Gå til innhold

Skoleuniform, hva mener du?

Fremhevede innlegg

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Her er jeg selv litt delt.

Hvorfor skal noen bestemme hva andre skal ha på seg? Hvordan skal dette finansieres?

Skoleuniformer er som regel formet etter en "mal", hva gjør dette med barn og unge som kler seg som de gjør for kanskje å skjule noe de er misfornøyd med. Alle har forskjellige fasonge, og klær kan gjøre at du får skjule litt av det man er fornøyd med, kanskje gir det bedre selvtillit.

Ser heller ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med det skiftende været vi har her i Norge...

Ser for meg at uniformen kommer til å være klassisk- bukse til guttene, skjørt til jentene. Skal man da tvinge jenter til å gå i skjørt? Noen liker det, andre skyr det.

Føler det blir å gå litt bakover i utvikling om dette skal gjenomføres.

Som foreldre bør man gå i seg selv, og oppdra unger til å forstå at MERKET på buksa di ikke har noe å si for hvilken person du er.

Den eneste og ene fordelen jeg ser med dette er: det blir ingen krangling om hva barna skal ha på seg om morgenen ;-)

På forhånd beklager jeg for skrivefeil og andre ting som noen måtte ha problemer med. Ble skrevet i en fei.

Hva er ditt synspunkt på dette?

Anonymous poster hash: 5a38b...c87

Liker ideen. Barna og tenåringene kan konsentrere seg mer om fagene og ikke klærne og skoene.

Våre barn er to små motejenter og mye dyre og fine klesmerker/kvalitet.

Men jeg mener skoleuniform er en fin ide.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg for skoleuniformer, men nå måtte jeg le :)

Er det overgep når voksne må bruke uniform på jobb også, da?

Anonymous poster hash: 848a7...fab

Du velger jobben helt frivillig og ved å velge det velger du også at uniform er ok. Det er her forskjellen ligger, skolen velger man ikke men det er obligatorisk.

Anonymous poster hash: 93e36...ae2

Skrevet

Jeg synes tanken er god, men tror helt ærlig ikke det har så mye for seg.

Mobbere finner alltid noe å plukke på, og er det ikke tøyet så er det "du ser tjukk ut i den uniformen" eller et eller annet.

Og klær må jo ungene ha uansett, så jeg tenker det er viktigere å prioritere andre ting på skolene før man unner seg denne "luksusen".

Anonymous poster hash: 6bbc5...cba

Nå er det ikke alt som har med mobbing eller ikke mobbing å gjøre da.

Anonymous poster hash: 90d5e...b9a

• Liker 1
Skrevet

Skoleuniform er en god idé. Men man må få velge selv om man vil ha bukse eller skjørt. Både gutter og jenter.

jeg synes også at gutter burde få velge å bruke skjørt.

Anonymous poster hash: 03455...e0c

• Liker 1
Skrevet

jeg synes også at gutter burde få velge å bruke skjørt.

Anonymous poster hash: 03455...e0c

Er ikke sikker på om du mener det eller ikke :P Men jo, hvis de vil så må de ha rett til det!

Skrevet

Usikker... Ja fordi noen mennesker finner det kult å dømme andres stil, nei fordi hvordan skal man få vist sin egne stil?

Altså jeg vet ikke. Tenk om uniformen er dritstygg, så blir det sånn at de med deiligst kropp ser bra ut i den mens andre føler seg jævelig og ikke får gå i klær etter formen sin.. hmm. dilemma. Kan vi ikke bare ha det som i dag bare fjerne ALL pels og alle vesker i skinn?

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg har arbeidet med sosialt vanskeligstilte barn i snart ti år, og er det en ting jeg har hørt fra de aller fleste, så er det viktigheten av å ha dèt og dèt klesplagget for at man i det hele tatt skal ha mulighet til å bli akspetert. Foreldrene vet til dels ikke sin arme råd hva de skal gjøre når Dorthe på fjorten år vegrer seg å gå på skolen fordi hun ikke har de siste skoene fra Nike e.l.; når Matthias på tolv blir tatt i å stjele boksere fra Tommy Hilfiger; når tretten år gamle Mia blir utstøtt fordi hun ikke har siste Parajumper-modellen, osv. osv.

Dette er fortsatt barn som hver dag minnes om at de tilhører nedre sosiale sjikt. Som hver eneste dag utsettes for en materialstisk stigmatisering. Som stjeler klær, vesker, mobiltelefoner i et naïvt håp om å bli sett, bli akseptert, få bli en av gjengen. Disse barna skjemmes over å måtte arve klær og skotøy fra eldre/større søsken. Over å stort sett alltid måtte ta til takke med annenrangs.

Naboen min arbeider som lærer ved en privatskole for de velhavende. Også hun kjenner veldig godt til problemet med merkepress. Selv hos de velbeslåtte. Lengselen etter akseptans er like mye til stede der, selv om barna slipper unna fattigdomsstempelet. I stedet forsvinner mye av undervisningstiden til å avbryte diskusjoner om hvem som har kjøpt hva og hvor mye det kostet.

Både naboen min og jeg er veldig for skoeluniform. Og at barns identitet skal defineres gjennom egenskapene deres, ikke hvorvidt de har på seg de "riktige" klærne.

En skoleuniform er ikke spesielt dyr. Det er bare å sjekke prisene:

http://www.johnlewis.com/aberdeen-grammar-school-girls%27-uniform/p220675

Det meste er laget av slitesterk kvalitet. Og koster adskillig mindre enn til stadighet å måtte kjøpe siste nytt.

Forøvrig - førstegangstjenesten er også obligatorisk og der er uniform plikt.

Skrevet

Skoleuniform er en dårlig idé. De grunnleggende holdningene kommer uansett alltid fram. Har man denne tanken om å hevde seg, finner man alltid et område å vise det på. Smykker, klokke, hår, sko osv.

Signerer dette.

Jeg var på utveksling i et land der skoleuniform er det vanlige, og det er helt utrolig hvor "kreative" ungdommer blir til å finne andre arenaer å vise det på. Smykker, klokker og sekker/bager er allerede nevnt, og til og med noe så uskyldig som typen sokker og måten de sitter på (jentene i min klasse brukte "sokkelim" for å få den rette typen sokker til å sitte akkurat i riktig høyde på leggene) blir en arena for konkurranse.

Så min erfaring er at det ikke løser så mye som man skulle tro. Det bare forskyver problemet.

Anonymous poster hash: a48e3...666

Skrevet (endret)

Ved første tanke høres det ut som en god idé. Om man mobber pga forskjellige klær, så forsvinner mobbingen om alle får like klær. Eller gjør det det? Hvis dette seriøst vil begrense mobbingen, så er jeg helt klart for uniform. Men har mine tvil. Jeg har (heldigvis) ikke så mye erfaring med mobbing, men tenker at man mobber ikke fordi noen går i Cubus-klær. Hadde de ikke gått i Cubus-klær, så hadde de mobbet dem for noe annet. Kanskje faren har feil bil. Eller kanskje han til og med har for dyre klær (snobb!). Begynner man med uniform, ser jeg for meg at det hadde roet seg en stund, helt til man fant noe annet å mobbe for.

Så er det uniformene. Skal alle uniformene være like? Eller skal det være dyre versjoner og billige versjoner? Vil uniformene sitte bra på alle? Kan de tilpasses av skredder? Hva med de som ikke har råd? Noen bukser kan jeg bruke i størrelse small hvis passformen er riktig. Mens andre får jeg ikke på meg størrelse Large en gang hvis passformen passer for de med pitteliten bakende i forhold til resten. Hva med dem som ser ut som en potetsekk i uniformene versus de som klær alt de tar på seg, selv en striesekk. Her kommer de kroppslige forskjellene mye bedre frem når man har like klær på. Og fokus vil gjerne komme på sminke, vekt, hårfrisyre osv. Hva med dem som ikke har råd til to sett uniform, sko, jakke, gymklær, badeklær (som selvsagt er kjempelekre på "fotomodellene" og mindre lekre på "det er det indre som teller")...? Skal skolen/staten dekke uniformene? Hvis man må ha uniform for å gå på skolen, så må jo det være gratis.

Har enda ikke bestemt meg for om jeg er for eller i mot. Hvis det kan fungere, så er jeg som sagt for. Det hadde jo vært bedre å jobbe med holdningene til folk. Man er like mye verdt uansett hva man velger å bruke penger på. Men noen kan man ikke forandre, og jeg skjønner at man må finne alternative løsninger om barnet ditt har det helt forferdelig på skolen pga "krav" om luksusplagg og luksusting.

Endret av Jade
Skrevet

Skoleuniform i Norge hadde vært helt greit. Hadde ikke blitt store forskjellen- allerede nå går jo folk som en saueflokk, og mange ser jo helt prikk like ut.

• Liker 1
Skrevet

Uniform er veldig upersonlig og kjedelig. Synes ikke det er nødvendig på en skole blant barn! La nå barn få gå med farger og klær de føler seg komfortable i.. Tror ike det kommer til å bli innført.

Anonymous poster hash: bac07...b19
Skrevet

Tror vi skal se langt etter det :P

Mange skoleuniformer er søte da. Det var så morro å se en hel klasse med skoleuniformer på da jeg var i England :P

Men det er det eneste jeg syns om de egentlig.

Anonymous poster hash: 5bb8a...aa7

Skrevet

En blir vanligvis ikke mobbet på grunn av klær og utseende, men fordi en skiller seg ut sosialt og personlighetsmessig..

Anonymous poster hash: bac07...b19
Gjest Stringfellow1
Skrevet

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å innføre skoleuniformer på norske skoler. Hvem skal i så fall betale for alt dette? Det blir ikke akkurat billig, og det er langt fra alle foreldre som har råd til enda en gigantisk utgiftspost. Eller skal staten betale for dette, akkurat som den ikke har mer enn nok å bruke penger på fra før.

Ett argument som folk kaster rundt seg for å innføre skoleuniformer er at dette (angivelig) skal forhindre mobbing og mote-press ved norske skoler. Men i andre land som allerede har innført slike skole-uniformer sliter med mobbing de også, selv om samtlige elever går med like klær. Det vil uansett være mange andre ting å mobbe for. Det kan være kroppsfasong eller fritidsinteresser, fregner og kviser, merkelig utseende, eller at man bruker briller..

Skrevet

Synes det er en god ide, mye press blir lagt på mote og klær, og dette forsvinner på skolen ved uniform (også smykker, hår osv).

Anonymous poster hash: 5d8dd...bef
Skrevet

Angående å miste identiteten og særpreg når man har uniform. Hvilken identitet har man om man kjøper plagg man ikke har råd til fordi alle andre har det, og man må ha det for å ikke bli fryst ut?

• Liker 1
Skrevet

Hvem skal betale for uniformen? Det er sikkert foreldre. Og for de foreldrene da som ikke har så mye penger, men som arver klær. Da vil det bli en ekstra ufrivillig utgift.

Anonymous poster hash: 81d28...296

Poenget med uniform er vel at man får den av skolen og leverer den tilbake når man er ferdig, som i militæret (ingen sammenligning forøvrig hehe)!

Anonymous poster hash: 6bbc5...cba

Skrevet

Posetivt på den måten at ingen kan bli tatt som annerledes i klærne. Ingen trenger å føle press på å ha de fineste og dyreste klærne. Men det kan jo uansett forekomme utenom skoletid.
Negativt fordi mange vil føle vi er tilbake i tid, og føle dette som en tvang.

Anonymous poster hash: 5f413...a96
Skrevet

Jeg er helt for skoleuniformer. Men skal uniformsbruken fungere optimalt, så må det i tillegg stilles krav til smykker, klokker, hårsveis, sekker og sko også. Man må innføre strenge regler for hva som tillates å gå med i skoletiden. Ja, det meste bør bli mye strengere i skolen, både når det gjelder klær og oppførsel!

Anonymous poster hash: c76d6...e91
Skrevet

Skoleuniform er en dårlig idé. De grunnleggende holdningene kommer uansett alltid fram. Har man denne tanken om å hevde seg, finner man alltid et område å vise det på. Smykker, klokke, hår, sko osv.

Men om det blir forbud mot å vise seg frem på skolen ved å bruke smykker, klokke o.l., og at alle går likt på skolen, så blir ikke det noe problem.

Kanskje vi bare skal barbere alle barna på hodet, og null sminke.

Anonymous poster hash: 0b888...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...