Gå til innhold

6 timers vakter sykehjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i helsesektoren selv med demente. Visste ikke at dette ble prøvd ut, men det virket som ett veldig godt tiltak. Noe annet de driver med i Sverige enn vi norske som vil ha enda lengre arbeidsdager. Tror dette hadde vært mye bedre for beboerne på sykehjem enn som det snakkes om her med ENDA lengre dager. Kan ikke forstå at det vil være noen igjen i helsesektoren da (er jo for få fra før, blir jo ikke mer attraktivt yrke).Synd at beboernes beste blir litt glemt i Norge.

Se hva de prøvde i Sverige

http://www.side2.no/aktuelt/sykehjem-prver-ut-sekstimersdager/8540286.html

Anonymous poster hash: 46401...e70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i helsesektoren selv med demente. Visste ikke at dette ble prøvd ut, men det virket som ett veldig godt tiltak. Noe annet de driver med i Sverige enn vi norske som vil ha enda lengre arbeidsdager. Tror dette hadde vært mye bedre for beboerne på sykehjem enn som det snakkes om her med ENDA lengre dager. Kan ikke forstå at det vil være noen igjen i helsesektoren da (er jo for få fra før, blir jo ikke mer attraktivt yrke).Synd at beboernes beste blir litt glemt i Norge.

Se hva de prøvde i Sverige

http://www.side2.no/aktuelt/sykehjem-prver-ut-sekstimersdager/8540286.html

Men det fører jo igjen til flere vakter. Vil mye heller jobbe som det er nå med 8 timer og ha flere fridager.

Anonymous poster hash: f0080...ed9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det fører jo igjen til flere vakter. Vil mye heller jobbe som det er nå med 8 timer og ha flere fridager.

Anonymous poster hash: f0080...ed9

Nei?

Står jo" får jobbe 30-timersuker- men med full lønn". Skjønte det da som at man ikke måtte jobbe noe mer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet med demente hadde nok dette fungert supert. Det var hektiske dager og de var veldig langtkommet, tror flere av personalet hadde holdt ut. Var mye utskiftning på den avdelingen.

Bra tiltak og burde gjerne prøves her også, men at man får full lønn og fast jobber 6 timer i uken kommer aldri til å skje i Norge. Kanskje i testperiode men ikke for alltid.

Anonymous poster hash: 6a6c8...f62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Prosjektet har nettopp begynt, så det er litt for tidlig å rope halleluja her, altså...

Flott at de tester det ut, mens jeg syns kanskje de skal få fullføre prosjektet og se på resultatene før vi insisterer på å innføre det i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av argumentene er at flere kvinner "skal få mulighet til å jobbe fulltid". Dersom de jobber 30 timers uke jobber de jo ikke fulltid, de får bare høyere lønn. Hvem hadde ikke likt å jobbe mindre for samme lønn som de har i dag?

Med mindre dette medfører betydelig reduksjon i sykefraværet, slik at merutgiftene reduseres til null, så er nok ikke dette prosjektet levedyktig i Norge. Med eldrebølgen vi står foran har vi ikke et titalls millioner ekstra å kaste på hvert enkelt sykehjem (det står at dette koster 8 mill for sykehjemmet i artikkelen, men som vi vet er lønnen til helsearbeidere betydelig lavere i Sverige enn her hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av argumentene er at flere kvinner "skal få mulighet til å jobbe fulltid". Dersom de jobber 30 timers uke jobber de jo ikke fulltid, de får bare høyere lønn. Hvem hadde ikke likt å jobbe mindre for samme lønn som de har i dag?

Med mindre dette medfører betydelig reduksjon i sykefraværet, slik at merutgiftene reduseres til null, så er nok ikke dette prosjektet levedyktig i Norge. Med eldrebølgen vi står foran har vi ikke et titalls millioner ekstra å kaste på hvert enkelt sykehjem (det står at dette koster 8 mill for sykehjemmet i artikkelen, men som vi vet er lønnen til helsearbeidere betydelig lavere i Sverige enn her hjemme)

Jeg er selv veldig spent på hvordan de har tenkt til å takle eldrebølgen som kommer i Norge. Sånn som det er i dag lønner det seg ikke å ta bachelor innen eks. sykepleier. Med tanke på den dårlige lønna man får i forhold til andre bachelorgrader. I tillegg til det er det mange som må jobbe turnus som ikke alltid er så ettertraktet, pluss at det er ett voldsomt stressnivå på arbeidsplassene på eks. sykehjem fra før av. Kan ikke fatte at det i tillegg kanskje skal bli lengre arbeidsdager! Også kommer eldrebølgen i tillegg hvor de kommer til å trenge flere ansatte! Gruer meg til å følge utviklingen. De jeg har snakket om ang. lengre vakter på sykehjem sier at de er nødt til å finne en annen jobb om det skal bli lengre dager. Holder ikke ut et sånt arbeidspress i så mange tider, kvaliteten på pleien vil i alle fall gå ned.

Og flere og flere eldre blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timers vakter med samme lønn høres flott ut det.

Hos oss er det snakk om å få lengre vakter, for da får man færre vakter. Det synes jeg høres bra ut. Da blir det ikke så mye snuing med tanke på turnus.

Anonymous poster hash: e8681...e08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en voldsom mangel på folk i helsesektoren allerede så hvordan skal det da gå opp om alle skal gå kortere vakter i tillegg?

Anonymous poster hash: 64c81...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en voldsom mangel på folk i helsesektoren allerede så hvordan skal det da gå opp om alle skal gå kortere vakter i tillegg?

TS: Det kan bli ett mye mer ettertraktet yrke! Men, det er vel ikke mangel på folk som er problemet, er mangel på at de som styrer ikke ansetter nok folk som er problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på somatisk avd men vi har en del demente. JEG kunne godt tenke meg 14 timers vakter i 3 dager og deretter ha fri i en uke. Ved så lange vakter har man som regel en pause eller 2 a 30 min hver dag. Pluss fri en hel uke etterpå. Istedet for å springe nonstop i 7,5 timer 5 dager i uka uten å vite om man får slukt en brødskive før brukeren skal på do for n'te gang på den siste halvtimen. Såvidt man klarer å nullstille seg før det er påan igjen etter helga. 4 ganger i halvåret har vi "langfri", dvs fredag-søndag 3 ganger og torsdag-slndag 1 gang. 6 timers vakter ville bydd på akkurat det samme som i dag. 1,5 time xtra pr dag gir meg ingenting, og ha, jeg har barn, men vil heller være borte i 3 dager for så å være hjemme i en uke istedet for nåværende jobv, hjemme kl 4, middag, lekser, ridning, fotball, husarbeid og kveldsmat så er dagen gått. Har i snitt 2 kveldsvakter i uka, ser ikke mann og barn særlig da heller. Kunne liksågodt bare jobbet meg ferdig for en uke på 3 dager. Desverre er vi bare to stk som er åpen for det på min avd. Fatter ikke at folk ikke heller kunne tenke seg mer sammenhengende fri.

Anonymous poster hash: 671c3...ee6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på somatisk avd men vi har en del demente. JEG kunne godt tenke meg 14 timers vakter i 3 dager og deretter ha fri i en uke. Ved så lange vakter har man som regel en pause eller 2 a 30 min hver dag. Pluss fri en hel uke etterpå. Istedet for å springe nonstop i 7,5 timer 5 dager i uka uten å vite om man får slukt en brødskive før brukeren skal på do for n'te gang på den siste halvtimen. Såvidt man klarer å nullstille seg før det er påan igjen etter helga. 4 ganger i halvåret har vi "langfri", dvs fredag-søndag 3 ganger og torsdag-slndag 1 gang. 6 timers vakter ville bydd på akkurat det samme som i dag. 1,5 time xtra pr dag gir meg ingenting, og ha, jeg har barn, men vil heller være borte i 3 dager for så å være hjemme i en uke istedet for nåværende jobv, hjemme kl 4, middag, lekser, ridning, fotball, husarbeid og kveldsmat så er dagen gått. Har i snitt 2 kveldsvakter i uka, ser ikke mann og barn særlig da heller. Kunne liksågodt bare jobbet meg ferdig for en uke på 3 dager. Desverre er vi bare to stk som er åpen for det på min avd. Fatter ikke at folk ikke heller kunne tenke seg mer sammenhengende fri.

Anonymous poster hash: 671c3...ee6

Det er jeg helt enig i! Kunne skrevet dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mangel på folk i helsesektoren, det er mangel på stillinger.

Folka er der, men de får ikke jobbet så mye de vil. De har kanskje 40-50% stilling. Hadde alle fått jobbet fulltid så hadde det vært null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prosjektet har nettopp begynt, så det er litt for tidlig å rope halleluja her, altså...

Flott at de tester det ut, mens jeg syns kanskje de skal få fullføre prosjektet og se på resultatene før vi insisterer på å innføre det i Norge?

Det har vært mange lignende prosjekter som viser at 6-timersdag funker veldig bra. Vi bruker millarder på å dekke inn for sykefravær, og å forkorte arbeidsdagen vil være et bedre tiltak for dem som jobber i tunge yrker som sykehjem eller industri.

Anonymous poster hash: 9ff80...2fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mangel på folk i helsesektoren fordi de forsvinner fra helsesektoren fordi de ikke orker å jobbe der i lengden. Spesielt gjelder dette kommunen, altså ved sykehjem, hjemmesykepleie og rehabilitering.

Anonymous poster hash: 9ff80...2fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...