Gå til innhold

Frilans?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr det egentlig å jobbe frilans? Hva må man gjøre? Noen som har opprettet enmannsforetak(?) som kan fortelle litt? Har vært på intervju på en jobb og de sier at jeg må bli frilanser og opprette eget selskap/firma for å jobbe hos dem.

Anonymous poster hash: e7dfb...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Frilans er når man har eget firma og leier seg ut til andre/selger tjenester til andre.

Man får ikke lønn, men fakturerer den som man leier seg ut til

Mye jobb, siden man da selv har ansvar for regnskapet osv om man ikke tjener så mye at man har råd til regnskapsfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frilans er når man har eget firma og leier seg ut til andre/selger tjenester til andre.

Man får ikke lønn, men fakturerer den som man leier seg ut til

Mye jobb, siden man da selv har ansvar for regnskapet osv om man ikke tjener så mye at man har råd til regnskapsfører

hvordan får man jobber? Sender man feks inn artiklene til forskjellige magasiner eller skriver man på bestilling? Skjønner ikke helt. Hvor mye kan man få betalt for en artikkel i et magasin?

Anonymous poster hash: 9f14b...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som gjelder når det kommer til artikler, men du kan jo sjekke norsk journalistforbund.

Jeg meldte meg inn der og følger deres satser når det gjelder salg av bilder.

Da mailer jeg diverse aviser og magasiner, og om de ønsker å kjøpe bildene så gjør de det. Om ikke så er det bedre lykke neste gang.

Med andre ord, ikke en sikker inntektskilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan også gjøre forhåndsavtaler, men da skal gjerne oppdragsgiver ha kjent til ditt arbeid en stund.

Jeh kan f.eks få en telefon fra VG om at de ønsker at jeg fotograferer en konsert i oppdrag for dem og da avtaler vi på forhånd at jeg skal få X mye betalt., men slike oppdrag er nokså sjeldne siden de som oftest har egne fotografer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det egentlig å jobbe frilans? Hva må man gjøre? Noen som har opprettet enmannsforetak(?) som kan fortelle litt? Har vært på intervju på en jobb og de sier at jeg må bli frilanser og opprette eget selskap/firma for å jobbe hos dem.

Kommer jo an på hva slags jobb dette er, men det har begynt å bli mer og mer vanlig at arbeidsgivere ikke ansetter med heller leier inn konsulenter, dvs at man har eget firma. Dette fritar arbeidsgiver en hel del plikter og utgifter men den som leies inn mister mange av disse rettighetene (må ha ekstra forsikring for å få sykepenger, ikke rett på arbeidsledighetstrygd osv.). I tillegg kan skatteetaten gå inn å se nærmere på forholdet og avgjøre om det egentlig burde vært et ansatt forhold i steden. Dvs. om du kun har 1 arbeidsgiver som oppdragsgiver.

Anonymous poster hash: eb494...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Synes det virker litt kronglete, men de som vil ansette meg har eget firma og det er ikke snakk om butikkjobb. Men blir nok fast jobb, så syns det er litt irriterende at jeg må opprette et foretak for at de skal kunne ansette meg.

Men kan noen fortelle hvordan man kommer i gang og hva man må gjøre? Hvor må man registrere seg osv?

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Synes det virker litt kronglete, men de som vil ansette meg har eget firma og det er ikke snakk om butikkjobb. Men blir nok fast jobb, så syns det er litt irriterende at jeg må opprette et foretak for at de skal kunne ansette meg.

Men kan noen fortelle hvordan man kommer i gang og hva man må gjøre? Hvor må man registrere seg osv?

- TS

Personlig ville jeg aldri i verden ha gitt fra meg så mange sosiale rettigheter og ta regningen selv ved å bli hyret inn av bare en arbeidsgiver. Som sagt, vil skatteetaten uansett kuinne gå inn å kreve at de skal betale arbeidsgiveravg. for deg osv. Tenk over alt du mister; feriepenger, halv skatt i desember, rettighet til arbeidsledighetstrygd, kun 65 % sykepenger etter dag 16 (før det får du 0,-), osv osv.

Et dette en fulltidsjobb med kun èn arbeidsgiver?

Anonymous poster hash: eb494...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...