AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #1 Skrevet 11. februar 2015 Samboer har en 7-åring som plages litt med å forstå tidsbegrep. Lurer på hva som er vanlig i den aldren å forstå av hvor lenge tid ting tar og at tiden er kontinuerlig? Eksemplel 1: Mannen sier at nå må du spise, så skal du dusje. Hvis du ikke somler, rekker vi å lese bok på senga. Gutten somler som regel, og forstår ikke at han har brukt opp tida på somling, som kunne vært brukt til lesing. (Han liker å bli lest for, så det er ikke det som er grunn til somlinga) Eks2: Nå skal vi kjøre om 5 minutter. Det betyr at nå må du ta på deg genser og gå ut i gangen og ta på deg sko etc. Gutten bruker evigheter på å finne en genser, ta den på seg, skal bare tulle litt med hunden, skal bare ditt, datt, plutselig er det travelt, og han forstår ikke at han har somlet, noe som betyr at vi kommer for sent. Eks3: Hvis vi kommer for sent nå, så starter de andre uten oss/flyet går uten oss/legen tar inn neste pasient/så stenger butikken. Virker ikke som han forstår det, bare vi kommer oss til målet, så er alt ok? Vi prøver å forklare at det funker ikke sånn. Tiden går, så om han somler så rekker vi ikke det vi skal Eks4: Nå må du skynde deg, ikke somle, for hvis ikke rekker du ikke X. Gutten: "men hvis vi stopper klokka, rekker vi det da?" Eks5: Han er storebror til vår felles. Fellesbarn hadde bursdag her om dagen, 7-åringen kunne ikke komme til det klokkeslettet bursdagen startet for han hadde en avtale et annet sted akkurat da. Men mor til 7-åringen skulle komme med han til oss etter det var gjort. Han kom ca 1.5 time etter bursdagen, noe som innebar at da han kom, gikk gjestene hjem etter 5-10 minutter. Gutten: "Hvorfor var alle sammen her så kort tid?" Vi forklarte at de hadde vært her når bursdagen startet, så de hadde vært her ganske lenge, men at han opplevde nok at de hadde vært her kortere tid siden han kom seinere enn bursdagen startet. Han svarte ikke noe spesielt på det. Da faren kjørte han tilbake til moren etterpå, hadde han igjen undret seg over hvorfor gjestene hadde vært så kort tid i bursdagen. Han virket rett og slett ikke å forstå at han hadde kommet for sent (selv om det ikke var hans feil, han hadde jo en annen avtale). Jeg syns vi forklarer godt hvordan tiden fungerer, at tiden går hele tiden, den stopper ikke opp. Tiden går selv om vi sover, sitter stille eller ikke gjør noe spesielt. Hvordan få han til å få en bedre forståelse av tid, eller er det vanlig for 7-åringer å ha det sånn kanskje? Anonymous poster hash: b6811...50d 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #2 Skrevet 11. februar 2015 Jeg synes det høres spesielt ut at han ikke forstår det. De fleste barn jeg kjenner har utviklet begrep om tid lenge før fylte 7 år. De forstår det når de får beskjed om at de må skynde seg for å rekke noe, og at det ikke går an å stanse tiden. De forstår, på sin måte, at tiden går for andre, også om de selv ikke er der (jf bursdagsselskapet). Når de har begynt på skolen har de aller fleste temmelig god forståelse av hvor lenge ulike tidsenheter er (minutter, og timer). Tid er jo ganske abstrakt, og krever en viss modenhet å forstå. Er han umoden på andre områder også? Anonymous poster hash: fa97e...9d7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #3 Skrevet 11. februar 2015 Noe som ikke stemmer. Dette BURDE han få til, og det går på mer enn bare tid. Han er tydeligvis dårlig på fokus, av en eller annen grunn. Ikke klart å lære seg tidsbegreper, ei heller utføre beskjeder som blir gitt. Overhodet ikke nødvendigvis han har en diagnose, mye sånt går også på miljø. Kommer an på hvordan mor er og hvordan dere er med han. Mye som spiller inn. Anonymous poster hash: 63be6...783 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #4 Skrevet 11. februar 2015 Jeg syns han virker umoden i tidsbegrepet for alderen. Han er jo skolegutt, de har ukeplaner og ting som kan leses som skjer om 1-4 dager. Han bør ha litt begreper omkring der der nå. Mine barn hadde god kontroll på det du beskriver han sliter med, på hans alder, og også tidligere (alle kan selvsagt la seg avlede av andre ting så tiden løper litt fra dem når de egentlig skulle skynde seg da). En 3-årig nevø har f.eks begreper som "i går" som kan bety enten dagen før, eller flere dager tidligere, eller "i morgen" som kan bety dagen etter eller om 2 dager f.eks. Så de modnes etter hvert, men det virker som deres 7-åring kanskje henger litt etter der. Jeg har erfaring med at barn med dyskalkuli kan slite med tidsbegrepet. Dyskalkuli er vel først og fremst kjent som problemer med matematikk-faget, men det kan omfatte mer. Matematikkforståelsen ligger "på samme sted" i hjernen som følelsen av tid og rom/retningssans. Ei jeg kjenner på 14 år har god retningssans, men sliter veldig med matematikk og tidsbegrep og begreper som over/under/ved siden av. Vanskelig å beregne tid for å komme tidsnok, vanskelig for å skjønne at nå er det kveld og man kan ikke sette i gang med alt mulig omkring sengetid, klarer ikke planlegge fram i tid, selv ikke bare to dager osv. Sliter han med matematikken på skola i tillegg til tidsbegrepet, så kan kanskje dyskalkuli være problemet? Anonymous poster hash: 4ffde...1bd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #5 Skrevet 11. februar 2015 Har du prøvd å teste om han kan se ting fra andres synspunkt/vinkel? Feks kan du ha tre kopper og en ball. Så putter du ballen inn under den blå koppen feks så både barnet og far ser på. Så går far ut. Og du putter ballen inn under den røde koppen. Du spør om han vet hvor far vil gjette at ballen er. Svarer han rød er det et tegn på at han har problemer med å se ting fra andres synsvinkel. Han forstår ikke at far ikke sitter inne med samme info som han selv om at ballen har byttet plass. Sier han derimot at far vil tro at ballen er under den blå koppen så er han i stand til å sette seg inn i fars sted og forstå at han ikke vet at ballen har flyttet plass. Dette er en enkel test som kan peke i retning av om barnet har aspbergers.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #6 Skrevet 11. februar 2015 Tid er jo ganske abstrakt, og krever en viss modenhet å forstå. Er han umoden på andre områder også?Anonymous poster hash: fa97e...9d7 Jeg syns han kan virke umoden på andre områder, ja. F.eks sier han "bæsj" når han ikke får det som han vil, eller at noe "smaker bæsj". Han stiller også rare spørsmål, akkurat som han ikke helt forstår logiske ting. For eksempel helt åpenbare ting, "hva holder du på med?" Når jeg står og pakker klær i vaskemaskinen. Eller han har oppført seg dårlig på skolen en dag og måtte prate med læreren og far. Far forklarer at når han ikke oppfører seg, da blir det ikke grunn til å gjøre noe gøy, så da blir det ikke noe **favorittaktivitet** i dag. Gutten spør "hvorfor ikke det?" Noe som ikke stemmer. Dette BURDE han få til, og det går på mer enn bare tid. Han er tydeligvis dårlig på fokus, av en eller annen grunn. Ikke klart å lære seg tidsbegreper, ei heller utføre beskjeder som blir gitt. Overhodet ikke nødvendigvis han har en diagnose, mye sånt går også på miljø. Kommer an på hvordan mor er og hvordan dere er med han. Mye som spiller inn.Anonymous poster hash: 63be6...783 Ja han er dårlig på å motta beskjeder, far og jeg sliter med dette...Vet ikke helt hvordan det er hos mor. Jeg har faktisk spekulert på diagnose, men jeg vet ikke, det er bare så mye ting som jeg stusser veldig på. Men jeg kan ikke blande meg inn i dette, annet enn at jeg undrer litt. Jeg syns han virker umoden i tidsbegrepet for alderen. Han er jo skolegutt, de har ukeplaner og ting som kan leses som skjer om 1-4 dager. Han bør ha litt begreper omkring der der nå. Mine barn hadde god kontroll på det du beskriver han sliter med, på hans alder, og også tidligere (alle kan selvsagt la seg avlede av andre ting så tiden løper litt fra dem når de egentlig skulle skynde seg da). En 3-årig nevø har f.eks begreper som "i går" som kan bety enten dagen før, eller flere dager tidligere, eller "i morgen" som kan bety dagen etter eller om 2 dager f.eks. Så de modnes etter hvert, men det virker som deres 7-åring kanskje henger litt etter der. Sliter han med matematikken på skola i tillegg til tidsbegrepet, så kan kanskje dyskalkuli være problemet? Anonymous poster hash: 4ffde...1bd Nå har ikke jeg sett han gjort så mye mattelekser, for det er stort sett far som bruker tid på dette. Og så er det kanskje ikke lett å se ennå, det er jo ikke rare greiene de har i mattelekser. Men jeg kjenner til det med dyskalkuli og tidsbegrep, da jeg er ganske sikker på jeg har det selv. Jeg har en god forståelse av tid, men enten kommer jeg veldig for tidlig til avtaler eller så blir det veldig stress, jeg er dårlig på å planlegge på nøyaktig hvor lang tid det tar på å ta på seg sko, finne lommebok, kjørelengde og tid etc etc. Det kan være noe sånt inn i bildet, kanskje jeg skal følge litt med på matematikken hans... Har du prøvd å teste om han kan se ting fra andres synspunkt/vinkel? Feks kan du ha tre kopper og en ball. Så putter du ballen inn under den blå koppen feks så både barnet og far ser på. Så går far ut. Og du putter ballen inn under den røde koppen. Du spør om han vet hvor far vil gjette at ballen er. Svarer han rød er det et tegn på at han har problemer med å se ting fra andres synsvinkel. Han forstår ikke at far ikke sitter inne med samme info som han selv om at ballen har byttet plass. Sier han derimot at far vil tro at ballen er under den blå koppen så er han i stand til å sette seg inn i fars sted og forstå at han ikke vet at ballen har flyttet plass. Dette er en enkel test som kan peke i retning av om barnet har aspbergers.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f Interessant. Men jeg lurer på.. Hvis noen hadde bedt meg gått ut og komme tilbake, vil jeg jo anta at noen har byttet om på ballene, hvis ikke er det jo ingen vits i å be meg gå ut og så gjette igjen. Vil ikke gutten også tenke at far skjønner at ballene er byttet om siden vi spør? Anonymous poster hash: b6811...50d 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #7 Skrevet 11. februar 2015 Tid er jo ganske abstrakt, og krever en viss modenhet å forstå. Er han umoden på andre områder også?Anonymous poster hash: fa97e...9d7 Jeg syns han kan virke umoden på andre områder, ja. F.eks sier han "bæsj" når han ikke får det som han vil, eller at noe "smaker bæsj". Han stiller også rare spørsmål, akkurat som han ikke helt forstår logiske ting. For eksempel helt åpenbare ting, "hva holder du på med?" Når jeg står og pakker klær i vaskemaskinen. Eller han har oppført seg dårlig på skolen en dag og måtte prate med læreren og far. Far forklarer at når han ikke oppfører seg, da blir det ikke grunn til å gjøre noe gøy, så da blir det ikke noe **favorittaktivitet** i dag. Gutten spør "hvorfor ikke det?" Ja han er dårlig på å motta beskjeder, far og jeg sliter med dette...Vet ikke helt hvordan det er hos mor. Jeg har faktisk spekulert på diagnose, men jeg vet ikke, det er bare så mye ting som jeg stusser veldig på. Men jeg kan ikke blande meg inn i dette, annet enn at jeg undrer litt. Nå har ikke jeg sett han gjort så mye mattelekser, for det er stort sett far som bruker tid på dette. Og så er det kanskje ikke lett å se ennå, det er jo ikke rare greiene de har i mattelekser. Men jeg kjenner til det med dyskalkuli og tidsbegrep, da jeg er ganske sikker på jeg har det selv. Jeg har en god forståelse av tid, men enten kommer jeg veldig for tidlig til avtaler eller så blir det veldig stress, jeg er dårlig på å planlegge på nøyaktig hvor lang tid det tar på å ta på seg sko, finne lommebok, kjørelengde og tid etc etc. Det kan være noe sånt inn i bildet, kanskje jeg skal følge litt med på matematikken hans... Interessant. Men jeg lurer på.. Hvis noen hadde bedt meg gått ut og komme tilbake, vil jeg jo anta at noen har byttet om på ballene, hvis ikke er det jo ingen vits i å be meg gå ut og så gjette igjen. Vil ikke gutten også tenke at far skjønner at ballene er byttet om siden vi spør? Anonymous poster hash: b6811...50d Ikke om han har problemer med å se ting fra andres synsvinkel. Men dette er ikke en sikker test på apbergers altså. Men det har vært gjort slike tester i forbindelse med forskning. Jeg tenker i de retninger siden han hadde vansker med å forstå at bursdagsgjestene hadde vært lengre enn han.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #8 Skrevet 11. februar 2015 Ikke om han har problemer med å se ting fra andres synsvinkel. Men dette er ikke en sikker test på apbergers altså. Men det har vært gjort slike tester i forbindelse med forskning. Jeg tenker i de retninger siden han hadde vansker med å forstå at bursdagsgjestene hadde vært lengre enn han.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f En ting til, du vil merke på svaret hans om han ser det fra sitt ståsted eller fra fars. Sier han at far vil gjette, så ser han det fra fars side. Sier han at han vil ta "den" og peker på rett, så ser han det fra sitt ståsted. Han kan finne på å si at du har jo byttet på så da tar far selvfølgelig rett kopp. Osv i ulike svar. Du vil kunne få en gasnke god pekepinn. Du kan jo og kunne prate med han om hvordan han tror andre tenker og føler og få en forståelse for hvor god han er til å se ting fra andres synspunkt.Anonymous poster hash: 5f86b...b5f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #9 Skrevet 11. februar 2015 Tid er jo ganske abstrakt, og krever en viss modenhet å forstå. Er han umoden på andre områder også?Anonymous poster hash: fa97e...9d7 Jeg syns han kan virke umoden på andre områder, ja. F.eks sier han "bæsj" når han ikke får det som han vil, eller at noe "smaker bæsj". Han stiller også rare spørsmål, akkurat som han ikke helt forstår logiske ting. For eksempel helt åpenbare ting, "hva holder du på med?" Når jeg står og pakker klær i vaskemaskinen. Eller han har oppført seg dårlig på skolen en dag og måtte prate med læreren og far. Far forklarer at når han ikke oppfører seg, da blir det ikke grunn til å gjøre noe gøy, så da blir det ikke noe **favorittaktivitet** i dag. Gutten spør "hvorfor ikke det?" Ja han er dårlig på å motta beskjeder, far og jeg sliter med dette...Vet ikke helt hvordan det er hos mor. Jeg har faktisk spekulert på diagnose, men jeg vet ikke, det er bare så mye ting som jeg stusser veldig på. Men jeg kan ikke blande meg inn i dette, annet enn at jeg undrer litt. Nå har ikke jeg sett han gjort så mye mattelekser, for det er stort sett far som bruker tid på dette. Og så er det kanskje ikke lett å se ennå, det er jo ikke rare greiene de har i mattelekser. Men jeg kjenner til det med dyskalkuli og tidsbegrep, da jeg er ganske sikker på jeg har det selv. Jeg har en god forståelse av tid, men enten kommer jeg veldig for tidlig til avtaler eller så blir det veldig stress, jeg er dårlig på å planlegge på nøyaktig hvor lang tid det tar på å ta på seg sko, finne lommebok, kjørelengde og tid etc etc. Det kan være noe sånt inn i bildet, kanskje jeg skal følge litt med på matematikken hans... Interessant. Men jeg lurer på.. Hvis noen hadde bedt meg gått ut og komme tilbake, vil jeg jo anta at noen har byttet om på ballene, hvis ikke er det jo ingen vits i å be meg gå ut og så gjette igjen. Vil ikke gutten også tenke at far skjønner at ballene er byttet om siden vi spør? Anonymous poster hash: b6811...50d Har lest svaret ditt en gang til. Og han minner meg veldig om barn jeg har møtt med aspbergers. Er førskolelærer. Men husk at jeg kan ikke stille diagnose ut fra hva du sier her. Men jeg ville ha fått han utredet,Anonymous poster hash: 5f86b...b5f
Rotemor Skrevet 11. februar 2015 #10 Skrevet 11. februar 2015 TS: vær så snill å ikke la det påvirke av svarene her...Asberger etc er helt på viddene!!! Barn lærer klokka i 4 klasse fordi begrep om tid er vanskelig for mange. De skifter ikke til gymtøy før 4 klasse fordi mange ikke vet å skynde seg. De er helt normalt!!! Kjenner jeg KOKER over forslagene om at stemor skal legge frem forslag om utredning! Også på dette grunnlaget; en somlerte 7-åring 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #11 Skrevet 11. februar 2015 Har lest svaret ditt en gang til. Og han minner meg veldig om barn jeg har møtt med aspbergers. Er førskolelærer. Men husk at jeg kan ikke stille diagnose ut fra hva du sier her. Men jeg ville ha fått han utredet,Anonymous poster hash: 5f86b...b5f Anonymous poster hash: 84a58...885
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #12 Skrevet 11. februar 2015 TS: vær så snill å ikke la det påvirke av svarene her...Asberger etc er helt på viddene!!! Barn lærer klokka i 4 klasse fordi begrep om tid er vanskelig for mange. De skifter ikke til gymtøy før 4 klasse fordi mange ikke vet å skynde seg. De er helt normalt!!! Kjenner jeg KOKER over forslagene om at stemor skal legge frem forslag om utredning! Også på dette grunnlaget; en somlerte 7-åring Men synes du ikke det er rart at en 7åring ikke forstår at barna hadde vært i bursdagen lenger enn ham? Jeg skriker absolutt ikke etter en diagnose - tvert om så synes jeg det blir for mye fokus på denslags. Men her er det jo noe som skurrer litt? Godt mulig han bare er litt treig i forhold til alderen. Anonymous poster hash: 4fa58...3d0 1
Rotemor Skrevet 11. februar 2015 #13 Skrevet 11. februar 2015 Men synes du ikke det er rart at en 7åring ikke forstår at barna hadde vært i bursdagen lenger enn ham? Jeg skriker absolutt ikke etter en diagnose - tvert om så synes jeg det blir for mye fokus på denslags. Men her er det jo noe som skurrer litt? Godt mulig han bare er litt treig i forhold til alderen. Anonymous poster hash: 4fa58...3d0 Det er jo nettopp forskjeller i modenhet ift tid som gjør at det ikke er pensum før i 4 klasse. Det er to år til med slingringsmonn. For meg virker han helt normal (i kategorien litt treg på område). Foreldrene ville fått beskjed fra skolen dersom de hadde vært bekymret. Storm i vannglass;)
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #14 Skrevet 11. februar 2015 Har lest svaret ditt en gang til. Og han minner meg veldig om barn jeg har møtt med aspbergers. Er førskolelærer. Men husk at jeg kan ikke stille diagnose ut fra hva du sier her. Men jeg ville ha fått han utredet,Anonymous poster hash: 5f86b...b5f Kødder du eller? A: Det STINKER stemor som leter etter problemer, som irriterer seg og gutten B: det er ikke høyskoleutdannede som stiller diagnoser C: Du misbruker begrepet førskolelærer på en slik måte at det faller; lite trolig. D: du hadde ikke hatt ETT lite grunnlag for å tenke Asberger om du så var Psykiater! E: Du har 0 grunnlag for å mistenke behov for utredningAnonymous poster hash: 735aa...e5d 2
minister-mio Skrevet 11. februar 2015 #15 Skrevet 11. februar 2015 Syntes svarene her er noe overdrevet. Det høres ut som om gutten er litt umoden og har litt dårlig konsentrasjon, ikke noe mer. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #16 Skrevet 11. februar 2015 Kødder du eller? A: Det STINKER stemor som leter etter problemer, som irriterer seg og gutten B: det er ikke høyskoleutdannede som stiller diagnoser C: Du misbruker begrepet førskolelærer på en slik måte at det faller; lite trolig. D: du hadde ikke hatt ETT lite grunnlag for å tenke Asberger om du så var Psykiater! E: Du har 0 grunnlag for å mistenke behov for utredningAnonymous poster hash: 735aa...e5d Stemoren her. Jeg leter ikke etter problemer med gutten. Gutten HAR litt problemer når han faktisk går glipp av ting fordi han ikke forstår dette med at tiden går fra han. En gang skulle de på denne favorittaktiviteten, men det var så mye somling og ditt og datt, at når de kom frem rakk de ikke være der lenge før det stengte, så da gikk det utover han selv. Hvis han går glipp av starten av filmen på kino, bursdagssang, blåse ut lys på kaka og selve kakespisinga og kommer når gjestene drar, er det han det går utover (nå mener jeg ikke denne bursdagen til fellesbarnet, mennår han er invitert hos kompiser i bursdag). Når han somler sånn på badet at han ikke rekker spise frokost men må raske med seg noe frukt i bilen, er det han det går utover. Når jeg som stemor undres over om dette er normalt hos 7-åringer eller om det er unormalt for akkurat denne gutten, så er det ikke sånn "haha! Det er noe GALT med gutten!" det er mer sånn "aha....det er (kanskje) noe galt med han, da forstår vi hvofor han er som han er, kanskje vi må finne en løsning på dette, kanskje noen har noen gåde råd"....Skjønner du? Anonymous poster hash: b6811...50d 3
Luckiness Skrevet 11. februar 2015 #17 Skrevet 11. februar 2015 (endret) Dette høres jo rart ut. Kan han klokken? Isåfall kan dere jo vise han på klokken at "når klokken står slik, 17.45, må du stå ferdig påkledd og klar til å gå ut i bilen". Om ikke bør dere/hans far og mor lære ham klokken. Vet ikke når det er normalt å lære seg den... Men det virker også som om dere venter helt til han er klar før dere gjør noe. Det virker ikke som om ting får konsekvenser dersom han sumler og dere kommer for sent o.l. Selvfølgelig var det en konsekvens at gjestene gikk med en gang han kom. Men det virker jo som om gutten tenkte det var gjestene sin feil at de gikk så fort og ikke hans egen feil siden han var sen. Kanskje dere må være med tydelig på at somling/forsentkomming er hans feil? Tydeliggjør dette. La oss si dere skal rekke en butikk før kl 18 på en lørdag. Og han gjør at dere ikke rekker den, så må dere vise at dere blir skuffet. Si at "det var veldig dumt at du brukte så lang tid. du brukte 30minutter på å gjøre deg klar, selv om avtalen var at du skulle være klar etter 5minutter. Nå rakk ikke jeg butikken, og jeg må vente helt til over helgen". Det hørtes kanskje ikke så strengt ut Men skylden må legges på han, for at han skal forstå at det er hans feil. Såfremt, han ikke har en eller annen form for forstyrrelser i utviklingen som gjør at det ikke er normalt å forstå tidsbegrep. Ellers så kan dere kanskje lære han det "the hard way". Om han skal rekke noe kjekt, så bruker dere lang tid slik at han ikke rekker det likevel eller kommer en god del for sent. Det vil nok føles fælt. Men da kan dere bruke det mot ham, at slik gjør han med dere hele tiden. Kanskje det ville hjulpet. Kanskje han da forstår det. Endret 11. februar 2015 av Luckiness
fruBeist Skrevet 11. februar 2015 #18 Skrevet 11. februar 2015 Har dere lært gutten hva somling er? "Å somle" er et veldig løst begrep. Noen ganger er det å tulle med hunden somling, andre ganger er det ikke somling. "Når du har fått beskjed om å gjøre tre ting så er alt du gjør utenom de tre tingene somling" Det er ikke sikkert at det er tidsbegrepet som er problemet. Har dere tenkt over hvordan dere gir beskjeder? At han faktisk får med seg det han får beskjed om? Å gi beskjed fra andre siden av rommet, mens en av dere ser en annen vei kan fort føre til at beskjeder ikke blir oppfatta. Øyekontakt er bra. Du kan og få han til å gjenta beskjeden for å være sikker på at han har fått den med seg. Lykke til 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #19 Skrevet 11. februar 2015 Syns det høres helt normalt ut. Vår seksåring er slik, og hun sies å være moden på andre områder). Særlig eks.1 ( men også 2,3,4). Nr.5, han var ikke bare skuffet, da? Min veksler litt med å forstå slike ting. Anonymous poster hash: adfb4...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2015 #20 Skrevet 11. februar 2015 Når dere vet at gutten trenger mye tid, så hvorfor ikke gi han litt bedre tid da? Dere vet at han somler, så i stedet for å fokusere på at han somler sånn hele tiden så gi han en halvtimer lengre tid på ting som å komme seg avgårde, pusse tenner osv osv. Jeg har en som også er treg, skjønner kun klokka om det er digitalt og blir stressa ved å bli skyndtet på. Jeg løser problemet med å sende barnet inn på badet f.eks fem minutter før det egentlig skulle vært nødvendig. Anonymous poster hash: 05755...7dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå