Gå til innhold

PFU-saken mot Dagens Næringsliv

Papirfly

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Jeg er PFU-medlemmet som tok dissens i DN-klagen. Jeg er blitt gjort oppmerksom på denne tråden, og vil takke for støtten, den varmer! Vil også takke for svært grundig og godt arbeid av Oda Karine Sparhell og Mirijam Thorsen, som sendte inn klagen, og også fikk anerkjennelse av meg og flere andre i siste PFU-møte.

For de som måtte være interessert, her er lenke til web-tv fra PFUs behandling. Utvalgets diskusjon starter på ca 42 minutter ut i videoen

http://journalisten.no/2015/04/dissens-pa-dn-frifinnelse

Her er hele saken, med utvalgets konklusjon og min dissensuttalelse helt til slutt: http://presse.no/pfu-sak/00915/

Beste hilsen Liv Ekeberg

Respekt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

DN driter seg loddrett ut igjen:

http://www.dagbladet.no/2015/07/27/kultur/media/aviser/journalistikk/40338405/

Hvorfor er jeg ikke overrasket over at det er DN igjen?

Jeg har absolutt ingen respekt igjen for Amun Djuve. Abonnerte før på DN men det gjør jeg ikke lengre. Ikke har jeg vært innen om nettavisen deres heller siden forrige "episode". Det er så flaut det de holder på med...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Annonse

http://www.medier24.com/nyheter/bak-en-anonym-twitter-konto-har-dns-mediejournalist-rakket-ned-pa-bade-kilder-og-kollegaer/

Kritikk av media og journalister kan man ikke ha noe av. Varsleren i politiet hylles som en helt av journalistene, men varsleren fra egne rekker skal avsløres og straffes i all offentlighet.

Journalisme i Norge? Hah. Dobbeltmoralske fjols, hele gjengen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ung kvinne til og med. Det skal vi ikke ha noe av. Endel av det hun skrev var morsomt og pirket rett i makthjertene, andre tweets var nokså platte og bare slemme. 

Liker at Forsangs intervju med CBE, som nevnes av flere som omtaler denne saken, beskrives som et intervju uten ett eneste kritisk spørsmål. Ja. Det var det vi sa. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Francis skrev:

Og ung kvinne til og med. Det skal vi ikke ha noe av. Endel av det hun skrev var morsomt og pirket rett i makthjertene, andre tweets var nokså platte og bare slemme. 

Liker at Forsangs intervju med CBE, som nevnes av flere som omtaler denne saken, beskrives som et intervju uten ett eneste kritisk spørsmål. Ja. Det var det vi sa. 

Var akkurat det vi sa ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.6.2016 at 11.56, jabx skrev:

http://www.medier24.com/nyheter/bak-en-anonym-twitter-konto-har-dns-mediejournalist-rakket-ned-pa-bade-kilder-og-kollegaer/

Kritikk av media og journalister kan man ikke ha noe av. Varsleren i politiet hylles som en helt av journalistene, men varsleren fra egne rekker skal avsløres og straffes i all offentlighet.

Journalisme i Norge? Hah. Dobbeltmoralske fjols, hele gjengen.

Kunne ikke vært mer enig, selv om en del av tweetsene var over kanten. Håpløst at Anders Giæver og de andre ikke ser de etiske problemene ved at de uleverer en kollega som varsler om kameraderi fra innsiden.

Endret av Bloggleseren
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy
34 minutter siden, Bloggleseren skrev:

Kunne ikke vært mer enig, selv om en del av tweetsene var over kanten. Håpløst at Anders Giæver og de andre ikke ser de etiske problemene ved at de outer en kollega som varsler om kameraderi fra innsiden.

Men det er jo ikke disse stikkene til plagiataffæren journalister har reagert på! Jeg kjenner bransjen og mange syntes den DN-saken var virkelig kritikkverdig. Det er ikke disse tweetsene hun kritiseres for, det er disse hvor hun slenger drit om folk, kaller f.eks. en journalist i en annen avis for klatremus og famewhore, det er ikke særlig kult eller kollegialt gjort. Og selvfølgelig er det problematisk når du kaller en av sjefene i din egen avis for udugelig bak en anonym konto. Men at hun kritiserte intervjuet med CBE er virkelig ikke det disse journalistene reagerte på, det er det at hun er direkte slem mot andre journalister, utrolig nok også veldig mange damer, trist det hele.
Og når hun slang drit så tagget hun også alltid de hun snakket om i tweetsene slik at de altså fikk det opp på sin egen twitter, det er ikke spesielt hyggelig gjort.
Hvis hun ikke hadde gjort det hadde jo ingen lagt merke til denne lille dustekontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemøy skrev:

Men det er jo ikke disse stikkene til plagiataffæren journalister har reagert på! Jeg kjenner bransjen og mange syntes den DN-saken var virkelig kritikkverdig. Det er ikke disse tweetsene hun kritiseres for, det er disse hvor hun slenger drit om folk, kaller f.eks. en journalist i en annen avis for klatremus og famewhore, det er ikke særlig kult eller kollegialt gjort. Og selvfølgelig er det problematisk når du kaller en av sjefene i din egen avis for udugelig bak en anonym konto. Men at hun kritiserte intervjuet med CBE er virkelig ikke det disse journalistene reagerte på, det er det at hun er direkte slem mot andre journalister, utrolig nok også veldig mange damer, trist det hele.
Og når hun slang drit så tagget hun også alltid de hun snakket om i tweetsene slik at de altså fikk det opp på sin egen twitter, det er ikke spesielt hyggelig gjort.
Hvis hun ikke hadde gjort det hadde jo ingen lagt merke til denne lille dustekontoen. 

Enig her.

Vil bare føye til at jeg hørte en lang debatt om denne saken i Dagsnytt 18 i dag, og den navngitte journalisten som er avslørt som personen bak den anonyme Twitter-kontoen bare er én av seks som bidro til kontoen, de andre har ikke ønsket å være solidariske og stå fram sammen med henne. De verste rene personangrepene var det iflg henne andre enn henne som hadde ført i pennen (men hun hadde ikke stoppet dem, og beklaget dette).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy
45 minutter siden, Aricia skrev:

Enig her.

Vil bare føye til at jeg hørte en lang debatt om denne saken i Dagsnytt 18 i dag, og den navngitte journalisten som er avslørt som personen bak den anonyme Twitter-kontoen bare er én av seks som bidro til kontoen, de andre har ikke ønsket å være solidariske og stå fram sammen med henne. De verste rene personangrepene var det iflg henne andre enn henne som hadde ført i pennen (men hun hadde ikke stoppet dem, og beklaget dette).

Ja, om det er sant at de var flere vet man jo dessverre ikke, hun snakket først som "jeg" og så plutselig som "vi". Men hvis det er sant er det utrolig kjipt gjort av de andre! 
Uansett dumt at en som faktisk sa sannheten når det kom til CBE-intervjuet gjorde så mye annet dumt via samme konto at det kommer helt i skyggen og egentlig blir litt diskreditert. Men tro meg, DNs status er lav i journalistmiljøer nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lillemøy skrev:

Journalister må finne seg i å bli kritisert også på mindre pene måter. De har ekstremt mye makt, og de beviser jo med uthengigen av denne kvinnen at de er både onde, hevngjerrige og villige til å misbruke makten de sitter med.

Dette var en Twitterkonto med ganske få følgere, noen hundretalls, og likevel brukte de flere uker og store ressurser på å ta personen bak.

Det Twitter-kontoen gjorde var å si ting som de var. Det var kanskje skarpe formuleringer, men det trengtes. Journalister er faen ikke gode (beviser jo denne saken til de grader også).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.6.2016 at 23.28, jabx skrev:

Journalister må finne seg i å bli kritisert også på mindre pene måter. De har ekstremt mye makt, og de beviser jo med uthengigen av denne kvinnen at de er både onde, hevngjerrige og villige til å misbruke makten de sitter med.

Dette var en Twitterkonto med ganske få følgere, noen hundretalls, og likevel brukte de flere uker og store ressurser på å ta personen bak.

Det Twitter-kontoen gjorde var å si ting som de var. Det var kanskje skarpe formuleringer, men det trengtes. Journalister er faen ikke gode (beviser jo denne saken til de grader også).

Enig igjen.

Tydelig at AG og IS m.fl. har vært så forbannet over fornærmelsene at de ikke ser klart lenger. 

En av de mange tingene som Medier 24 trakk frem som problematisk, var nettopp kritikken av Forsang-artikkelen om CBE. Fruhjorth angrep Jonas Forsang, og hans (manglende) journalistiske integritet. Med rette, spør du meg. Mye av det denne kontoen skrev, var helt på sin plass, om kameraderi og store journalistegoer. Er alt annet enn imponert over norsk journaliststand, og det at AG stolt innrømmer at han la en felle for henne, forteller jo en god del om at kritikken traff. Skikkelig ungdomsskolenivå.

Endret av Bloggleseren
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sak om at Aftenposten trakk seg fra hele greia, og andre journalister blir "på grensen til uvel":

http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/aftenposten-trakk-seg-fra-kildejakt-mot-dn-journalist/3423237763.html

Det er bra det finnes noen få journalister som ikke er helt psykopater da. De som faktisk jobbet med denne avsløringen er jo direkte inhabile og har brutt alle mulige slags etiske regler.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, jabx skrev:

Her er en sak om at Aftenposten trakk seg fra hele greia, og andre journalister blir "på grensen til uvel":

http://www.nettavisen.no/na24/propaganda/aftenposten-trakk-seg-fra-kildejakt-mot-dn-journalist/3423237763.html

Det er bra det finnes noen få journalister som ikke er helt psykopater da. De som faktisk jobbet med denne avsløringen er jo direkte inhabile og har brutt alle mulige slags etiske regler.

Fra DN :

http://www.dn.no/talent/2012/11/20/yrkene-som-tiltrekker-seg-psykopater

I noen yrker er det lettere å støte på psykopater enn i andre yrker.
Her er yrkene psykopater tiltrekkes av:

1) Toppsjef

2) Advokat

3) Media (TV/radio)

4) Selger

5) Kirurg

6) Journalist

7) Polititjenestemann

8) Geistlige personer, som for eksempel prest

9) Kokk

10) Offentlig tjenestemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den listen er veldig spekulativ, og er ikke basert på norske forhold. Likevel ser man jo hvordan mange norske journalister holder på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.6.2016 at 20.04, WubWub skrev:

Fra DN :

http://www.dn.no/talent/2012/11/20/yrkene-som-tiltrekker-seg-psykopater

I noen yrker er det lettere å støte på psykopater enn i andre yrker.
Her er yrkene psykopater tiltrekkes av:

1) Toppsjef

2) Advokat

3) Media (TV/radio)

4) Selger

5) Kirurg

6) Journalist

7) Polititjenestemann

8) Geistlige personer, som for eksempel prest

9) Kokk

10) Offentlig tjenestemann

Helt utenfor temaet:

Hvorfor kokk? Jeg forstår alle de andre yrkene, men ikke kokk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alice123 skrev:

Helt utenfor temaet:

Hvorfor kokk? Jeg forstår alle de andre yrkene, men ikke kokk?

Som en eks til ei kokke-lærling som har jobbet hos flere resturanter og hotell så har jeg hørt det ene og det andre om hvor dominerende , kritiserende, hjerteløse og kompromissløse sjefs-kokker kan være. 

Sett Gordon Ramsay kanskje? I virkeligheten er det mange kokker som han. Kokkeyrket gir prestisje ,autoritet og makt - akkurat det psykopater elsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...