Gå til innhold

Hvorfor er du ufør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 50% ufør og jobber 50%.

Ufør pga en skade i ryggen som gjør at jeg har stivet av en del av ryggen med plater og skruer (og måtte transplantere hoftebein inn i ryggen for å erstatte virvler). Skulle gjerne ha jobbet mere, men det begrenser seg helt fysisk.

(er fornøyd forsåvidt med å jobbe 50%, hadde aldri trodd jeg skulle klare å komme meg såpass. Ikke mange år siden så måtte jeg bruke korsett, gikk med krykker og lå store deler av dagen i ei sykehusseng på stua her hjemme....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk til dere som har svart ordentlig, og spesielt dere som åpnet dere litt :hug:

Den i slekta mi som har blitt ufør har tinnitus og menieres.

Anonymous poster hash: 819e0...214

Skrevet

En i nær familie har nettopp blitt ufør så jeg sitter og tenker på temaet. Har ingen planer om å bli det selv om det er det du lurer på. Er glad i å jobbe :)

Å være ufør har ingenting med o en er glad i å jobbe eller ikke !

Jeg er og glad i å jobbe, dessverre så glad i å jobbe at jeg presset meg selv i flere år som 50 % ufør, til jeg til slutt måtte innse at et liv med jobb og resten av tiden på sofaen mens familien måtte leve livet sitt uten meg, ikke var et liv. Dermed ble jeg først 60% uøfr, så 100%.

Hadde det vært mulig å få jobbe kortere dager, f eks 3 timer et par ganger i uken, så hadde jeg kanskje ikke trengt å være 100% ufør. Men da jeg tok det opp med NAV og min tidligere arbeidsgiver, var det ikke mulig å få til.

Slik er det.

Anonymous poster hash: 0d1f0...cbd

Skrevet

Å være ufør har ingenting med o en er glad i å jobbe eller ikke !

Jeg er og glad i å jobbe, dessverre så glad i å jobbe at jeg presset meg selv i flere år som 50 % ufør, til jeg til slutt måtte innse at et liv med jobb og resten av tiden på sofaen mens familien måtte leve livet sitt uten meg, ikke var et liv. Dermed ble jeg først 60% uøfr, så 100%.

Hadde det vært mulig å få jobbe kortere dager, f eks 3 timer et par ganger i uken, så hadde jeg kanskje ikke trengt å være 100% ufør. Men da jeg tok det opp med NAV og min tidligere arbeidsgiver, var det ikke mulig å få til.

Slik er det.

Jeg vet det og har beklaget det, det var ikke akkurat sånn jeg mente det. Les hele tråden :)

Skrevet

Dom 90% av alle uføre

Dette må være Norges vanligste kroniske sykdom.

Anonymous poster hash: dd1f1...e31

Terskelen for å få uføretrygd er ganske høy, så jeg tror neppe at en får det innvilget uten videre.

Selv gikk jeg fra 50 til 60 til 100 % uføretrygd. Det var beintøft å gå på jobb og vite at jeg kom til å slepe meg hjem etter åtte timer med migrene, leddsmerter og en uholdbar tretthet.

Før jeg fikk 100% uføretrygd, måtte jeg i mange møter med arbeidsgiver, men ble vist liten forståelse for mitt behov for å bli omplassert/få kortere dager. På NAV forsto de at jeg ikke maktet den jobben jeg hadde, men jeg måtte allikevel gjennom et attføringsopplegg hvor jeg hver dag sto og skannet hundrevis at intetsigende dokumenter, før jeg på ny slepte meg hjem. Til slutt var det attføringsbedriften som tok kontakt med NAV at sa at dette var totalt meningsløst, og jeg fikk 100 % uføretrygd.

Men nei, det er ikke gøy å være ufør. Og etterhvert som jeg har gjenvunnet kreftene mine, har jeg prøvd å finne løsninger som gjør det mulig å bruke restarbeidsevnen min. Men det har ikke vært lett. Ingen ordinær arbeidsgiver ansetter noen som kun kan jobbe 3 timer.

Så jeg er valgt å være støttekontakt. Det er flott å kunne hjelpe andre, samtidig som det gir dagene mine mer mening.

Men å tro at latskap er inngangsporten til uføretrygd i 90% av tilfellene, det er både kunnskapsløst og respektløst å si.

Skrevet

Jeg er ganske hardt rammet av bipolar 1, og er derfor delvis ufør, men elsker å jobbe og arbeider det jeg klarer.

Anonymous poster hash: e552a...9f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...