Gå til innhold

skille ut jobbsøknad

Gjest Ms Chanandler Bong

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Chanandler Bong

Sitter her og skal skrive noen jobbsøknader. Trenger råd om hva jeg kan gjøre for å skille ut min søknad fra alle andre. Er det f.eks. tåpelig å legge ved et passbilde av deg selv? Skulle tro det ville være greit å ha et ansikt å knytte søknaden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest icy - utlogget

Helt supert å legge ved ett bilde. Da har de ett ansikt å forholde seg til

Er også viktig å ha orden. At søknaden ser ryddig ut.

Den må også være luftig. I word pleier jeg alltid å sette linjeavstanden opp til 1,3 (1 er standard). Da blir det mer luft imellom linjene.

Kan også være lurt å legge ved ett bilde som egner seg som bakgrunn på f.eks. forsiden. Enkelt å fixe på bildet i word også slik at man dimmer det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde er helt fint, men jeg har et tips som kanskje ikke så mange tenker på.

I selve søknaden bør du fokusere på hva DU kan gjøre for bedriften, ikke hvorfor denne jobben er perfekt for DEG. Det er altfor mange som ikke skjønner det, og det er rimelig frustrerende for dem som sitter og leser gjennom bunkevis med søknader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg aldri tenkt meg å legge ved et bilde. Men kanskje det er jeg som er litt gammeldags (eller et barn av janteloven)?

Har hatt noen jobber hvor jeg får inn mange søknader som skal behandles, og det er ikke ofte folk har bilde på.

Kanskje er det annerledes hvis man søker f.eks. (deltids)jobb i butikk eller noe innen f.eks. it- eller reklamebransjen hvor det er viktig å profilere seg selv og vise at man har selvtillit..

Men jeg har iallefall en illusjon (?) om at det er det som står SKREVET i CVen min som skal trekke oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I selve søknaden bør du fokusere på hva DU kan gjøre for bedriften, ikke hvorfor denne jobben er perfekt for DEG. Det er altfor mange som ikke skjønner det, og det er rimelig frustrerende for dem som sitter og leser gjennom bunkevis med søknader.

Skulle jammen vært tekstforfatter, for det blir som å skrive en reklame annonse om seg selv. Istedet for og ramse opp innholdet i shampen så får en "skinnende og vakkert hår" ( eller noe annet svada.. hehe)

Jeg skjønner poenget med og fokusere på HVA jeg kan gjøre for en bedrift. Men jeg synest det er vanskelig og få det frem. Dette er åpen jobbsøknad som jeg skal sende ut.

* Jeg har skrivet litt om hvorfor jeg sender søknaden-og hva jeg ønsker og oppnå med den.

* Hva jeg gjør på i dag.

* Og så kommer skal jeg "legge inn støtet" med og fortelle hva jeg kan gjøre for bedriften. Og det er her jeg synest det er vanskelig. Jeg bruker tidligere erfaringer til og underbygge dette..men vet ikke helt.

Står litt fast nå da, er litt usikker på hva råd jeg egentlig trenger. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...