Gå til innhold

De største kvinnene i historien


WubWub

Anbefalte innlegg

Til trådstarter - jeg er ikke feminist, og mine helter gjennom historien er stort sett menn. Jeg kunne tenke meg å komme med et litt annet perspektiv, uten å på noen måte nekte for at kvinner selvsagt ofte har opplevd undertrykkelse og diskriminering. Jeg ville bare påpeke at gjennom historien tror jeg sannelig ikke alltid det har vært lett å være mann heller!

Det har alltid vært menn som har blitt sendt i krig, frivillig eller ufrivillig, og har på den måten måttet gjennomgå enorme psykiske og fysiske lidelser. I Russland på begynnelsen av 1800-tallet (og sikkert før) var den obligatoriske militærtjenesten 30 år, noe som betød at de få heldige som kom hjem i live ofte ikke hadde noe å komme tilbake til. Veteraner fra første verdenskrig levde ofte i dyp fattigdom etter krigen, fordi de kanskje manglet en arm eller et bein, eller hadde mistet synet, og det var umulig for dem å få jobb. 

Med tanke på tvangsekteskap har det ofte også gått motsatt vei, en 10 år gammel gutt kunne giftes bort til en 18 år gammel jente. Små gutter kunne bli konger som toåringer. Jeg vet at for eksempel Mary Queen of Scots ble dronning som spedbarn, men det skjedde oftere med guttebarn. Inge Krokrygg ble tatt med i krigen som toåring fordi han var konge, og måtte være tilstede i slaget, og ble selvfølgelig skadet. 

Det er mange epoker i historien der kvinner faktisk har kunnet leve trygt og godt, med klare rettigheter til å gifte seg med den de selv ville ha, og å skille seg hvis de ikke hadde det bra. Vi ser jo historien fra vårt eget standpunkt i vår egen tid, der stemmerett for kvinner er en selvfølge, og vi kan få den utdannelsen og den jobben vi vil ha. Men det er ikke dermed sagt at kvinnene som levde før dette ble en selvfølge følte at de ikke hadde det godt likevel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

En tråd om store kvinner fra historien hvor Matilda av Toscana ikke er nevnt er latterlig. 

Anonymkode: 7fe20...540

Men nå har du nevnt henne.

Poenget med tråden er jo nettopp å komme med innspill om store kvinner i historien. Som du gjør nå.

Anonymkode: c9dcb...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Katharina II av Russland. Jocelyn Bell Burnell, oppdaget "ekkoet" fra bigbang.

Anonymkode: dd27f...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...