AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Nå dukker det igjen opp mediaoppslag om barn som ikke blir bedt i bursdag og barn som ikke kommer i bursdag etc. Noe som med jevne mellomrom dukker opp. Desverre er nok dette et vanlig problem. Vi har desverre og gjort våre dårlige erfaringer på området. Ene har opplevd at kun en av gjestene kom. Det var en av de første bursdagene i småskolen og han hadde bedt 8 stk fra klassen (god mix av jenter og gutter og under halve klassen så det var ikke 2-3 stk som ble utelatt). Kun en kom. tok en ringerunde. Noen svarte ikke og de andre hadde enten glemt det eller barnet hadde ikke lyst. Samme gutten opplevde kun en gang å bli bedt i bursdagsselskap til noen i klassen. Vi kunne gjerne høre om eller se på fb etterpå at resten av klassen hadde vært hos den og den i selskap. Altså var kun min gutt den som ikke ble bedt. Han ble heller aldri bedt i små selskaper. Og den ene gangen han ble bedt, så oppdaget vi ikke at han var det før en måned etterpå. Da kom en av de andre guttene i klassen og viftet med et kort foran meg "se hva jeg har". Da viste det seg at det var en invitasjon til min gutt til selskapet tilen av de andre i klassen. Denne andre karen hadde gjemt kortet bort (kortene ble delt ut i hyllene på skolen). Den andre gutten min har blitt bedt i selskap til klassekompisser litt pø om pø, så jeg har ikke stusset over at han ikke ble bedt i alle selskap. Ikke inntil en mor ringte meg og spurte om jeg var klar over at min var eneste i klassen som ikke ble bedt. Han har og mange ganger ikke hatt lyst til å dra. Men her er regelen at er man bedt så går man. Men ved en anledning ble vi bedt om å hente fordi han ville hjem. Da hadde foreldrene til bursdagsbarnet sittet og drukket kaffe i et rom, mens ungene hadde plaget min i et annet rom. En gang kom min hjem selv midt i et selskap fordi de andre ungene hadde slått, sparket og kalt han stygge navn og foreldrene til bursdagsbarnet hadde ikke brydd seg. Og nå sist hadde det samme gjentatt seg, bare at da satt han og gråt da vi hentet. Selskapet var for langt borte til at han kunne gå hjem selv. Vi har og opplevd at et barn "kuppet" selskapet her og skulle dra med seg de andre gjestene hjem til seg for som han ropte til meg da jeg og mannen min hentet dem inn igjen "det er det dritkjedeligste selskapet vi har vært i" . Og det var type helt vanlig bursdag hjemme her med pizza, brus, snop og kaker. Aktiviteter både ute og inne og film for de som måtte like det. En annen gang hadde en av min sønns kompisser gått ut og inn av huset her i over ett år og oppførte seg som hjemme. Han hadde hatt nedtelling på kalenderen her hos oss til bursdagen sin. Han hadde fortalt om alt det morsomme de skulle gjøre. Min sønn forsto det sånn at han skulle bli bedt. Men dagen før selskapet kom gutten på døra her og fortalte at min sønn ikke skulle få komme. Vi dro bort for at han skulle slippe å se på at det var selskap i gata uten at han fikk være med. Men dagen etter kommer flere av gjestene over hit og roper til vår sønn "vi har vært i selskap hos.....og du fikk ikke komme, ædda bædda". Dette er bare noe av det vi har opplevd.Anonymous poster hash: 9210a...6c6 1
nattsvermer Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Jeg leser alle disse historiene og jeg forstår ikke hva foreldrene tenker? Det er jo de som må ta ansvar! Da jeg var liten måtte jeg enten be alle jentene i klassen, eller ingen. Ble jeg invitert var det ikke engang spørsmål om jeg ville gå eller ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Nå dukker det igjen opp mediaoppslag om barn som ikke blir bedt i bursdag og barn som ikke kommer i bursdag etc. Noe som med jevne mellomrom dukker opp. Desverre er nok dette et vanlig problem. Vi har desverre og gjort våre dårlige erfaringer på området. Ene har opplevd at kun en av gjestene kom. Det var en av de første bursdagene i småskolen og han hadde bedt 8 stk fra klassen (god mix av jenter og gutter og under halve klassen så det var ikke 2-3 stk som ble utelatt). Kun en kom. tok en ringerunde. Noen svarte ikke og de andre hadde enten glemt det eller barnet hadde ikke lyst. Samme gutten opplevde kun en gang å bli bedt i bursdagsselskap til noen i klassen. Vi kunne gjerne høre om eller se på fb etterpå at resten av klassen hadde vært hos den og den i selskap. Altså var kun min gutt den som ikke ble bedt. Han ble heller aldri bedt i små selskaper. Og den ene gangen han ble bedt, så oppdaget vi ikke at han var det før en måned etterpå. Da kom en av de andre guttene i klassen og viftet med et kort foran meg "se hva jeg har". Da viste det seg at det var en invitasjon til min gutt til selskapet tilen av de andre i klassen. Denne andre karen hadde gjemt kortet bort (kortene ble delt ut i hyllene på skolen). Den andre gutten min har blitt bedt i selskap til klassekompisser litt pø om pø, så jeg har ikke stusset over at han ikke ble bedt i alle selskap. Ikke inntil en mor ringte meg og spurte om jeg var klar over at min var eneste i klassen som ikke ble bedt. Han har og mange ganger ikke hatt lyst til å dra. Men her er regelen at er man bedt så går man. Men ved en anledning ble vi bedt om å hente fordi han ville hjem. Da hadde foreldrene til bursdagsbarnet sittet og drukket kaffe i et rom, mens ungene hadde plaget min i et annet rom. En gang kom min hjem selv midt i et selskap fordi de andre ungene hadde slått, sparket og kalt han stygge navn og foreldrene til bursdagsbarnet hadde ikke brydd seg. Og nå sist hadde det samme gjentatt seg, bare at da satt han og gråt da vi hentet. Selskapet var for langt borte til at han kunne gå hjem selv. Vi har og opplevd at et barn "kuppet" selskapet her og skulle dra med seg de andre gjestene hjem til seg for som han ropte til meg da jeg og mannen min hentet dem inn igjen "det er det dritkjedeligste selskapet vi har vært i" . Og det var type helt vanlig bursdag hjemme her med pizza, brus, snop og kaker. Aktiviteter både ute og inne og film for de som måtte like det. En annen gang hadde en av min sønns kompisser gått ut og inn av huset her i over ett år og oppførte seg som hjemme. Han hadde hatt nedtelling på kalenderen her hos oss til bursdagen sin. Han hadde fortalt om alt det morsomme de skulle gjøre. Min sønn forsto det sånn at han skulle bli bedt. Men dagen før selskapet kom gutten på døra her og fortalte at min sønn ikke skulle få komme. Vi dro bort for at han skulle slippe å se på at det var selskap i gata uten at han fikk være med. Men dagen etter kommer flere av gjestene over hit og roper til vår sønn "vi har vært i selskap hos.....og du fikk ikke komme, ædda bædda". Dette er bare noe av det vi har opplevd.Anonymous poster hash: 9210a...6c6 Jeg forstår at vi har vært heldig. Med tre barn i og ferdig med barneskolen har jeg ikke opplevd dette. Her har alle vært bedt ig det har vært tatt opp u skolesammenheng når de starter på skolen. Etter ti år har de fått lov til å be dem de vil, men det må være under halve jentene/guttene i klassen. Dvs tre-fire stk. Hvor bor dere? By/bygd? Tar dere opp problematikken på foreldremøter? Jeg hadde ringt til foreldrene det gjaldt, hadde tatt det opp med skole. Dette er ikke ok!!! Det høres ut som det er mer en bursdagsbesøk som burde blitt tatt opp, atferden som blir vist din sønn vitner om krenking, noe som ikke er akseptert. Her har dere mye som må jobbes med!Anonymous poster hash: 972d5...47e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg forstår at vi har vært heldig. Med tre barn i og ferdig med barneskolen har jeg ikke opplevd dette. Her har alle vært bedt ig det har vært tatt opp u skolesammenheng når de starter på skolen. Etter ti år har de fått lov til å be dem de vil, men det må være under halve jentene/guttene i klassen. Dvs tre-fire stk. Hvor bor dere? By/bygd? Tar dere opp problematikken på foreldremøter? Jeg hadde ringt til foreldrene det gjaldt, hadde tatt det opp med skole. Dette er ikke ok!!! Det høres ut som det er mer en bursdagsbesøk som burde blitt tatt opp, atferden som blir vist din sønn vitner om krenking, noe som ikke er akseptert. Her har dere mye som må jobbes med!Anonymous poster hash: 972d5...47e Her er nok mye som burde vært gjort noe med. Vi kan med sikkerhet si at begge gutta blir/har vært mobbet. Men når man tar det opp med skolen så ser de ikke hva som skjer eller vil ikke se hva som skjer. Når temaet har vært tatt opp på foreldremøter, så det de foreldrene som er med på å utestenge enkeltbarn og foreldrene til mobberne som snakker høyest om at alle må bees og ingen må holdes utenfor og ingen skal mobbes osv. Vi bor på et tettsted og det er et tydelig skille mellom "de som er gode nok" og de som ikke er det. Mobberne tilhører gruppa "de som er gode nok" og desverre virker det som lærerne er "redd" for disse foreldrene.Anonymous poster hash: 9210a...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Fatter ikke at foreldre kan være så... uansvarlige. De må jo tenke på slikt. Barn er slem av og til og vil ikke invitere eller vil ikke gå fordi de ikke liker personen, men det er bare sånn de er. Det er opp til foreldrene å passe på at slikt ikke skjer. Da jeg var liten hadde en jente i klassen gitt invitasjon til alle jentene i klassen unntatt meg. Hun gav min invitasjon til en gutt hun likte istedet. Da ringte moren hjem til min mamma når festen var begynt og forklarte situasjonen. Jeg hadde vært syk den dagen så jeg fikk ikke dra selv. Jeg var egentlig bare lei meg for at jeg ikke fikk dra, heldigvis skjønte ikke jeg hvorfor jeg ble invitert så sent. Anonymous poster hash: 886dd...27a 2
tingeling Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Kjære TS Dette er forferdelig trist lesing. Hvordan har guttene det ellers på skolen? Det høres ut som det kan være mye mer enn bursdager dette gjelder. Hvis barna blir mobber så bør dere gå den formelle veien og kreve at skolen gjør tiltak. Dokumentere alt og skriv referat fra alle møter. Hvis dere kontakter barneombudet kan dere få råd om riktig fremgangsmåte for å tvinge skolen til å ta tak i dette. Mange skoler unngår desverre å gjøre det som er deres plikt hvis man ikke krever det på riktig måte og med riktig ordbruk. På vår skole gjelder alle eller ingen ift bursdager. Og vi har en rektor som har nulltolkeranse ift plaging 😊 2
Gjest Kaffelattn Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Hvorfor er det slik at små barn (barneskolen) "må" leke med alle og invitere alle? Jeg synes ikke noe om utestenging/ekskludering. Men løsningen med å invitere alle bør gjelde når barn går i barneskolen fordi...? Fra ungdomsskolen av så slipper de å leke med alle og invitere alle.
Gjest Kili Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Det er foreldrene som er de verste mobberne og lærer barna sine akkurat det samme. Fy faen. Forstår ikke hvordan foreldre er blitt! De bare popper ut unger uten å være normal selv. Stakkars de som inviterer til bursdag og så kommer det ingen/få pga FORELDRE GIR FAEN og ELSKER MOBBING! De har bare tid til jobben sin dem! Endret 11. februar 2015 av Tissefant 1
Gjest Gemini7 Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Kjære TS Dette er forferdelig trist lesing. Hvordan har guttene det ellers på skolen? Det høres ut som det kan være mye mer enn bursdager dette gjelder. Hvis barna blir mobber så bør dere gå den formelle veien og kreve at skolen gjør tiltak. Dokumentere alt og skriv referat fra alle møter. Hvis dere kontakter barneombudet kan dere få råd om riktig fremgangsmåte for å tvinge skolen til å ta tak i dette. Mange skoler unngår desverre å gjøre det som er deres plikt hvis man ikke krever det på riktig måte og med riktig ordbruk. På vår skole gjelder alle eller ingen ift bursdager. Og vi har en rektor som har nulltolkeranse ift plaging Signerer denne. Noe så vanvittig opprørende, TS! Jeg blir helt målløs over hva voksne mennesker kan være med på når det gjelder utestengning og dårlig behandling av små barn!!! Enig i at dere bør sette ned foten og kreve tiltak fra skolen. de er pliktige å tilrettelegge for et godt psykososialt miljø for alle elever i skolen. Ingen skal føle seg tilsidesatt , oversett og utenfor på skolen (og det er jo der ting gjerne starter). Jeg ville også tatt en prat med foreldrene til de barna som har oppført seg dårlig mot barna dine og forklart hvor mye det sårer barn å få slik behandling som det dine har fått... Jeg er sikker på at voksne ikke med overlegg kan bekrefte slik atferd fra barna sine.. jeg håper ikke det i alle fall. får så vondt av barn som ekskluderes av andre barn, de aner ikke hva de gjør med et annet menneske håper ting blir bedre for dere!
Gjest Gemini7 Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Hvorfor er det slik at små barn (barneskolen) "må" leke med alle og invitere alle? Jeg synes ikke noe om utestenging/ekskludering. Men løsningen med å invitere alle bør gjelde når barn går i barneskolen fordi...? Fra ungdomsskolen av så slipper de å leke med alle og invitere alle. Fordi det finnes barn som går gjennom hele skoletiden uten å bes i eneste bursdag. Jeg synes i alle fall at det koster lite å være raus nok til å be f.eks alle jentene i klassen i alle fall de første årene i barneskolen. Det blir også ofte problemer ift at noen føler seg utelatt og utenfor om de f.eks er et av 3 barn som ikke bes i en bursdag. Hvor går grensen for hvor mange eller få det er ok å utelate før de utelatte føler på at de er blant de få som ble valgt bort..? Barn som får lov til å herske fritt fra de er små og velge hvem som er "in" og ikke å ha med i feiringen sin selv mister dessverre verdifull kunnskap hjemmefra om å lære å være inkluderende, å SE alle rundt seg, å være hyggelig også mot de som kanskje har få venner og dermed ikke ville bli bedt i bursdager om barna selv fikk velge. kan du tenke deg noe tristere enn å være det ene barnet som ikke får invitasjon, hører de andre snakke om bursdagen de skal i, og gå hjem og være alene? DA føler man seg ensom og lite verdt, da.. Det koster så lite å være vennlig, å være åpen mot alle. Men det kan bety så ufattelig mye for enkelte.. Endret 11. februar 2015 av Gemini7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Så jævlig slappe dagens foreldre er! "Glemt det", eller "vil ikke?" Er man bedt og har anledning, går man. Det handler om folkeskikk.Anonymous poster hash: ea3e9...360 8
Bettina82 Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 Sjokkert over innlegget ditt TS. Vi har fire barn og har aldri opplevd at mer enn 1-2 ikke kommer i selskapene. Mine har heller ikke opplevd å ikke bli invitert til andre, og stort sett går de i alle selskapene de har fått invitasjon til. Hvordan gjør dere selv når dere inviterer i selskap? Har dere regler å forholde dere til fra skolen/FAU? Her inviterer stort sett alle fra samme kjønn i samme klasse uansett. Skal man ha fra andre kjønnet/andre klasser skal det være mindre enn halvparten. Invitasjoner til hele klassen/alle gutter/jenter kan deles ut på skolen. Alle andre invitasjoner deles ut på privaten. Normal gave ligger på rundt 50,- Skolens gymsal, SFO m.m kan lånes gratis om man ikke har sted å ha så mange barn. Disse reglene gjelder frem til barna er 10 år, men foreldrene kan på foreldremøte bestemme at man forsetter med dette pga det sosiale på trinnet. Her inviterer vi ennå alle til 12 års dagen! Det høres dessverre ikke ut som det er kun i selskaper barna dine har det vanskelig. Anbefaler absolutt å kreve møte med rektor og kreve at dette blir tatt på alvor. Masse lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Jeg blir mer og mer rystet over voksnes kollektive unnfallenhet. stakkars uskyldige barn http://www.tv2.no/2015/02/13/nyheter/toppsaker/bursdag/6563384 Anonymous poster hash: da31b...78a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Fordi det finnes barn som går gjennom hele skoletiden uten å bes i eneste bursdag. Jeg synes i alle fall at det koster lite å være raus nok til å be f.eks alle jentene i klassen i alle fall de første årene i barneskolen. Det blir også ofte problemer ift at noen føler seg utelatt og utenfor om de f.eks er et av 3 barn som ikke bes i en bursdag. Hvor går grensen for hvor mange eller få det er ok å utelate før de utelatte føler på at de er blant de få som ble valgt bort..? Barn som får lov til å herske fritt fra de er små og velge hvem som er "in" og ikke å ha med i feiringen sin selv mister dessverre verdifull kunnskap hjemmefra om å lære å være inkluderende, å SE alle rundt seg, å være hyggelig også mot de som kanskje har få venner og dermed ikke ville bli bedt i bursdager om barna selv fikk velge. kan du tenke deg noe tristere enn å være det ene barnet som ikke får invitasjon, hører de andre snakke om bursdagen de skal i, og gå hjem og være alene? DA føler man seg ensom og lite verdt, da.. Det koster så lite å være vennlig, å være åpen mot alle. Men det kan bety så ufattelig mye for enkelte.. Jo, enig i det. Ser bare for meg at det er mye styr for en del foreldre å invitere hjem eller ut på arrangement/aktivitet/mat etc. en hel klasse på rundt 25-30 stk. Men det er vanlig å invitere f.eks kun alle jentene eller kun alle guttene? Våre barn er for små ennå men ser med skrekkblandet fryd frem til bursdager. Da vi var små ble vi invitert hjem til bursdagsbarnet. Men bor du i Oslo i en romslig og fin leilighet: skal 30 barn boltre seg der?! Skal man invitere 15 eller 30 barn med ut hvis man bor i Oslo midt i byen i leilighet? Hvor skal man arrangere giganthappeningen - skal vi sette av kr 50.0000,- til mat og underholdning ute på byen (lokale)? Anonymous poster hash: 5f735...980 2
nattsvermer Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Jo, enig i det. Ser bare for meg at det er mye styr for en del foreldre å invitere hjem eller ut på arrangement/aktivitet/mat etc. en hel klasse på rundt 25-30 stk. Men det er vanlig å invitere f.eks kun alle jentene eller kun alle guttene? Våre barn er for små ennå men ser med skrekkblandet fryd frem til bursdager. Da vi var små ble vi invitert hjem til bursdagsbarnet. Men bor du i Oslo i en romslig og fin leilighet: skal 30 barn boltre seg der?! Skal man invitere 15 eller 30 barn med ut hvis man bor i Oslo midt i byen i leilighet? Hvor skal man arrangere giganthappeningen - skal vi sette av kr 50.0000,- til mat og underholdning ute på byen (lokale)?Anonymous poster hash: 5f735...980 Men må man gjøre så innmari mye ut av det? Da jeg var liten var vi mer enn fornøyde med pølser, leker og godterileting.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 For meg er det helt ubegripelig at dette skjer så ofte!! Hvor vanskelig er det å se på klasselista når man skriver innbydelsene og få med alle/gutter/jenter. OM det skulle skje en glipp og en blir utelatt så ringer man da og ber om unnskyldning! Min erfaring er at de foreldrene som ikke har invitert alle klarer på en eller annen måte å skylde på skolen, "klasselista var ikke oppdatert" eller "sønnen min fikk med innbydelse fra skolen men viste den ikke til oss", herregud, det du gjør i en slik situasjon er å legge deg FLAT og BEKLAGE til de det gjelder! Har aldri vært borti det selv, men har hørt at det skjer med bekjente. Får helt vondt i magen av å tenke på barna dette gjelder!Anonymous poster hash: 9799b...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Hvorfor er det slik at små barn (barneskolen) "må" leke med alle og invitere alle? Jeg synes ikke noe om utestenging/ekskludering. Men løsningen med å invitere alle bør gjelde når barn går i barneskolen fordi...? Fra ungdomsskolen av så slipper de å leke med alle og invitere alle. Gjør de det?! Jeg mener de må invitere alle eller ingen da også! Også er det slik at fordi om de leker mer med noen enn med andre, så går de i samme klasse og må forholde seg til et fellesskap, da er det naturlig å inkludere alle. Hva gjør størst skade; At barnet må invitere noen de ikke leker så mye med? Eller at et barn gruer seg for å gå på skolen neste dag fordi det var det eneste som ikke var i bursdagen alle snakker om? Jeg synes svaret er ganske opplagt!Anonymous poster hash: 9799b...1e7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Men TS, du kan da være en del av problemet du og! Om under halvparten bliriinvitert, og alle tenker på samme måte og syns det er greit å bare invitere noen, så vil man jo dermed risikere at noen aldri/sjelden blir invitert! Hos oss er det slik at alle av samme kjønn i klassen inviteres, og slik gjør alle det. Jenta mi inviteres dermed i 9 bursdager hvert år, siden de er 10 jenter i klassen. Hvordan kan du rettferdiggjøre at dere selv bare inviterer noen få?Anonymous poster hash: 79365...6ed
Engel Skrevet 13. februar 2015 #20 Skrevet 13. februar 2015 Men i all verden, har dere ikke foreldremøter der dere bor??? Det først som tas opp på første foreldremøte på skolen i første klasse her er regler for bursdager. Og uten unntak bli reglene at man enten inviterer hele klassen, eller alle av samme kjønn. Hvis ikke skal ikke invitasjoner i nærheten av skolen. Jeg syns jo dere har tartet litt dumt selv også med å bare invitere noen. Uaset bør slik type mobbing tas opp både med skolen og med alle foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå