Gå til innhold

Økonomi + språk (evt lærer/lektor)?

eplekarten

Anbefalte innlegg

Er dette en nyttig kombinasjon?
Har snart en ØkAd-bachelor, - men er flinkere med språk enn tall.

Lurer på om denne kombinasjonen er smart å ha; feks om jeg tar fransk, engelsk eller tysk (bachelor) i tillegg?
Er det kanskje enda smartere å ta lærerutdanning etterpå?

Veldig usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger da ikke ta en full bachelorgrad. Ta f.eks. et årsstudium i det språket (eller språkene!) du vil undervise i, så søker du PPU etterpå.

Anonymous poster hash: e5f2a...889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Det er bra at du fullfører bachelorgraden. I tillegg er det lurt å ha 60 sp med språk, ja. Hvilket språk liker du best?

Lærerutdanning eller PPu er veldig smart å ha i tillegg, så har du flere bein å stå på. Det vil bli lettere å få jobb som lærer i framtiden, ØkAd er kanskje mer usikkert.

Her er uio's fagkrav til ppu.

http://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/fagkrav.html

Du må ha bachelorgrad for å bli adjunkt.

Endret av Bossa Nova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bli lærer, er språk absolutt et smart valg. Engelsk er kanskje det tryggeste. Hvis du derimot vil jobbe med økonomi, bør du satse på tysk, evt. russisk, fransk eller mandarin. Engelskkunnskaper forventes av alle, så du stiller sterkere med et mer eksotisk språk i tillegg. Tyskkunnskapene i Norge minsker siden "alle" velger spansk, så det er et ganske taktisk valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har en del spørsmål ekstra, håper noen har tid å svare på ett eller flere...

Jeg liker engelsk best, selv om jeg har hatt tysk nivå 3 på vgs.

Ser det som en mulighet å ta lektorutdanning med språkfag (engelsk + tysk/fransk feks), er bare litt skeptisk pga alle lektorer som hater jobben sin... og;

Er det ikke slik at man snart må ha master + PPU for å kunne være lærer?

Og forresten; hvilke andre jobbsammenhenger vil jeg kunne bruke økad + språk i?

Som du Bossa Nova sier - det er få ØkAd jobber igjen; Burde jeg bare slutte etter år 2 og begynne på noe språkrelatert isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Lærer er adjunkt eller lektor

Bachelor + ppu = adjunkt

Master + ppu = lektor

Håper ikke du slutter på utdanningen, men er det mulighet for å ta språk som tilleggsemner i den utdannelsen du allerede er i gang med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo undervise i økonomifag på videregående. Jeg ville fullført graden, tatt et årsstudium i et språkfag + tatt ppu. Da skal du kunne undervise i økonomifag og språkfaget. Tror faktisk det var dette min spansklærer på videregående hadde gjort. Han underviste i samfunnsøkonomi, næringslivsøkonomi og spansk.

Anonymous poster hash: 6c0b6...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo undervise i økonomifag på videregående. Jeg ville fullført graden, tatt et årsstudium i et språkfag + tatt ppu. Da skal du kunne undervise i økonomifag og språkfaget. Tror faktisk det var dette min spansklærer på videregående hadde gjort. Han underviste i samfunnsøkonomi, næringslivsøkonomi og spansk.

Anonymous poster hash: 6c0b6...12f

Oi! Går dette virkelig an? Trodde man måtte ha 2 års yrkeserfaring eller fullført master for at denne muligheten skulle finnes..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...