Gå til innhold

Dine turer til legen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt interessert i hva folk sjekker seg for? Og hvor ofte?

Jeg har bodd i utlandet en periode og her har jeg valgt en privat lege. Det koster nok til at jeg ikke går dit for hva som helst, men er fortsatt rimeligere i Norge (med bedre kvalitet).

Jeg har gått for test for klamydia, celleprove, HPV og slikt, og tatt HPV-vaksinen.

Har bedt om smertestillende på resept mot menstruasjonssmerter, og en gang for infeksjon på øyet. Utenom dette har jeg vel ikke besøkt ham ofte.

Av uviss grunn foler jeg at jeg er i ferd med å bli hypokonder. Mindre ting stresser meg mer, som noen smerter under armen (om det er noe galt med lymfene), svakhet i en arm eller et ben, kortvarige smerter i brystet el.l. Jeg sjekker føflekker for uregelmessigheter og bryster for klumper - men da jeg kun er 24 er sjansen relativt lav.

Kreft i indre organer og hjernesvulster skjer jo uten mange symptomer og det er jo ingen som går og jevnlig sjekker seg for slikt - da blir man gal. Men jeg merker at jeg tenker mer over ting og hvis jeg f.eks. har drukket mye en kveld og er bakfull dagen etter tenker jeg at jeg er syk og har skapt langvarig skade på leveren.

Hva sjekker du deg for? Hender det at du bare betaler en sum hos privat lege og sjekker deg for noe som kanskje er irrasjonelt? Tar du mindre smerter med knusende ro?

Anonymous poster hash: f4108...7ac
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, jeg føler meg også som en hypokonder når jeg er hos legen og ikke er dødssjuk :P
Jeg er kvinne, 25 og jobber fulltid (hvis det har noe å si). Dette er mine grunner til siste besøk hos legen:

- Klamydiatest
- Kløe i rompa (som viste seg å være hemoriner..)
- Resept på øyedråper for kronisk sykdom
- En kviselignende sak jeg fant nedentil, ble hysterisk, men det var heldigvis ikke noe.
- Resept på en annen sykdom nedentil (ikke kjønnssykdom)

Jeg har også tenkt tanken "shit, jeg har mye problemer nedentil og legen min må synes jeg er gal".
Neste besøk blir nok pga liktorn som søren ikke går vekk med de hersens plasterene.. æsj!

Anonymous poster hash: 49532...2b7
Skrevet

Sist gang jeg var hos legen var jeg 16-17 år, for 5-6 år siden, for å få p-piller :rodme: Jeg er ikke så hyppig for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 50f40...913
  • Liker 1
Skrevet

Er kun hos legen for den årlige helsekontrollen der det blir tatt blodprøver for å teste at jeg har gode nivåer av vitaminer etc i kroppen, tester kolesterol og blodtrykk. Legen ser også over føflekkene.

Dette begynte jeg med da jeg fylte 40, før det kan jeg bare huske jeg har vært hos legen totalt 2 ganger, en gang for urinveisinfeksjon og en gang for halsbetennelse..

Anonymous poster hash: 162bb...c9a
Skrevet

Drar kun til legen om jeg har følt meg dårlig i en lengre periode.

• Liker 1
Skrevet

Er hos legen hver mnd for å få sykmelding. Kan høres sprøtt ut, men jeg er det. Av grunner jeg ikke vil nevne her, så får jeg sykmelding hver mnd. Om jeg har noe annet jeg vil ta opp, så gjør jeg det da.

Anonymous poster hash: 01ab6...a57
Skrevet

Jeg er også veldig ofte til legen. Har flere kroniske sykdommer som må følges opp regelmessig med blodprøver, andre tester og medisinjustering + mye forskjellige allergier og astma som skaper problemer spesielt i sommerhalvåret.

Er til legen minst en gang i mnd, noen ganger oftere. Syns det er kjempeflaut å gå så ofte, så hvis det dukker opp noe "uskyldig" som en bihulebetennelser eller urinveisinfeksjon så går jeg til privat lege bare for å slippe å se fastlegen enda oftere enn jeg allerede gjør.

Anonymous poster hash: 750a8...82d
Skrevet

Som kroniker er jeg litt oftere til lege enn friske folk. Heldigvis ikke så ofte som før jeg fikk riktige medisiner. Men blir vel 3-4 turer i året.

Skader av forskjellige slag, en del via jobb og noe via fritid.

Min fjerde lungebetennelse en vinter, da gikk jeg lei og spurte etter medisiner og en sykemelding et par dager.

Oppdatering av medisiner jeg bruker fast.

Årlig blodprøve som jeg må ta pga medisiner.

Anonymous poster hash: 1844c...fde

Skrevet

Går ikke til legen uten grunn, men har også noen ganger følt at jeg er der litt for ofte. Kan oppsummere siste året. Første besøket, i typ februar, var for å få henvisning til gynekolog angående noe jeg hadde gått med i mange år (og vært hos spesialister men ingen som kunne hjelpe, denne siste klarte faktisk det), deretter var jeg der pga et kne som hadde vært vondt i lengre tid (en mnd ca), så var jeg der pga uteblitt mensen over flere mnd, for å sjekke at alt var i orden (visste at jeg ikke var gravid), deretter var jeg hos legevakta pga skikkelig vonde hemorioder (det var midt i fellesferien og fastlegekontoret var stengt) endte da på poliklinisk for operasjon. Så var jeg der i høst en gang for å måle verdier - hadde følt meg sliten og rar i det siste - ba i samme slengen om å få starte på minipiller, også var jeg der nå på nyåret for å ta celleprøve - er konisert for et par år siden og tar årlig kontroll. Skal tilbake i neste uke og sette inn p-stav.

Anonymous poster hash: 13d45...c6a
Skrevet

Forrige gang jeg var hos legen var det for å bli testet for kjønnssykdommer. Kjempehyggelig dame som gjorde oppholdet så hyggelig som mulig :)

Gangen før der var jeg hos fastlegen min pga. et brannsår etter en varmeflaske. Ganske pinlig å komme med en ubarbert bleik legg hos en over gjennomsnittelig fin mann!

Synes det er et ok antall legebesøk, med tanke på at dette siste besøket var halvannet år siden :)

Skrevet

Jeg syns og det kan bli mye legebesøk. Noen ting som jeg burde sjekke, men som jeg ikke har gjort fordi jeg ikke vil bli sett på som en som finner på nye ting med jamne mellomrom for å få oppmerksomhet:

- Hatt mageproblem i 3 år

- Spist lite pga det over og har muligens vitaminmangler etter hvert

- Er nesten ikke kåt lenger etter å ha gått på antidepressiva for 4 år siden. Kan gå flere uker mellom hver gang med mindre jeg "jobber" skikkelig for det.

- Har noen rare føflekker

Anonymous poster hash: a27bf...31b
Skrevet

Jeg syns og det kan bli mye legebesøk. Noen ting som jeg burde sjekke, men som jeg ikke har gjort fordi jeg ikke vil bli sett på som en som finner på nye ting med jamne mellomrom for å få oppmerksomhet:

- Hatt mageproblem i 3 år

- Spist lite pga det over og har muligens vitaminmangler etter hvert

- Er nesten ikke kåt lenger etter å ha gått på antidepressiva for 4 år siden. Kan gå flere uker mellom hver gang med mindre jeg "jobber" skikkelig for det.

- Har noen rare føflekker

Har du gått til fastlegen pga du ikke er kåt lengre?????

Anonymous poster hash: 532cc...769

• Liker 2
Skrevet

Var veldig mye hos legen i fjor, følte meg som en hypokonder mot slutten av året og ble småflau hver gang jeg tråkket inn på venteværelset.

- Var plaget med veldig dårlig matlyst, kvalme, ufrivillig vekttap på 10 kg over et halvt år som gjorde meg veldig undervektig, så var en del hos legen for å finne ut hvorfor jeg var plaget med dette.

- sykemelding.

- ofte hos legen med sønnen min.

- problemer nedentil etter fødselen.

- timer ang medisinbruk.

- har fått veldig mange nye føflekker som også har endret form så det ville jeg undersøke.

Osv..

Skrevet

Et par-tre ganger i året. Celleprøve og blodprøve.

Skrevet

Hvor mye koster det hos privatlege? Må man ha henvisning fra vanlig lege, eller hvordan får man time der?

Har også noen ting jeg ikke vil "plage" den vanlige legen med. Vondt i et ben i snart et år, pluss forskjellig. Men er ofte hos legen for blodprøver og oppfølgning av kronisk sykdom. Så ville gjerne prøvd privat om det går.

Skrevet

Har du gått til fastlegen pga du ikke er kåt lengre?????

Anonymous poster hash: 532cc...769

Som jeg skrev, nei. Det har "dessverre" ikke noe med det psykiske å gjøre. Jeg er ikke deprimert lenger, og selv når jeg var det så hadde jeg mye mer lyst før antidepressiva.

Skjønte ikke helt alle spørsmålstegnene. Du vet det ikke er unormalt å gå til lege når det er potensielt noe fysisk galt med sexlysten?

• Liker 3
Skrevet

Dro sist gang til legen for å fjerne 2 føflekker, før det var det for å fjerne en kobberspiral. Drar sjeldent til legen...før disse to gangene så hadde det vel gått minst 7år eller noe.

Skrevet

Forrige gang jeg var hos legen var sommeren 2013, dagen før det var ferie.

Hadde fått en lett vridning i kneet, og hadde mye smerte og høye "knepp" når jeg bøyde kneet. Ble henvist til MR, og det viste seg at det var minisken.

Anonymous poster hash: 998c3...37e
Skrevet

Har vært en del hos legen de siste årene, mye av de samme grunnene flere ganger.

- ca 5 ganger for å teste blodprosent ift blødning

- noen ganger i forbindelse med infeksjoner

- testet for vitaminmangel

Skrevet

Hvor mye koster det hos privatlege? Må man ha henvisning fra vanlig lege, eller hvordan får man time der?

Har også noen ting jeg ikke vil "plage" den vanlige legen med. Vondt i et ben i snart et år, pluss forskjellig. Men er ofte hos legen for blodprøver og oppfølgning av kronisk sykdom. Så ville gjerne prøvd privat om det går.

Du kan bestille time direkte på eget initiativ (ofte på internett). Jeg har vært hos Volvat et par ganger, da fordi jeg ikke har vært gira på å måtte vente med noe jeg selv følte hastet. Sist var jeg på ultralyd hos privat gynekolog tidlig i svangerskapet, sånn bare for å berolige meg selv om at ting var greit. I det offentlige får man bare så tidlig ultralyd om det er medisinsk begrunnet (eks. flere SA, eller tidligere graviditet utenfor livmor etc.).

Men om du vil gå til privat lege bare fordi du ikke vil "plage" fastlegen din, så er det bare tull. For det første betaler du gjerne 1000-1500 kroner for noe som er tilnærmet gratis i det offentlige. Og for det andre så er det legens jobb å hjelpe deg med dine problemer, så ikke vær redd for å dele det som plager deg. :) Og har du hatt vondt i foten i snart et år, så sier du det - og jeg er sikker på legen din utelukkende vil reagere på at du ikke har nevnt det før!

Anonymous poster hash: 060a8...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...