Gå til innhold

Hva hvis du tok feil?

Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
satse på at Jesus tilgir deg hvis det viste seg at du tok feil? Han er jo kjent for slikt.

Jeg mener - helt seriøst - at Jesus ikke var Guds sønn, men et romvesen. Så tilgivelse blir her (i følge meg, da) irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kristne gud er mer enn Jesus.

Både jødene og muslimene har i følge sine hellige bøker, ettersom jeg har forstått det, del i denne guden. Jesus er jo en muslimsk profet. Og jødene venter på Guds sønn (som de kristne mener alt har kommet).

Tro preges nok mye av opplevelser. Men jeg klarer ikke å endre min tro basert på rasjonell tenkning om hva som lønner seg. Jeg tror tro endres med hjertet, enten det er i den ene eller andre retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Både jødene og muslimene har i følge sine hellige bøker, ettersom jeg har forstått det, del i denne guden. Jesus er jo en muslimsk profet. Og jødene venter på Guds sønn (som de kristne mener alt har kommet).

Jesus er en profet for muslimene, men han er ingen gud. Å men andre enn Gud er Gud er som regel blasfemisk.

Den kristne gud er Gud, Jesus og den hellige ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Tro preges nok mye av opplevelser. Men jeg klarer ikke å endre min tro basert på rasjonell tenkning om hva som lønner seg. Jeg tror tro endres med hjertet, enten det er i den ene eller andre retning.

Til orientering så er IKKE den jødiske Messias Guds sønn, ikke Gud. Himmel og hav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus er en profet for muslimene, men han er ingen gud. Å men andre enn Gud er Gud er som regel blasfemisk.

Den kristne gud er Gud, Jesus og den hellige ånd.

Det er jo det jeg sier jo; at den kristne gud er mer enn Jesus.

At jøder og muslimer ikke tror på Jesus som Gud, har dermed ikke noe å si, da man fremdeles kan ta utgangspunkt i den samme gud.

Hva som er blasfemi i islam vet jeg ikke noe om, men jeg skjønner ikke at det skal være blasfemisk å tro på den samme guden, dog med en noe annen vinkel.

Jeg er ingen teolog, så jeg må nok gi meg her mht religiøse utredninger. Imidlertid så vet jeg at jeg ikke er redd for å tro noe feil, og jeg kan ikke styre meg selv til å tro noe annet 2for sikkerhets skyld. Både fordi det ikke går, og fordi dette vil bli like usikkert/sikkert som det jeg nå tror.

At ingen vet burde være opplagt for de fleste (det er derfor det heter å TRO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hva som er blasfemi i islam vet jeg ikke noe om' date=' men jeg skjønner ikke at det skal være blasfemisk å tro på den samme guden, dog med en noe annen vinkel.[/quote']

Hva er hensikten med religiøse dogmer hvis man kan tro hva som helst om guden? Jeg sier ikke at du ikke kan det, men det er vel få religioner som åpner for et relativistisk syn på guden. Hva er hensikten med å kalle seg kristen hvis man ikke tror at Jesus er Gud? Hva er hensikten med å kalle seg muslim hvis du tror nettopp det?

Det kan være blasfemisk å mene at en profet er Allah. Det finnes bare en Allah. Selv Muhammed er ikke annet enn en profet. Han er ikke Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Jeg mener - helt seriøst - at Jesus ikke var Guds sønn, men et romvesen. Så tilgivelse blir her (i følge meg, da) irrelevant.

På hvilket grunnlag tror du Jesus var et romvesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at en religion er rettere en en annen? jo mennesket. Dersom det finnes kun èn Gud er han vel fornøyd bare du tror på han og tilber han. de fleste religioner har de samme grunnleggende prinsipene. dersom du er ett godt menneske, følger hjertet ditt og tror på Gud (uavhengig hva slags religion du tilhører) er vel Gud fornøyd.

Som oftest er vel mennesker de første til å fordømme andre, ikke Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jepp! :sjarmor:

Dette er klart ting jeg vet. Ikke noe jeg tror eller antar :roll:

Så tilbake til temaet, hva hvis du tar feil? Hva hvis Gud vil at du skal tilbe ham som muslimene gjør? Koranen er jo tross alt Guds ord. Kanskje litt mer fornuftig å stole på den enn sin egen fornuft. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til saken.

Sunn fornyft har vel aldri vært skadelig i noen sammenhenger. Du vet, det heter ikke å tro for ingenting.

Uansett er vel tro ganske miljøbestemt. De fleste i Norge er kristne fordi Norge er ett kristent land og fordi det er slik vi er opplært til å tilbe Gud. likså i Iran er de mislimer pga av miljø, frykt for hva andre sier og hva de er opplært til.

Tror det er få som tar ett bevist valg om religion utfra hva de tror Gud selv vil at man skal gjøre.

Men dersom det finnes en Gud som har skapt menneskene så lagde han oss med de valgmulighetene vi har. Gjorde han dette kun for å forvirre oss, eller fordi han faktisk mener vi har ett reelt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange her har problemer med å definere ordet: Gud... Vi legger sikkert forskjellige meninger bak dette også.

Hele opplegget (religion) tror jeg er skapt av mennesker for å kontrollere mennesker.

Jesus tror jeg kanskje har levd (da de har hostet opp noen knokler ?!), men jeg tror ikke han var en alien, jeg tror han var en mann med "gaver". Litt sånn: Fornæmmelse for Mord - dude. Muligens han hadde healing powers også.

Nå i dag så har japanerne klart å sette til verden en levende hunnmus som er blitt laget av 2 hunner. Yapp. Intet mannlig hormon eller perm er brukt. Dette bringer meg over på jomfru fødsel i følge Bibel og sånt. Kanskje det var bare en tilfeldighet at vi i framtiden skulle klare å skape jomfrufødseler her på kloden? Eller så visste noen noe mer enn det vi i dag vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Tilbake til saken.

Sunn fornyft har vel aldri vært skadelig i noen sammenhenger. Du vet, det heter ikke å tro for ingenting.

Nei, norsk er et fattig språk. Det engelske faith er ofte et litt bedre ord enn believe (selv om det også brukes). Den "sekulære" betydningen av å tro er vel ikke identeisk den religøse. Ordet tro har vel ikke samme betydning i "jeg tror klokka er fem" og "jeg tror på gud".

Uansett er vel tro ganske miljøbestemt. De fleste i Norge er kristne fordi Norge er ett kristent land og fordi det er slik vi er opplært til å tilbe Gud. likså i Iran er de mislimer pga av miljø, frykt for hva andre sier og hva de er opplært til.

Tror det er få som tar ett bevist valg om religion utfra hva de tror Gud selv vil at man skal gjøre.

Så troen på Gud er menneskeskapt?

Men dersom det finnes en Gud som har skapt menneskene så lagde han oss med de valgmulighetene vi har. Gjorde han dette kun for å forvirre oss, eller fordi han faktisk mener vi har ett reelt valg?

Vel du har kanskje et reelt valg. Tro rett, eller tro feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
.

Jesus tror jeg kanskje har levd (da de har hostet opp noen knokler ?!)

Det finnes vel relikvier etter Jesus tilsvarende noen hundre memnesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[så troen på Gud er menneskeskapt?

Det er menneskene som tror, altså vil troen være menneskeskapt.

Vel du har kanskje et reelt valg. Tro rett, eller tro feil.

Hvorfor så mange valgmuligheter dersom noe er galt og noe rett? For å forvirre mennesker eller er det en dypere mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus

Hvorfor i det hele tatt skape mennesker? Kjedsomhet? Ensomhet? Ønske om å vise noen sine kunstner?

Nei, enklere å finne svar på hvorfor mennesket kom opp med sin tro, men det er en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hvordan kan du klassifisere tro i rett og galt?

:roll:

Det var det jeg som sa.

Det jeg mente var at det kanskje finnes en gal og mange gale måter å tilbe guden på. Tilber du ham rett går det deg bra. Tilber du ham galt, ikke fullt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tankeeksperiment: Du har vært pietistisk kristen hele ditt liv, tråkket ned dørstokken i bedehuset, ikke hatt sex før ekteskapet og hele den pakka.

Du dør - og kommer til himmelen. Men ved perleporten nekter St. Peter å slippe deg inn: "Beklager, du har satset på feil hest. Muslimene hadde rett!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...