Gå til innhold

11 timers jobb, alene, uten pause


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag måtte jeg jobbe 11 timer, alene, uten pause, er dette lov?

Pleier vanligvis kun å jobbe 5 timer, noe som gjør at jeg ikke har krav på pause da loven sier en har krav på pause om en jobber over 5,5 timer. I dag skulle jeg egentlig jobbe 10-15, men ble oppringt av sjefen som hadde blitt syk og ikke hadde funnet noen som kunne stille opp. Jeg hadde ikke annet valg enn å si ja til å jobbe 11 timer alene. Jeg hadde ikke tatt med nok mat til å stå på jobb i så mange timer, og da jeg spurte sjefen om jeg kunne be vaktene på senteret passe på butikken mens jeg løp å handlet, sa han blankt nei. Det kunne jeg aldeles ikke gjøre. Når jeg spurte om jeg skulle stå her i 11 timer uten pause og mat svarte han at ja, det gjør han selv hele tiden. Jeg ble litt paff, men har jo ikke annet valg.

Heldigvis har jeg verdens beste venninne som kom med mat til meg sånn at jeg slapp å sulte i hjel.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal gå frem med dette? Sjefen min har en tendens til å være litt krass og urimelig etter min mening, men vil ikke si noe som gjør at jeg mister jobben.

Tips? Hjelp?



Anonymous poster hash: 0b40a...187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns kanskje ikke det er så mye å rope opp om dersom det er en engangsforeteelse, i en vanskelig situasjon for bedriften. Men hvis det er en vane så er det ikke greit i det hele tatt. Det at sjefen sjøl jobber lenge er ikke noe argument for å utsette andre for det samme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sulte i hjel". Du spiste for minst 5 timer siden. Ingenting som heter å sulte ihjel da. Handler bare om egoismen din. Dette er jo et ekte first world problem.

Har stått på jobb både 14 og 15 timer etter misforståelser og så lenge man synes synd på seg selv er det noen forferdelige timer. Nei, er ikke mye vikinger igjen av oss. Når vi ikke kan jobbe noen timer en gang uten å SULTE IHJEL.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra arbeidsmiljøloven

§ 10-9.Pauser

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

Jeg tolker dette som at han har gjort noe ulovlig ved å nekte deg pause.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et engangstilfelle på grunn av sykdom, ikke noe å sutre over. Dette har skjedd de aller fleste, inkludert meg selv. Her er det du som er vrang.



Anonymous poster hash: 4779e...20f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig mange som står hele dager alene på jobb av og til. Så lenge du får betalt for den tiden du jobber og ikke blir trukket for pause om du ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen for å ta pausen din, så er alt i orden.



Anonymous poster hash: 9c68f...5aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engangstilfelle hadde jeg ikke sutret over. Skjer dette flere dager i uken da kan du si ifra. Du får bare takle denne dagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er på ett senter du jobber kan du be vaktene om å passe butikken en liten stund for å gå på do og kjøpe mat. Hvis det er en liten butikk (som det høres ut som siden du er alene) kan du også be nabobutikken "passe" på litt en liten stund. Det ble hvert fall gjort for noen få år siden.



Anonymous poster hash: a1a5e...24b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sulte i hjel". Du spiste for minst 5 timer siden. Ingenting som heter å sulte ihjel da. Handler bare om egoismen din. Dette er jo et ekte first world problem.

Har stått på jobb både 14 og 15 timer etter misforståelser og så lenge man synes synd på seg selv er det noen forferdelige timer. Nei, er ikke mye vikinger igjen av oss. Når vi ikke kan jobbe noen timer en gang uten å SULTE IHJEL.

Dette handler ikke om egoisme, det handler om at man faktisk kan besvime om man ikke får mat på 14 timer. Handler også om at det er ulovlig. Jeg hadde ikke spist for 5 timer siden, jeg spiste klokken 08.00 om morningen, og neste måltid ble da når jeg kom hjem klokken 21:30, altså nesten 14 timer senere. Handler heller ikke om hva jeg kan, det handler mer om hva jeg er villig til å gjøre når det er imot norsk arbeidsmiljølov.

Endret av Millamus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et engangstilfelle på grunn av sykdom, ikke noe å sutre over. Dette har skjedd de aller fleste, inkludert meg selv. Her er det du som er vrang.

Anonymous poster hash: 4779e...20f

Så du vil altså kalle meg vrang som ikke finner meg i å jobbe 11 timer i strekk uten pause alene? Er ikke første gang noe liknende skjer.Selvom jeg har jobbet både 6 og 7 timer alene har jeg ikke fått pause.Vil vel ikke kalle dette sutring og å være vrang. Når jeg som norsk borger har krav på pause etter 5,5 timer, og aldri har fått dette iløpet av 1,5 år i samme jobb vil jeg kalle det fornuftig. Vil ikke finne meg i noe som ikke er lov.

Endret av Millamus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer på dopauser jeg. Det er et større problem enn mat...?

Dopauser er noe av det værste. Jeg går aldri på do når jeg er på jobb. Blir dessverre sånn når man jobber alene. Tisse kan jeg leve uten et par timer, mat er noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangstilfelle hadde jeg ikke sutret over. Skjer dette flere dager i uken da kan du si ifra. Du får bare takle denne dagen

Er dessverre ikke engangstilfelle. Det har skjedd flere ganger at jeg jobber over 5,5 time og ikke får pause. Får heller ikke overtidsbetalt. Når en ikke får mat på 12 timer så er det etter min mening lov å sutre litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man står alene i en butikk uten eget toalett, så går det som regel helt fint å låse døren i 5 minutter når det er stille perioder og henge opp en lapp på døra. Det samme gjelder vel om man må skaffe mat. Særlig på slike dager der man jobber ekstra uten at det er planlagt/avtalt.

Evt får man noen til å stikke innom og holde øye med ting i noen minutter eller bruker vektertjenesten.



Anonymous poster hash: 9c68f...5aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kanskje ikke det er så mye å rope opp om dersom det er en engangsforeteelse, i en vanskelig situasjon for bedriften. Men hvis det er en vane så er det ikke greit i det hele tatt. Det at sjefen sjøl jobber lenge er ikke noe argument for å utsette andre for det samme.

Det har skjedd flere ganger at jeg ikke par pause selv om jeg har krav på det. Har dessverre en litt vanskelig sjef sånn sett, og er ikke alltid like lett å gå frem for å fortelle dette på en saklig måte som gjør at det ikke får konsekvenser.

Endret av Millamus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man står alene i en butikk uten eget toalett, så går det som regel helt fint å låse døren i 5 minutter når det er stille perioder og henge opp en lapp på døra. Det samme gjelder vel om man må skaffe mat. Særlig på slike dager der man jobber ekstra uten at det er planlagt/avtalt.

Evt får man noen til å stikke innom og holde øye med ting i noen minutter eller bruker vektertjenesten.

Anonymous poster hash: 9c68f...5aa

Problemet er at jeg jobber på et senter. Da blir det vanskelig å gå ifra butikken uten at folk kan stjele som de vil :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men de fleste sentre har jo en vektertjeneste som skal kunne hjelpe. Evt. få de i butikken ved siden av til å hjelpe til i noen minutter (evt andre du kjenner i andre butikker). Mange er jo overbemannet i perioder av dagen og jeg kan ikke tenke meg at noen synes det er for mye å be om.



Anonymous poster hash: 9c68f...5aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sulte i hjel". Du spiste for minst 5 timer siden. Ingenting som heter å sulte ihjel da. Handler bare om egoismen din. Dette er jo et ekte first world problem.

Har stått på jobb både 14 og 15 timer etter misforståelser og så lenge man synes synd på seg selv er det noen forferdelige timer. Nei, er ikke mye vikinger igjen av oss. Når vi ikke kan jobbe noen timer en gang uten å SULTE IHJEL.

Jeg regner med at hver og en skjønner at "sulte ihjel" ikke var bokstavelig talt. Regner med at du også forstår at dette ordet er brukt for å illustrere sult..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, hvis det er et engangstilfelle så er det ikke så mye å klage på, men skjer det ofte bør sjefen absolutt gjennomgå rutinene sine. Du kan ta kontakt med fagbevegelsen din og be om råd.

På mitt senter har vi en avtale med butikken rett over gangen at vi passer på hverandres butikk ved behov. Det går helt fint å passe to butikker samtidig og bare si fra til kundene som eventuelt stikker innom at "Hun som jobber her måtte bare ut et lite ærend, men hun er tilbake i løpet av få minutter! Du skal bare kikke i mellomtiden". Det går også ofte an å ringe til butikker som selger mat, som for eksempel Big Bite, og bestille mat slik at den er klar når du kommer springende for å hente den, da tar det ikke lange tiden å løpe ut og hente seg noe spiselig.

Naturligvis skal man ha pause, og på en 11-timers vakt burde du vel hatt to pauser, men likevel - er det ikke folk tilgjengelig, så er det ikke alltid man klarer å gjennomføre det.



Anonymous poster hash: 785b5...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre, hvis det er et engangstilfelle så er det ikke så mye å klage på, men skjer det ofte bør sjefen absolutt gjennomgå rutinene sine. Du kan ta kontakt med fagbevegelsen din og be om råd.

På mitt senter har vi en avtale med butikken rett over gangen at vi passer på hverandres butikk ved behov. Det går helt fint å passe to butikker samtidig og bare si fra til kundene som eventuelt stikker innom at "Hun som jobber her måtte bare ut et lite ærend, men hun er tilbake i løpet av få minutter! Du skal bare kikke i mellomtiden". Det går også ofte an å ringe til butikker som selger mat, som for eksempel Big Bite, og bestille mat slik at den er klar når du kommer springende for å hente den, da tar det ikke lange tiden å løpe ut og hente seg noe spiselig.

Naturligvis skal man ha pause, og på en 11-timers vakt burde du vel hatt to pauser, men likevel - er det ikke folk tilgjengelig, så er det ikke alltid man klarer å gjennomføre det.

Anonymous poster hash: 785b5...5fe

Tusen takk for gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...