AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #21 Skrevet 13. februar 2015 Nå har ikke jeg lest alle svarene heR. Men jeg synes det burde blitt innført regler på innført regler på skolene hvor f.eks alle jentene og alle gutta Skal bli invitert. Det burde vært et rom på hver skole som man kan få disponere til bursdagen, for det er ikke alle som har plass til 8-14 barn hjemme hos seg selv. Det er så trist når små barn skal bli holdt utenfor. Anonymous poster hash: 63184...22a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #22 Skrevet 13. februar 2015 Men TS, du kan da være en del av problemet du og! Om under halvparten bliriinvitert, og alle tenker på samme måte og syns det er greit å bare invitere noen, så vil man jo dermed risikere at noen aldri/sjelden blir invitert! Hos oss er det slik at alle av samme kjønn i klassen inviteres, og slik gjør alle det. Jenta mi inviteres dermed i 9 bursdager hvert år, siden de er 10 jenter i klassen. Hvordan kan du rettferdiggjøre at dere selv bare inviterer noen få?Anonymous poster hash: 79365...6ed Vel, regelen her er enten noen få eller alle. Og vi har praktisert begge deler. Værste tilfellet var da kun to møtte, men vi har opplevd at under halvparten har møtt selv når alle har vært invitert. To ganger har vi kostet på å leie "fornøyelsesparklignende greie" og det er de to eneste gangene det har vært fullt oppmøte (når vi ser bort fra de som har meldt avbud pga sykdom). Jeg forventer ikke at mine alltid skal bli bedt. Men det sårer når min er eneste som ikke blir bedt gang på gang. Og da snakker jeg ENESTE som ikke blir bedt selv når begge kjønn blir bedt. Og jeg reagerer at en medelev holder unna invitasjonen den ene gangen min ble bedt i fellesbursdag.Anonymous poster hash: 9210a...6c6
79kreps Skrevet 13. februar 2015 #23 Skrevet 13. februar 2015 Hadde vi vært i samme situasjon som TS så hadde vi flyttet tvert og fått barnet inn på ny skole snarest. Ny start for alle, og garantert en bedre hverdag for barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #24 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har ikke barn, men flere av vennene mine har vært i "ingen-kommer-i-bursdagen-min"-situasjonen, og jeg tenker med skrekk på om det skulle være et av mine fremtidige barn. Jeg synes en god hovedregel er alle elevene, alle jentene/guttene eller et så lite antall barn at de som ikke blir invitert ikke føler seg holdt utenfor(for eksempel 4-5, de nærmeste vennene til barnet). At foreldre ikke griper inn når barna "ikke har lyst" til å gå i bursdag kan jeg i utgangspunktet se - mange tenker nok at det ikke er vits i å tvinge barna på sosiale sammenkomster de ikke ønsker. Debatten har heldigvis rettet søkelys på det, så flere foreldre er obs på det framover. De som etter dette lar være å sende barnet i bursdag når han/hun ikke er syk kan få smykke seg med tittelen "voksen som mobber barn". Anonymous poster hash: 5529c...a6b
Sunnfjording Skrevet 13. februar 2015 #25 Skrevet 13. februar 2015 Blir helt dårlig i magen av å lese. Folk er helt på trynet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #26 Skrevet 13. februar 2015 Dette er tydligvis veldig forskjell fra klasse til klasse(skole til skole) Min sønn ble nesten aldri invitert i bursdager på den forrige skolen. Husker han snakket om en bursdag alle snakket om og ventet på invitasjon som aldri kom. Min datter som gikk på samme skole pleide jentene i klassa å invitere alle jentene. Vi har byttet skole, og her er han(og alle guttene i klassen) stort sett invitert i alle bursdager. På denne skolen er det noen som har alle jentene i klassen, mens andre har 4-5 stk(16 jenter i klassa). Den aller første skolen hun gikk på ble vennene hennes ble invitert, og ikke henne. Og et par andre bursdager ble hun og venninnene hennes utenom ei ble invitert. Dette er sårt for barna som ble utelukket. Anonymous poster hash: bccd5...a0c
Lou Salome Skrevet 13. februar 2015 #27 Skrevet 13. februar 2015 Hvorfor er det slik at små barn (barneskolen) "må" leke med alle og invitere alle? Jeg synes ikke noe om utestenging/ekskludering. Men løsningen med å invitere alle bør gjelde når barn går i barneskolen fordi...? Fra ungdomsskolen av så slipper de å leke med alle og invitere alle. Fordi? Fordi ellers er resultatet utestenging. Har du lest tråden, eller? Og denne utestengingen skjer, fordi voksne (og barn) har samme holdning som deg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #28 Skrevet 13. februar 2015 Her i huset ba vi over 20 barn til 10års bursdag. Alle jentene og guttene i podens klasse. Det kom 4 stk, og bare et par stk ga beskjed at de ikke kom. Vi hadde dekket på tre bord (tatt inn ekstra bord slike at det skulle være plass) og handlet inn masse mat og godterier. Vi hadde også planlagt gøye aktiviteter. Heldigvis tok gutten vår det ganske greit, og de som kom fikk en kjempegøy dag, men selvfølgelige stakk det langt inn i hjerterota å se at så mange rett og slett bare lot være å komme og ikke en gang ga beskjed. Dette skjer nok mye oftere enn en er klar over,dessverre..... Anonymous poster hash: 2ffd6...d4b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #29 Skrevet 13. februar 2015 Husker at jeg i 10 års dagen min inviterte hele klassa. Alle jentene kom, men ingen gutter. Husker jeg syntes det var trist, og lurte på om det var noe galt med meg. Men det var jo ikke synd på meg siden alle jentene kom, og vi hadde det jo gøy. Med mine barn har jeg praktisert på invitasjoner at man sier i fra dersom man kommer, da har man bedre oversikt.Anonymous poster hash: bccd5...a0c
Gjest Gemini7 Skrevet 13. februar 2015 #30 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Jo, enig i det. Ser bare for meg at det er mye styr for en del foreldre å invitere hjem eller ut på arrangement/aktivitet/mat etc. en hel klasse på rundt 25-30 stk. Men det er vanlig å invitere f.eks kun alle jentene eller kun alle guttene? Våre barn er for små ennå men ser med skrekkblandet fryd frem til bursdager. Da vi var små ble vi invitert hjem til bursdagsbarnet. Men bor du i Oslo i en romslig og fin leilighet: skal 30 barn boltre seg der?! Skal man invitere 15 eller 30 barn med ut hvis man bor i Oslo midt i byen i leilighet? Hvor skal man arrangere giganthappeningen - skal vi sette av kr 50.0000,- til mat og underholdning ute på byen (lokale)?Anonymous poster hash: 5f735...980 På skolen til mine barn har det vært vanlig å invitere alle jentene eller alle guttene i bursdag- hele klassen blir selvsagt for mange for de fleste! Hvis man ikke ber alle jentene eller alle guttene får man ikke levere ut invitasjoner på skolen men må gjøre det privat, så ikke noen føler seg utelatt. Og hvis man ikke ber alle jentene/guttene er regelen her at man må utelate å be flere enn bare noen få, så det ikke blir tydelig ekskludering. Jeg synes dermed det er mye lettere - og hyggeligere- å be alle jentene! Jeg bor i Oslo og vi har ikke noen romslig leilighet men vi har da fått til å invitere alle jentene i klassen i mange bursdager uansett. Vi bor på 82 kvadrat, men bodde tidligere i en leilighet på 67 kvadrat og fikk likevel til å dekke et langbord i stua der et år, og inviterte alle de 14 jentene i klassen hjem. Ofte kommer ikke alle så det var kanskje 12 stk rundt