Gå til innhold

Baksnakking på jobb av elever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessverre tror jeg ikke det er uvanlig.

På barneskolen hadde vi en klasseforstander som var nyutdannet og kanskje litt for åpen med hva hun delte. Hun sa rett ut med et flir at de satt og diskuterte oss på personalrommet.

For de som sier at yrket er "krevende" - det er mange krevende yrker der ute, og her er faktisk taushetsplikten like gjeldende som i andre yrker. Og saken er den at selv om en tenåring til tider er vanskelig, så er sannsynligvis livet til tenåringer like vanskelig - om ikke verre. Er det rettferdig at elever som har hatt episoder med en gitt underviser skal svartmales overfor de andre uten en sjanse til å rette opp? Eller at alle skal se vedkommende i et gitt lys bare fordi noen personlige detaljer rundt familien er blitt delt?

Når noen skriver om mobbing her inne, får de massevis av sympati, rett og slett fordi det har forpestet oppveksten til så mange. Da synes jeg man skal slå like hardt ned på den slags sladring, som bidrar til en verre skolehverdag for mange.

Mange vil nok ikke innse at roten til mobbing ligger mye hos voksne. De setter ikke gode eksempler for sine barn. Ingen grunn til å tro at de som sladrer uhemmet på personalrommet ikke er like sleivkjeftet i eget hjem eller blant venner.

Enig. Det er de voksnes ansvar.

Ta ansvar, og oppfør dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik sladring avslører en alvorlig mangel på innsikt. Når en elev er vanskelig har han det som regel vanskelig selv med mindre han har noen nevrologiske avvik.

Dersom man absolutt må få ut frustrasjon eller trenger råd så burde man holde seg til en eller to personer. Ikke sitte på møterom og slenge med leppa der alle kan høre det.

Jeg ser ikke bort fra at jeg var en av de som ble baksnakket da jeg var ung. Jeg slet med veldig sterk angst og depresjon, så jeg skulket en del fordi jeg ikke taklet å sitte i timene. Men angst og depresjon var ikke så "kjente" lidelser, så tror ikke mange skjønte at det var noe sånt som kunne ligge under. Var ei lærerinne som var veldig grei mot meg da. Husker at jeg ble overrasket over at hun var snill mot meg. Og det husker jeg enda.

Når man snakker negativt om andre, så farger man synet til personen man snakker med. Dersom man ikke liker noen så vil man oftere tolke all oppførsel fra den negativt. Mens dersom man liker noen så vil man tenke at "personen mente det sikkert ikke, han som er så snill".

Ofte så ligger holdninger ubevisst, så læreren er ikke selv klar over hvilke dårlige signal han sender til eleven.

Når man baksnakker blir det også mer fokus på at noen er et problem, ikke hva eller hvordan man kan løse problemet. Det blir mer problemfokusert enn løsningsorientert.

Anonymous poster hash: c0b5f...cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med baksnakking, jeg.:klo:

Vi har en regel der jeg jobber, det er lov med en utblåsning på kontoret til teamet, men det blir der. Døra lukkes, så det er ikke sånn at uvedkommende får det med seg. De som sitter der inne er folk som jobber med de samme elevene, så det er ikke sånn at man ikke har tilgang på den samme informasjonen om elever. Det er en måte å få utløp for frustrasjon, men også for å få hjelp, råd og andre vinklinger til å se eleven. Men det er et stykke fra det til å sitte på personalrommet og le av Karis bukse eller sladre om at Pers foreldre holder på å gå fra hverandre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gamle barndomsvenninner som overhørte "hvilke idioter og bortskjemte drittunger de var" fra lærerværelset. Alt fra personangrep til røping av seriøs taushetsbelagt informasjon som spiseforstyrrelser og psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man "bare må regne med" dritt fra medmennesker så er det ganske ille altså. Og butikkansatte har vel strengt tatt ikke taushetsplikt på samme måte.

Nei, men lærere har da ikke taushetsplikt overfor hverandre heller. Og hva regnes som 'dritt'?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tillitsvalgt, så utdanningsforbundet.

Dette er et stort problem i den norske skolen, og faktisk ulovlig! Taushetsplikt og personvern blir brutt hver eneste dag, men det er ingen som bryr seg om disse lovbruddene: enten fordi de er pedagogisk utdatert eller nettopp ferdig med utdannelsen. De gamle vet ikke om det eller bryr seg ikke om det, og de nye tør ikke si ifra.

Skammelig.

Får mindre enn null respekt for yrkesstanden lærere når jeg leser slikt :-/

Har erfart at de fleste lærere ikke er svært oppegående..:-/ Men er åpen for at det selvsagt ikke gjelder alle.

Anonymous poster hash: 7847a...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får mindre enn null respekt for yrkesstanden lærere når jeg leser slikt :-/

Har erfart at de fleste lærere ikke er svært oppegående..:-/ Men er åpen for at det selvsagt ikke gjelder alle.Anonymous poster hash: 7847a...ddc

Jøss, har du møtt de fleste lærerne der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt? Nesj, dette er da ikke noe å ta sånn på vei av synes jeg.

Anonymous poster hash: e32ee...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har du møtt de fleste lærerne der ute?

Enig, nå må folk slutte å sette alle lærere i bås igjen :P og folk sier man ikke skal mobbe...

Jeg har som sagt heller ikke opplevd usaklig baksnakking av elever. Lærere har snakket om elever, men det må til, eller så kommer man ingen vei.

Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg reagerte på dette selv da jeg var nyutdannet for noen år siden. Nå har jeg (dessverre) blitt mer herdet og til tider må jeg innrømme at jeg selv litt for åpentlyst sitter å blåser ut damp etter tøffe timer/usaklige mailer fra foreldre og lignende.

Tenker at man skal huske på taushetsplikten, men at læreryrket kan være ganske så belastende og at man kan ha behov for å snakke om situasjoner man står i dag ut og dag inn mens man teller til ti og beholder en profesjonell maske ovenfor elever og foreldre. Men noen ganger er jeg skyldig i la kjeftesmella gå når jeg kommer inn på lærerværelset og er blant andre som kan vise litt forståelse for frustrasjonen.

En elev i 7. klasse kan ha 4-5 forskjellige lærere i forskjellige fag, som trenger å vite om spesielle hjemmesituasjoner, adferdsproblemer eller konflikter mellom elever. Ikke alltid lett å videreformidle denne typen informasjon på en diskret måte da tid til møter og samarbeid er knapp, og eneste felles platform kanskje er lunsjpausen.

Dersom arbeidsmiljøet på skolen din generelt er preget av drittslenging om hverandre, sjefer, elever, foreldre osv. ville jeg meldt fra, og seriøst vurdert å bytte arbeidsplass- det kan umulig være sunt for deg og denne typen holdninger smitter garantert til elevene.

Anonymous poster hash: 845d5...784

Blåser du ut damp på lærerværelset når du får Mail fra foreldre??? Da håper jeg virkelig du anonymiserer! Jeg trodde jeg var trygg som forelder når jeg sender Mail til lærer, men for alt jeg vet kan de være deg jeg sender Mail til også sitter dere og ler av meg på lørerværelset. For en moral.

Anonymous poster hash: ec7d5...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men lærere har da ikke taushetsplikt overfor hverandre heller. Og hva regnes som 'dritt'?

Se innlegget rett over ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, nå må folk slutte å sette alle lærere i bås igjen :P og folk sier man ikke skal mobbe...

Jeg har som sagt heller ikke opplevd usaklig baksnakking av elever. Lærere har snakket om elever, men det må til, eller så kommer man ingen vei.

Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Dette er ikke mobbing. Det er elevene og foreldrene som blir mobbet.

Dette er lovbrudd.

Endret av Peteesde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som lærervikar ble jeg veldig overrasket over hvor transparent miljøet er. Som det blir nevnt av andre her i tråden ble hendelser og situasjoner luftet for alle på lærerværelset, det blir gjort noen spøker på navngitte elevers bekostning som føltes litt ubehagelig i starten.

Men etterhvert så ble det tydelig at dette var med å informerte de andre lærerene om hva som foregår på skolen, dette gjør de mer rustet til å forutse konflikter og situasjoner. Dessuten skjer det jo inne på lærerrommet og ikke foran noen utenfortående.

Såfremt lærerene ikke blir usakelige og sprer usanheter om elevene synes jeg dette er en viktig og riktig ting for kollegiatet, lærermiljøet og læringsmiljøet ved skolene.

Om Ole i 5c har vært en umulig drittunge i timene til fru Hansen må hun få lov til å lufte seg over kollegaene sine slik at hun ikke ender opp med å vinkle negativitet mot hele klassen, kanskje tilogmed herr Iversen har noen gode tips fra sine timer med Ole som har hjulpet på adferd eller læring.

Snakket om elevene mellom læreme ved den skolen jeg jobbet ved var mye mildere enn hvordan feks sykepleiervenner av meg snakker om sine pasienter eller hvordan jeg og mine kollegaer snakker om noen kunder ved min nåværende arbeidsplass.

Anonymous poster hash: a5799...934
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet som lærervikar ble jeg veldig overrasket over hvor transparent miljøet er. Som det blir nevnt av andre her i tråden ble hendelser og situasjoner luftet for alle på lærerværelset, det blir gjort noen spøker på navngitte elevers bekostning som føltes litt ubehagelig i starten.

Men etterhvert så ble det tydelig at dette var med å informerte de andre lærerene om hva som foregår på skolen, dette gjør de mer rustet til å forutse konflikter og situasjoner. Dessuten skjer det jo inne på lærerrommet og ikke foran noen utenfortående.

Såfremt lærerene ikke blir usakelige og sprer usanheter om elevene synes jeg dette er en viktig og riktig ting for kollegiatet, lærermiljøet og læringsmiljøet ved skolene.

Om Ole i 5c har vært en umulig drittunge i timene til fru Hansen må hun få lov til å lufte seg over kollegaene sine slik at hun ikke ender opp med å vinkle negativitet mot hele klassen, kanskje tilogmed herr Iversen har noen gode tips fra sine timer med Ole som har hjulpet på adferd eller læring.

Snakket om elevene mellom læreme ved den skolen jeg jobbet ved var mye mildere enn hvordan feks sykepleiervenner av meg snakker om sine pasienter eller hvordan jeg og mine kollegaer snakker om noen kunder ved min nåværende arbeidsplass.

Lærere og assistenter som ikke har noe med de aktuelle elevene å gjøre er utenforstående, og potensielle lekkasjer. Og assistenter, renholdsansvarlige og vaktmesteren har som oftest ikke pedagogisk utdanning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere og assistenter som ikke har noe med de aktuelle elevene å gjøre er utenforstående, og potensielle lekkasjer. Og assistenter, renholdsansvarlige og vaktmesteren har som oftest ikke pedagogisk utdanning.

haha, pedagogisk utdanning. Jeg som vikar var innom alle klasser på alle trinn, de fleste lærere er innom de fleste klasser på en eller annen måte. Konflikter oppstår på tvers av klasser og trinn. Vaktmesteren vet hvilke unger som han må rydde opp etter. Det som utenforstående kan se på som baksnakking er god kommunikasjon mellom kollegaer ved et arbeidssted.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, pedagogisk utdanning. Jeg som vikar var innom alle klasser på alle trinn, de fleste lærere er innom de fleste klasser på en eller annen måte. Konflikter oppstår på tvers av klasser og trinn. Vaktmesteren vet hvilke unger som han må rydde opp etter. Det som utenforstående kan se på som baksnakking er god kommunikasjon mellom kollegaer ved et arbeidssted.

Saklig å le. Anonymt.

Vaktmester, assistenter og renholdere er også på pauserommet hvor alt dette foregår, og det er elever også. Det er snakk om lovbrudd her, ikke god kommunikasjon. Hvis du ikke vet forskjellen er jeg svært bekymret.

Endret av Peteesde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se innlegget rett over ditt.

Hva med det? Lærere har lov, og i noen situasjoner burde, snakke med hverandre om elever. Det er ikke intern taushetsplikt, selv om noen skulle ønske det. En elev forholder seg til mer enn en lærer, noen ganger deles informasjon mellom lærere. Igjen så vil jeg påpeke at jeg ikke vet hva TS mener med 'snakke stygt,' det kan godt hende at dette var langt over streken, men det at lærere snakker om elever og foresatte på lærerværelset tror jeg bare man må leve med...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det? Lærere har lov, og i noen situasjoner burde, snakke med hverandre om elever. Det er ikke intern taushetsplikt, selv om noen skulle ønske det. En elev forholder seg til mer enn en lærer, noen ganger deles informasjon mellom lærere. Igjen så vil jeg påpeke at jeg ikke vet hva TS mener med 'snakke stygt,' det kan godt hende at dette var langt over streken, men det at lærere snakker om elever og foresatte på lærerværelset tror jeg bare man må leve med...

Jeg har gamle barndomsvenninner som overhørte "hvilke idioter og bortskjemte drittunger de var" fra lærerværelset. Alt fra personangrep til røping av seriøs taushetsbelagt informasjon som spiseforstyrrelser og psykisk sykdom.

Du spurte! Og viser igjen til mitt eksempel.

Så du mener det er greit?

Jeg for min del snakker ikke om god kommunikasjon mellom lærere, trodde det var relativt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte! Og viser igjen til mitt eksempel.

Så du mener det er greit?

Jeg for min del snakker ikke om god kommunikasjon mellom lærere, trodde det var relativt tydelig.

Å kalle elever for ting er selvsagt ikke riktig. Psykisk sykdom kan være viktig for flere ansatte på den skolen å vite om. Det er ikke sånn at en eventuell anoreksia bare angår norsklæreren.... Taushetsplikten gjelder ikke innad blande de ansatte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle elever for ting er selvsagt ikke riktig. Psykisk sykdom kan være viktig for flere ansatte på den skolen å vite om. Det er ikke sånn at en eventuell anoreksia bare angår norsklæreren.... Taushetsplikten gjelder ikke innad blande de ansatte.

Selvfølgelig angår det ikke bare kontaktlærer eller norsklærer, men hele kollegiet trenger ikke alle detaljene, spesielt ikke personlige tolkninger av situasjoner på en frekk og negativ måte som bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...