Gå til innhold

Er så mye jeg vil bli, sliter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 19år ammel jente som sliter veldig med valg av hva jeg vil bli, eller skal gjøre etter vdg.

Har lyst til såå mye forskjellig blant annet:

-flyvertinne

-studere japansk i japan og ta bachelor (flytte dit, jobbe der osv. vet ikke med hva)

-forfatter

-bonde

-jobbe som vaskehjelp i nordsjøen

-jobbe på frivillighetssentral for dyr

-jobbe med dyr i afrika

Går vanig studieforberedende med samfunnsfaglinja (rettlære og historie og filosifi)

føler meg helt lost. Vil gjerne ha godt betalt jobb men skjønner jo at det jeg vil bli sikekrt ikke gir meg det. Jeg har heller ikke særlig interesse for myye mer utdanning osv.



Anonymous poster hash: e5251...692
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Kan jeg spørre hvordan i alle dager du kom på at du vil bli vaskehjelp i nordsjøen??

Hvilket klassetrinn går du på på vgs.?

Personlig vil jeg nok anbefale deg å jobbe med dyr i Afrika/jobbe på friviliighetssentral for dyr før du eventuelt drar til Japan. Dette fordi årene går veldig fort, du kan på forhånd ikke være sikker på om du kommer til å måtte studere også i feriene dine når du tar høyere utdannelse etc. Dessuten kan det være bra å "reise litt fra seg" før man begynner på en høyere utdannelse. Da får man jo også tid til å tenke mer konkret på hva man vil bli og hvorfor.

Det er en del forlag som arrangerer skrivekurs/forfatterkurs for ungdom/voksne. Gyldendal har informasjon om ett her http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungdom/Skrivekurs-for-ungdom, så var jeg deg ville jeg nok sjekket det ut.

Jeg tror nok også jeg ville valgt å jobbe frivillig på en sentral for dyr før du gikk til det steget å bli bonde siden da er du mer klar over hvilket ansvar det innebærer.

Finnes det noen rådgiver på skolen som du kan snakke med om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en 19år ammel jente som sliter veldig med valg av hva jeg vil bli, eller skal gjøre etter vdg.

Har lyst til såå mye forskjellig blant annet:

-flyvertinne

-studere japansk i japan og ta bachelor (flytte dit, jobbe der osv. vet ikke med hva)

-forfatter

-bonde

-jobbe som vaskehjelp i nordsjøen

-jobbe på frivillighetssentral for dyr

-jobbe med dyr i afrika

Går vanig studieforberedende med samfunnsfaglinja (rettlære og historie og filosifi)

føler meg helt lost. Vil gjerne ha godt betalt jobb men skjønner jo at det jeg vil bli sikekrt ikke gir meg det. Jeg har heller ikke særlig interesse for myye mer utdanning osv.

Anonymous poster hash: e5251...692

Frivillighetssentral med dyr (dyrebeskyttelsen o.l.) kan du gjøre på fritiden, men du tjener nok ikke noe på det. Bonde - har du noen erfaring med det? Tenker du med dyr eller korn? Man bør ikke bli for glad i dyrene, de skal jo ofte sendes til slakt eller lignende. Man trenger mye egenkapital for å starte som bonde og blir veldig bundet.

Studere i Japan er greit, men da må du nok studere noe annet enn kun språket for å få støtte fra lånekassen. Da må studiet være på engelsk, eller du må lære mye japansk på forhånd, det er et svært vanskelig språk og et hardt arbeidsliv, det blir forventet svært lange arbeidsdager. Jeg har hatt praktikum der som en del av bachelorgraden min (3 mnd). I tillegg hadde jeg 1/2 år i Spania i bachelorgraden.

Å jobbe med dyr i Afrika koster også penger, slå deg løs om du har råd til det.

Anonymous poster hash: f0792...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kom du på vaskehjelp i nordsjøen?

Ingen av disse yrkene er spesielt godt betalt (nå vet jeg ikke hvordan det er med bonde).



Anonymous poster hash: 34f7e...3e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...