bordet. Pølser og kaker koster ikke all verden og 2 timer går forsvinnende fort så man trenger ikke organisere noe dyrt eller fancy opplegg- ungene har det gøy uansett. Senere har vi leid SFO i helgen, det koster ikke så mye, eller fellesrommet i borettslaget der vi bor, også billig. Da jenta vår ble 10 hadde hun for første gang bursdag på lekeland og da hadde vi ikke råd til å be alle jentene så da valgte hun ut ca halvparten av jentene i klassen, de hun lekte mest med, og noen utenom klassen. Da var de blitt så store at det var blitt vanligere å ikke be alle, men bare de nærmeste. husker likevel jeg tenkte at jeg gjerne skulle hatt råd til å be alle (samtidig ville jeg gi datteren min en enste bursdag på lekeland, slik enkelte hadde hver bursdag).. Poenget mitt er at jeg mener man ikke trenger å gjøre så mye av det. Noen har bursdag på lekeland, bowling osv hvert år og sier at det koster ikke så mye mer enn å ha det hjemme. Det stemmer selvsagt ikke (jeg har prøvd begge deler og differansen er stor). Noen pakker pølse og lompe + hjemmelagde kaker koster bare en brøkdel av hva det koster å leie bursdag borte. Min erfaring er uansett at de første årene på barneskolen skal det lite til før ungene koser seg og har det gøy selv om det "bare" er en hjemmebursdag. man kan gjøre det enkelt med suksess- og likevel inkludere alle i en gruppe. Endret 13. februar 2015 av Gemini7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #31 Skrevet 14. februar 2015 De får da unger lik seg selv? har disse foreldrene for vane å ikke svare når de blir bedt til noen? Har sett siste oppslag i media, om der barn ikke dukker opp i selskap Det er laget store sår i disse barna som ventet på sine gjester I går lesete jeg om en mor som hadde leid grendahuset for sin sønn. Han ble mobbet på skolen, og hun hadde bedt inn ungene i klassen, deres foreldre og søsken Det var laget mye mat osv................KUN TO STK KOM Dette forteller meg mye om de voksne Håper de har lest media i det siste, og føler skam. Noe jeg tviler på Jeg selv gikk 6 år på barneskolen, jeg var aldri bedt i noen sin bursdag. Ikke senere heller. Jeg har selv i dag et anstrengt forhold til min egen bursdag, og feirer den aldri. Jeg inviterer heller ikke Jeg går alltid i de bursdager jeg blir bedt. Anonymous poster hash: e4066...631
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #32 Skrevet 14. februar 2015 Hvilke foreldre, hvilke oppdragelse? Dette er mobbing på den mest jævlige utspekulerte måten Unger vet at dette svir. Mobbingen starter hjemme? Du lærer ungene inkludering hjemme. Det var en gutt i nabolaget som var veldig spes, også hans foreldre. Lite kontakt med folk. Det var ikke gutten det var en selvfølge å invitere Jeg viste at det var problemer i hjemmet der, uten at jeg hadde omgang med foreldrene. Kjente henne litt fra før, og pratet alltid med henne når jeg traff henne. Så var det bursdag, og vi satt med listen over invitasjonene. Hva med x da? Tror du han vil komme da, sier min sønn. (gikk ikke i klassen,men nabo) Det vet vi ikke, før han får kortet. Jeg viste at de i klassen var negativ til han. Gutten kom i bursdag, og jeg skal si ungene ble overrasket. Et klokt barn, som kunne mye, viste de mye med spill osv. I dag vet jeg at disse barnas negativitet overfor denne gutten (som de lite kjente) kommer av prat de hørte mellom voksne hjemme. De er spes, og sikkert snakket om overalt. Så ikke omtal andre på en negativ måte så ungene hører. Anonymous poster hash: e4066...631
sweety pie Skrevet 14. februar 2015 #33 Skrevet 14. februar 2015 Ja eplet faller ikke langt fra stammen. Manners, det kommer fra foreldrene.
Maleficenta Skrevet 14. februar 2015 #34 Skrevet 14. februar 2015 Her er nok mye som burde vært gjort noe med. Vi kan med sikkerhet si at begge gutta blir/har vært mobbet. Men når man tar det opp med skolen så ser de ikke hva som skjer eller vil ikke se hva som skjer. Når temaet har vært tatt opp på foreldremøter, så det de foreldrene som er med på å utestenge enkeltbarn og foreldrene til mobberne som snakker høyest om at alle må bees og ingen må holdes utenfor og ingen skal mobbes osv. Vi bor på et tettsted og det er et tydelig skille mellom "de som er gode nok" og de som ikke er det. Mobberne tilhører gruppa "de som er gode nok" og desverre virker det som lærerne er "redd" for disse foreldrene.Anonymous poster hash: 9210a...6c6 Huff. Er fryktelig trasig når foreldrene bidrar til mobbingen. Er jo tydelig at det er av dem barna lærer om hvem som liksom er gode nok og hvem som ikke. Viksne er like jævlige mobbere som barn og slike voksne skulle ikke hatt lov til å ha barn. Får vondt i magen på din sønns vegne
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #35 Skrevet 14. februar 2015 Vel, regelen her er enten noen få eller alle. Og vi har praktisert begge deler. Værste tilfellet var da kun to møtte, men vi har opplevd at under halvparten har møtt selv når alle har vært invitert. To ganger har vi kostet på å leie "fornøyelsesparklignende greie" og det er de to eneste gangene det har vært fullt oppmøte (når vi ser bort fra de som har meldt avbud pga sykdom). Jeg forventer ikke at mine alltid skal bli bedt. Men det sårer når min er eneste som ikke blir bedt gang på gang. Og da snakker jeg ENESTE som ikke blir bedt selv når begge kjønn blir bedt. Og jeg reagerer at en medelev holder unna invitasjonen den ene gangen min ble bedt i fellesbursdag.Anonymous poster hash: 9210a...6c6 Det med invitasjonen skjønner jeg godt at du reagerer på. Når det gjelder at dere selv bare har invitert noen få så er det jo godt mulig at andre barn har kjent på akkurat de samme følelsene på grunn av deres beslutninger. Har dere ikke tatt opp situasjonen med skolen, evt på et foreldremøte? Hva sier skolen og de andre foreldrene når de hører om deres opplevelser?Anonymous poster hash: 79365...6ed
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #36 Skrevet 14. februar 2015 Etter å ha lest "gravid med opptatt mann" tråden inne på samliv og relasjoner, skjønner jeg hvorfor vi har så mange unger som er stygge mot hverandre. Skjønner godt at man reagerer sterkt på utroskapen som beskrives der, og jeg er helt enig at slikt skal ikke forekomme. Men det er måten man skriver på. Se på hvordan foreldrene oppfører seg der. Se hvordan de ønsker død over en uskyldig part, se hvordan se omtaler et annet menneske. Dette er altså rollemodeller for en del barn. Skremmende!Anonymous poster hash: 16a0d...270
Maleficenta Skrevet 14. februar 2015 #37 Skrevet 14. februar 2015 79365...6ed Dette tviler jeg på fa ts sønn er den ENESTE som blir ekskludert
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #38 Skrevet 14. februar 2015 Det med invitasjonen skjønner jeg godt at du reagerer på. Når det gjelder at dere selv bare har invitert noen få så er det jo godt mulig at andre barn har kjent på akkurat de samme følelsene på grunn av deres beslutninger. Har dere ikke tatt opp situasjonen med skolen, evt på et foreldremøte? Hva sier skolen og de andre foreldrene når de hører om deres opplevelser?Anonymous poster hash: 79365...6ed Når man ber 8. 6 av de er av begge kjønn og fra en klasse på 30 stk. Da er det ikke ekskludering. Vi har og invitert alle, så det er ikke det at vi har for vane å be bare noen. Jeg reagerer ikke på at min ikke blir bedt når noen få blir bedt, men at han er den eneste som ikke blir bedt når alle andre blir det. Og jeg reagerer på at invitasjoner blir holdt tilbake.Anonymous poster hash: 9210a...6c6
Anciol Skrevet 14. februar 2015 #39 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Jeg var et av de barna som nesten aldri ble bedt.... Hele klassen var misunnelig på meg fordi jeg har rike foreldre, farmor jobbet i en dyr motebutikk og fikk masse flott tøy til lav pris. Og attpåtil hadde jeg hund og en kul storebror som tok meg med på ting. Og jeg grep inn for å stoppe dem når de mobbet den svake gutten i et trinn under meg. Så når ungene mine har bursdag så ber jeg hele klassen til de! Endret 14. februar 2015 av Anciol 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 19. februar 2015 #40 Skrevet 19. februar 2015 Gjør de det?! Jeg mener de må invitere alle eller ingen da også! Også er det slik at fordi om de leker mer med noen enn med andre, så går de i samme klasse og må forholde seg til et fellesskap, da er det naturlig å inkludere alle. Hva gjør størst skade; At barnet må invitere noen de ikke leker så mye med? Eller at et barn gruer seg for å gå på skolen neste dag fordi det var det eneste som ikke var i bursdagen alle snakker om? Jeg synes svaret er ganske opplagt!Anonymous poster hash: 9799b...1e7 Det har du rett i!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå