AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #21 Del Skrevet 16. februar 2015 Selvsagt er det flere bransjer, men nå var jo spørsmålet relatert til IT bransjen. Det er bra man kan velge selv noen steder, men noen ganger så kan man ikke det uavhengig av hvor tydelig man er ovenfor sjefen, da får man beskjed om å finne seg en annen jobb. Anonymous poster hash: 39655...db4 Det er vel ulovlig? Det kan ikke stilles krav om at man må jobbe overtid, eller er jeg på bærtur? Anonymous poster hash: 0ebfd...603 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2015 #22 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er vel ulovlig? Det kan ikke stilles krav om at man må jobbe overtid, eller er jeg på bærtur? Anonymous poster hash: 0ebfd...603 Arbeidsgiver har styringsrett og kan pålegge overtid. Og problemet med mange bedrifter i IT relaterte yrker er at bruken av det ikke følges opp. En annen metode er at man gir så mange oppgaver at de færreste har mulighet til å gjøre dem uten bruk av mertid. En tredje metode er å definere ansatte som såkalt "særlig uavhengig stilling" som er i gråsonen. Problemene er i hovedsak kulturen og forventningen til at man skal være tilgjengelig hele tiden. Anonymous poster hash: 39655...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 16. februar 2015 #23 Del Skrevet 16. februar 2015 Arbeidsgiver har styringsrett og kan pålegge overtid. Og problemet med mange bedrifter i IT relaterte yrker er at bruken av det ikke følges opp. En annen metode er at man gir så mange oppgaver at de færreste har mulighet til å gjøre dem uten bruk av mertid. En tredje metode er å definere ansatte som såkalt "særlig uavhengig stilling" som er i gråsonen. Problemene er i hovedsak kulturen og forventningen til at man skal være tilgjengelig hele tiden. Anonymous poster hash: 39655...db4 Hvis man mener reglene for pålagt overtid ikke følges kan man melde fra. Å pålegge så mange arbeidsoppgaver at man ikke har sjans til å få det gjort innenfor normal arbeidstid og uten å følge overtidsreglene er ikke lov. Barnepass og henting i barnehage er også eksempler på grunner som kan gi krav på fritak av pålagt overtid. Om stillingen din er definert som "særlig uavhengig" skal dette framgå i avtalen/kontrakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 16. februar 2015 #24 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Selvsagt kommer det an på bedriften i hovedsak, men det er ikke til å stikke under en stol at mange bedrifter ennå kjører sine ansatte ganske hardt selv om det har blitt litt bedre noen steder. Jeg vil fortsatt ikke anbefale bransjen til noen som syntes det er viktig med familieliv. Anonymous poster hash: 39655...db4 Definer " IT-bransjen"... IT er et er noe som benyttes i alle mulige bransjer, så å si at alle bransjer driver med rovdrift på sine ansatte som jobber innenfor IT blir en smule feil. IT er et bredt fagfelt og selv om noen av divisjonene har sine svin på skogen (som f.eks spillbransjen) så vil jeg våge å påstå at de aller fleste jobbene innenfor IT som er fullt mulig å kombinere med familie. Unntakene er vel stort sett spillbransjen og IT-drift. Forøvrig så kan jeg jo si at jeg er softwareutvikler selv, og aldri opplevd noe ekstremt arbeidspress fra arbeidsgiver. For all del, jobber man med prosjekter som må bli ferdig, så kan man til tider oppleve stress og overtid, men dette gjelder ikke bare de som jobber med f.eks IT. Det gjelder alle former folk folk som jobber med noe som skal leveres innen en gitt tid. Endret 16. februar 2015 av SmallTalk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2015 #25 Del Skrevet 17. februar 2015 Definer " IT-bransjen"... IT er et er noe som benyttes i alle mulige bransjer, så å si at alle bransjer driver med rovdrift på sine ansatte som jobber innenfor IT blir en smule feil. IT er et bredt fagfelt og selv om noen av divisjonene har sine svin på skogen (som f.eks spillbransjen) så vil jeg våge å påstå at de aller fleste jobbene innenfor IT som er fullt mulig å kombinere med familie. Unntakene er vel stort sett spillbransjen og IT-drift. Forøvrig så kan jeg jo si at jeg er softwareutvikler selv, og aldri opplevd noe ekstremt arbeidspress fra arbeidsgiver. For all del, jobber man med prosjekter som må bli ferdig, så kan man til tider oppleve stress og overtid, men dette gjelder ikke bare de som jobber med f.eks IT. Det gjelder alle former folk folk som jobber med noe som skal leveres innen en gitt tid. Siden du ikke greier å lese så skal jeg gi det til deg med teskje: Jeg skrev ikke alle bedrifter, jeg skrev mange. Selvsagt er det flere blant de som jobber med drift som jobber 24/7, men det er også en dell av SW- utviklerne som jobber ganske mye, spesielt de SW-utviklingsretningene som ligger tettere opp mot drift som f. eks. utvikling/vedlikehold av banktjenester o.l. Uansett er min og mange andres erfaring at også rene SW-jobber kan være vanskelig å kombinere med familie. Selv om det har blitt bedre en del steder og det er litt mindre texas enn på nittitallet så tør jeg påstå at bransjen preges av mange dårlige arbeidsgivere ennå. Anonymous poster hash: 39655...db4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2015 #26 Del Skrevet 24. februar 2015 Men når man sier bransjen er texas, da mener man vel primært rene it-bedrifter? Anonymous poster hash: 26366...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå