Gå til innhold

Baksnakking på jobb av elever

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert. Jeg er nyutdannet lærer og har jobbet her siden begynnelsen av januar. Det som både forbauser og irriterer meg er baksnakkingen på personalrommet. Her sitter lærere, både unge og eldre, å snakker dritt om elevene rett og slett. Er dette vanlig på alle skole eller er det bare her? Jeg misliker personalrommet sterkt da det alltid skal prates om elevene på en så dårlig og nedsettende måte. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: e81f7...759

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så frustrert. Jeg er nyutdannet lærer og har jobbet her siden begynnelsen av januar. Det som både forbauser og irriterer meg er baksnakkingen på personalrommet. Her sitter lærere, både unge og eldre, å snakker dritt om elevene rett og slett. Er dette vanlig på alle skole eller er det bare her? Jeg misliker personalrommet sterkt da det alltid skal prates om elevene på en så dårlig og nedsettende måte. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: e81f7...759

Ta det opp medavdelingsleder, eller lignende og si at du ikke liker måten de ordlegger seg på.

Eventuelt bytt skole.

Anonymous poster hash: 0b0e3...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg ikke dette er unormalt, uten at jeg skal uttale meg for sterkt om det. Opplever det på min arbeidsplass også. Enkelte lærere er veldig dårlig på å se hele eleven - både miljø og hjemmeforhold. De ser kun eleven som et problem. De elevene som sliter og som kanskje trenger mest hjelp er de det går hardest utover på arbeidsværelset. Som lærer bør man jo være ekstremt opptatt av barns ve og vel (spesielt barneskolen), men jeg blir rett og slett skremt over hvordan enkelte lærere oppfører seg, snakker og baksnakker til/om elever.

Men som AB over meg skriver - ta det opp med inspektør, tillitsvalgt, verneombud eller lignende. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Vil liksom ikke "sladre" på kolleger heller. Føler vel at jeg burde si fra til kollegene før jeg går videre med det. Dette er kanksje lurt i ditt tilfelle også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La et innlegg om dette for noen mnd siden. De baksnakket elevene, lærere seg imellom og foreldre. Heftige uoppdragne drittsekker som var adjunkter og lektorer. Fy faen for no rævva plass og mennesker. Rektor ble hakka på,baksnakket, grillet og ikke respektert, lærere, assistenter, vikarer og vaskedamer og...

Anonymous poster hash: 138f1...0fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først tillitsvalgt, så utdanningsforbundet.

Dette er et stort problem i den norske skolen, og faktisk ulovlig! Taushetsplikt og personvern blir brutt hver eneste dag, men det er ingen som bryr seg om disse lovbruddene: enten fordi de er pedagogisk utdatert eller nettopp ferdig med utdannelsen. De gamle vet ikke om det eller bryr seg ikke om det, og de nye tør ikke si ifra.

Skammelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg reagerte på dette selv da jeg var nyutdannet for noen år siden. Nå har jeg (dessverre) blitt mer herdet og til tider må jeg innrømme at jeg selv litt for åpentlyst sitter å blåser ut damp etter tøffe timer/usaklige mailer fra foreldre og lignende.

Tenker at man skal huske på taushetsplikten, men at læreryrket kan være ganske så belastende og at man kan ha behov for å snakke om situasjoner man står i dag ut og dag inn mens man teller til ti og beholder en profesjonell maske ovenfor elever og foreldre. Men noen ganger er jeg skyldig i la kjeftesmella gå når jeg kommer inn på lærerværelset og er blant andre som kan vise litt forståelse for frustrasjonen.

En elev i 7. klasse kan ha 4-5 forskjellige lærere i forskjellige fag, som trenger å vite om spesielle hjemmesituasjoner, adferdsproblemer eller konflikter mellom elever. Ikke alltid lett å videreformidle denne typen informasjon på en diskret måte da tid til møter og samarbeid er knapp, og eneste felles platform kanskje er lunsjpausen.

Dersom arbeidsmiljøet på skolen din generelt er preget av drittslenging om hverandre, sjefer, elever, foreldre osv. ville jeg meldt fra, og seriøst vurdert å bytte arbeidsplass- det kan umulig være sunt for deg og denne typen holdninger smitter garantert til elevene.

Anonymous poster hash: 845d5...784
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg reagerte på dette selv da jeg var nyutdannet for noen år siden. Nå har jeg (dessverre) blitt mer herdet og til tider må jeg innrømme at jeg selv litt for åpentlyst sitter å blåser ut damp etter tøffe timer/usaklige mailer fra foreldre og lignende.

Tenker at man skal huske på taushetsplikten, men at læreryrket kan være ganske så belastende og at man kan ha behov for å snakke om situasjoner man står i dag ut og dag inn mens man teller til ti og beholder en profesjonell maske ovenfor elever og foreldre. Men noen ganger er jeg skyldig i la kjeftesmella gå når jeg kommer inn på lærerværelset og er blant andre som kan vise litt forståelse for frustrasjonen.

En elev i 7. klasse kan ha 4-5 forskjellige lærere i forskjellige fag, som trenger å vite om spesielle hjemmesituasjoner, adferdsproblemer eller konflikter mellom elever. Ikke alltid lett å videreformidle denne typen informasjon på en diskret måte da tid til møter og samarbeid er knapp, og eneste felles platform kanskje er lunsjpausen.

Dersom arbeidsmiljøet på skolen din generelt er preget av drittslenging om hverandre, sjefer, elever, foreldre osv. ville jeg meldt fra, og seriøst vurdert å bytte arbeidsplass- det kan umulig være sunt for deg og denne typen holdninger smitter garantert til elevene.

Anonymous poster hash: 845d5...784

Belastende er det nok, men feks psykologer og andre ansatte innen helse og utdanning respekterer taushetsplikt og personvern uten problemer.

Det er en grunn for at reglene er som de er. Vi har rettigheter; barn og voksne. Det er en grunn for at det finnes tillitsvalgt, rådgivere, Utdanningsforbund og assisterende instanser.

Drittslenging er ikke OK. At personopplysninger blir slengt rundt i plenum er et lovbrudd. Uansett hvor bitchy moren til Jonas var på forrige møte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er fryktelig stygt.

Hadde vært bedre å "blåse ut damp" til samboer eller en eller anne fortrolig som bare kunne sitte å høre på litt, i stedet for andre som også skal ha samvær med denne eleven.

Dette ble jeg faktisk kvalm av å lese :(

Anonymous poster hash: e677a...fb3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg ikke dette er unormalt, uten at jeg skal uttale meg for sterkt om det. Opplever det på min arbeidsplass også. Enkelte lærere er veldig dårlig på å se hele eleven - både miljø og hjemmeforhold. De ser kun eleven som et problem. De elevene som sliter og som kanskje trenger mest hjelp er de det går hardest utover på arbeidsværelset. Som lærer bør man jo være ekstremt opptatt av barns ve og vel (spesielt barneskolen), men jeg blir rett og slett skremt over hvordan enkelte lærere oppfører seg, snakker og baksnakker til/om elever.

Men som AB over meg skriver - ta det opp med inspektør, tillitsvalgt, verneombud eller lignende. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Vil liksom ikke "sladre" på kolleger heller. Føler vel at jeg burde si fra til kollegene før jeg går videre med det. Dette er kanksje lurt i ditt tilfelle også?

Jeg har sagt ifra til personen(e) det gjelder om sånt noe før, dere burde gjøre dem bevist på at det ikke er greit. Gi dem dårlig samvittighet istedenfor å angripe dem, for det synker bedre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne og jeg opplevde at en lærer hadde sittet på personalrommet og sagt at han hadde vært flau hvis han hadde vært faren vår. Tror dessverre dette ikke er så uvanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne og jeg opplevde at en lærer hadde sittet på personalrommet og sagt at han hadde vært flau hvis han hadde vært faren vår. Tror dessverre dette ikke er så uvanlig

Vet om mennesker som har opplevd lignende og det er helt forferdelig. Slike ting sprer seg ofte i gangene på skolen og fører til mer mobbing, baksnakking og er svært belastende for elevene det gjelder.

Hvordan skal man stole på at lærerne tar vare på barna, og unge voksne, når de holder på sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er fryktelig stygt.

Hadde vært bedre å "blåse ut damp" til samboer eller en eller anne fortrolig som bare kunne sitte å høre på litt, i stedet for andre som også skal ha samvær med denne eleven.

Dette ble jeg faktisk kvalm av å lese :(

Anonymous poster hash: e677a...fb3

Enig. Det er kvalmt.

Fortrolige samtaler med kollegaer og en intern journal med relevante opplysninger er mitt forslag.

Og hvis det er for belastende å være lærer, så er det ikke et passende yrke for vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig synd, nestet så jeg gir opp menneskeheten, mye baksnakking over alt- det er trist.

Anonymous poster hash: 28817...f04
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette gjelder nok ikke over alt:)

Jeg har opplevd, i praksis og jobb at lærere diskuterer saklig om elever.

Men jeg husker en gang i praksis da lærerne hadde møte og snakket åpent om alvorlige problemer elever hadde. Hun jeg hadde praksis med sa i etterkant at hun ble sjokkert over hvordan de bare la ut om enkeltelever til hverandre og om dette var lov?? Hun spurte praksislærer om det etterpå da. Men de snakket jo bare åpent om elevene fordi det er greit at lærerne vet om det i tilfelle det skulle skje noe de ikke helt forsto. Og fordi de kan samarbeide om å takle vanskelige elever. Det var helt saklige beskjeder, ilagt litt humor noen ganger men ikke direkte baksnakking. Men jeg kan jo se at hun jeg var i gruppe med reagerte. På de andre praksisskolene var ikke lærerne så åpne om elevenes problemer.

Men kanskje det er det som mangler i mange skoler; mulighet til å diskutere "problembarn" i fellesskap og kunne samarbeide om det. Det må jo være slitsomt for en lærer å være den eneste som må finne ut av hvordan hun skal takle en vanskelig elev fks.

Ikke at det rettferdiggjør baksnakking da.

Jeg kan selv kjenne noen ganger at jeg bare har lyst til å si akkurat hva jeg mener om en elev, men holder det inne. Nå har jeg bare jobbet som tilkallingsvikar da. Men det er jo slitsomt å ikke få det ut når man har hatt en vanskelig dag.

Dere har vel møter i kollegiet? Du kan jo lufte ideen om mulighet til å diskutere elever på møte? Saklig. Hvis det er noe man skulle ha sagt. Og ta det opp at du syns det er synd sånt blir pratet om kun på lærerværelset i lunsjen liksom. Eller ja, si fra til rektor el.

Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å spille djevelens advokat et øyeblikk tror du ikke det skjer på alle jobber i alle yrker. Butikkansatte snakker om kundene sine, sykepleierne om pasientene og lærerne om elevene... Det spørs selvsagt hvor stygt det her er snakk om, men litt må man vel regne med?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å spille djevelens advokat et øyeblikk tror du ikke det skjer på alle jobber i alle yrker. Butikkansatte snakker om kundene sine, sykepleierne om pasientene og lærerne om elevene... Det spørs selvsagt hvor stygt det her er snakk om, men litt må man vel regne med?

Når man "bare må regne med" dritt fra medmennesker så er det ganske ille altså. Og butikkansatte har vel strengt tatt ikke taushetsplikt på samme måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre tror jeg ikke det er uvanlig.

På barneskolen hadde vi en klasseforstander som var nyutdannet og kanskje litt for åpen med hva hun delte. Hun sa rett ut med et flir at de satt og diskuterte oss på personalrommet.

For de som sier at yrket er "krevende" - det er mange krevende yrker der ute, og her er faktisk taushetsplikten like gjeldende som i andre yrker. Og saken er den at selv om en tenåring til tider er vanskelig, så er sannsynligvis livet til tenåringer like vanskelig - om ikke verre. Er det rettferdig at elever som har hatt episoder med en gitt underviser skal svartmales overfor de andre uten en sjanse til å rette opp? Eller at alle skal se vedkommende i et gitt lys bare fordi noen personlige detaljer rundt familien er blitt delt?
N
år noen skriver om mobbing her inne, får de massevis av sympati, rett og slett fordi det har forpestet oppveksten til så mange. Da synes jeg man skal slå like hardt ned på den slags sladring, som bidrar til en verre skolehverdag for mange.

Mange vil nok ikke innse at roten til mobbing ligger mye hos voksne. De setter ikke gode eksempler for sine barn. Ingen grunn til å tro at de som sladrer uhemmet på personalrommet ikke er like sleivkjeftet i eget hjem eller blant venner.

Endret av Neeli00
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...