Gjest Anonymous Skrevet 9. august 2004 #1 Del Skrevet 9. august 2004 Har noen av dere tatt høyere universitetsutdanning uten å ha fulgt undervisning/forelesninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #2 Del Skrevet 10. august 2004 hei je g vet ikke helt hva du sikter til, men jeg studere juss og er på 3 året. jeg er av dem som alltid tenkte å lese og studere flittig hjemme og ikke bry meg så mye om forelesninger og kurs. dette gjorde jeg første året, men fant fort ut at det var lite sosialt, alle andre møttes på kurs og dro gjerne sammen og leste etterpå, eller for cafe for den saks skyld. jeg bestemte meg for å følge undervisningen den siste mnd før eksamen, og fant cfort ut at dette lønte seg, tross for at det var langt å dra og kjedelig til tider, hjelper notatene deg veldig godt etterpå når du leser egen bok eller leser til eksamen... så jeg anbefaler deg å følge undervisningen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 11. august 2004 #3 Del Skrevet 11. august 2004 Det er vel noe av det samme jeg har prøvd å spørre om her Etter den nye kvalitetsreformen er det i alle fall vanskelig å studere uten tilstedeværelse på høyskole. Vet ikke hvordan det er på universitet. Skulle gjerne visst det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 11. august 2004 #4 Del Skrevet 11. august 2004 I hvertfall i de fagene jeg har erfaring med, kreves det ikke direkte frammøte, men obligatoriske innleveringer og muntlige presentasjoner, og det blir derfor vanskeligere og vanskeligere å ta eksamen uten å følge undervisningen. I tillegg går man mer og mer bort fra tradisjonelle eksamensformer og mer over til såkalt mappevurdering, med mer fokus på selve læringsprosessen. Jeg underviste selv et kurs på mellomfagsnivå, og da hadde studentene to mindre oppgaver, en muntlig presentasjon og én større innlevering som vurderingsform. Studentene var veldig fornøyde med dette, og følte at de lærte mer enn ved mer tradisjonelle metoder. Men som sagt: det vanskeliggjør det å lese på egen hånd, for så å ta eksamen. Enkelte steder tilbys kurs der undervisningen er tilrettelagt folk i full jobb, med helgesamlinger, internettbaserte løsninger osv. Kanskje dette kan være et OK alternativ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 11. august 2004 #5 Del Skrevet 11. august 2004 I Enkelte steder tilbys kurs der undervisningen er tilrettelagt folk i full jobb' date=' med helgesamlinger, internettbaserte løsninger osv. Kanskje dette kan være et OK alternativ?[/quote'] Jada, mye fint her, men det er dette som er så dyrt da... Får vel ikke lån i lånekassa heller når man jobber fullt. Og selv om jeg jobber, har ikke jeg 30 tusen eller mer å bruke i året på skole! Lillehammer har noen studier som er deltid og nesten gratis, men veldig få linjer som ikke er aktuelt for meg i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Babydoll_ Skrevet 26. august 2004 #6 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg har begynt på jusstudiet nå, og skal lese på egen hånd, uten å følge undervisning. Jeg er imidlertid så heldig at jeg har tre meget dyktige advokater jeg kan spørre om råd, eller diskutere lovgivning og rettspraksis med. De gir meg også verdifull informasjon om riktig studieteknikk når det gjelder jus. En av dem har til og med skrevet en bok om dette. Jeg kan sitte i deres lokaler mens jeg studerer, og har tilgang til svært mye litteratur, det være seg fagbøker, tidsskrifter etc. Hvis jeg ikke hadde hatt slike ressurser rundt meg, måtte jeg nok fulgt undervisning hvis jeg skulle få slik forståelse for jussen at jeg kunne fått gode karakterer på eksamenene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest petzl Skrevet 26. august 2004 #7 Del Skrevet 26. august 2004 Det går ihvertfall an å ta enkelte emner som privatist. Du må betale for eksamen selv (cirka 1500 kr.?), og har få rettigheter som student. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #8 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg har tatt hele rettsstudet uten å ha fulgt noen undervisning, ei heller fått råd fra advokater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. august 2004 #9 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg har tatt hele rettsstudet uten å ha fulgt noen undervisning, ei heller fått råd fra advokater Leverte du inn oppgaver eller hadde kollokvier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. august 2004 #10 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg studerer psykologi (profesjonsstudiet) og her og på de fleste andre (om ikke alle) studier er det obligatorisk oppmøte (ikke på forlesninger, men dem er det få av, det er mest seminarer og prosjektgrupper). Jeg liker ikke helt det å bli tvunget til å møte opp, særlig siden jeg får mest ut av å lese selv, men sånn er det nå bare. For mange år siden tok jeg ex fac og PSY110-eksamen, da var jeg på kanskje 2-3 forelesninger gjennom semesteret og bestod eksamen med glans. Det er dermed fullt mulig å klare høyere utdanning uten undervisning, det kommer bare an på hvordan du lærer best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babydoll Skrevet 26. august 2004 #11 Del Skrevet 26. august 2004 Leverte du inn oppgaver eller hadde kollokvier? Hvordan ble karakterene dine? Fikk du jobb? Jeg har ikke studert så lenge, men er allerede helt "avhengig" av å drøfte det jeg leser med andre. Mange unntaksbestemmelser er uklare, har stor nytte av å få andres syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #12 Del Skrevet 26. august 2004 Leverte du inn oppgaver eller hadde kollokvier? Jeg leverte inn oppgaver. Må si at jeg nok ikke vil anbefale dette til andre. Men jeg sovner så lett under forelesningene..Liker å lese alene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #13 Del Skrevet 26. august 2004 Hvordan ble karakterene dine? Fikk du jobb? Jeg har ikke studert så lenge, men er allerede helt "avhengig" av å drøfte det jeg leser med andre. Mange unntaksbestemmelser er uklare, har stor nytte av å få andres syn. Meget gode karakterer, om jeg får si det selv. Har nok ikke helt relevant jobb ennå..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. august 2004 #14 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg leverte inn oppgaver. Må si at jeg nok ikke vil anbefale dette til andre. Men jeg sovner så lett under forelesningene..Liker å lese alene også. OK. Vet om flere som har gjort som deg, men de fleste har holdt en viss kontroll ved å levere inn oppgaver, for å sjekke om de er på rett spor. Selv hadde jeg lite kollokvier, men gikk på de fleste forelesninger (imidlertid liten utbytte av det med mindre jeg hadde lest stoffet flrst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #15 Del Skrevet 26. august 2004 Ja, det er nå rart med disse jusstudentene..Har jo vært på obligatorisk undervisning da, og fikk inntrykk av at man egentlig ikke likte sine medstudenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2004 #16 Del Skrevet 26. august 2004 Ja' date=' det er nå rart med disse jusstudentene..Har jo vært på obligatorisk undervisning da, og fikk inntrykk av at man egentlig ikke likte sine medstudenter.[/quote'] Hørtes litt paranoid ut? Kjenner mange hyggelig jusstudenter, men studerer psykologi selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #17 Del Skrevet 26. august 2004 Hmm, hvorfor det da du, psykologstudent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2004 #18 Del Skrevet 26. august 2004 Hmm, hvorfor det da du, psykologstudent? Hører så ofte at studenter i studie X er så overlegne etc.. Men har du noen gang tenkt på at de kanskje virker overlegne fordi de tror at du ikke vil ha kontakt med dem? Monkey see, monkey do... Man kommer langt med et vennlig smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #19 Del Skrevet 26. august 2004 Hører så ofte at studenter i studie X er så overlegne etc.. Men har du noen gang tenkt på at de kanskje virker overlegne fordi de tror at du ikke vil ha kontakt med dem? Monkey see, monkey do... Man kommer langt med et vennlig smil Ja, nå gjaldt det jo ikke meg da, for jeg var jo aldri der... Men har også hørt fra gamle studenter at det var mye klikker og utestengning tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. august 2004 #20 Del Skrevet 26. august 2004 Okey..jeg kjenner to personer som studeres juss, de sier det er veldig hyggelig der. De har eget kor og greier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå