Jade Skrevet 11. februar 2015 #21 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Prøv å få oppmerksomheten hans først. Kanskje du må ta han i hånden. Gi han en beskjed, ikke 5. Og en ny beskjed etterpå. Se om det går bedre. Har dere faste rutiner kanskje tegne opp på en kveldsrutineplan. Kvelds - dusj / stell - lesing - sove. Når han får mer oversikten, kan det kanskje være enklere å forklare at om en bruker kortere tid, får man mer tid til lesing. Vi pleier ikke å droppe lesing uansett. Men tar gjerne en lengre bok om vi har bedre tid, og en kortere bok om det er sen legging. Enten det er somling eller andre grunner. Har ikke noe "straff", men koselig lesestund som er kort/lang etter hva vi har tid til. Det med at barna var så kort tid i selskapet, har med "Theory of mind" å gjøre. Endret 11. februar 2015 av Jade 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #22 Skrevet 11. februar 2015 Barn med Asbergers er gjerne svørt opptatt av rutiner og avtaler, klokkeslett o.l De er gjerne rigide på slikt, så å foreslå det er galskap.Anonymous poster hash: 735aa...e5d 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #23 Skrevet 12. februar 2015 TS: vær så snill å ikke la det påvirke av svarene her...Asberger etc er helt på viddene!!! Barn lærer klokka i 4 klasse fordi begrep om tid er vanskelig for mange. De skifter ikke til gymtøy før 4 klasse fordi mange ikke vet å skynde seg. De er helt normalt!!! Kjenner jeg KOKER over forslagene om at stemor skal legge frem forslag om utredning! Også på dette grunnlaget; en somlerte 7-åring FJERDE KLASSE FØR MAN LÆRER KLOKKA? Hvordan skal det gå med verden, om man ikke lærer KLOKKA før i fjerde klasse??? Bytte til gymtøy uten å somle bør også en 7-åring klare, spesielt en fjerde klassing som du snakker om!! Anonymous poster hash: aa564...5ca 3
Celtic Heart Skrevet 12. februar 2015 #24 Skrevet 12. februar 2015 Barn med Asbergers er gjerne svørt opptatt av rutiner og avtaler, klokkeslett o.l De er gjerne rigide på slikt, så å foreslå det er galskap.Anonymous poster hash: 735aa...e5d mitt barn med asperger har ikke begrep om tid. Ergo kan han ikke være rigid på akkurat det området. Mange asperger sliter med å forstå andres følelser av ting og er gjerne ikke de som overholder avtaler mest. Det jeg reagerer på i ts sin situasjon er at de ikke tilrettelegger mer. Hvorfor kan han bare ta med seg frukt i bilen fordi han er treg? Dere kunne jo smurt på ei skive for ham. Så får han i alle fall skikkelig frokost. Hvorfor legger dere ansvaret for å komme for sent på en 7 åring? Det er jo dere voksnes ansvar at dette ikke skjer. 4
Jade Skrevet 12. februar 2015 #25 Skrevet 12. februar 2015 Barn med Asbergers er gjerne svørt opptatt av rutiner og avtaler, klokkeslett o.l De er gjerne rigide på slikt, så å foreslå det er galskap.Anonymous poster hash: 735aa...e5d Tidsforståelse/-perspektiv er noe autister ofte sliter med. Det er derfor mange bruker timere/timestokker, dagsplaner og lignende som hjelpemiddel. 3
Rotemor Skrevet 12. februar 2015 #26 Skrevet 12. februar 2015 FJERDE KLASSE FØR MAN LÆRER KLOKKA? Hvordan skal det gå med verden, om man ikke lærer KLOKKA før i fjerde klasse??? Bytte til gymtøy uten å somle bør også en 7-åring klare, spesielt en fjerde klassing som du snakker om!! Anonymous poster hash: aa564...5ca Du får ta det opp med skole- og oppvekstetaten!
Rotemor Skrevet 12. februar 2015 #27 Skrevet 12. februar 2015 Tidsforståelse/-perspektiv er noe autister ofte sliter med. Det er derfor mange bruker timere/timestokker, dagsplaner og lignende som hjelpemiddel. Ja, det er helt sikkert forskjeller. Men her er det ingen grunn til å ha fokus på det, er velhovrdpoenget. De jeg kjenner er også slik som beskrevet. Jeg synes det uansett er galt å slenge ut diagnoser som om det feiler barn noe fordet om de sliter med enkelte ting. Kanskje spesielt på et forum. I tillegg er det foreldre og skole som har ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #28 Skrevet 12. februar 2015 Jeg tror kanskje det skyldes litt måten dere kommuniserer med ham på. Hvis dere sier: -Nå må du ikke somle. Så oppfatter hjernen han bare at han skal somle... Men hvis dere sier kun at -Nå må du kle på deg. Eller -Nå må du spise. Osv... Så er det nettopp det hjernen oppfatter. Sier man til et barn at -Du må ikke gå ned til veien. Så er det jo det barnet gjør. Og det er fordi barnets hjerne er selektiv i den alderen. Men sier du: -Du må leke her oppe. Så er det det som blir "programmert" inn fordi du ikke har satt barnet på idéen om å gå ned til veien. Korte, konkrete og positive beskjeder oppfattes av barnet. Mens lange og omstendelige forklaringer og konsekvensutredninger flyr tvers igjennom. Vi har seks barn i alderen 3-15 år så dette har jeg "forsket" på .Anonymous poster hash: 99e98...1ce 4
Rotemor Skrevet 12. februar 2015 #29 Skrevet 12. februar 2015 Jeg tror kanskje det skyldes litt måten dere kommuniserer med ham på. Hvis dere sier: -Nå må du ikke somle. Så oppfatter hjernen han bare at han skal somle... Men hvis dere sier kun at -Nå må du kle på deg. Eller -Nå må du spise. Osv... Så er det nettopp det hjernen oppfatter. Sier man til et barn at -Du må ikke gå ned til veien. Så er det jo det barnet gjør. Og det er fordi barnets hjerne er selektiv i den alderen. Men sier du: -Du må leke her oppe. Så er det det som blir "programmert" inn fordi du ikke har satt barnet på idéen om å gå ned til veien. Korte, konkrete og positive beskjeder oppfattes av barnet. Mens lange og omstendelige forklaringer og konsekvensutredninger flyr tvers igjennom. Vi har seks barn i alderen 3-15 år så dette har jeg "forsket" på .Anonymous poster hash: 99e98...1ce Jeg tror du har helt rett
Jade Skrevet 12. februar 2015 #30 Skrevet 12. februar 2015 Ja, det er helt sikkert forskjeller. Men her er det ingen grunn til å ha fokus på det, er velhovrdpoenget. De jeg kjenner er også slik som beskrevet. Jeg synes det uansett er galt å slenge ut diagnoser som om det feiler barn noe fordet om de sliter med enkelte ting. Kanskje spesielt på et forum. I tillegg er det foreldre og skole som har ansvaret. Enig med at man ikke skal sette diagnose på forum. Det er en lang og omfattende prosess å sette en diagnose, og hvis stikkord som manglende tidsbegrep og vansker med Theory of mind var nok til å sette en autist-diagnose, så hadde psykologene vært arbeidsløse. Det kan være så mye mer, og det trenger overhodet ikke være noe diagnose. Her bør det jobbes med problemene, og så får heller omsorgspersonene rundt barnet avgjøre om det trenger noe utredning. Kanskje barnet har flere problemer som ikke er nevnt her. Og OM barnet skulle ha et syndrom eller lignende, så er det viktig å finne ut da hjelpen barnet da trenger er annerledes enn hjelpen "vanlige" barn trenger. Men det er naturlig at foreldre som har diagnosebarn ser likheter når andre nevner sine problemer, og dermed kommer med forslag basert på deres erfaringer. Og Theory of mind er ganske kjent problem blant autister, så det er ikke så rart at det blir nevnt når det dukker opp. Jeg tror kanskje det skyldes litt måten dere kommuniserer med ham på. Hvis dere sier: -Nå må du ikke somle. Så oppfatter hjernen han bare at han skal somle... Men hvis dere sier kun at -Nå må du kle på deg. Eller -Nå må du spise. Osv... Så er det nettopp det hjernen oppfatter. Sier man til et barn at -Du må ikke gå ned til veien. Så er det jo det barnet gjør. Og det er fordi barnets hjerne er selektiv i den alderen. Men sier du: -Du må leke her oppe. Så er det det som blir "programmert" inn fordi du ikke har satt barnet på idéen om å gå ned til veien. Korte, konkrete og positive beskjeder oppfattes av barnet. Mens lange og omstendelige forklaringer og konsekvensutredninger flyr tvers igjennom. Vi har seks barn i alderen 3-15 år så dette har jeg "forsket" på .Anonymous poster hash: 99e98...1ce Enig med denne! Hvis man bare sier hva barna IKKE skal gjøre, så er det ikke sikkert at barnet kjapt/automatisk vet hva han SKAL gjøre. Det er bedre at vi forteller hva vi ønsker at barnet skal gjøre.
Rotemor Skrevet 12. februar 2015 #31 Skrevet 12. februar 2015 Enig med at man ikke skal sette diagnose på forum. Det er en lang og omfattende prosess å sette en diagnose, og hvis stikkord som manglende tidsbegrep og vansker med Theory of mind var nok til å sette en autist-diagnose, så hadde psykologene vært arbeidsløse. Det kan være så mye mer, og det trenger overhodet ikke være noe diagnose. Her bør det jobbes med problemene, og så får heller omsorgspersonene rundt barnet avgjøre om det trenger noe utredning. Kanskje barnet har flere problemer som ikke er nevnt her. Og OM barnet skulle ha et syndrom eller lignende, så er det viktig å finne ut da hjelpen barnet da trenger er annerledes enn hjelpen "vanlige" barn trenger. Men det er naturlig at foreldre som har diagnosebarn ser likheter når andre nevner sine problemer, og dermed kommer med forslag basert på deres erfaringer. Og Theory of mind er ganske kjent problem blant autister, så det er ikke så rart at det blir nevnt når det dukker opp. Enig med denne! Hvis man bare sier hva barna IKKE skal gjøre, så er det ikke sikkert at barnet kjapt/automatisk vet hva han SKAL gjøre. Det er bedre at vi forteller hva vi ønsker at barnet skal gjøre. Det er jeg uenig i. Spesielt på dette grunnlaget, som regnes som normalt. Jeg kan gjerne gjenta at barn lærer klokka i 4 klasse. Vi snakker om en gutt på 7 år!!! Foreldrene er kanskje ikke tydelig nok på hva de forventer, eller andre ting. Jeg kjenner da voksne mennesker som aldri klarer å bergene tiden sin og alltid kommer for sent; vi tenker ikke diagnose av den grunn. Det er overhodet ikke noe grunnlag for å tenke diagnose.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #32 Skrevet 12. februar 2015 Det høres ut som dere har en vims i hus i alle fall... Treåringen her i hus har så smått begynt å forstå dette med at å gjøre noe annet enn det vi ber om når vi må skynde oss, ikke er spesielt lurt. Det er ikke få ganger vi har vært på vei ut døra med en unge uten sko... Sakte men sikkert går det litt raskere og greiere - fordi ungen begynner å forstå at 'skynd deg, vi har dårlig tid' betyr 'gjør akkurat det mamma/pappa sier og ikke noe mer/annet'. Vær tydelig og gi konkrete beskjeder - og forklar hva 'skynd deg' betyr. Anonymous poster hash: 141f5...66c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #33 Skrevet 12. februar 2015 Dere kan jo vurdere å få tak i ett timeglass, som har f.eks. 5 minutter med sand. Vi har god erfaring med det da våre barn fortsatt var for små til å forholde seg til klokke og tid. (Og somlet noe helt utrolig.) Ett timeglass illustrerer på en god måte for barnet hvordan tiden går, og at det etter hvert er mindre tid igjen enn det som allerede er brukt. Og så kan man bruke dette hjemme. "Nå må du pusse tennene før timeglasset har rennt helt ut, ellers blir det ikke tid til lesing på senga i dag." Jeg mener vi fikk tak i timeglass med 5 min og 15 min i sin tid. (Sikkert noe billig fra dealextreme eller ebay.) Da slipper du å bruke uspesifikke begreper som "somling". Dessuten synes jeg dere legger veldig press på 7 åringen til å være selvstendig og ta ansvar for seg selv. Det er jo tydelig at dere har en 7 åring som trenger mer hjelp til å fokusere på det viktige. Og det krever faktisk at dere voksne er litt mere "på". Anonymous poster hash: da00e...d7f 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #34 Skrevet 12. februar 2015 Jeg må bare si at synes du får veldig mange skremmende svar av folk som hiver seg på diagnose karusellen fordi han ikke er helt inne i den "normale" boksen. Jentungen her er langt fremme på de fleste områder, men først i 3 klasse hun virkelig lærte klokka og skjønte f.eks at det tar 1 minutt å kle på sko og jakke. Guttungen er 6 år og har fremdeles ikke peil på tid. Han somler ikke men han mister lett fokus og begynner å styre m andre ting som katt, hund eller lillebror midt i påkledningen. Han er nok litt bak alderstrinnet fordi han er født så sent som i desember, men likevel ganske innenfor normalen. Ikke begynn å lete etter problemer, som en annen også,skrev, tidsbegrenset læres i fjerde klasse fordi det er vanskelig for mange. Anonymous poster hash: c4a20...6f0 2
LukaFrost Skrevet 12. februar 2015 #35 Skrevet 12. februar 2015 Barn lærer klokka i 4 klasse fordi begrep om tid er vanskelig for mange. De skifter ikke til gymtøy før 4 klasse fordi mange ikke vet å skynde seg. Lærer barna virkelig ikke klokka før i 4. kl? Har de virkelig ikke evne til det før? Da jeg var ung lærte man da klokka til man begynte på skolen. Jeg har vært vikar i barneskolen og så at førsteklassingene kunne bruke fryktelig lang tid på å ha på vinterklærne. Men gymtøy? Jeg lurer virkelig på om det går nedover med verden. Det barn klarte før klarer de visst ikke nå. 2
Rotemor Skrevet 12. februar 2015 #36 Skrevet 12. februar 2015 Lærer barna virkelig ikke klokka før i 4. kl? Har de virkelig ikke evne til det før? Da jeg var ung lærte man da klokka til man begynte på skolen. Jeg har vært vikar i barneskolen og så at førsteklassingene kunne bruke fryktelig lang tid på å ha på vinterklærne. Men gymtøy? Jeg lurer virkelig på om det går nedover med verden. Det barn klarte før klarer de visst ikke nå. Jeg regner med at de som setter pensum har vurdert det hit fordi man har forsket seg frem til at det er mest gunstig. Man er mer opptatt av mestring enn av tidlig lærdom, heldigvis. 1
Lou Salome Skrevet 12. februar 2015 #37 Skrevet 12. februar 2015 Stemoren her. Jeg leter ikke etter problemer med gutten. Gutten HAR litt problemer når han faktisk går glipp av ting fordi han ikke forstår dette med at tiden går fra han. En gang skulle de på denne favorittaktiviteten, men det var så mye somling og ditt og datt, at når de kom frem rakk de ikke være der lenge før det stengte, så da gikk det utover han selv. Hvis han går glipp av starten av filmen på kino, bursdagssang, blåse ut lys på kaka og selve kakespisinga og kommer når gjestene drar, er det han det går utover (nå mener jeg ikke denne bursdagen til fellesbarnet, mennår han er invitert hos kompiser i bursdag). Når han somler sånn på badet at han ikke rekker spise frokost men må raske med seg noe frukt i bilen, er det han det går utover. Når jeg som stemor undres over om dette er normalt hos 7-åringer eller om det er unormalt for akkurat denne gutten, så er det ikke sånn "haha! Det er noe GALT med gutten!" det er mer sånn "aha....det er (kanskje) noe galt med han, da forstår vi hvofor han er som han er, kanskje vi må finne en løsning på dette, kanskje noen har noen gåde råd"....Skjønner du? Anonymous poster hash: b6811...50d Men dere må jo hjelpe ham på badet da? Jeg kler da både av og på seksåringen min hvis det er nødvendig, og det er det rett som det er. Syvåringen kan da ikke ha ansvar for å disponere sin egen tid slik at han for spist frokost eller kommer i tide til en aktivitet, når han åpenbart ikke mestrer det?! Det er da virkelig ikke noe galt med ham, men noe galt med deres forventninger av hva han bør klare. Det der med somling på kvelden så man ikke får lest, det begriper ikke mine, det er da ikke noe galt med dem. At det går ut over han selv har han nå erfart, uten at han har lært så langt, så det bør dere slutte med øyeblikkelig. Han forstår det ikke, ta konsekvensen av det, og overta ansvaret selv i et par år til. Det er ikke unormalt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #38 Skrevet 12. februar 2015 Det er ikke somlingen i seg selv jeg reagerer på, for det er forsåvidt normalt. Man kan heller ikke forvente at en 7 åring skal kunne klokka. Jeg har heller ikke diagnostisert barnet, men sagt i hvilken retning jeg tenker. Og jeg tenker i den retning ut fra at barnet har problemer med å ta imot beskjeder. Det er blitt fortalt at han kan si "bæsj" når han ikke får det som han vil. Og spesielt det at han faktisk trodde bursdagsgjestene kun hadde vært der de ti minuttene han selv var der, selv etter forklaring. Det virker som stemor og far har forklart han mange ganger og godt hva som blir konsekvensene av å somle, likevel ser det ikke ut til at han forstår sammenhengen eller bryr seg nevneverdig om konsekvensene. Derfor tenker jeg det kanskje er grunnlag for å ta dette videre.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f
Jade Skrevet 12. februar 2015 #39 Skrevet 12. februar 2015 Det er jeg uenig i. Spesielt på dette grunnlaget, som regnes som normalt. Jeg kan gjerne gjenta at barn lærer klokka i 4 klasse. Vi snakker om en gutt på 7 år!!! Foreldrene er kanskje ikke tydelig nok på hva de forventer, eller andre ting. Jeg kjenner da voksne mennesker som aldri klarer å bergene tiden sin og alltid kommer for sent; vi tenker ikke diagnose av den grunn. Det er overhodet ikke noe grunnlag for å tenke diagnose. Er du uenig i at foreldre med diagnosebarn legger merke til ting barna deres også sliter med når de ser slike tråder? Og gjerne derfor nevner diagnosene? Er det ikke nettopp det som har skjedd i denne tråden her da? Jeg har aldri sagt at barnet til TS har Asperger eller Autisme overhodet eller at han burde kunne klokken. Jeg har bare kommet med tips til somlingen og å ta i mot beskjeder og prøvd å forklare hvorfor mange roper ut diagnoser i slike tråder. Jeg nevnte også at hvis barnet har andre problemer som ikke er nevnt her så fikk de evt. vurdere utredning. Jeg mente aldri at det var grunnlag for utredning ut i fra de få problemene som var nevnt i denne tråden.
Jade Skrevet 12. februar 2015 #40 Skrevet 12. februar 2015 Men dere må jo hjelpe ham på badet da? Jeg kler da både av og på seksåringen min hvis det er nødvendig, og det er det rett som det er. Syvåringen kan da ikke ha ansvar for å disponere sin egen tid slik at han for spist frokost eller kommer i tide til en aktivitet, når han åpenbart ikke mestrer det?! Det er da virkelig ikke noe galt med ham, men noe galt med deres forventninger av hva han bør klare. Det der med somling på kvelden så man ikke får lest, det begriper ikke mine, det er da ikke noe galt med dem. At det går ut over han selv har han nå erfart, uten at han har lært så langt, så det bør dere slutte med øyeblikkelig. Han forstår det ikke, ta konsekvensen av det, og overta ansvaret selv i et par år til. Det er ikke unormalt. Enig i at for mye ansvar legges på gutten. Om han "burde" skjønne det eller ikke er irrelevant. Han gjør det ikke, og trenger trening på det. Men ikke av at ansvaret legges på han.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå