Gå til innhold

Hva hvis du tok feil?

Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Har dere noensinne tenkt på det? Hva hvis den riktige måten å tilbe Gud på er muslimenes måte, noe som vil medføre at Jesus-dyrking er blasfemi og sjansen for å havne riktig sted etter døden plutselig blir en helt annen. Hva da? Det blir trangt med noen milliarder til her nede hos oss hedninger.

Ja, men jeg har sett/kjent/følt Jesus jeg, vil kanskje mange si. Men hva med de som da mener de har følt Allah, og følt han på en helt annen måte enn hvordan kristne føler Jesus. Hva da? Er det kanskje flere guder? Eller er kanskje ingen av dem det?

Og hva hvis vår arrogante verdensanskuelse hvor vi er skapt i gudens bilde, ikke stemmer, og fører oss vekk fra sannheten. Hva da? Hva hvis sannheten går deg hus forbi og du dermed mister muligheten til å løse billett til den videre reise. Hva da?

En ting er sikkert: Håp inderlig på at du har levd dette livet til sitt fulle, for dette livet vet du at du har. Hva som skjer etterpå kan du bare spekulere om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir trangt med noen milliarder til her nede hos oss hedninger.

Her nede? I jorda mener du? For som god hedning har du vel ikke tenkt å tilbringe etter-døden i det fiktive landskapet kalt helvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Her nede? I jorda mener du? For som god hedning har du vel ikke tenkt å tilbringe etter-døden i det fiktive landskapet kalt helvete?

Må jo det hvis man forutsetter at muslimene har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert: Håp inderlig på at du har levd dette livet til sitt fulle' date=' for dette livet vet du at du har. Hva som skjer etterpå kan du bare spekulere om.[/quote']

... eller vet vi egentlig det?

Som min gamle kollega sa .. er du sikker på at du egentlig er... at du ikke bare er der i kraft av din fantasi .. - at dette egentlig er en drøm - og at alt rundt oss kun er et produkt av det vi tror vi ser i denne dimensjonen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jo, men det er ikke så viktig. Livet kan gjerne være en matrixillusjon. Åkke som er det hva du opplever, om så det bare er en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Jeg er ikke så redd for helvete, gitt. Men det kan hende jeg tar feil og havner der. I så fall så vil jeg tro vi treffes.

Jeg henger meg litt opp i det siste du skriver - om å leve livet til fulle.

Å ha en religion betyr ikke nødvendigvis at man lever livet for å komme til himmelen eller bli gjenfødt. At man ikke lever i nuet.

Jeg synes mitt livssyn gir mitt liv større mening og en annen dimensjon.

Å opptre som om jorden og livet ikke har en åndelig sfære eller ta det ikke finnes noen Gud blir for meg endimensjonalt.

Mitt liv og mitt forhold til menneskene rundt meg har nettopp en spesiell verdi fordi de store aspektene ved våre liv ikke er tilfeldig. Og fordi vi lever "under" Gud.

Hva er det å leve livet til fulle? Er det å leve ut sitt potensiale, vokse som menneske og oppleve kjærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal være klar over at ting kan være annerledes en man tror, også må man ta de valgene som er riktige for en selv + de evt konsekvenser som følger med det.

Jeg tror ikke det finnes gud/guder, men selvsagt kan jeg ta feil. Jeg avskriver dem ikke, for jeg har ikke fasiten, men er forberedt på at dersom jeg tar feil, så kommer jeg nok ikke til himmelen...

men igjen, dersom denne eller disse gudene er gode guder, som har skapt verden +++ burde de ikke da også ha skapt en mellomtilværelse for de som verken er bare gode eller bare onde?

Jeg mener, jeg tror ikke, men jeg gjør mye godt for andre mennesker allikvel. Jeg har nok syndet, men jeg har aldri med vilje og viten såret eller skadet noen.

Dersom det finnes gud/guder som har skapt alt, så må de sannelig være grusomt svart/hvitt-tenkende, som bare ser godt og ondt, og dersom du ikke er bare en av delene så ender du i helvete?

Og for ikke å snakke om hvor EGOISTISKE disse gudene på være!!! dersom du ikke tror på akkurat dem, så kan du vente deg de grusomste opplevelser når du dør?

Nei, jeg HÅPER virkelig jeg har rett, at det ikke finnes noen gud/guder! Og jeg lever som om dette er det eneste livet jeg har, for det er jeg rimelig sikker på.

om dette livet er virkelig eller ikke gidder jeg ikke tenke på engang, det oppleves virkelig for meg, og det er bra nok for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, jeg tror ikke, men jeg gjør mye godt for andre mennesker allikvel.

Ja, jeg får da håpe at troende ikke har monopol på å gjøre gode ting.

Jeg har nok syndet, men jeg har aldri med vilje og viten såret eller skadet noen.

Hvordan har du da syndet? Er det synd om du gjør andre urett når det ikke er gjort med vond vilje? Og hva er synd? Ikke sett i et kristent eller religiøst perspektiv, men for en ikke-troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har en garanti for å ikke ta feil, enten man er agnostiker, ateist, buddhist, muslim eller kristen. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Kanskje det er en Gud' date=' men forskjellige måter å tilbe denne på? Altså har alle rett?!![/quote']

Ja, men de fleste sier deres måte å tilbe på er den rette, så har en av disse rett har de andre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hillary..

Hvis en av disse har rett (vi mener det bare finnes en måte å tilbe gud), så må jo de andre ta feil.

Ja, det er jo en grunn til at kristne er opptatt av misjon. Faren for at folk havner i helvete.

Jeg har gudskjelov ikke et livssyn hvor misjon er implementert som en del av "plikttjenesten". Til tider er misjon en uting. Frekt.

De fleste får nok lov til å shake hands with God uansett. Før man trasker videre til neste liv...

Food for further debate, Krus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er jo en sjanse en må ta.

Jeg tror forøvrig menneskene har misforstått dette med religion. For å ta meg som eksempel, da. Jeg tror på Gud, men er ikke medlem av statskirka eller tilhører noen bestemt religion.

Religion kan og blir misbrukt av både maktsyke og velmenende mennesker.

Og hvorfor i huleste skal vi tilbe Gud? Jeg tror på en Gud, men jeg tilber ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det er jo en sjanse en må ta.

Men er det en sjanse du ønsker å ta? Si du er kristen og velger å tro at Jesus er Gud, så vil du bedrive blasfemi, hvis det bare finnes en Allah. Og Islam har et helvete. Er det ikke da bedre å bli muslim, og satse på at Jesus tilgir deg hvis det viste seg at du tok feil? Han er jo kjent for slikt. Det er ikke Allah når det kommer til blasfemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Allah, Jahve og Gud er jo den samme.

Dessuten kan man jo ikke tro noe annet enn det man tror?

Men Jesus er ikke Gud for alle.

Hva du tror pr. tid er nødvendigvis ikke det rette. Personlig kan jeg se det fordelaktig å bytte trosretning for å unngå et helvete.

Mye tro er vel basert på valg i livet. Nye valg og erfaringer kan vel føre til ny tro. Eller er tro medfødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du da syndet? Er det synd om du gjør andre urett når det ikke er gjort med vond vilje? Og hva er synd? Ikke sett i et kristent eller religiøst perspektiv, men for en ikke-troende?

i religiøst syn så har jeg syndet sa ser du, selv om jeg er ikketrodende så får jeg med meg ganske mange ting som oppfattes som synd fra kristne, muslimer og andre troende, og dersom jeg tar feil og det finnes en gud, så har jeg syndet etter hva jeg får med meg av det jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...