Gå til innhold

Legender som dør

WubWub

Anbefalte innlegg

Vi har allerede i nyere tid opplevd at store kjendiser dør bort som f.eks : Robin Williams, James Gandolfini, Heath Ledger, Phillip Hoffman.

Men hvordan kommer verden og folk til å ta det når de virkelig store legendene dør mellom kort mellomrom det ene etter den andre ? Vil det bli kollektiv sorg verden over når de mennesene som har formet vår kultur og oppvekst fra barndommen til voksen alder forsvinner?

De legendene som begynner dra på åra som jeg er redd kommer til å falle fra innen 5 år er typen giganter som :

Jack Nicholson, Al Pacino, Clint Eastwood, Morgan Freeman, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Robert De Niro, Anthony Hopkins, Sean Connery, Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Samuel L. Jackson, Mel Gibson, Ian McKellen, Joe Pesci, Gene Hackman, Christopher Walken.
Er personlig stor fan av alle på lista der og jeg merker at jeg blir trist hver gang jeg ser intervjuer av de og det er synlig at de muligens er i sin aller siste fase av livet.
Heldigvis har vi jo fremdeles noen legender som kan holde fortet når de eldste faller fra : Christian Bale, Tom Cruise, Matt Damon, Liam Neeson, Denzel Washington, Johnny depp, Kevin Spacey,
De har nok litt flere år å gå på heldigvis. Men syntes det er rart at jeg ikke ser noen unge skuespillere idag som har noe særlig potensiale til å bli like dyktige skuesillere som de som nå kommer til å forsvinne.
Så når jeg ser på listene mine her så syntes jeg også det er rart at det ikke er noen kvinner på de. Hvem er de kvinnelige legendene? Jeg vet jo om 2, men de er allerede døde ; Audrey Hepburn og Marilyn Monroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, Meryl Streep er faktisk i samme klasse som de på legende-listen din

og er i mange tilfeller en MYE bedre skuespiller enn en rekke av de.

Samt de av nyere kaliber burde også inkludere Daniel Day-Lewis, han har jo

vunnet like mange Oscar for sine prestasjoner på lerretet som Jack Nicolson.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kommer vel ikke til å reagere så mye annerledes enn da de virkelige legendene gikk bort? Folk som Charlie Chaplin, Jimmy Stewart, Cary Grant, Clark Gable, Marlon Brando, Laurence Olivier. Verden gikk videre, og arven deres lever fortsatt.

Anonymous poster hash: 7bfe4...ffa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er du veldig ung trådstarter? Jeg var 11 da Elvis døde, jeg husker at John Lennon ble skutt og drept, og at Freddie Mercury døde. Jeg husker Marius Mullers død.

Noen ganger har jeg følt at store stjerner har dødd tett i tett, og at verden blir et mye tommers sted.

Alle de nevnte er for meg store helter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig ung trådstarter? Jeg var 11 da Elvis døde, jeg husker at John Lennon ble skutt og drept, og at Freddie Mercury døde. Jeg husker Marius Mullers død.

Noen ganger har jeg følt at store stjerner har dødd tett i tett, og at verden blir et mye tommers sted.

Alle de nevnte er for meg store helter.

Ung og ung, det er et definisjonsspørmål alt utifra øyet som ser. Er 30.

Den eneste legenden jeg kan huske som har dødd i min levetid er Michael Jackson. Verden gikk jo helt bananas og ble helt hysterisk i flere måneder...

Så da undrer jeg på hva som skjer når det er mange legender som dør på rad noe som er sannsynlig kommer til å skje de neste årene.

Elvis og John Lennon var langt før min tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Meryl Streep er faktisk i samme klasse som de på legende-listen din

og er i mange tilfeller en MYE bedre skuespiller enn en rekke av de.

Samt de av nyere kaliber burde også inkludere Daniel Day-Lewis, han har jo

vunnet like mange Oscar for sine prestasjoner på lerretet som Jack Nicolson.

Måtte faktisk google Meryl Streep for å se hvem det var. Har bare sett en film av hu og det var The Iron Lady. Det er faktisk en av mine favoritt filmer og jeg må ærlig innrømme at det kom svært tydlig frem at hu er ei skuespiller av stor rang.

Var ikke meningen å få det til å høres ut som jeg mente det ikke finnes kvinnelige legender. Har nok bare noe med at jeg stort sett bare har sett på typisk "gutte filmer" gjennom hele oppveksten. Typ : western, mafia filmer, action filmer.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det en gang sånn at alle dør...

Forskjellen på de virkelig store og oss vanlige mennesker, er at de virkelig store blir husket av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som TS seriøst tror det ikke har eksistert legender før. De kommer og går, som alle andre. Vi har ikke flere legender i vår tid enn for 50 år siden, snarere tvert imot. Men når man må google Meryl Streep så har man jo et litt begrenset bilde av filmverdenen i hvert fall.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av mange skuespillere og artister. Absolutt. De gjør jorda til et hyggeligere sted.

Men virkelige legender? Da tenker jeg på folk som Nelson Mandela og Gandhi.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ung og ung, det er et definisjonsspørmål alt utifra øyet som ser. Er 30.

Den eneste legenden jeg kan huske som har dødd i min levetid er Michael Jackson. Verden gikk jo helt bananas og ble helt hysterisk i flere måneder...

Så da undrer jeg på hva som skjer når det er mange legender som dør på rad noe som er sannsynlig kommer til å skje de neste årene.

Elvis og John Lennon var langt før min tid

Jeg mente ikke å være nedlatende med å spørre om alder, det er bare litt mer vanlig å oppdage at ens store helter dør - delvis i hopetall - etterhvert som en blir eldre.

Verden - den gang i papiravisform - gikk av hengslene da Elvis døde. Da John Lennon ble skutt var det det den endelige spikeren i kisten for en Beatles gjenforening og avisene og tv var full av dette i dagevis.

Da Mercury døde av aids var norske media full av hans homofili, mens da Nurejev døde noen år senere - også av aids - var det knapt noen som nevnte at han var homofil og døde av aids. Han var jo en klassisk balettdanser må vite og ikke bare en homofil glamrocker. NRK hadde ikke en gang en notis om at det var Mercurys kjæreste som var død.

Man legger nok merke til når ens helter går bort. Og det er opplagt at personer som Nicholson. Pacino, Streep og Bridges dør. Akkurat som at Marlon Brando, Charlie Chaplin, og mange store som allerede er døde ble merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som TS seriøst tror det ikke har eksistert legender før. De kommer og går, som alle andre. Vi har ikke flere legender i vår tid enn for 50 år siden, snarere tvert imot. Men når man må google Meryl Streep så har man jo et litt begrenset bilde av filmverdenen i hvert fall.

Fullt klar over at det har eksistert legender tidligere. Men det var før min tid så jeg vet ikke helt hvordan folk tok det når de falt bort.

Og nå er det nå engang slik at dagens legender har påvirket langt flere mennesker enn de tidligere stjernene gjorde. Dette har noe med at TV , film og kino ble mer og mer utbredt over hele verden enn det var i "gamle dager". Med noen unntak såklart ! Som f.eks Elvis, Marilyn Monroe, The Beatles og flere+

Begrenset bilde av filmverden? Jeg har sett mange filmer , flere enn de fleste.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fullt klar over at det har eksistert legender tidligere. Men det var før min tid så jeg vet ikke helt hvordan folk tok det når de falt bort.

Og nå er det nå engang slik at dagens legender har påvirket langt flere mennesker enn de tidligere stjernene gjorde. Dette har noe med at TV , film og kino ble mer og mer utbredt over hele verden enn det var i "gamle dager".

Beklager, men dette er bare piss. Elvis var like stor som Michael Jackson - om ikke mange hakk større. At du ikke har sansen er helt i orden, men ikke kom å si at ikke 60-tallet og 70-tallets store stjerner var mega artister for det var de. Beatles og Elvis var begge revolusjonære som endret musikkens verden for alltid. Queen var en de første til å lage musikkvideo lenge før det var vanlig - på midten av 70-tallet. Lou Reed - en annen av mine store helter, som døde i fjor - var sammen med David Bowie også med å revolusjonere musikkindustrien'og er for meg en langt større helt enn Kurt Cobain noen sinne rakk å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette er bare piss. Elvis var like stor som Michael Jackson - om ikke mange hakk større. At du ikke har sansen er helt i orden, men ikke kom å si at ikke 60-tallet og 70-tallets store stjerner var mega artister for det var de. Beatles og Elvis var begge revolusjonære som endret musikkens verden for alltid. Queen var en de første til å lage musikkvideo lenge før det var vanlig - på midten av 70-tallet. Lou Reed - en annen av mine store helter, som døde i fjor - var sammen med David Bowie også med å revolusjonere musikkindustrien'og er for meg en langt større helt enn Kurt Cobain noen sinne rakk å bli.

Jeg la til "Med noen unntak såklart ! Som f.eks Elvis, Marilyn Monroe, The Beatles og flere+" rett etter jeg postet det :) Elvis og The Beatles forandret unektelig verden og vår kultur ja. Er helt enig med deg i alt du skriver.

Herregud så sinte folk er her inne... Spør bare om en harmløs ting er ikke noe å hisse seg opp over. Er ikke ute etter å "sverte" noens barndoms idoler vis det er det folk her nå tror.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal det ikke være fysisk mulig å ikke kjenne til Meryl Streep. Men da har du lært noe av tråden i hvert fall :)

Tror forresten ikke så mange på listen din kommer til å takke for seg innen fem år, er ikke akkurat oldinger. Og det som kommer til å skje den dagen de går bort er at det blir litt oppstyr i media, så går det over. Og folk kan fortsatt kose seg med filmene deres.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er det nå engang slik at dagens legender har påvirket langt flere mennesker enn de tidligere stjernene gjorde. Dette har noe med at TV , film og kino ble mer og mer utbredt over hele verden enn det var i "gamle dager". Med noen unntak såklart ! Som f.eks Elvis, Marilyn Monroe, The Beatles og flere+

Dette er jo bare tull.

Da jeg var ung hadde vi kanskje færre legender, men de fikk mye mer oppmerksomhet - nettopp fordi de faktisk kunne noe. De var sjeldne, og de hadde vanvittige talenter. I våre dager holder det at man er ung og pen, og karrierer varer sjelden mer enn to-fem år.

De virkelig store legendene er borte for lengst.

Anonymous poster hash: 6df57...c24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og ja, Nelson Mandela - som døde etter lang tids sykdom i fjor - var i min verden en helt spesiell person og jeg husker jeg tenkte at en verden uten Nelson Mandela i den sannelig er et rart sted. Dette fordi han hadde vært i den i hele mitt liv og i nesten hele den perioden hadde han brukt all sin energi på å endre den mot nesten helt umulige odds. Det uvanlige med Nelson Mandela var at han aldri ga opp og at han fikk et langt liv til å bevise at han var en sann helt. Ulikt mange andre helter som blir skutt eller drept på annet vis døde Mandela av alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal det ikke være fysisk mulig å ikke kjenne til Meryl Streep. Men da har du lært noe av tråden i hvert fall :)

Tror forresten ikke så mange på listen din kommer til å takke for seg innen fem år, er ikke akkurat oldinger. Og det som kommer til å skje den dagen de går bort er at det blir litt oppstyr i media, så går det over. Og folk kan fortsatt kose seg med filmene deres.

Eller eventuelt at jeg ikke titter på den type film hun har vært med i? Som sagt : mine favoritt sjangre er mafia filmer, western og rene action filmer.

Vis du ser på filmene Meryl Streep har vært med i her så er det ikke akkurat mye action, western eller mafia : http://www.imdb.com/name/nm0000658/

Jeg ser det er 1 unntak, Hjortejegeren. Det var også en knakendes god film så da har jeg sett 2 filmer hu har vært med i.

Videre så har jeg sett alle filmene til alle på legende lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull.

Da jeg var ung hadde vi kanskje færre legender, men de fikk mye mer oppmerksomhet - nettopp fordi de faktisk kunne noe. De var sjeldne, og de hadde vanvittige talenter. I våre dager holder det at man er ung og pen, og karrierer varer sjelden mer enn to-fem år.

De virkelig store legendene er borte for lengst.

Anonymous poster hash: 6df57...c24

Vi får være enig om å være uenige. Jeg føler at alle på legende lista mi virkelig kan skuespill og er ekstremt dyktige på mange måter med unntak av Arnold og Stallone, men de er underholdene på andre måter.

For meg personlig finnes det ingen større legende enn f.eks Al Pacino, Christian Bale, Matt Damon, Christopher Walken, Tom Cruise, Robert De Nero, Jack Nicholson og Clint Eastwood.

Men dette er selvfølgelig subjektivt. Alle har forskjellige idoler som de ser opp til. Alt utifra hva man er vokst opp med. Det er uansett liten tvil om at disse figurene er ikoner som kommer til å bli husket meget lenge.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte faktisk google Meryl Streep for å se hvem det var. Har bare sett en film av hu og det var The Iron Lady. Det er faktisk en av mine favoritt filmer og jeg må ærlig innrømme at det kom svært tydlig frem at hu er ei skuespiller av stor rang.

Hmm....du har ikke sett Hjortejegeren altså? Hvor hun spiller mot legendene Walken,

De Niro og Cazale? Hun var forøvrig forlovet med Cazale (spilte Fredo i Gudfaren-filmene)

inntil han døde under innspillingen av denne filmen.

Ellers er Sopie's Choice med henne også regnet som en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...