned til måned hva som går av penger til klær/mat/underholdning.

Bor hos foreldre. Spiser/bor gratis. Prøver å spare så mye som mulig til egenkapital. Vil ut så fort som mulig egentlig.

Endret av elvital
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste synes jeg du kan bidra litt med matpenger. Bare en symbolsk sum. Men det er jo bare meg.

Men hva vet vel du hva deres avtale er?

For å ta mitt eksemple. Jeg tilbød både husleie og matpenger til mine foreldre, de nektet å ta dem i mot. Man kan ikke tvinge noen til å ta i mot penger. Mine foreldre så på det som en gave til meg som jeg hadde fortjent fordi jeg hadde vært flink og selvstendig i alle år. Jeg tok da i mot den gaven med glede. Ser ikke forskjellen mellom dette og andre typer gaver. De ville veldig gjerne hjelpe, og det var deres måte å gjøre det på. Noen får møbler, noen får penger, noen får fine bursdagsgaver,og noen får gratis husleie/mat for en periode.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt
Studielån 7000

Spart fra sommerjobb 2000
Totalt: 9000

Utgifter

Boliglån: 4500

Dagligvarer: 1800

Strøm: 500

Tv/internett: 250

Studiekostnader: 300

Busskort: 730

Trening: 350

Totalt: 8430

Fatter ikke hvordan andre studenter har råd til å feste og andre fritidsaktiviteter. Jeg har et krevende studie som gjør at jeg kun kan jobbe i ferier, og sparer det jeg har til overs i BSU. Kan så og si aldri spise ute eller dra på kino, og sparer penger jeg får til jul og bursdag for å dekke faste utgifter. Hvor får de pengene fra? :klo:

Anonymous poster hash: 93b84...216
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt

Studielån 7000

Spart fra sommerjobb 2000

Totalt: 9000

Utgifter

Boliglån: 4500

Dagligvarer: 1800

Strøm: 500

Tv/internett: 250

Studiekostnader: 300

Busskort: 730

Trening: 350

Totalt: 8430

Fatter ikke hvordan andre studenter har råd til å feste og andre fritidsaktiviteter. Jeg har et krevende studie som gjør at jeg kun kan jobbe i ferier, og sparer det jeg har til overs i BSU. Kan så og si aldri spise ute eller dra på kino, og sparer penger jeg får til jul og bursdag for å dekke faste utgifter. Hvor får de pengene fra? :klo:

Anonymous poster hash: 93b84...216

Nå festet aldri jeg som student, men jeg fikk pengene fra å jobbe 50% ved siden av fulltidsstudier. Det gav meg ganske stor økonomisk frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[Jeg har selv foreslått flere ganger at jeg kan betale foreldrene mine husleie, eller for maten, men de nekter å ta imot. Mine foreldre ønsker at jeg spare mest mulig av inntekten min, slik at jeg har nok egenkapital til bolig. Og dessuten så har mine foreldre poengtert flere ganger at de faktisk sparer på denne ordningen. Det å ha hundene på kennel hver gang de reiser, og betale noen til å måke snø, klippe gresset, passet huset osv. Hadde kostet dem mye mer enn det jeg gjør. Jeg gjør også mye av husarbeidet, slik at mine foreldre får mer fritid. Foreldrene mine hadde kastet meg ut, eller krevd husleie hvis jeg hadde brukt overskuddet til festing, shopping og annet tøys. Grunnen til at de fortsetter å la meg bo gratis er nettopp fordi jeg er fornuftig og sparer mest mulig.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

inn: leieinntekter 9000

Lønn 28 000

bolig (medregnet fellesutgifter) 15 000

mat og andre ting handlet i dagligvare 3000

lånekassen 3000

strøm og internett 500

trening 200

HBO ca 100

telefon 250

Busskort 700

sparing (ofte nedbetaling på lån/noen ganger til bufferkonto) 10 000

litt ekstra lummepenger til shopping, kos etc...

Anonymous poster hash: 880c9...401
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt frekt at flere i tråden her, automatisk stempler meg som snylter og lite selvstendig bare fordi jeg bor hjemme. Jeg sparer tross alt mesteparten av det jeg tjener, hjelper til hjemme og har oppgaver for å slippe å betale husleie. Jeg har får ikke alt servert kun fordi jeg bor hjemme, det er som regel jeg som lager middag, klipper gresset og gjør 70 % av husarbeidet.

Og jeg ser faktisk ingen ulemper ved å bo hjemme en liten periode for å spare penger, når jobben er like i nærheten og når man trives godt med foreldrene. Her i byen betaler man lett 8000 - 9 000 kr for en 1 - roms leilighet, og dette er penger ut av vinduet. Dette er grunnen til at jeg velger å bo hjemme og spare.

Jeg lever som sagt ganske sparsomt, så jeg tror ikke at jeg kommer til å få et veldig stort sjokk når jeg må betale husleie og boliglån. Mesteparten av inntekten min går til sparing nå, og under studietiden pleide jeg å greie meg på 9000 kr i måneden ( 5000 kr var husleie, 4000 kr til mat, transport og fritid).

TS

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt

Studielån: 7300

Utgifter

Husleie: 2500

mobil: 200

netflix: 79

innboforsikring: 149

Bil: 500

mat: 1500

Sparing: 1000

Strøm, internett og tv er inkludert i husleia.

totalt: ca 6000

Bruker resten på det jeg har lyst til.

Anonymous poster hash: c4294...225
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn: Mellom 23-27000

Faste utgifter:

Studielån: 1200

Mobil : 299

Husleie: 5500

Strøm: 450

Trening: 198

Spotify: 99

Mat: 2500-3000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to, og har mellom 20-25 000 utbetalt hver i mnd. Jeg har ikke helt kontroll på hva min samboer betaler på de forskjellige postene, men vi ligger på ca det samme. Han betaler forsikringer, tv, strøm, halve utgiften på lånet, maten annenhver uke, og som regel bensin og årsavgift.

Jeg bruker : 4500,- huslån

4800,- barnehage

600,' trening

500,- fellesavgifter

500,- privat lån

2300,- mat

Jeg sparer minst 6000 kr i mnd.

Anonymous poster hash: 9eb56...8e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to, og har mellom 20-25 000 utbetalt hver i mnd. Jeg har ikke helt kontroll på hva min samboer betaler på de forskjellige postene, men vi ligger på ca det samme. Han betaler forsikringer, tv, strøm, halve utgiften på lånet, maten annenhver uke, og som regel bensin og årsavgift.

Jeg bruker : 4500,- huslån

4800,- barnehage

600,' trening

500,- fellesavgifter

500,- privat lån

2300,- mat

Jeg sparer minst 6000 kr i mnd.

Glemte

mobil : 450,-

studielån : 1500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er litt frekt at flere i tråden her, automatisk stempler meg som snylter og lite selvstendig bare fordi jeg bor hjemme. Jeg sparer tross alt mesteparten av det jeg tjener, hjelper til hjemme og har oppgaver for å slippe å betale husleie. Jeg har får ikke alt servert kun fordi jeg bor hjemme, det er som regel jeg som lager middag, klipper gresset og gjør 70 % av husarbeidet.

Og jeg ser faktisk ingen ulemper ved å bo hjemme en liten periode for å spare penger, når jobben er like i nærheten og når man trives godt med foreldrene. Her i byen betaler man lett 8000 - 9 000 kr for en 1 - roms leilighet, og dette er penger ut av vinduet. Dette er grunnen til at jeg velger å bo hjemme og spare.

Jeg lever som sagt ganske sparsomt, så jeg tror ikke at jeg kommer til å få et veldig stort sjokk når jeg må betale husleie og boliglån. Mesteparten av inntekten min går til sparing nå, og under studietiden pleide jeg å greie meg på 9000 kr i måneden ( 5000 kr var husleie, 4000 kr til mat, transport og fritid).

TS

TS

Jeg syntes absolutt ikke du er noen snylter TS, det er en god måte for foreldrene dine å hjelpe deg inn på boligmarkedet på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor får hun seg nødvendigvis et realitetsjokk? Jeg hadde heller ikke det før jeg kjøpte min første bolig, som student hadde jeg nemlig få utgifter, men jeg venter fremdeles på sjokket. ;)

TS forteller at hun ikke betaler annet enn mobiltelefonregning. Har ikke du heller andre utgifter? Mat for eksempel, strøm, internett, diverse husholdningsutgifter? Reiseutgifter? etc etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS forteller at hun ikke betaler annet enn mobiltelefonregning. Har ikke du heller andre utgifter? Mat for eksempel, strøm, internett, diverse husholdningsutgifter? Reiseutgifter? etc etc?

Med tanke på at det høres ut som ts har bodd for seg selv før så vil jeg da tro at hun har hatt slike utgifter før...

Anonymous poster hash: c4294...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har jo bodd for seg selv tidligere så vidt jeg forsto.

Men nei, mange av disse utgiftene har jeg ikke. Det er uansett ikke vanskelig å lage seg et busjett uavhengig av hva man tjener og har av utgifter. Det tilpasses jo når man får høyere eller lavere utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik månedslønn er du jo den rene krøsus :fnise:

haha ja da hadde jeg vært heldig :P sneik seg inn en 0 for mye

Anonymous poster hash: aaf53...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, barnefaren må tjene sykt mye siden du får ca 29.000 i bidragsforskudd! Trodde egentlig det var en max grense på bidragsforskudd jeg. Er innlegget et trolleinnlegg?

Anonymous poster hash: 0563a...1f9

Bidragsforskudd får man av nav da far ikke kan betale barnebidrag. Jeg får 1460 kr i mnd. 6000 i kontantstøtte, nesten 3000 i barnetrygd. Resten av pengene er min egen lønn.

Anonymous poster hash: c88b1...087

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7410 i studielån

5500 i romleie (inkl strøm)

350 for internett

0 for tv, da jeg nylig måtte selge den og si opp abb pga pengemangel

450 på transport

420 for treningssenter

250 i mobil

1300 i mat/husholdning/medisiner/p-piller/lege/tannlege

200 i forsikringer

100 til leger uten grenser (har nylig sagt opp...)

200/mnd i skoleutgifter (går medisin, og har sykt mange bøker, og dyre priser, inkl studieavgift)

100 BSU

TOTALT: 8770, dvs 1500ish i underskudd hver mnd.

I juni og juli har jeg 0 i studielån, men jobber sommer/jul (tar ALDRI påskeferie, pugger til 60stp-eksamen) får betalt såppass dårlig, at det tilsvarer ca 35000 etter skatt på hele året.

Går i minus som dere ser. Har 0 på sparekonto, 11500 på BSU. Har lutfattige arbeiderklasseforeldre, der ingen eier noe, så det går stort sett på det jeg selv tjener. Liker godt å erfare å "slite" med penger, det lærer meg så utrolig mye, men gleder meg også til å være ferdig med studier og tjene 22-30.000 etter skatt! :) Seks år for samme luselønn jeg ser alle andre ha........

Anonymous poster hash: 7ed0a...286
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...