AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Her er jeg selv litt delt. Hvorfor skal noen bestemme hva andre skal ha på seg? Hvordan skal dette finansieres? Skoleuniformer er som regel formet etter en "mal", hva gjør dette med barn og unge som kler seg som de gjør for kanskje å skjule noe de er misfornøyd med. Alle har forskjellige fasonge, og klær kan gjøre at du får skjule litt av det man er fornøyd med, kanskje gir det bedre selvtillit. Ser heller ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med det skiftende været vi har her i Norge... Ser for meg at uniformen kommer til å være klassisk- bukse til guttene, skjørt til jentene. Skal man da tvinge jenter til å gå i skjørt? Noen liker det, andre skyr det. Føler det blir å gå litt bakover i utvikling om dette skal gjenomføres. Som foreldre bør man gå i seg selv, og oppdra unger til å forstå at MERKET på buksa di ikke har noe å si for hvilken person du er. Den eneste og ene fordelen jeg ser med dette er: det blir ingen krangling om hva barna skal ha på seg om morgenen ;-) På forhånd beklager jeg for skrivefeil og andre ting som noen måtte ha problemer med. Ble skrevet i en fei. Hva er ditt synspunkt på dette?Anonymous poster hash: 5a38b...c87 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Hadde skoleverket flommet over av penger ville det vært en grei ide. Men pr i dag er det så mange andre ting som er viktigere at det er ikke jg ville prioritert. Anonymous poster hash: 9adc4...422 2
Yzma Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Skoleuniform er en god idé. Men man må få velge selv om man vil ha bukse eller skjørt. Både gutter og jenter. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 Skoleuniform er en dårlig idé. De grunnleggende holdningene kommer uansett alltid fram. Har man denne tanken om å hevde seg, finner man alltid et område å vise det på. Smykker, klokke, hår, sko osv.Anonymous poster hash: 848a7...fab 4
Gjest Solsmil Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Jeg tviler på at det hadde vært skjørt til jentene, ihvertfall som eneste alternativ. Vi lever tross alt i 2015.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Min femåring gleder seg til å begynne på skolen til høsten. Hun var så spent på skoleuniformene! Og ble kjempeskuffet da jeg fortalte at hun skal gå på skolen i vanlige klær. Lurer på hva hun har sett på tv eller hørt, som har gitt henne den ideen... Anonymous poster hash: abcc8...be9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Syns skoleuniform er en fin ting jeg. Jeg gikk på videregående i utlandet og der brukte vi skoleuniform. Jentene med skjørt eller bukse og skjorte eller t-skjorte, og guttene med bukse og skjorte eller t-skjorte. Det var like vanlig for jentene å velge bukser som skjørt, de fleste hadde begge deler - jeg brukte mest skjørt tror jeg, men også ofte bukse. Skjørtet gikk i utgangspunktet til knærne, men de fleste rullet det opp slik at det ble kortere. Var veldig greit at man alltid visste hva man skulle ha på seg på skolen, og man mister ikke identitet heller ettersom alle styler seg litt forskjellig likevel. Det var i tillegg ulike uniformer på de ulike skolene, så dermed ble det også en slags tilhørighet til skolen. Anonymous poster hash: f1d21...936 12
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Syns skoleuniform er en fin ting jeg. Jeg gikk på videregående i utlandet og der brukte vi skoleuniform. Jentene med skjørt eller bukse og skjorte eller t-skjorte, og guttene med bukse og skjorte eller t-skjorte. Det var like vanlig for jentene å velge bukser som skjørt, de fleste hadde begge deler - jeg brukte mest skjørt tror jeg, men også ofte bukse. Skjørtet gikk i utgangspunktet til knærne, men de fleste rullet det opp slik at det ble kortere. Var veldig greit at man alltid visste hva man skulle ha på seg på skolen, og man mister ikke identitet heller ettersom alle styler seg litt forskjellig likevel. Det var i tillegg ulike uniformer på de ulike skolene, så dermed ble det også en slags tilhørighet til skolen.Anonymous poster hash: f1d21...936 Det er et godt poeng, jeg har tenkt det samme, selv om jeg ikke har erfaring md uniform. Anonymous poster hash: 9adc4...422 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Jeg ser både fordeler og ulemper med det, men jeg er absolutt i mot at noen skal bli tvunget til å gå i det ene eller det andre. Vil en jente gå i bukse og en gutt i skjørt bør de få lov til det. Shorts bør også være et alternativ om sommeren. Anonymous poster hash: a7f43...422
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 Skoleuniform er en god idé, men som andre har nevnt så syns jeg ikke at skjørt bør være en del av uniformen. Hvis man skal ha skørt til uniformen så bør man selv velge om man vil bruke det, og det går for både jenter og gutter. At jentene vil gå med bukse er et kjent problem og i de fleste skoler som har skoleuniform kan de nå gå med bukse, men det har også vært problem med "gutter" som vil gå med skjørt. Jeg syns ikke at noen skal bli diskriminert og tvunget inn i en kleskode basert på kjønn. Anonymous poster hash: 20985...8a1 1
Gjest Mov123 Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes absolutt at det er en smart ting! Husker godt at jeg brukte alltid dagen før til å legge frem klær for dagen etter sånn at jeg ikke skulle komme forsent. Syntes hele greia var stress, hadde bare elsket å hatt en uniform jeg kunne ha hatt da. Haha kanskje det bare hadde vært sunt for disse bortgjemte barna å få seg en uniform og ikke fått klærne sine tilbake før de faktisk begynner å sette pris på det de har Kan godt hende det var et motepress når jeg var mindre, men helt seriøst la jeg faktisk ikke merke til det i såfall
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes tanken er god, men tror helt ærlig ikke det har så mye for seg. Mobbere finner alltid noe å plukke på, og er det ikke tøyet så er det "du ser tjukk ut i den uniformen" eller et eller annet. Og klær må jo ungene ha uansett, så jeg tenker det er viktigere å prioritere andre ting på skolene før man unner seg denne "luksusen".Anonymous poster hash: 6bbc5...cba
veraa94 Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 Jeg ser nytten i skoleuniformer, absolutt, men hva med alle timene barna ikke er på skolen? De er jo sammen på fritiden og da har de helt vanlige klær. Hvis meningen er å ta bort merkepress og klasseskille vil barna uansett skille på hvem som drar på mest ferier, har det beste utstyret osv. I England, der de fleste skoler opererer med skoleuniform, er skillet der fortsatt. Barna skiller på hvem som har det riktige merket på skoleuniformen, best kvalitet på stoffet osv. Min mening om skoleuniform er med andre ord bare å forskyve problemet. Jeg mener med andre ord at det bare er en unødvendig ting. 3
mijaa Skrevet 6. februar 2015 #14 Skrevet 6. februar 2015 Jeg er litt skeptisk, jeg. Med tanke på merke-presset som er, så er det jo en god idè, men jeg tror at de med penger da kommer til å finne andre måter å vise det frem på enn med klær. Også er jo ikke barna på skolen hele døgnet heller, på fritiden går de jo med hva de vil, og da er man igrunn like langt. Også er det vel ofte som TS sier, at uniformklærne lages etter en type mal og at denne malen slettes ikke trenger å være flatterende for alle. Husker da jeg var russ og hvor fælt det var å skulle prøve russebukser, for selv om buksa var i XL, så var den ikke designet for en XL-kropp. Så jeg tror ikke det gjør saken noe bedre angående mobbing som går på utseendet heller.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #15 Skrevet 6. februar 2015 Jeg ser både fordeler og ulemper med det, men jeg er absolutt i mot at noen skal bli tvunget til å gå i det ene eller det andre. Vil en jente gå i bukse og en gutt i skjørt bør de få lov til det. Shorts bør også være et alternativ om sommeren. Anonymous poster hash: a7f43...422 Burde gå fint det http://www.dagbladet.no/2013/06/09/nyheter/sverige/skjort/utenriks/27615756/ Anonymous poster hash: 9adc4...422
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #16 Skrevet 6. februar 2015 Det måtte vært en "uniform" som bestod av en joggebukse, en vanlig bukse, en shorts, et skjørt, en t-skjorte, en skjorte, en tynn genser og en tykk genser, gymklær: shorts, joggebukse, t-skjorte, singlet, tynn jakke. Så kunne man kjøpe det man ville/hadde bruk for. Man kunne velge hva man ville kombinere av disse tingene. Så kunne man velge, litt ut i fra egne preferanser og vær/årstid hva som passer best fra dag til dag. Uniformsklærne måtte være like, fra et bestemt merke, og billige/subsidierte. Jeg tror det kunne vært en god ide. Man kunne jo kjørt en prøveordning på noen skoler og sett..? Anonymous poster hash: 4af23...bbf
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #17 Skrevet 6. februar 2015 Synes det er en god idè Anonymous poster hash: 04a60...64f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #18 Skrevet 6. februar 2015 Jeg gikk på middle school i England da jeg var 13, og da brukte vi uniform. Jeg la merke til at elevene grupperte seg på en annen måte der enn i Norge. Der hang de med felles interesser sammen, ikke de fra de samme sosiale klassene. Det var selvfølgelig mobbing der også, det går det ikke an å unngå 100%, men det var ikke som i Norge. Jeg er for skoleuniform! Vi fikk velge mellom bukse og skjørt, så det er ikke snakk om noe skjørt-tvang. Og at man bruker vanlige klær på fritiden har ingenting å si, for da har man allerede gruppert seg på skolen og henger med de som man har noe til felles med! Anonymous poster hash: 263a9...86d 8
Minted Skrevet 6. februar 2015 #19 Skrevet 6. februar 2015 For å være helt ærlig ser jeg bare ulemper. Jeg synes slike uniformer ville blitt helt malplassert i Norge, vi har jo ikke noen tradisjoner for sånt. - jeg er imot at det blir tvang, synes også barn skal kunne få gå i klær de selv er komfortabel i. - om det er for å hindre skille mellom de "kule" og "ukule", så vil det komme frem på andre måter, det er heller holdningene bak det må jobbes med. Klær er bare ett av mange uttrykk, og om først viljen og muligheten er der for å utøve mobbing, så vil mobberne alltid kunne finne en grunn. - hva om man har glemt å vaske uniformen f eks, blir for dumt om man ikke kan bruke vanlige klær. - kan ikke se for meg at det vil lønne seg på noen måte, det ville jo koste en del å innføre noe sånt, samt organisering både på skolene, og hjemme for å få det til å funke. - kan ikke se at behovet er så stort? 1
Dunkel Skrevet 6. februar 2015 #20 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Om uniform innføres så finner mobberne bare noe annet å plukke på. Som f.eks. utseende og hår - som er noe man som oftest ikke kan gjøre noe med. I tillegg vil det koste mye penger å få innført noe sånt, så jeg er helt klart ikke for skoleuniform. Endret 6. februar 2015 av Dunkel 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå