Gå til innhold

Hva betaler man for barnevakt?


jbkaarud

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål bare - hva pleier man å betale for å sitte barnevakt? Vi har en datter på 5 år og en gutt på 1,5 år. Sist vi hadde barnevakt på kvelden fra kl. 19:30 til kl. 01:30 betalte vi 250 kroner. De sov da hele kvelden. Er dette et passelig beløp, mye eller lite?

Hva pleier dere andre betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg satt barnevakt (det er er jo sju-åtte år siden..) fikk jeg 200-250 for en slik kveld. Barna var på samme alder. Syns det var passe betalt. Pluss at foreldrene ofte ordnet med pizza eller lignende og snacks uten jeg forventet å få det.

Vet ikke helt om beløpet har forandret seg så mye i mellomtiden....

Majken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på alderen til barnevakten.

Hvis hun/han er ung (14-18 år) synes jeg at 200-250 kroner er passe.

Hvis barnevakten er voksen (over 18 år) og har erfaring/er 100% til å stole på synes jeg at det kan slenges på en 50-lapp eller mer.

Hvis dere ordner med mat, godis, videofilm og/eller at de får ha med seg en venninne/venn kan dere jo slå av litt igjen.

Jeg har sittet mye barnevakt og har fått betalt litt forskjellig. Alt fra 100 til 500 kroner. Enkelte ganger har jeg blitt sponset med taxi hjem i tillegg. Jeg tror at dette varierer veldig, men det lønner seg å betale skikkelig uten å overdrive. En godt betalt barnevakt vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb og stille opp på kort varsel dersom dere trenger hjelp en annen gang.

Hva med å spørre barnevakten om summen er grei eller hva de pleier å få andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte nabojenta som bor rett ved siden av oss. Hun er eller blir 18 år i år. Hun hadde med seg typen, og de fikk pizza, snacks og brus.

Neste gang kan jeg spørre om hva hun synes hun skal ha betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... akkurat på grensen til 18 år.

Spør henne om hunsynes at det er passe med 250. Hvis barna sover, typen er med og dere sponser mat synes jeg egnetlig at 250 er passe jeg. Så kan dere jo sette opp lønna hvis dere ser at hun gjør en god jobb (dvs. rydde opp etter seg, tar vare på barna (regner med at den største har lært å sladre) og kommer når hun skal). Det er også en fordel å betale litt ekstra hvis dere blir litt forsinka eller hvis hun stiller på kort varsel.

Når man er 18 år er det alltid fristende å gå på byen i stedet for å sitte barnevakt og det er en fordel for dere å ha en fast barnevakt. Se det litt an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan jo spørre. Jeg ble også ofte spurt om det var nok, eller om jeg ville ha mer. Spesielt en familie betalte veldig lite, kunne få 30 kroner for tre timers barnevakt (da var jeg 16-17). Syns jo dette var veldig lite, og selv om de spurte om dette var nok, fikk jeg meg bare ikke til å si at jeg godt kunne tenke meg litt til. Men når det er sagt, så var jeg ikke så veldig flink til å stå på krava heller......

Men spør. Mange er jo ærlige og sier fra hvis de syns de får mindre enn de har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake (tror jeg var 18 år) var jeg barnevakt for tre unger i alderen 5-10 år. Jeg var der fra kl 18 til neste morgen, ungene la seg 21.30. (Jeg kunne dratt hjem på natta da foreldrene kom hjem, men sov altså over.) For dette fikk jeg 500 kr + pizza og godterier. Jeg fikk imidlertid ikke ha med venninner eller kjæreste. Jeg synes dealen var kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det hørtes ut som en bra deal. Riktignok måtte du gjøre noe og i tillegg hadde du ikke selskap av noen. Jeg synes det er stor forskjell på om man må gjøre noe, og bare være tilstede i tilfelle noe må gjøres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevaktene vi bruker er over 18 år. Vi betaler dem 85 kr. timen om datteren vår på 4 år sover eller ikke. Det er vanlig timepris her hvor vi bor. Vi serverer også pizza, drikke og snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 85 kroner timen høres veldig mye ut.

Fru.com: Dersom du bruker dagmamma, betaler du like mye da? Det ville jo til sammenligning bli en pris på ca. 13000 kroner i måneden. PS! Er dette i Norge eller i USA?

Selvsagt er det som regel om kvelden eller i helger man bruker barnevakt. Jeg synes jo det er viktig at barnevakten har lyst til å sitte der også, og jeg vil ikke at hun skal føle seg som en "slave". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dagmamma til datteren min, hun går på pre-school. Forstår poenget ditt, hadde nok ikke vært villig til å betale 13.000 i mnd. til dagmamma.

Jeg betaler den samme timeprisen i Norge som i USA, men timesatsen er nok mest vanlig i USA. Siden jeg er vant til å betale så mye, blir det til at jeg gjør det samme til kusinene mine i Norge. (De er 16 og 20 år.)

Fordelen med at vi betaler så mye er at vi aldri har problemer med å skaffe barnevakt. Vi har tre faste som vi bruker, de dukker opp på veldig kort varsel dersom vi skulle trenge det. :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det viktigste er at barnevakten føler at hun får betalt godt nok. Da må man jo spørre barnevakten om beløpet er greitt. Hvis hun sier ja og ikke mener det, vil hun neppe svare ja neste gang hun blir spurt om å sitte barnevakt - ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Kid-a

Jeg sitter barnevakt innimellom, nå er jeg sytten år, men har sittet barnevakt innimellom siden jeg var tretten-fjorten.

Jeg pleier å få femti kroner timen pluss ti kroner pr "ekstra" barn (barn nr 2,3,4) i timen. Dette er det jeg får på kvelder hvor jeg legger barna, og ser på film etterpå. Om dagen, når barna er våkne hele tiden og jeg leker med dem, får jeg litt mer. Jeg får ha med venninne/kjæreste og de kjøper snacs og mat.

Synes dette er strålende. Kan absolutt ikke forvente noe mer, men tror dette er sånn ca vanlige priser, pleier å få det overalt. Når jeg var yngre fikk jeg imidlertid litt mindre... men da var jo også ansvaret mindre (jobbet ikke om natten og ikke så mange barn om gangen osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :lol:

Til sønnen min på 4 år har vi en fast jente på 15 som pleier å sitte barnevakt når vi trenger det!

Vi gir ca 50 kroner i timen.

Hun får ta med seg en venninde, og jeg kjøper inn pizza, brus og litt snop.

Vi henter henne, og bringer henne hjem om kvelden/natten.

Gir henne også julepresang og bursdagspresang!

hun gir gutten vår kveldsmat, leker litt med han og steller han og putter han til køys.

For oss er det utrolig godt å vite at vi har ei vi kan stole på - det er derfor vi betaler med glede......og jeg tror hun synes det er ok betalt!!

Sommerklem fra

charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Solstråle

Ser at barnevakter vert betalt mellom 50- 85 kr timen, men kva betaler ein til ei trillepike på 12 år?

Ho vil så gjerne trille gutten vår på 2 år, har ikkje så stort behov for trillepike, men vil gjerne få eit forhald til jenta, med tanke på barnevakt seinare.

Lønn til trillpike pr. time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

skulle kanskje ikke svare her, siden jeg egentlig ikke har noen erfaring i det hele tatt, men noen tanker ang. trillepike:

synes du feks kan gi is-penger til henne og barnet ditt når hun kommer uten at du egentlig trenger det. hvis du begynner å betale kan det lett bli til at hun kommer hele tiden for å tjene penger. så kan du heller fra tid til anne be henne om å trille, feks når du trenger litt fri, og da gi henne kanskje 30-40 kr. timen.

når jeg var 13-14 år hjalp jeg til i en dyrebutikk, rett og slett fordi jeg syntes det var gøy. de satte opp faste timer når de trengte meg, og da fikk jeg betalt. hvis jeg var der utenom det fikk jeg innimellom mat eller godteri til kaninen min. syntes det var en grei ordning. hvis jeg hadde ått betalt alltid når jeg var der tror jeg ikke de hadde blitt kvitt meg :lol:

klem fra tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hitemup

Gjerrigknarker!!

Ja gjerrigknarkere!!! Dere får en person, til å passe barna derest, PASSE barna derest!.

Dere leier en person til å ta ansvar for ungene deres, går det an å sette en pris på et barn? går det ann å sette en pris på at barnet har det trygt? går det an å sette noen pris på at et barn har det bra?.

Hadde det vært meg i den situasjonen så hadde de iallefall fått 100,- timen, Og da vet de hvilket ansvar de har. Mat, pizza snacks/digg inkludert, selvfølgelig!.

Når jeg blir pappa skal jeg vite ungen har det trygt!!!!!!! Og har jeg ikke råd til 100,- timen til en stakkar som tar på seg det ansvar det er å passe et barn, ja da lar jeg være å gå ut også for da har jeg ikke råd til det heller.

Dette var generelt ikke bare til dere som står bak innlegget!

Hitemup.

When i die, let it be. When they come fore me, bury me a G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jbkaarud - ikke pålogget
Gjerrigknarker!!

Når jeg blir pappa skal jeg vite ungen har det trygt!!!!!!!   Og har jeg ikke råd til 100,- timen til en stakkar som tar på seg det ansvar det er å passe et barn, ja da lar jeg være å gå ut også for da har jeg ikke råd til det heller.

Hehe - vet ikke helt om jeg kan ta deg alvorlig her.

PS! Det er ingen likhetstegn mellom at barn har det trygt og det beløpet som man betaler en barnevakt/dagmamma/barnehage.

Hvor gammel er du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...