eplekarten Skrevet 12. februar 2015 #1 Del Skrevet 12. februar 2015 Er dette en nyttig kombinasjon? Har snart en ØkAd-bachelor, - men er flinkere med språk enn tall. Lurer på om denne kombinasjonen er smart å ha; feks om jeg tar fransk, engelsk eller tysk (bachelor) i tillegg? Er det kanskje enda smartere å ta lærerutdanning etterpå? Veldig usikker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Del Skrevet 13. februar 2015 Du trenger da ikke ta en full bachelorgrad. Ta f.eks. et årsstudium i det språket (eller språkene!) du vil undervise i, så søker du PPU etterpå. Anonymous poster hash: e5f2a...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 13. februar 2015 #3 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Det er bra at du fullfører bachelorgraden. I tillegg er det lurt å ha 60 sp med språk, ja. Hvilket språk liker du best? Lærerutdanning eller PPu er veldig smart å ha i tillegg, så har du flere bein å stå på. Det vil bli lettere å få jobb som lærer i framtiden, ØkAd er kanskje mer usikkert. Her er uio's fagkrav til ppu. http://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html Du må ha bachelorgrad for å bli adjunkt. Endret 13. februar 2015 av Bossa Nova Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harvey Specter Skrevet 13. februar 2015 #4 Del Skrevet 13. februar 2015 Hvis du vil bli lærer, er språk absolutt et smart valg. Engelsk er kanskje det tryggeste. Hvis du derimot vil jobbe med økonomi, bør du satse på tysk, evt. russisk, fransk eller mandarin. Engelskkunnskaper forventes av alle, så du stiller sterkere med et mer eksotisk språk i tillegg. Tyskkunnskapene i Norge minsker siden "alle" velger spansk, så det er et ganske taktisk valg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eplekarten Skrevet 13. februar 2015 Forfatter #5 Del Skrevet 13. februar 2015 Takk for svar. Har en del spørsmål ekstra, håper noen har tid å svare på ett eller flere... Jeg liker engelsk best, selv om jeg har hatt tysk nivå 3 på vgs. Ser det som en mulighet å ta lektorutdanning med språkfag (engelsk + tysk/fransk feks), er bare litt skeptisk pga alle lektorer som hater jobben sin... og; Er det ikke slik at man snart må ha master + PPU for å kunne være lærer? Og forresten; hvilke andre jobbsammenhenger vil jeg kunne bruke økad + språk i? Som du Bossa Nova sier - det er få ØkAd jobber igjen; Burde jeg bare slutte etter år 2 og begynne på noe språkrelatert isteden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 15. februar 2015 #6 Del Skrevet 15. februar 2015 Lærer er adjunkt eller lektor Bachelor + ppu = adjunkt Master + ppu = lektor Håper ikke du slutter på utdanningen, men er det mulighet for å ta språk som tilleggsemner i den utdannelsen du allerede er i gang med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Del Skrevet 15. februar 2015 Du kan jo undervise i økonomifag på videregående. Jeg ville fullført graden, tatt et årsstudium i et språkfag + tatt ppu. Da skal du kunne undervise i økonomifag og språkfaget. Tror faktisk det var dette min spansklærer på videregående hadde gjort. Han underviste i samfunnsøkonomi, næringslivsøkonomi og spansk.Anonymous poster hash: 6c0b6...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eplekarten Skrevet 22. februar 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 22. februar 2015 Du kan jo undervise i økonomifag på videregående. Jeg ville fullført graden, tatt et årsstudium i et språkfag + tatt ppu. Da skal du kunne undervise i økonomifag og språkfaget. Tror faktisk det var dette min spansklærer på videregående hadde gjort. Han underviste i samfunnsøkonomi, næringslivsøkonomi og spansk.Anonymous poster hash: 6c0b6...12f Oi! Går dette virkelig an? Trodde man måtte ha 2 års yrkeserfaring eller fullført master for at denne muligheten skulle finnes..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 23. februar 2015 #9 Del Skrevet 23. februar 2015 Oi! Går dette virkelig an? Trodde man måtte ha 2 års yrkeserfaring eller fullført master for at denne muligheten skulle finnes..! Ja, det går an. Det var et godt råd fra ab. Da blir du altså adjunkt (lærer). Hvis du vil bli lektor(også lærer) må du ha master. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå