Gå til innhold

Noen førskole/barnehagelærere her?

sprøstekt

Anbefalte innlegg

Så en bhglærer kan på en måte velge hvor mye ansvar han eller hun skal ha? Enten mer som assistentene, eller med ped.ansvar.

eg føler jeg må jobbe mer i en bhg for å få mer innblikk i hvordan det er. Samtidig er det litt vanskelig uten særlig erfaring/utdanning.

Men, tror nok det er lurest for meg å prøve å få assistentjobb der først, se om jeg trives, og studere noe annet mens jeg gjør dette.

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så en bhglærer kan på en måte velge hvor mye ansvar han eller hun skal ha? Enten mer som assistentene, eller med ped.ansvar

nei, man er utdannet barnehagelærer, men ansatt som ped leder
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bhglærer kan på en måte velge hvor mye ansvar han eller hun skal ha? Enten mer som assistentene, eller med ped.ansvar

En barnehagelærer vik gjerne ha primæransvar for flere barn, få ansvar for å lage til diverse opplegg innen feks kunst, musikk, drama, naturfag. Mens en assistent må gjerne ta drittbleier og matlaging/opprydding

Anonymous poster hash: daf1f...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så forskjellen mellom en assistent og en barnehagelærer rent arbeidsmessig? Mer lønn og mer kunnskap såklart, men med tanke på arbeidsoppgaver.. er det egentlig store forskjeller? Hjelper kanskje ped.leder litt med planer, osv?

Så klart er det store forskjeller. En pedagogisk leder har hovedansvar for det pedagogiske arbeidet på avdelingen, den har personalansvar, skal gjennomføre medarbeidersamtaler, har ansvar for foreldresamarbeid, ansvar for samarbeid med andre etater som PPT, BUP, barnevern osv. Jeg kan ikke legge vekk jobben når jeg går hjem etter endt arbeidsdag, det kan assistentene. Jeg skal skrive månedsplaner og månedsbrev, jeg skal forberede, gjennomføre og evaluere foreldresamtaler, jeg skal forberede meg til møter, jeg skal planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske planer, jeg har ansvar for utviklingsarbeid og jeg skal organisere vakter, opplegg vi har med andre samarbeidspartnere osv. Jeg har også veiledningsansvar for elever, studenter og assistenter.

I det daglige gjør vi stort sett de samme arbeidsoppgavene, men hvis ikke alt jeg nevnte ovenfor blir gjort, kom mye til å gå på tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en bhglærer kan på en måte velge hvor mye ansvar han eller hun skal ha? Enten mer som assistentene, eller med ped.ansvar.

eg føler jeg må jobbe mer i en bhg for å få mer innblikk i hvordan det er. Samtidig er det litt vanskelig uten særlig erfaring/utdanning.

Men, tror nok det er lurest for meg å prøve å få assistentjobb der først, se om jeg trives, og studere noe annet mens jeg gjør dette.

Nei, men kan overhodet ikke velge. Jeg tror du trenger en periode i barnehage for å få større forståelse for hva slags yrke dette er. Hvis du tror jobben bare består av kos og lek, kommer du til å få deg en stor overraskelse. Barnehage er et pedagogisk tilbud, ikke en oppbevaringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det heter pedagogisk leder, er det jo ikke akkurat avansert pedagogikk. Tror ikke du trenger bekymre deg for ansvaret. Man kunne egentlig helt fint klart seg med bare ufaglærte i bhg, men slik samfunnet er nå må man jo nesten også ha utdanning for å bli assistent. Det er helt absurd.

Anonymous poster hash: ad680...b04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart er det store forskjeller. En pedagogisk leder har hovedansvar for det pedagogiske arbeidet på avdelingen, den har personalansvar, skal gjennomføre medarbeidersamtaler, har ansvar for foreldresamarbeid, ansvar for samarbeid med andre etater som PPT, BUP, barnevern osv. Jeg kan ikke legge vekk jobben når jeg går hjem etter endt arbeidsdag, det kan assistentene. Jeg skal skrive månedsplaner og månedsbrev, jeg skal forberede, gjennomføre og evaluere foreldresamtaler, jeg skal forberede meg til møter, jeg skal planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske planer, jeg har ansvar for utviklingsarbeid og jeg skal organisere vakter, opplegg vi har med andre samarbeidspartnere osv. Jeg har også veiledningsansvar for elever, studenter og assistenter.

I det daglige gjør vi stort sett de samme arbeidsoppgavene, men hvis ikke alt jeg nevnte ovenfor blir gjort, kom mye til å gå på tilfeldigheter.

Men alle barnehagelærere blir ikke pedagogiske ledere, etter det jeg har forstått. Og det er de jeg tenker jobber mer på nivå som assistentene. Men takk for svaret! Ga meg mer innblikk!

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det heter pedagogisk leder, er det jo ikke akkurat avansert pedagogikk. Tror ikke du trenger bekymre deg for ansvaret. Man kunne egentlig helt fint klart seg med bare ufaglærte i bhg, men slik samfunnet er nå må man jo nesten også ha utdanning for å bli assistent. Det er helt absurd.Anonymous poster hash: ad680...b04

... Du har ikke gått barnehagelærerlinja før går jeg ut i fra? Du har jo virkelig ikke peiling.

Anonymous poster hash: 0c61d...4bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det heter pedagogisk leder, er det jo ikke akkurat avansert pedagogikk. Tror ikke du trenger bekymre deg for ansvaret. Man kunne egentlig helt fint klart seg med bare ufaglærte i bhg, men slik samfunnet er nå må man jo nesten også ha utdanning for å bli assistent. Det er helt absurd.

Skal en ufaglært gjenkjenne at et barn har samspillsvansker? At det er språklig forsinket, og eventuelt hvilken forsinkelse det er? Vite hvordan man leder personalet sitt på en god måte? Vite hva man gjør dersom det er mistanke om et barn som har spesielle behov? Kunne å kartlegge et barn, og bestemme hvilke metoder som bør brukes på nettopp dette barnet? Vite hvordan man utformer årsplan, læringsplan, iup?

Dette er bare en liten promille av hva man lærer på studiet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle barnehagelærere blir ikke pedagogiske ledere, etter det jeg har forstått. Og det er de jeg tenker jobber mer på nivå som assistentene. Men takk for svaret! Ga meg mer innblikk!

De aller fleste barnehagelærere er pedagogiske ledere eller styrer. Noen går i førskolelærerstilling, som ikke har det samme ansvaret som en ped.leder. Hvorfor er du så opptatt av om barnehagelærere er på samme nivå som assistentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ufaglært gjenkjenne at et barn har samspillsvansker? At det er språklig forsinket, og eventuelt hvilken forsinkelse det er? Vite hvordan man leder personalet sitt på en god måte? Vite hva man gjør dersom det er mistanke om et barn som har spesielle behov? Kunne å kartlegge et barn, og bestemme hvilke metoder som bør brukes på nettopp dette barnet? Vite hvordan man utformer årsplan, læringsplan, iup?

Dette er bare en liten promille av hva man lærer på studiet Anonymous poster hash: daf1f...511

Eh, ja? Det er jo ikke akkurat kvantefysikk det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sykepleien, lærer eller pilot heller!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner jo ikke hva du snakker om, og er en av dem som bidrar til at barnehageyrket forblir lavstatus. Hvis du hadde et minste lille innblikk i hva jobben innebærer, ville du ikke sagt det du sier. Les barnehageloven, rammeplanen og alle rundskriv fra departementet om hva det pedagogiske innholdet i barnehagen skal være, alt vi blir pålagt å gjennomføre, og alle forskrifter og kartlegginger vi skal gjennomføre, så kanskje....kanskje du kunne skjønt litt mer av hva barnehagens innhold innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, ja? Det er jo ikke akkurat kvantefysikk det er snakk om.Anonymous poster hash: ad680...b04

Prøv selv du, se om du synes det er så lett. Det er ganske hardt arbeid. Herregud, får meg ikke til å skjønne hvordan folk som ikke vet hvordan det er kan spy ut slike ting. Jeg uttaler meg ikke om ting jeg ikke har peiling på.

Anonymous poster hash: 0c61d...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp. Har noen sagt det er kvantefysikk? Hva slags argument er det? Mener du at hvem som helst kan jobbe i barnehage? Da tipper jeg at du jobber i Nav, for der tror de tydeligvis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste barnehagelærere er pedagogiske ledere eller styrer. Noen går i førskolelærerstilling, som ikke har det samme ansvaret som en ped.leder. Hvorfor er du så opptatt av om barnehagelærere er på samme nivå som assistentene?

Som du ser i min førstepost ønsker jeg å jobbe i barnehage uten pedagogisk ansvar. Er veldig glad i barn, og vil få mer innblikk i hvordan det er å jobbe i bhg (har lite erfaring fra før). Men uten utdanning og erfaring er det vanskelig å få innpass. Derfor lurte jeg litt på bhgutdanningen. Men siden de fleste som tar utdanninga blir styrere, bør jeg heller satse på litt flaks og få en assistentjobb først og få erfaring.

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som du ser i min førstepost ønsker jeg å jobbe i barnehage uten pedagogisk ansvar. Er veldig glad i barn, og vil få mer innblikk i hvordan det er å jobbe i bhg (har lite erfaring fra før). Men uten utdanning og erfaring er det vanskelig å få innpass. Derfor lurte jeg litt på bhgutdanningen. Men siden de fleste som tar utdanninga blir styrere, bør jeg heller satse på litt flaks og få en assistentjobb.

Flott at du vil jobbe i barnehage, men det kreves mye mer enn å bare være glad i barn. Meld deg opp som tilkallingsvikar og søk på ledige stillinger som assistent til å begynne med. De fleste som tar utdanningen blir ikke styrere, det sier seg jo selv. I en barnehage er det en styrer, men flere ped.ledere, så det går jo ikke opp. Du har mye å lære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sykepleien, lærer eller pilot heller!Anonymous poster hash: daf1f...511

Krever litt mer kunnskap og ferdigheter i de yrkene du nevner. Jeg har jobbet i barnehage i 15 år, forresten. Bachelorutdanning er helt meningsløst og overflødig. Jeg kunne ikke noe mer etter studiet, bortsett fra kanskje noe mer byråkrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...