Gå til innhold

Trenger hjelp FORT - forstoppelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke fått det til.. Bruker olje, sitter på do med en finger i hullet å prøver å "røre rundt" men vet ikke hvor mye det hjelper.. Det er veeldig trangt og sårt så er vanskelig å plukke ut noe.. :(

Anonymous poster hash: eee35...15e

prøvd med skje?

Anonymous poster hash: 462c4...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøvd med skje?

Anonymous poster hash: 462c4...b3c

Ja, men det funka ikke.. "Fant ikke frem" og det gjorde ufattelig vondt og jeg fikk ikke ut noe..:(

Skrevet

Jeg har prøvd Microlax fra apoteket en gang, det var ikke vondt egentlig. Man sprøyter det inn i baken, ligger litt på ryggen, og så må man på do - og da er jo ting løst opp. Det var helt genialt.

Men gikk ikke så lenge som åtte dager med forstoppelse da, men er det eneste jeg har erfaring med. Evt. masse vann, kaffe og snus. Det løsner opp systemet, for å si det sånn. :P

Ellers tenker jeg at du rett og slett bør dra til legevakten igjen. Synes i hvert fall ikke du skal "pirke" oppi der med en skje som noen skriver... det kommer bare til å gjøre selve rumpehullet sårt, sånn at du vegrer deg enda mer for å gå på do.

Anonymous poster hash: 404da...b45
Gjest tuppesjura
Skrevet

Da datteren min slet med avføring som baby så fikk jeg beskjed om å sette henne i badekaret, det varme vannet hjalp til med å løse opp den harde avføringen. Skader ikke å teste det.

Skrevet

Ble du operert i magen for 8 dager siden? Hvis så, og du har hatt feber og er forstoppet, synes jeg du skal dra på legevakten på nytt.

Anonymous poster hash: ea2f3...785

• Liker 1
Skrevet

Jeg har prøvd Microlax fra apoteket en gang, det var ikke vondt egentlig. Man sprøyter det inn i baken, ligger litt på ryggen, og så må man på do - og da er jo ting løst opp. Det var helt genialt.

Men gikk ikke så lenge som åtte dager med forstoppelse da, men er det eneste jeg har erfaring med. Evt. masse vann, kaffe og snus. Det løsner opp systemet, for å si det sånn. :P

Ellers tenker jeg at du rett og slett bør dra til legevakten igjen. Synes i hvert fall ikke du skal "pirke" oppi der med en skje som noen skriver... det kommer bare til å gjøre selve rumpehullet sårt, sånn at du vegrer deg enda mer for å gå på do.

Anonymous poster hash: 404da...b45

Har prøvd det, men det hjalp meg ikke og det var helt forjævlig for kroppen pressa og pressa, men det kom ikke noe. Det er j****g sårt allerede mtp. At jeg har driti på meg med diaré 30 ganger det siste døgnet..

Skrevet

Ble du operert i magen for 8 dager siden? Hvis så, og du har hatt feber og er forstoppet, synes jeg du skal dra på legevakten på nytt.

Anonymous poster hash: ea2f3...785

Nei, jeg tok mandlene.. Har feber og er forstoppet grunnet smertestillende etter operasjonen...

Legevakten vil ikke hjelpe med noe. Jeg er der at jeg vil heller dø. Ligger å hyler og skriker panisk i senga fordi jeg har angst for å gå på do.

Skrevet

Da datteren min slet med avføring som baby så fikk jeg beskjed om å sette henne i badekaret, det varme vannet hjalp til med å løse opp den harde avføringen. Skader ikke å teste det.

Jeg har ikke badekar..:(

Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg har ikke badekar..:(Anonymous poster hash: eee35...15e

balje eller noe kan fungere like bra, bare du får rompa nedi.

Skrevet

Stikk en finger inn i skjeden, og press avføringen framover.

Med en annen finger presser du på mellomkjøttet mellom skjedeåpningen og analåpningen slik at det ikke sprekker, og så prøver du forsiktig å få det ut.

Anonymous poster hash: 69f14...0a1
  • Liker 1
Skrevet

Har du ikke familie eller venner i nærheten som kan støtte deg og ta deg med på legevakta? Kanskje greit med litt selskap i en slik situasjon :) Lykke til og god bedring!

Skrevet

Kan hende du har svart på dette...Men har du kontaktet sykehuset? Avdelingen du var på? Gir de smertestillende som kan gi bivirkninger, må de også kunne gi råd dersom noen får bivirkninger. Men uansett...når legevakten ikke vil hjelpe...Hvorfor ikke få deg en time hos fastlegen din?

Anonymous poster hash: 8106d...042
Skrevet

Kan hende du har svart på dette...Men har du kontaktet sykehuset? Avdelingen du var på? Gir de smertestillende som kan gi bivirkninger, må de også kunne gi råd dersom noen får bivirkninger. Men uansett...når legevakten ikke vil hjelpe...Hvorfor ikke få deg en time hos fastlegen din?

Anonymous poster hash: 8106d...042

Legen vil heller ikke hjelpe.. Jeg får egentlig bare frekke tilbakemeldinger om at jeg må klare dette

Skrevet

Stikk en finger inn i skjeden, og press avføringen framover.

Med en annen finger presser du på mellomkjøttet mellom skjedeåpningen og analåpningen slik at det ikke sprekker, og så prøver du forsiktig å få det ut.

Anonymous poster hash: 69f14...0a1

Tusen takk! Skal prøve det :)

Skrevet

Har du fått det til?

Anonymous poster hash: e05aa...7ef
Skrevet

Det mest effektive på sikt, er om du klarer å bevege deg så mye som du klarer i din situasjon.
Spise fiberrik mat og drikke tilsvarende med vann.
Jeg vet at med feber og operasjon så kan det virke umulig, men er nå det som hjelper best.
Fungerer ikke klyster første gangen, vil det neppe ha noen effekt andre og tredje gang heller.
Lakserolje har jeg hørt har best effekt i tillegg til mosjon.

God bedring!

Skrevet

Styrtdrikk 1-2 liter vann. La være å tisse så lenge du kan. Om du klarer holde deg 1-2 timer før du går på do så går mye av vannet rett i tarmen og løser opp. Det har hjulpet meg når ting går treigt.

Anonymous poster hash: 57d52...e81
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips og råd alle! Ikke fått det til, jeg er vettkskremt og redd.. Mamma tvinger meg til å ta klyster igjen, men vi er blitt enige om å ta det imorgen selv om jeg ikke tåler tanken engang..:( aner ikke hva jeg skal gjøre vil bare hoppe fra verandaen

Skrevet

Hvis det er så ille bør du rett og slett bare kreve at legevakten gir deg noe beroligende, og hjelper deg. Du må overdrive og si at du blør masse!

Skrevet

Jeg får forstoppelse av medisiner og bruker magnesiumoksid, veldig effektivt for oss som sliter fast med forstoppelse.

Jeg har noen bekjente som er mye ute i villmarka, har blant annet gått over Kolahalvøya, og der vet jeg at en av gutta måtte kutte små stykker av såpestykket sitt å ha det inn i tarmen for å få ut avføringen og det hjalp. Men nå hadde ikke han gått så lenge som deg.

Det er ihvertfall viktig at 'knollen' suger til seg fuktighet for å mykes opp.

Håper virkelig det ordner seg for deg :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...